Jump to content
Sign in to follow this  
Jean-Luc

Warp? När?

Recommended Posts

Warp 1 är ljusets hastighet. Men Warp 2 är inte 2 gånger ljusets hastighet, då warpkurvan är exponentsiell. Hastigheten som ökar mellan varje warpsteg är alltså inte konstant. Färdas du i warp 2 och ökar till warp 3 kommer du inte att färdas så mycket fortare. Men om du fördas i warp 8 och ökar till 9 blir farten enormt mycket större.

Det är därför som Voyager i warp 9,...(minns inte Intrepids maxfart) kommer att behöva 80 år för att komma hem till jorden, emedan det skulle gå omedelbart om man kom upp i warp 10, bara 0,5...(något) warp fortare.

Lite svårt att förklara, önskar jag kunde rita en warpkurva.

Intrepids maxfart är warp 9.975.

Vårat tema om warpfaktorer kan vara intressant för er att läsa.

(lite reklam wink.gif)

Warpteknologin finns redan idag som en fysikers skrivbordsprodukt!

De flesta av oss är väl rätt övertygade om att det inte går att färdas snabbare än ljuset, eftersom det verkar bryta mot Einstein's relativitetsteori. Men faktum är att vad som egentligen sägs, är att ingenting kan lokalt röra sig snabbare än ljuset. Det finns ingenting som hindrar att referenssystemet självt rör sig snabbare än ljuset! Det gällde t.ex. i början av Big Bang, då utvidgningen var många gånger snabbare än ljuset.

Exempelvis har fysikprofessorn Miguel Alcubierre visat att det - genom att förändra rumtiden på ett speciellt föreskrivet sätt - är möjligt att resa snabbare än ljuset sett från en betraktare utanför den störda regionen. Detta utan att bryta mot den lokala ljushastighetsbegränsningen inom regionen (Jämför med två punkter A och B på ett papper. Genom att böja det mer och kommer punkterna närmare varandra. Det fascinerande är att punkterna skulle kunna hamna väldigt nära varandra, motsvarande nästan Warp 10 inom Star Trek-världen!)

Vidare innebär Alcubierres lösning att accelerationen i rymdskeppets färdriktning skulle vara noll, och rymdskeppet skulle inte förändra gången av tiden.

Det skulle kunna krävas ofantliga mängder energi för att förändra rumtiden, men Alcubierre spekulerar med att man skulle kunna använda sig av negativ eller imaginär massa (en tankeprodukt, vi vet inte om det finns, eller går att skapa), som teoretiskt skulle kunna förändra rymdens geometri genom en inneboende egenskap.

De som fortfarande lever om några hundra år får se!

Jag undrar om man kommer komma upp i Warp hastigheter med rymdskäpp liknande Discovery?

Och om hur många år tror ni?

(ja kanske dum och orelevant fråga, men jag kom att tänka på det)

5 April år 2063. :lol:

Warpteknologin finns redan idag som en fysikers skrivbordsprodukt!

De flesta av oss är väl rätt övertygade om att det inte går att färdas snabbare än ljuset, eftersom det verkar bryta mot Einstein's relativitetsteori. Men faktum är att vad som egentligen sägs, är att ingenting kan lokalt röra sig snabbare än ljuset. Det finns ingenting som hindrar att referenssystemet självt rör sig snabbare än ljuset! Det gällde t.ex. i början av Big Bang, då utvidgningen var många gånger snabbare än ljuset.

Exempelvis har fysikprofessorn Miguel Alcubierre visat att det - genom att förändra rumtiden på ett speciellt föreskrivet sätt - är möjligt att resa snabbare än ljuset sett från en betraktare utanför den störda regionen. Detta utan att bryta mot den lokala ljushastighetsbegränsningen inom regionen (Jämför med två punkter A och B på ett papper. Genom att böja det mer och kommer punkterna närmare varandra. Det fascinerande är att punkterna skulle kunna hamna väldigt nära varandra, motsvarande nästan Warp 10 inom Star Trek-världen!)

Vidare innebär Alcubierres lösning att accelerationen i rymdskeppets färdriktning skulle vara noll, och rymdskeppet skulle inte förändra gången av tiden.

Det skulle kunna krävas ofantliga mängder energi för att förändra rumtiden, men Alcubierre spekulerar med att man skulle kunna använda sig av negativ eller imaginär massa (en tankeprodukt, vi vet inte om det finns, eller går att skapa), som teoretiskt skulle kunna förändra rymdens geometri genom en inneboende egenskap.

De som fortfarande lever om några hundra år får se!

En intresant ide. Men det måste ske enorma framsteg inom teknologin, samt i vår förståelse om rymden. Jag skulle säga att det kr??vs åtminstånde 500 år innan vi får se. Då är ialla fall inte jag vid liv.

Ett ämne/massa som kan böja rymden kräver säkert enormt tekniskt kunnande för att hantera, änn mer för att skapa/tillverka. Tror att vi får hoppas på att finna det i naturligt tillstånd snarare än att själva skapa det. Men det är en mycket intresant teori.

Edited by Unkas

det vet vi väl alla att det blir den 5 april 2063, det spelar ingen roll vad ni andra säger. den dagen fyller min kompis 73 år, hoppas han kan vara med.

Och jag skulle vara 95 år. Jaja det är väl bara att sköta sin kropp så får man vara med! Min morfar uppdådde den respektabla åldern av 98 år så det är bara att hoppas att man ärvde rätt gener då! ;)

Vill ju se första warpturen och hälsa på spetsöron!

Och jag loggar 92! Få se om man är tillräckligt frisk för att åka till Montana då. Undrar om det finns några atlantflygningar då? Sedan ska man ju överleva det tredje världskriget också vilket blir svårt. Men den som lever får se. J.

Vi får nog ta båt så gammla som vi kommer att vara ;) Men som det känns nu så ligger warp längre fram än så tyvärr. Men optimist ska man vara!

Hehe, skulle vara rätt coolt om man anordnade ett möte för Trekkies i montana det datumet, såvida det inte kommer några nya serier skulle visserligen de flesta fans som samlades antagligen vara i åldern 70-90 dock. Med lite tur kanske åtminstone någon av skådespelarna från serierna fortfarande var vid liv. :lol:

Hehe, skulle vara rätt coolt om man anordnade ett möte för Trekkies i montana det datumet, såvida det inte kommer några nya serier skulle visserligen de flesta fans som samlades antagligen vara i åldern 70-90 dock. Med lite tur kanske åtminstone någon av skådespelarna från serierna fortfarande var vid liv. :lol:

Om det inte är något fel med världen då kommer det att vara ett herrans liv i montana då. Vi har ju barnen till trekkies och en hel del lär väl upptäcka st under tiden även om det inte skulle göras något nytt vilket jag verkligen hoppas görs J.

Om det inte är något fel med världen då kommer det att vara ett herrans liv i montana då. Vi har ju barnen till trekkies och en hel del lär väl upptäcka st under tiden även om det inte skulle göras något nytt vilket jag verkligen hoppas görs J.

Montana, det är allt ett ***** ställe för vändpunkten i människans civilisation. :huh:

jag hoppas att det sker år 2063 kanske 62 och att då i en föredetta missil och allra helst ska den vara byggd av en man vid namn zefram cochrane, det skulle vara roligt tycker jag även om detta anser jag vara högst osannolikt, men endå man kan ju drömma.

det enda jag kräver det är att man gör rätt och använder denna teknologi till rätt syften och inte korrumpera den så som man gjorde när man fick veta hur man kan klyva en atom och designar ett vapen av det då, jag vill bara påpeka att ifall materia skulle bli passerade av ett warpfält så skulle det kunna leda till en tillfällig molekylär instabilitet och det skulle kuna göras om till ett vapen.