Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhet

Stargate på TV6

Recommended Posts

Hm om jag minns rätt o tänker på samma karraktär så är han inte militär, han har bara hamnat i den gruppen. Tror han var någon slags bokmal om jag minns rätt... J.

Tyvärr, du är helt ute och cyklar ;p

Nästan rätt, bara fel karatär :)

Det är Daniel Jackson som är bokmalen som inte är militär.

Att RDA inte uppför sig så "militäriskt" har med att göra att han inte bryr sig om det längre (detta är inte så ovanligt, det händer även yrkesofficerare i vårat egna försvar).

Hm om jag minns rätt o tänker på samma karraktär så är han inte militär, han har bara hamnat i den gruppen. Tror han var någon slags bokmal om jag minns rätt... J.

Tyvärr, du är helt ute och cyklar ;p

Nästan rätt, bara fel karatär :)

Det är Daniel Jackson som är bokmalen som inte är militär.

Att RDA inte uppför sig så "militäriskt" har med att göra att han inte bryr sig om det längre (detta är inte så ovanligt, det händer även yrkesofficerare i vårat egna försvar).

Jo, alla som tror att officerare inte kan ha humor borde spendera en timme med kaptenen jag hade som plutonchef i lumpen... :lol:

Militärer är precis som alla andra människor, förutom att de är beväpnade på jobbet.

Idag i avsnitt 8 så var det minnsan en lite ferengi med! Guess who! Armin Shimmerman!

Shimmerman är en av mina favoritskådespelare (från DS9 och som Rektorn i Buffy the Vampire Slayer) men jag tror det här är första rollen jag ser honom som en "positiv" karaktär. Men The Nox är ett härligt avsnitt särskilt scenen i slutet när de visar sin flygande stad.

Imorgon (15/2) så ska avsnittet Thor's Hammer visas. Missa inte det, ett av de bästa avsnitten i min mening!

Jag undrade ju först var jag hade sett den skådisen förut.

Ska kolla på stargatetreprisen inatt då. Jag själv är ingen fan av stargate men den är väl egentligen inte alls sämre än någon annan science fictionserie.

Vilken tid kommer reprisen?

Jag undrade ju först var jag hade sett den skådisen förut.

Ska kolla på stargatetreprisen inatt då. Jag själv är ingen fan av stargate men den är väl egentligen inte alls sämre än någon annan science fictionserie.

Vilken tid kommer reprisen?

23.55 inatt. Bara att hålla sej vaken eller spela in :rolleyes:

Jo men igår var det en som var en rackare på närstrid! Han fyrade av en snabb salva med multipla skott. Men han var ju den vassaste tydligen.

ja tidigare har jag trott att det enda Jordvapen var bättre på var eldhastighet men där blev man motbevisad!

men ändå skulle stav-vapnen vara ännu effektivare med ett blad att hugga och spetsa fienden med :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

Så här står det i artikeln Jocke länkade till.

RDA frågade Gen. Ryan om de har sånna som Jack i Air Force.

He also spoke about asking General Ryan if there were real colonels in the Air Force like Jack O’Neill... and the answer of yes, there are, and also some that are worse...

:lol:

The Air Force gillar iaf vad de har sett.

Ett uttalande från Pentagon.

"The Air Force was extremely honored to have Richard Dean Anderson visit the Pentagon on 14 September. During his visit he graciously took the time to sign autographs and have photos taken with anyone that asked, he was a true professional. We are very proud of his portrayal of Colonel, Jack O’Neill. O’Neill may at times be brash and irreverent, but there is no doubt of his patriotism and dedication to his job."

:)

Är det någon som vet hur mycket amrekanska militären "sponsrar" SG, eftersom militären kan bli väldigt sur om man har med något icke politiskt korekt (även om det är historiskt korekt) då har man svårt att till och med få ut en liten filmsnutt på ett plan, och väldigt generösa om man följer deras "välmenade" råd på förändring i manus. Då kan man få låna personal vapen rådgivare etc och få tillgång till filmarkivet. JAG är ett bra exempel på detta.

Anledningen varför jag frågar eftersom några ep i 8:e? sesången verkade vara mycket pro-militär-verkliga-livet när tex Samanta har föreläsning för unga kadetter och uppmuntar dem att gå med i SG, och de "elaka" kritiska film teamet kommer till SG med inställning att såga dem fullständigt, och efter ha sätt hur militären kämpar och dör blir väldigt pro militäristiska i slutet.

Är det någon som vet hur mycket amrekanska militären "sponsrar" SG, eftersom militären kan bli väldigt sur om man har med något icke politiskt korekt (även om det är historiskt korekt) då har man svårt att till och med få ut en liten filmsnutt på ett plan, och väldigt generösa om man följer deras "välmenade" råd på förändring i manus. Då kan man få låna personal vapen rådgivare etc och få tillgång till filmarkivet. JAG är ett bra exempel på detta.

Anledningen varför jag frågar eftersom några ep i 8:e? sesången verkade vara mycket pro-militär-verkliga-livet när tex Samanta har föreläsning för unga kadetter och uppmuntar dem att gå med i SG, och de "elaka" kritiska film teamet kommer till SG med inställning att såga dem fullständigt, och efter ha sätt hur militären kämpar och dör blir väldigt pro militäristiska i slutet.

Tja, det enda jag vet på rak arm är att det amerikanska flygvapnet gillar serien väldigt mycket (typ visar dem i sina bra dagar samt hjälper till med rekrytering). Om de har fått vapenutbildning så har intruktörerna gjort ett dåligt jobb då SG-1:s vapenhantering inte är alltid speciellt bra (skjuter från höften, håller en P90 som pistol mm).

Om ett kritiskt filmteam hade kommit till mitt jobb med inställningen att gräva upp skit så hade jag ocksåkanske blivigt lite sur, att sen att filmteam är väldigt duktiga på att bara ta med det som förstärker deras agande och tar bort det som talar imot den (att civila sen brukar ha väldigt liten koll varför militärer gör saker på sitt sätt hjälper ju inte).

Sen att TV serier ibland blir lite cheesy får man onekligen acceptera. Glöm inte att patriotiskt "is the american way to go".

*edit* något stavfel samt la till lite

Edited by Mikael

Har ni sett sexans reklam affischer om stargate atlantis? Där skriver dom något i stil med att det viktiga är att det är STAR i namnet. Det stämmer faktiskt. Jag tycker att alla tre STAR serierna, STAR trek, STAR wars och STARgate är väldigt bra. J.

Nja, jag tycker faktiskt inte om deras barnsliga ton som de kör så hårt med. Allt förlöjligas känns det som. Det skulle vara okej om det bara gjorde så på "crazy"-serier som special unit, för där är själva serien ganska "barnslig". Trist att de tror att deras största tittargrupp är korkade killar i 12-13 års åldern...

Jag menar, det är ju ganska självklart när man skrapar på ytan att det INTE är det viktigaste att det heter något med STAR...

idag på tv6 var det avsnittet där

O´neil(stavningserror?) och Carter hamnar i antarktis genom en bortglömd gate. när jag först hörde om "Stargate: Atlantis" fick jag för mig att de skulle skicka ett team genom den gaten

och nåt skulle gå fel med resultatet att teamet blev strandade och inte kunde komma hem. efter att ha sett trailern förstår jag att jag fattade fel men det vore en bra ide´.

Edited by K´hogh son of Klintoch

MITT SVAR INNEHÅLLER SMÅ SPOILERS

Vad du misslyckas med att förstå, trots ett försök till att vara insiktsfull är att i Säsong 8 så har Amerikanerna förstått att de inte ensamma kan hantera SGC. Ända sedan britterna, kineserna och fransmännen fick veta om att Stargate fanns så har de stött SGCs befäl över Stargate. Ryssarna har till och med ett eget team och i S9 får de en splitterny X-304. Atlantis betonar detta ännu mera, att det numera är en internationell kontroll över Stargate. T o m en Svensk flagga går att se i rummet innan de kliver igenom till Atlantis. Fugelsang var inte först trots allt.

Du snackar också om Heroes Part 1 och 2 där man hyrt in en civil journalist, som dessutom inte respekterar de regler som satts upp samt är i en miljö där Journalister generellt ogillas, speciellt eftersom vad som hände i avsnittet Prometheus. Dessutom, är det så konstigt att talet hedrar de män och kvinnor som i TV-serien kämpar för världen och inte får berätta det, eller ens får någon respekt utifrån. Flera av deras egna politiker (bl a Senator Kinsley) försöker aktivt motarbeta deras chefer för egen personlig vinning och NID och The Trust undergräver allting som människorna åstakommit i rymden (Se Shades of Grey). Även NID och The Trust är Amerikaner, kapitalister i ordets sannaste mening faktiskt. Det är en TV-serie och ska man anklaga en serie för att vara för Amerikansk är Atlantis/SG1 fel serie att peka på. Dock bör tilläggas att R.D Andersen fick en hedersbefodran till Brigadgeneral av Flygvapnet för att serien hade visat Flygvapnet i positivt sken.

Ang P90 så är vapnet fullt möjligt att avfyra som en pistol. Rekylen från vapnet är tack vare konstruktionen minimal och en stark person som Teal´c borde inte ha några problem att avfyra vapnet med en rak arm. Sedan så skjuter de inte alltid från höften, utan rätt ofta så höjer de vapnen så att de kan använda vapnens inbyggda rödpunktssikten.

Spoiler på sg atlantis****

Jag tyckte iden med atlantis verkade snodd från Voyager. Tänk er plotten så här: En liten grupp hamnar långt borta utan kontakt med jorden. De måste försöka återupprätta den kontakten för att kunna meddela folk allt de upptäckt. Sedan måste de ta sig hem också vilket de förmodligen lyckas med i sista avsnittet.

Nog tyckte jag att deltaflyern är snyggare gjord en de där portskeppen (myggorna) som de for runt i. Eller? J.

Supreme Commander:

Visst. Storyn verkar rätt lik VOY till en början, men dels så är den här storyn bättre och dels så avviker sig storyn markant från Voyager.

SPOILER STOR SÅDAN STOR SPOILER

De återfår kontakt med Jorden i slutet av S1.

SPOILER SLUT

Edited by Bromma_Herman

Spoiler på SG-1 och SG atlantis****

Har nu kollat in Stargate AtlÅntis (jag tycker fortfarande att det är "kul" att tecknet för jorden nästan blir ett stort Å, Stargåte) och har väl inte blivit alltför imponerad.

Jag tycker inte Stargate SG1 är någon höjdarserie. Som SF serie saknar jag lite djup i avsnitten, det blir ofta lite tunna berättelser. Jag är inte heller så värst imponerad av effekter och teknik beskrivningar. Att det skapas en port mellan världarna t.ex. som är så himla svår att bemästra att man alltid ska behöva ramla när man kommer fram kan ju inte vara höjden av ingenjörsvetenskap, eller användarvänlighet.

Jag tycker dock att skådespelarna gör mer än OK på det manus de har i SG-1. Jag retar mig på att McGyver dyker upp i serien hela tiden ;) (f'låt mig Richard Dean Anderson som ju spelar Jack O'Neill i Stargate) Nä, det tycker jag inte egentligen men lite kul är det

SG Atlantis (de första två avsnitten) tycker jag var bättre än SG-1, dock var effekter och monster sämre än man skulle önska. Skådespelarinsatserna kändes väl inte helgjutna heller, men känslan som SF serie bättre. Vad är det för pråm som de åker med i rymden? Kunde de inte fått lite snyggare design? Stjärnporten är digitaliserad i Atlantis men den är ju inte kul att se på. Lite roligare var det med själva Atlantis som ligger under vatten och som dyker upp. Intriören känns lite sjutiotal, men OK ändå.

Låter jag gnällig? Inte riktigt meningen kanske, jag är nöjd att det sänds SF som man kan se på svensk TV och att det sen sker på fredagar, SG-1 kl 18 och Atlantis 21, är ju jätte kul.

Serien får dock än så länge ”bara” godkänt av mig, ingen höjdare...

Supreme Commander:

Visst. Storyn verkar rätt lik VOY till en början, men dels så är den här storyn bättre och dels så avviker sig storyn markant från Voyager.

Jag förstår hur man kan jämföra VOY och Atlantis

Supreme Commander:

Jag förstår hur man kan jämföra VOY och Atlantis

Det förstår jag också, men som jag också skriver så avviker sig storyn redan efter första säsongen då de flesta VOY kopplingar försvinner. Dessutom så är Sheppard och Wier mycket sötare tillsammans än Janeway och Chakotay ;)