Unkas Posted December 30, 2006 Report Share Posted December 30, 2006 Undrar om det finns någon som känner till sidor där man kan lära sig de olika språken som Tolkien skapade till sina böcker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted January 2, 2007 Report Share Posted January 2, 2007 Här finns ett antal lektioner i quenya (ett av de alviska språken) Jag orkade mig aldrig igenom dem, men de lektioner jag gick igenom (typ fyra) var bra och lärorika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 2, 2007 Author Report Share Posted January 2, 2007 Här finns ett antal lektioner i quenya (ett av de alviska språken) Jag orkade mig aldrig igenom dem, men de lektioner jag gick igenom (typ fyra) var bra och lärorika Tackar så mycket. Ingen annan som vet något om orden i de mindre kompletta språken ex. Dvärgar eller Mordors tungmål. Är tacksam för allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted January 16, 2007 Report Share Posted January 16, 2007 Tackar så mycket. Ingen annan som vet något om orden i de mindre kompletta språken ex. Dvärgar eller Mordors tungmål. Är tacksam för allt. Huvudsidan från länken StarTreking skickade har info om samtliga språk från Midgård inklusive ordlistor. Däremot gjorde Tolkien väldigt lite på svarta språket och khuzdul. Du hittar dit direkt nedan: http://www.uib.no/People/hnohf/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 17, 2007 Author Report Share Posted January 17, 2007 Tackar så mycket. Ingen annan som vet något om orden i de mindre kompletta språken ex. Dvärgar eller Mordors tungmål. Är tacksam för allt. Huvudsidan från länken StarTreking skickade har info om samtliga språk från Midgård inklusive ordlistor. Däremot gjorde Tolkien väldigt lite på svarta språket och khuzdul. Du hittar dit direkt nedan: http://www.uib.no/People/hnohf/ Tack så mycket, nu har jag lite att plugga in. Alviskan är tydligen skapad med en gammal version av finskan (nu utdött) som ursprung. Tolkien tyckte tydligen att finskan var väldigt vacker. Hittade en VHS-film av National Geographic som handlar om Tolkiens intresse för finskan och hur det gav inspiration till hans egna språk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted January 17, 2007 Report Share Posted January 17, 2007 Tack så mycket, nu har jag lite att plugga in. Alviskan är tydligen skapad med en gammal version av finskan (nu utdött) som ursprung. Tolkien tyckte tydligen att finskan var väldigt vacker. Hittade en VHS-film av National Geographic som handlar om Tolkiens intresse för finskan och hur det gav inspiration till hans egna språk. Ska man vara petig är det bara quenya som är baserat på finska, sindarin däremot är baserat på keltiska. Men å andra sidan var det ju quenya Tolkien jobbade mest med. Att det ska vara en utdöd version av finskan är nog egentligen lite missvisande, men det var ju just gamla språk och legender skrivna på gamla språk som var hans stora inspirationskälla - t ex det finska eposet Kalevala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 18, 2007 Author Report Share Posted January 18, 2007 Att det ska vara en utdöd version av finskan är nog egentligen lite missvisande Det vet jag inget om, men det är vad som sägs på filmen. Har du några andra källor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted January 19, 2007 Report Share Posted January 19, 2007 Det vet jag inget om, men det är vad som sägs på filmen. Har du några andra källor? Carpenters Tolkienbiografi och The Letters of JRR Tolkien nämner inget om en utdöd version av finskan, däremot om hur finskan inspirerat honom. Hur mycket det är gamla versioner av finskan eller det som talas idag är jag dock lite osäker på. Jag vet inte så mycket om språkutveckling, men alla språk utvecklas och förändras. Vi talar ju inte om utdöda versioner av svenskan men vi skulle ha svårt att förstå våra landsmän om vi byggde en tidsmaskin och åkte tillbaka en ca 400 år. Däremot hade ju Tolkien också ett stort intresse i utdöda språk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 22, 2007 Author Report Share Posted January 22, 2007 Det vet jag inget om, men det är vad som sägs på filmen. Har du några andra källor? Carpenters Tolkienbiografi och The Letters of JRR Tolkien nämner inget om en utdöd version av finskan, däremot om hur finskan inspirerat honom. Hur mycket det är gamla versioner av finskan eller det som talas idag är jag dock lite osäker på. Jag vet inte så mycket om språkutveckling, men alla språk utvecklas och förändras. Vi talar ju inte om utdöda versioner av svenskan men vi skulle ha svårt att förstå våra landsmän om vi byggde en tidsmaskin och åkte tillbaka en ca 400 år. Däremot hade ju Tolkien också ett stort intresse i utdöda språk. Jag ska ta och titta på dokumäntären ja har. Kanske kan vi luska ut hur det hänger ihop därefter. Jag tycker att National Geographic borde ha sanningsenlig fakta. Annses ju vara seriösa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts