Jump to content

Bästa Star Trek-spelet

Picard
 Share

Recommended Posts

är det nån förutom jag som har Star trek voyager elite force på ps2?

Visste inte att det fans på PS2. Är det exakt samma som PC-varianten eller kanske något man skulle försöka få tag i??

det är precis samma av vad jag har läst, men det ska tydligen vara en dålig portning med nedskuren grafik och smämre kontroll.

Det är som alltid att PC är bäst. Dessutom kan man själv välja kontroller.

Visste inte att det fans på PS2. Är det exakt samma som PC-varianten eller kanske något man skulle försöka få tag i??

det är precis samma av vad jag har läst, men det ska tydligen vara en dålig portning med nedskuren grafik och smämre kontroll.

nja nuförtiden har lågbudgetspel börjat falla på PC, de utvecklas för konsol och sen portas de snabbt till PC. då blir kontrollen oftast seg och dålig. dt finns till och med portningar som är så dåliga att de endast går at spela med handkontroll på PC. nee de va bättre förr. som tur är utvecklas ju det ganska många endast-PC-spel och det är ju riktigt bra.

nja nuförtiden har lågbudgetspel börjat falla på PC, de utvecklas för konsol och sen portas de snabbt till PC. då blir kontrollen oftast seg och dålig. dt finns till och med portningar som är så dåliga att de endast går at spela med handkontroll på PC. nee de va bättre förr. som tur är utvecklas ju det ganska många endast-PC-spel och det är ju riktigt bra.

Jo förvisso har du rätt i det, men jag gillar ändå att själv kunna konfiguera knapparna att styra Gubben, skeppet eller vad det nu är i spelet man spelar.

jag har inte spelat till pc så jag kan inte ytra mig

det är ganska bra grifik på mitt spel och det är bra kontroll men mitt är dom nya spelet som just har kommit ut så det kanske är lite anurlunda

ja det är ju en fördel

Gillar Elite-force 1 bäst. 2:an är bra men det är en del saker jag inte gillar. Får inte göra lika mycket själv (hämta vapen, gå till transporter-romm). Sedan har man inte alla vapnen hela tiden. Tråkigt. Men mest iriterande är att man har magasin. Det käns som någon variant av dagens handelvapen.

För många år sedan spelade jag "Judgment Rites" och "25th Anniversary". Väldigt skoj, men tog lång tid att gå igenom.

Klingon Academy var skoj, lite svårstyrt, men när man lär sig är det toppen. Fastnade i det och spelade bort många timmar.

Hittade Awaymission på rea för några månader sedan. Det var också väldigt skoj. Men krävde enormt tålamod.

Hittade "Starfleet komand" 1 o 2, samt "New Worlds" för en hundring i sommras, men har inte spelat dem. Ville inte riktigt funka. T??nker fixa till en äldre dator för äldre spel, med något gammalt operativsystem. Men när det blir klart vet ingen levande.

Har faktiskt inte spelat Armada. Har både 1 o 2, men har bara testat kort. Kan säkert vara väldigt roligt när man lärt sig allt. Har inte blivit av ännu.

Favoriten av dessa är för mig "Elite Force 1" Enkelt och underhållande. Krävdes lagom engagemang första gången jag spelade det. Det käns verkligen som att man är med i ett avsnitt av Voyager och deltar i avsnittet. Bästa Star Trek spelet som fins tycker jag.

En till som spelar Klingon Academy! :P

Helt rätt, EF 1 är lätt och underhållande, medans EF2 är lite mer "mörkare" på banorna tycker jag.

Starfleet Command borde du testa (åtminstånde 2:an), ett riktigt bra strategispel! (fast man tittar ju så klart inte ner mot striden)

Vad jag saknar är ett Star Trek-spel som inte är så actionbetonat som många av de som finns ute nu. Ett spel som inriktar sig mer på utforskning och diplomati istället för ständiga rymdstrider.

Som jag sa, Starfleet Command 2 rekomenderar jag, fast där finns det action också men på special uppdragen så kan man tex prata med en leadare för något inperium m.m

Vad jag saknar är ett Star Trek-spel som inte är så actionbetonat som många av de som finns ute nu. Ett spel som inriktar sig mer på utforskning och diplomati istället för ständiga rymdstrider.

Jag skulle gärna se ett star trek spel som har samma upplägg som SW KOTOR (Star wars- knights of the old republic). Där var det plenty av diplomati OCH action! Dock så skulle gubbarna vara smidigare att styra än i KOTOR då!

Jag skulle också gärna se en uppföljare till Bridge commander! Jag har ju inte lyckats få tag på bridge commander, bara kört demon :(

Finns en community som har moddat bridge commander och det hade varit skoj att köra dessa moddar utöver själva bridge commander!

Jag skulle gärna se ett star trek spel som har samma upplägg som SW KOTOR (Star wars- knights of the old republic). Där var det plenty av diplomati OCH action! Dock så skulle gubbarna vara smidigare att styra än i KOTOR då!

Jag skulle också gärna se en uppföljare till Bridge commander! Jag har ju inte lyckats få tag på bridge commander, bara kört demon :(

Finns en community som har moddat bridge commander och det hade varit skoj att köra dessa moddar utöver själva bridge commander!

En till som vill ha BC :P ! Jag hade spelet privatkopierat innan det slutade att fungera, då jag kom typ över halva spelet.

Fast jag har hört att det finns på eBay och Amazon så varför inte bara gå in d??r och "order" när man ännu kan (dollarn har sänkts), jag får inte göra det för att det är 18 års gräns och farsan han är så snål så :(

Edited by UFP

Jo det har du rätt i. Kanske ska spana in det på E-bay- Jag är lite gammaldags dock och är lite feg vad gäller att köpa på internet. Köpte nyligen, för första gången, en grej via pay pal och har fått ett gäng konstiga mail (kanske en del, eller alla låtsas vara pay pal och är spam) om att det är problem med mitt konto och ett mail sade att någon försökt att logga in på mitt konto från en annan dator. Hmmm

Angående Elite Force på PS2 så går det att mappa om knapparna där också, men jag kunde aldrig få det att bli precis som jag ville ha det. Grafiken är ungefär som att köra med lägsta settingen på datorn, men upplösningen är ju också lägre på en tv vilket bidrar till sämre grafik.

Det är dock långt från ospelbart, men PC-versionen är klart bättre.

• 1 month later...

Inspirerad av den här tråden gick jag in på jobbet och kollade vad vi egentligen hade hemma (jag jobbar i en spelbutik), och det var ganska många spel (hur jag nu kunnat missa alla dem):

Star Trek: Conquest (Wii, ps2)

Star Trek: Tactical assualt (DS, PSP)

Star Trek: Legacy (360, pc)

Star Trek: Shattered universe (ps2, X-box)

Star Trek: Elite force (ps2, pc)

Star Trek: Encounters (ps2)

Star Trek: Armada (pc)

Star Trek: Hidden evil (pc)

..så nu har jag införskaffat Star Trek: Conquest till Wii och Star Trek: tactical assualt till DS, så får vi se hur de är :) Någon som testat dessa och har något kul kommentar? Här ska spelas :)

• 2 weeks later...

Kan ju avslöja att Star Trek: Conquest (som vi har haft i butiken ett bra tag nu, men som av någon outgrundlig anledning inte släppts ännu..) var ett ganska trevligt turnbaserat strategispel, inte särskillt avancerat dock och med ganska tafflig grafik och utan multiplayerstöd, men med skön star trek-känsla och intressanta strategiscenarion, och där man kan spela igenom ett uppgrad på typ 1½timme för att sen ta en paus och k??ra ett till uppdrag igen senare, eller köra på hela natten om man så önskar.

Som spel sett var det väl ett typiskt medelspel, absolut inte dåligt men inte heller något av wiin:s toppspel direkt (såsom metroid, super mario galaxy, resident evil 4, zelda, mario kart, etc..) men definitivit inget av wiins sämre spel heller.. Men om lägger till Star Trek-temat (och jag förutsätter att alla som hänger här ju defakti gillar det) så växer det dock. Det stämmer bra in i universumet och har fångat en bra star trekig känsla, även om det fokuserar lite väl mkt på väpnad konfliktlösning, och som trekkie och intresserad av turnbaserade strategispel (och ägare av en wii eller ps2) så kan man nog få ut en hel del av det.

Så mitt generella tips är att uppsöka en av de spelkedjor som erbjuder möjlighet att "provspela" spel i 10 dagar och där man får pengarna tillbaka om man inte gillar det (såsom tex EB-games, Gamestop, tradition.. och jag tror även att bla Game har det så, men fråga först), och testa spelet.. Skulle du inte gilla det så har du ju bara spenderat lite tid, men om du skulle fastna så har du många timmar av mysiga strategistunder bekämandes romulans, klingons, donimion, cardassians, breen och allehanda löst folk.

Det är inget strategiskt mästerverk (och framförallt saknar jag multiplayerstödet) men det har en hel del underhållningsvärde (tänk bara att få skicka in Dukat rakt in i Dominion homeworld, att få spränga deep space nine eller att få bygga sin egen genesis device) :)

Så testa, det är kanske inget spel som alla kommer gilla, men jag är övertygad om att många här iaf kommer tycka om det :)

..Tactical assualt till DS har jag bara testspelat lite än så länge, och helt ärligt har jag inte kommit in i det ritkigt ännu, så jag vågar mig inte på en riktigt recension ännu, ska spela lite mer på jobbet idag så får vi se sen :)

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...