Gå till innehåll

Eragon - filmen


RoLaren

Rekommenderade inlägg

Jag var med familjen och såg Eragon strax före jul. Tyvärr gick jag därifrån något besviken. Mest för att huvudrollsinnehavaren gick omkring och flinade hela filmen. Så fruktansvärt frustrerande dålig skådespelarprestation att man ville tömma ut popcornhinken för att ha något att kräkas i. Det som var bra med filmen var Jeremy Irons. Han var lysande i filmen och ägde alla scener han var med i.

Annars var storyn lite hafsig och enligt en missnöjd familjemedlem var den inte speciell lik boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett filmen ännu, men det är ju standard, när man gör film av en bok, att ändra så mycket som möjligt. När det görs film av böcker säger alltid någon (mindre vetande) involverad att de måste ändra på en mängd ting för att det ska gå att göra film av boken.

Personligen är jag inte av den åsikten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jag är långt över 18 och jag gillade den. Lite småtramsig ibland.

Sonen är 13 år, å han gillade den.

Vad händer nu? Blir jag kölhalad?

Appsolut....du måste straffas för att du har njutit av filmen. En så dålig film får man inte njuta av.

PS. Jag har visserligen inte sett filmen men lite kölhalning är alltid underhållande. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är långt över 18 och jag gillade den. Lite småtramsig ibland.

Sonen är 13 år, å han gillade den.

Vad händer nu? Blir jag kölhalad?

Appsolut....du måste straffas för att du har njutit av filmen. En så dålig film får man inte njuta av.

PS. Jag har visserligen inte sett filmen men lite kölhalning är alltid underhållande. :D

Ja! Vart ska kölhalnigen hållas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu sett den. Den var inte superdålig, men övergångarna mellan scener var i många fall dålig. Jag upplevde att jag som tittare kastades mellan olika situationer. Skåespelarinsatserna var överlag måttligt bra. Grundstoryn är dock tilltalande och jag vill gärna se en fortsättning, så att jag ser om de vinner mot den onde magikern och hans kung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom nu LOTR var så framgångsrik så måste ju alla andra filmbolag börja göra filmer som har med Fantacy att göra. Kommer kanske en våg av fantacyfilmer, på samma sätt som det gjorde med seriebranchen. Tänker på X-Men, Fantomen, senast stålmannen, och ett stort antal andra filmer. Att det kommer Fantacyfilmer är ju trevligt, men det är synd att det blir förhastade verk som skyndas fram p.g.a. att filmbolagens chefer säger: "LOTR sålde jättebra, folk vill se fantacy, vi måste göra fantacyfilmer, nu fort". Det fins oftast ingen ordentligt frammarbetad plan i dessa fall, och resultatet blir mediokert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Humm.. Nu vet jag inte om jag vågar skriva att jag gillade filmen.

Visserligen har jag inte läst boken än vilket jag tänkt och då kanske jag ändrar min uppfattning.

Filmen hade sina små misstag, ett av de jag störde mig mest på var när de gjort klart Saphiras rustning "jättefort under natten" och visade upp den för Eragon, men när Saphira bar den var det en helt annan rustning. Hade de verkligen tid att göra två? :huh:

Men annars var det en okej film, som dock kunde varit längre då jag tyckte den hoppade lite väl snabbt ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillade filmen, men precis som _starchild_ så har jag inte läst boken ännu.

Jag tyckte att det var en väldigt typisk fantasyhistoria, men snyggt gjord och inte allt för hoppig handling (som jag tex tycker att Harry Potter-filmerna har, men där har jag läst boken) Jag störde mig en del på vissa detaljer, men det var inte tillräckligt för att förstöra filmen (Varför rider man mitt uppe på en ås-rygg där man är jättesynlig om man inte vill bli upptäckt? :rolleyes: )

Min kompis som såg filmen samtidigt som mig tyckte också filmen var bra, och hon har läst boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag sätt filmen (inte läst boken) kändes väldigt slätstruken fantasy film, enligt konseptet vi ska inte göra en bra film utan en film som inte är för dålig så vi kan käna mycket pengar.

Det onda mot det goda, och som en kamrat påpekade, varför inte sänder fram alla tvångsvärvade bybor i främsta ledet (det verkar var en sådan stor grej att de behöver "vanligt" folk till armen i början av filmen)

Nej fienden är någon typ av orker som vi kan döda i driver utan att få moraliska samvetskval efteråt. Det endå roliga/oväntade var när magikern fick en pil i huvudet....det är så man dödar magiker (även om det inte lyckades i filmen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Boken fann jag bra och trevlig att läsa. Filmen var allt annat än bra. Ser man den som en "fristående" fantasyfilm så känns den okej, men som filmatisering av boken är den ju ett skämt. Dom har ändrat på tok för mycket och dessa ändringar är av den karaktär att den även gör att en eventuell filmatisering av Eldest inte kan bli annat än lika dålig som Eragon, eller värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

fullständigt skit! en av dom sämsta filmerna jag sett på länge. jag tyckte att boken var riktigt bra, faktiskt en av dom bästa jag läst. men i filmen skrev dom om 80%=USCH. sen hade dom för många scener som man skulle kunna tro är tagna direkt ur Sagan om Ringen filmerna. tur att jag bara hyrde filmen. på omslaget stod det "Akta dig Harry Potter! Expressen", det borde ha stått "Håll dig undan Harry Potter, finns risk att bli sinnessjuk om man kommer i närheten!"

Redigerad av NX-01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fullständigt skit! en av dom sämsta filmerna jag sett på länge. jag tyckte att boken var riktigt bra, faktiskt en av dom bästa jag läst. men i filmen skrev dom om 80%=USCH. sen hade dom för många scener som man skulle kunna tro är tagna direkt ur Sagan om Ringen filmerna. tur att jag bara hyrde filmen. på omslaget stod det "Akta dig Harry Potter! Expressen", det borde ha stått "Håll dig undan Harry Potter, finns risk att bli sjuk om man kommer i närheten!"

Håller med. Filmen var såååå tunn. Kändes som att en halvtimme hade räckt. Storyn kändes tunn och temat uttjatat. Den filmen passar utmärkt till barn mellan 6 och 13 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Jag har inte läst böckerna - så jag har inget att jämföra med, men filmen var helt ok enigt min mening. Den var ingen Merlin eller Sagan om Ringen men definitivt värd att se. Jag såg Harry Potter-filmerna innan jag läste böckerna och om man jämför min första upplevelse av dem med Eragon så kan jag ju säga att Harry sög riktigt hårt (jag kunde inte förstå vad det var som var så bra med dem), men det var som sagt innan jag läst böckerna - sedan blev de hyfsat bra vissa av dem. Så om Eragon böckerna är bättre än filmen kanske de är värda att läsa då? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...