Jump to content
Sign in to follow this  
Jean-Luc

Warp? När?

Recommended Posts

Jag undrar om man kommer komma upp i Warp hastigheter med rymdskäpp liknande Discovery?

Och om hur många år tror ni?

(ja kanske dum och orelevant fråga, men jag kom att tänka på det)

Det tar nog väldigt lång tid om det ens händer...Vi ställs ju mot problem som einsteins relativitetsteori. Tiden går långsammare när man reser över ljusets hasitighet. Men om man hittar ett sätt att kringå detta så borde det vara möjligt. Iof så kanske man kan göra en Warp-motor ändå men de som skickade iväg den från jorden skulle vara döda när den kom tillbaka. Men än så länge är Antimateriaforskningen endast teoretisk så det tar nog som sagt ett tag.

Jaja..Det här blev lite flummigt. Men hoppas kan man. Jag väntar först och främst på en bas på månen som nog kan bli verklighet om något tiotal år.

Det tar nog väldigt lång tid om det ens händer...Vi ställs ju mot problem som einsteins relativitetsteori. Tiden går långsammare när man reser över ljusets hasitighet. Men om man hittar ett sätt att kringå detta så borde det vara möjligt. Iof så kanske man kan göra en Warp-motor ändå men de som skickade iväg den från jorden skulle vara döda när den kom tillbaka. Men än så länge är Antimateriaforskningen endast teoretisk så det tar nog som sagt ett tag.

Jaja..Det här blev lite flummigt. Men hoppas kan man. Jag väntar först och främst på en bas på månen som nog kan bli verklighet om något tiotal år.

Okej.. Då lär det ju ta ett x antal år innan de blir möjligt.

Intressant det där med en bas på månen, jag har läst nått om att de va planer att ha en befolkad bas där om 20-25 år?

Den som lever får väl se, men de är nog rätt stora planer.

Svårt att spekulera i om detta. Dock tycker jag man inte ska blanda in einsteins relativitetsteori i diskussionen eftersom warp inte är ljushastighet eller ens i närheten. Det är höga impulse farter som är nära ljusets hastighet. Relativitetsteorin funkar endast för hastigheter i närheten av C (=c) och under. INTE över!

Jag är inte optimistisk. Tänk efter hur mycket som hänt sedan 60-talet då vi utan problem skickade folk till månen. Folket på NASA hade nog gråtit om de då visste att det efter milleniumskiftet är stor uppståndelse när man skickar en rymdfärja endast 40 mil i luften samt att det inte ens kan göras om vädret är lite dåligt. Utvecklingens takt ser inte ljus ut enligt mig.

Jag är inte optimistisk. Tänk efter hur mycket som hänt sedan 60-talet då vi utan problem skickade folk till månen. Folket på NASA hade nog gråtit om de då visste att det efter milleniumskiftet är stor uppståndelse när man skickar en rymdfärja endast 40 mil i luften samt att det inte ens kan göras om vädret är lite dåligt. Utvecklingens takt ser inte ljus ut enligt mig.

Jag skulle inte säga att det var utan problem som vi på sextio talet skickade människor till månen. Månfärderna var kulmen på ett årtiondes utvecklingsarbete och enorma finansiella satsningar. Dessutom har vi fortfarande kunskapen att resa till månen om någon vill betala för kalaset. Det kräver dock att man utvecklar nya raketer och månfarkoster men vi har den kunskapen. Så att resa till månen är enbart en kostnads och politisk vilja fråga, inte en teknisk utvecklingsdito. J.

Visst handlar allt om pengar. Men håller du inte med om att det nästan stått still sedan dess? De erkände t.o.m. i förra veckan att rymdfärjorna är föråldrade. Folk på 60-talet gissade nog inte på att det skulle hinna hända så lite till milleniumskiftet. Snarare att vi skulle hunnit kolonisera Mars vid det här laget. Minst!

Visst handlar allt om pengar. Men håller du inte med om att det nästan stått still sedan dess? De erkände t.o.m. i förra veckan att rymdfärjorna är föråldrade. Folk på 60-talet gissade nog inte på att det skulle hinna hända så lite till milleniumskiftet. Snarare att vi skulle hunnit kolonisera Mars vid det här laget. Minst!

Problemet är snarare att när man väl kommit upp dit, vad ska man göra där? Det finns egentligen inga ekonomiska orsaker att åka ut i rymden, det finns inga naturresurser som man inte kan skaffa billigare på jorden.

Den enda anledningen att åka upp är för forskning, och forskning ställs alltid mot vad för nytta man har av den.

De första rymdfärderna var rena prestigeevenemang mellan USA och Sovjet, och utan ett "race" så finns det inte särskilt mycket motivation att lägga så mycket resurser på något som ger relativt lite.

Hade man lagt resurser på rymdfärd skulle vi troligen vara på mars och bortom vid det här laget, men varför?

EDIT: Inser att det är att svära i kyrkan att mena att rymdfärder inte är ett egenmål på en Star Trek-sida, men men...

Edited by Kashked

Hm....

Det finns två anledningar till att man bör utforska rymden med människor. Dels är det kunskapen och upplevelsen av att ha varit där (tex mars).

Men den viktigaste anledningen till att kolonisera rymden (och dess planeter) är att som det är nu så lever människan bara på en planet dvs vi lägger alla ägg i en korg. Förstörs jorden dör människan ut. Bor vi på flera planeter/solsystem så dör inte människan ut vid en sådan katastrof dvs vi lägger inte alla ägg i samma korg.... J.

Läste någonstans att det finns optimister på NASA som tror att vi kommer uppnå Warp inom 100år. Som utveklingen går nu tror jag inte dom kommer få rätt, men vem vet.

Förövrigt tycker jag att kolonisering av solsystemet borde ha hösta prioritet, bara dom senaste 35 åren har minst tre kometer med en diameter på minst 100m varit nära att slå ner på jorden, en av dom studsade till och med på atmosfären. en sten på 100m utplånar med lätthet en större stad och dom är bara gruskorn jämnfört med vad som finns där ute.

En av dom tre upptäktes först efter den paserat.

Så männskligheten kan ha 5 minuter eller 5 miljoner år kvar.

Hm....

Det finns två anledningar till att man bör utforska rymden med människor. Dels är det kunskapen och upplevelsen av att ha varit där (tex mars).

Men den viktigaste anledningen till att kolonisera rymden (och dess planeter) är att som det är nu så lever människan bara på en planet dvs vi lägger alla ägg i en korg. F??rstörs jorden dör människan ut. Bor vi på flera planeter/solsystem så dör inte människan ut vid en sådan katastrof dvs vi lägger inte alla ägg i samma korg.... J.

Det är självklart en allvarlig punkt att ta med i beräkningen, men det är inte precis någonting som folk går man ur huse för. Risken att jorden ska bli förstörd känns rätt avlägsen, och politiker och finaniärer måste fortfarande rättfärdiga sina enorma kostnader till andra.

När det ändå pratas om att meteoriter o astroider skulle kunna slå ner i jorden osv.

Hade inte Nasa upptäckt för ett antal år sedan att de va en astroid, med arean lika stor som delstaten Texas, som är på väg mot jorden och att de va 96% chans att den skulle träffa år 2017?

Jag har för mej att de va nått sånt iaf.

Isåfall kanske de borde vara på tiden att leta efter beboliga planeter?

jag tror att den femte april, klockan 11:15 år 2063 gör en viss Zefram Cochrane en testflygning med sitt och mänsklighetens första warp-kapabla rymdskepp :P om jag ska vara ärlig så tror jag faktiskt inte det, men hur kul vore det inte om det inträffade... jag kanske borde studera sånt där, bli smart och byta namn :lol:

Jag undrar om man kommer komma upp i Warp hastigheter med rymdskäpp liknande Discovery?

Och om hur många år tror ni?

(ja kanske dum och orelevant fråga, men jag kom att tänka på det)

Det har forskats på farkoster med jondrift som kommer upp i rätt snabba hastigheter jämnfört med dagens farkoster. I VOY avsnittet One Small Step så använder astronauten John Kelly kommanmodulen Ares IV som är en jon driven farkost.

Jag tror att nån gång vid år 2010 så ska dom uppgradera alla rymdfärjorna till en säkrare variant. Där man skickar upp last och besättning i skilda moduler och av det kan man höja säkerheten för passagerarna genom att besättningsraketen inte behöver ha med så mycket bränsle.

Läste någonstans att det finns optimister på NASA som tror att vi kommer uppnå Warp inom 100år. Som utveklingen går nu tror jag inte dom kommer få rätt, men vem vet.

År 2103 så koloniserar vi Mars! Så vi borde nog ha warpdrift innan dess.

Jag är optimistisk, och eftersom jag är väldigt mycket för konspirationsteorier tror jag att det finns mycket mer avancerad teknik där ute som allmänheten inte känner till. Inte bara i militären, men hur mycket måste inte finnas i alla nördars tankar (no disrespect i'm one too). Hehe har fått nytt liv i lågan från den väldigt vetenskapliga romanen i cirkelns mitt, dan brown. Lider av akut sömnlöshet så kommer fundera på detta resten av natten :)

Det tar nog väldigt lång tid om det ens händer...Vi ställs ju mot problem som einsteins relativitetsteori. Tiden går långsammare när man reser över ljusets hasitighet. Men om man hittar ett sätt att kringå detta så borde det vara möjligt. Iof så kanske man kan göra en Warp-motor ??ndå men de som skickade iväg den från jorden skulle vara döda när den kom tillbaka. Men än så länge är Antimateriaforskningen endast teoretisk så det tar nog som sagt ett tag.

Okej.. Då lär det ju ta ett x antal år innan de blir möjligt.

Intressant det där med en bas på månen, jag har läst nått om att de va planer att ha en befolkad bas där om 20-25 år?

Den som lever får väl se, men de är nog rätt stora planer.

Jag har läst att den här basen ska bli ett hotell också. Coolt som tusan eller hur?

Kanske inte warp men impuls kanske.

Folk på 60-talet gissade nog inte på att det skulle hinna hända så lite till milleniumskiftet. Snarare att vi skulle hunnit kolonisera Mars vid det här laget. Minst!

ja , och man undrar om vi nånsin gör det. forskarna som styr på NASA (de som i min mening styr det mesta som har med rymdfärder att göra) verkar inte ett dugg intresserade.nej de är nöjda med att sitta här på Jorden och skicka iväg obemannade "farkoster" som Viking , Explorer och Voyager.(nåt sinne för äventyr har de inte verkar det som.) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

Den enda anledningen att åka upp är för forskning, och forskning ställs alltid mot vad för nytta man har av den.

äventyret då?

Äventyr betalar inte räkningar.

Nää, de får skattebetalarna (vi) stå för :P

Det låter inte särskilt troligt att vi får fram en teknik som böjer rumtiden så att mycket hög fart uppnås, Rymdskeppen i Star Trek färdas endera med impulse speed, vilket innebär fart förenlig med fysikens lagar sådana de nu är kända, d.v.s. avsevärt långsammare än det belopp ljusets hastighet har, eller med warp drift. enligt en vetenskaplig teori, kan inget stjärnskepp färdas i Warp 10 (= ljushastigheten "c") eller över, i och med att det skulle resultera i att skeppet då var överallt i universum samtidigt och kräva oändlig energi för att uppnå denna hastighet

Jag tror du får förtydliga ditt inlägg lite grann. Det stämmer att warp 10 innebär att man är överallt samtidigt = oändlig hastighet. Däremot ska man inte blanda in c, ljushastigheten i det sammanhanget då den inte är relevant. c motsvarar däremot warp 1 vilket innebär att en flygning i warp 1 är lika med en flygning i ljusets hastighet. J.

Det låter inte särskilt troligt att vi får fram en teknik som böjer rumtiden så att mycket hög fart uppnås, Rymdskeppen i Star Trek färdas endera med impulse speed, vilket innebär fart förenlig med fysikens lagar sådana de nu är kända, d.v.s. avsevärt långsammare än det belopp ljusets hastighet har, eller med warp drift. enligt en vetenskaplig teori, kan inget stjärnskepp färdas i Warp 10 (= ljushastigheten "c") eller över, i och med att det skulle resultera i att skeppet då var överallt i universum samtidigt och kräva oändlig energi för att uppnå denna hastighet

Enligt vad vi vet i dag så är det du säger rätt. Men vi vet inte vad som kan åstakommas i framtiden. För 500 år var det en fullkomlig utopi att kunna resa ut i rymden, eller att enns färdas i 150 km/h. Alla som har en bil kan i dag göra det. Det jag menar är att fysikens lagar ständigt ändras då som vi lär oss mer och nytt. Ett paradigm är inte evigt, omän segt att bryta.

Jag tror du får förtydliga ditt inlägg lite grann. Det stämmer att warp 10 innebär att man är överallt samtidigt = oändlig hastighet. Däremot ska man inte blanda in c, ljushastigheten i det sammanhanget då den inte är relevant. c motsvarar däremot warp 1 vilket innebär att en flygning i warp 1 är lika med en flygning i ljusets hastighet. J.

Warp 1 är ljusets hastighet. Men Warp 2 är inte 2 gånger ljusets hastighet, då warpkurvan är exponentsiell. Hastigheten som ökar mellan varje warpsteg är alltså inte konstant. Färdas du i warp 2 och ökar till warp 3 kommer du inte att färdas så mycket fortare. Men om du fördas i warp 8 och ökar till 9 blir farten enormt mycket större.

Det är därför som Voyager i warp 9,975 kommer att behöva 80 år för att komma hem till jorden, emedan det skulle gå omedelbart om man kom upp i warp 10, bara 0,025 warp fortare.

Lite svårt att förklara, önskar jag kunde rita en warpkurva.

PS. Tack till Jocke för Voyagers exakta toppfart, och tipset om warpfaktor-temat här på STDB. Där får man siffrorna tydligt.

Edited by Unkas