Jump to content

Stargate på TV6

Nyhet
 Share

Recommended Posts

I fredags så sändes avsnitten i fel ordning på Tv6 mot för vad som stod listad på Gateworld.net (och min dvdbox) kl 21 visade de Trinity och 22 Condemned. Ska vara tvärtom. ;)

Jag tycker det är märkligt hur ofta som serier sänds i fel ordning. Det verkar vara en regel snarare änn ett undantag. Tror nästan att alla avsnitt dumpas i tvhuset av en lastbil och utan etiketter.

• Replies 188
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I fredags så sändes avsnitten i fel ordning på Tv6 mot för vad som stod listad på Gateworld.net (och min dvdbox) kl 21 visade de Trinity och 22 Condemned. Ska vara tvärtom. ;)

Jag tycker det är märkligt hur ofta som serier sänds i fel ordning. Det verkar vara en regel snarare änn ett undantag. Tror nästan att alla avsnitt dumpas i tvhuset av en lastbil och utan etiketter.

Ibland kan man verkligen undra om det inte är så. :blink:

Ibland kan man verkligen undra om det inte är så. :blink:

nja, så illa hoppas jag verkligen inte att det är. Men jag kan tänka mig att en och annan programdirektör saknar känsla för seriens kontunitet och tycker att ett visst avsnitt passar bättre att börja med. Sedan kan det ju vara så att en del går på produktionsordningen och därmed frångår den etablerade ordningen. Till alla programdirektörer: Finns det en etablerad ordning på en tv serie (kolla websidor o dyl) så ska ni använda den och inget annat. J.

Ok, en uppmaning till alla SG1-fans!

Jag antar att jag inte är den enda här som lagt märke till, och retat mig på, de oerhört amatörmässiga översättningarna i SG1. Stavfel i textremsan händer nästan varje avsnitt, andra gånger är det rent nonsens, och vid en 5-6 tilfällen så har jag lagt märke till att vardagliga amerikanska uttryck har översatts till sin raka motsats! Karaktären säger att de INTE kan göra något och det översätts till att de KAN göra det, eller vice versa. Jag är bara glad att jag kan engelska bra nog att jag kan ignorera textremsan när jag känner för det!

Jag skickade in ett klagomål på det här på "Klagomuren" på www.tv6.se och jag uppmanar alla andra att också göra det så vi kanske kan få lite vettiga översättningar. Stargate Atlantis verkar inte alls lida av samma problem, antar att de har mer tid på sig där, men om de får in mer klagomål så kanske de känner sig tvingade att anställa fler översättare eller något.

Bra initiativ Kashked stör mig på det också. :arg: De borde åtminstone se avsnittet en gång eller iaf scenen innan de översätter och verkligen ta sig tid för att se att det blir rätt men jag antar att de har fullt upp med andra serier/avsnitt med.

Jag kommer vara borta mån-fre nästa vecka och kommer spela in avsnitten, dock har jag bara plats för tre avsnitt på ett band, så vilket avsnitt av de som går mån-tors är sämst? Vilket skulle ni rekommendera att inte spela in (jag antar att det är någon här som sett serien förut ;) )

Jag kommer vara borta mån-fre nästa vecka och kommer spela in avsnitten, dock har jag bara plats för tre avsnitt på ett band, så vilket avsnitt av de som går mån-tors är sämst? Vilket skulle ni rekommendera att inte spela in (jag antar att det är någon här som sett serien förut ;) )
Du kan inte spela in i LP (long play) då, får plats med mer då väl. Oj det här var ett svårt uppdrag. Är lite osäker är du hemma till fredagens avsnitt? Du skriver mån-fre först men sen mån-tors. :huh:

Svårt att veta vad du tycker om för typ av avsnitt. Detta är mina förslag: Jag tycker att du kan hoppa över Rite of Passage, sänds på onsdag. Om du inte är hemma på fredag heller skulle jag hoppa över måndagens avsnitt. Tisdagens och fredagens är mina favoriter denna vecka..

Lite om veckan som kommer:

Måndagen:

O'Neill och Löjtnant Tyler hamnar i ett bakhåll med Goa'uld styrkor och fast bakom fiendens linjer, medan resten av deras team upptäcker att dom inte vet vem Tyler är. John de lancie gästspelar.

Tisdag:

SG-1 upptäcker att deras tripp genom Stjärnporten, av misstag kan ha dödsdömt en hel civilisation. Och vädjar till Asgard för deras assistans.

Onsdag:

Cassandra blir mystiskt sjuk, och skickar SG-1 tillbaka till hennes hemplanet. Där dom avslöjar en mörk Goa'uld hemlighet.

Torsdag:

SG-1 upptäcker att Unas används som slavar bla den som Daniel bekantat sig med.

Fredag:

SG-1 och en rysk enhet fastnar i en grotta med dödlig utomjordig varelse.

Du kan inte spela in i LP (long play) då, får plats med mer då väl. Oj det här var ett svårt uppdrag. Är lite osäker är du hemma till fredagens avsnitt? Du skriver mån-fre först men sen mån-tors. :huh:

Tack för tipsen =) Känns som ett svårt val.... kanske borde kunna leta upp ett längre videoband.....

(Jag är borta mån-fre, men kommer hem så att jag kan se fredagens avsnitt (men inte reprisen av torsdagens))

• 2 weeks later...

Se nu bara till att inte missa det hundrade avsnittet, "Wormhole Xtreme" som sänds på torsdag. Det är bara så härligt. :lol:

Sen så har vi "Summit" som kommer nån gång nästa vecka som också är ett "måste se"-avsnitt, då kommer den nya "big bad" att avslöjas med namn. Hittils är det enda vi fått reda på honom från "Between two fires" när Tanith antyder att det finns en ny makt där ute, "Oh, he has a name, the likes of you are simply not allowed to know it."

Ta det från en som sett alla avsnitt, den närmaste tiden kommer bli spännanade när ytterligare en elaking försöker förinta jorden. :D

nåt jag stört mig på är attityden i SG-1 .... jag menar att jänkarna ska vara Jordens enda räddning och de skäller på Tok´ra för att de håller hemligheter medan jänkarna håller hela grejen hemligt för hela Jorden (det kan man ju visseligen förvänta sig av USA som gärna vill styra hela planeten och tror de är bäst på allt men ändå) . sen ska simpla Jordvapen visa sig effektiva mot Gliders(tänker på avsnittet med Löjtnant Tyler där ett granatgevär som inte har en chans mot den Jordiska pansar som finns på våra tanks tar ner en Glider).

Edited by K´hogh son of Klintoch

nåt jag stört mig på är attityden i SG-1 .... jag menar att jänkarna ska vara Jordens enda räddning och de skäller på Tok´ra för att de håller hemligheter medan jänkarna håller hela grejen hemligt för hela Jorden (det kan man ju visseligen förvänta sig av USA som gärna vill styra hela planeten och tror de är bäst på allt men ändå) . sen ska simpla Jordvapen visa sig effektiva mot Gliders(tänker på avsnittet med Löjtnant Tyler där ett granatgevär som inte har en chans mot den Jordiska pansar som finns på våra tanks tar ner en Glider).

En Deathglider är trots allt en flygfarkost, och inte ett bepansrat fordon, så jag tycker inte det är så konstigt.

Över huvud taget så får man ta i beaktande att Goa'uldernas krigsapparat faktiskt inte är särskilt effektiv. Goa'ulderna har spenderat de senaste 5000 åren med att till största del bara slå ner revolter från primitiva människor, och bara ibland anfallit avancerade raser eller slagits mot varandra. Deras vapen, rustningar och i princip allt de har är mer gjort för att skrämmas än för att faktiskt döda folk på ett effektivt sätt (Serpent- och Horusvakternas huvudbonader är inte precis särskilt praktiska t.ex., men de ser läskiga ut), och när de ska slåss mot likvärdiga motståndare så bombarderar de nästan alltid planeten från rymden tills det inte finns något kvar. Deathgliders och Jaffa-fottrupper finns ju bara för att kontrollera den erövrade befolkningen. Det är helt enkelt två helt olika militära filosofier. Jordiska vapen är bättre på många sätt.

Att de sen gnäller på Tok'Ra är ju inte så konstigt, de befinner sig i en otrevlig position med en mer eller mindre obesegrbar gemensam fiende och man tycker Tok'Ra borde vara glada för att hjälp de kan få.

Själv skulle jag dock vilja hålla politiska diskussioner utanför en sån här tråd, men jag vill bara påpeka att den amerikanska regeringen (både den påhittade i Stargate och den riktiga) har en plikt till sitt folk att se efter deras bästa intressen, inte någon annans. Amerikanerna bekostar Stargateprogrammet och de riskerar sina soldaters liv för att försvara jorden. Jag skulle inte kalla det för att "försöka styra hela världen".

Och på tal om något helt annat, den kommande Måndagens avsnitt, "48 hours" är första gången Atlantis-kraktären Rodney McKay kommer vara med i Stargate... :lol:

Lite förvirrande med tanke på Fredagens avsnitt av Atlantis där han träffar "Carter" och redan känner henne, men på måndag kommer de träffas för första gången. :w00t: Sådana problem som uppstår när man kör de två serierna osynkade... <_<

Och om det var någon som undrade vem Generalen på jorden som var med i det första av fredagens Atlantisavsnitt var...

Det var General Landrey, som kommer ta över kommando för SGC efter General Hammond. Eller, inte direkt efter, det kommer komma in ytterligare en General emellan, men det var inte det den här spoilern handlar om.

Varning följande spolier ska inte läsas av dom som inte sett onsdagens(20/6) avsnitt.

Är jag den enda som blir sur när överste Summer hjälper Goa'ulden? Tror han att den kommer att ge honom information?

Eeeeeh... Borde inte den "spoilern" läsas SPECIELLT av dem som missade avsnittet så att de förstår vad som har hänt innan när det kommer upp igen i senare avsnitt?

Spoilers är saker som kommer i framtida avsnitt, man kan skriva hur mycket som helst om de avsnitt som redan visats.

Edited by Kashked

Det var General Landrey, som kommer ta över kommando för SGC efter General Hammond. Eller, inte direkt efter, det kommer komma in ytterligare en General emellan, men det var inte det den här spoilern handlar om.

Varning följande spolier ska inte läsas av dom som inte sett onsdagens(20/6) avsnitt.

Är jag den enda som blir sur när överste Summer hjälper Goa'ulden? Tror han att den kommer att ge honom information?

Eeeeeh... Borde inte den "spoilern" läsas SPECIELLT av dem som missade avsnittet så att de förstår vad som har hänt innan när det kommer upp igen i senare avsnitt?

Spoilers är saker som kommer i framtida avsnitt, man kan skriva hur mycket som helst om de avsnitt som redan visats.

nej där håller jag inte med. jag anser att en spoiler är något som kan förstöra för någon som inte sett just det avsnittet, men som ska se det senare. så att man inte ska veta allt i förväg är det braom ma spoilermärker sådana saker.

Spoilers ??r saker som kommer i framtida avsnitt, man kan skriva hur mycket som helst om de avsnitt som redan visats.

nej där håller jag inte med. jag anser att en spoiler är något som kan förstöra för någon som inte sett just det avsnittet, men som ska se det senare. så att man inte ska veta allt i förväg är det braom ma spoilermärker sådana saker.

jag håller med dej! :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

det tycker jag inte håller, då får man spoilermarkera jämt när man skriver något (i vilken tråd som helst) för att någon annan kanske inte sett avsnittet ännu. spoiler är att skriva något rakt ut som ännu inte visats i sverige, men har det visats i sverige så kan väl den som inte sett avsnittet ännu vänta med att gå in i tråden tills den sett avsnittet eller kanske bara hoppa över det inlägget om just det avsnittet. Då är det bra om man skriver ut titeln till avsnittet eller när det visades så att man lätt kan skippa inlägget.

nåt jag stört mig på är attityden i SG-1 .... jag menar att jänkarna ska vara Jordens enda räddning och de skäller på Tok´ra för att de håller hemligheter medan jänkarna håller hela grejen hemligt för hela Jorden

Serien är USA fixerad, inte så konstigt eftersom den är gjord för en amrekansk publik. Men de senare sesångerna "erkänner" serien faktiskt andra länder....tex ryssarna är inblandade lite då och då, eftersom USA tvingas låna saker av ryssarna. I Atlantis är det flera olika nationer som är med, även om amrekanarna är i marjoritet.

nåt jag stört mig på är attityden i SG-1 .... jag menar att jänkarna ska vara Jordens enda räddning och de skäller på Tok´ra för att de håller hemligheter medan jänkarna håller hela grejen hemligt för hela Jorden

Serien är USA fixerad, inte så konstigt eftersom den är gjord för en amrekansk publik. Men de senare sesångerna "erkänner" serien faktiskt andra länder....tex ryssarna är inblandade lite då och då, eftersom USA tvingas låna saker av ryssarna. I Atlantis är det flera olika nationer som är med, även om amrekanarna är i marjoritet.

I Atlantis ser man till och med två extras med svenska flaggor :)

Det kommer ett sådant avsnitt under senare halvan av säsong 6 av SG-1. Där de berättar för andra nationer (ryssarna vet redan) om Stargate programmet.

nåt jag stört mig på är attityden i SG-1 .... jag menar att jänkarna ska vara Jordens enda räddning och de skäller på Tok´ra för att de håller hemligheter medan jänkarna håller hela grejen hemligt f??r hela Jorden

Det kommer ett sådant avsnitt under senare halvan av säsong 6 av SG-1. Där de berättar för andra nationer (ryssarna vet redan) om Stargate programmet.

Det är ofta en svaghet som även jag känner, att många serier är så amrikaniserade. Men som du säger så görs de främst för en amerikansk publik. Dock tycker jag det borde kunna gå att göra serier som SG lite mer internationella. Dels säljer det bra även i andra länder, samt att hela temat i ex. SG är internationelt.

jag tycker faktiskt att amerikanska serier är bättre än andra. jag tycker att det är spännande med USA-fixerade serier (och även dataspel också). dels för jänkar-attityden och för att jag gillar USA helt enkelt, jag tycker också bättre om amerikansk engelska. jag såg de två första avsnitten av sci-fi serien Torchwood på TV4+, det finns flera anledningar till varför jag inte gillar den. för det första tyckte jag inte riktigt om vad den handlar om, för det andra utspelas den i storbrittanien så alla pratar på brittisk engelska. för det tredje ser poliserna i storbrittaninen rätt löjliga ut och för det fjärde: hade serien varit amerikanska så hade inte huvudpersonen haft ett mellanrum stort nog för att få in en tio-krona mellan framtänderna.

nej jag tycker att amerikanska serier är bäst helt enkelt.

Smaken är som baken men,

jag tycker också bättre om amerikansk engelska

En härlig brittisk accent slår amerikanskt bräkande med hästlängder.

hade serien varit amerikanska så hade inte huvudpersonen haft ett mellanrum stort nog f??r att få in en tio-krona mellan framtänderna.

Vilket är ett exempel på jänkarnas utseendefixering.

dels för jänkar-attityden och för att jag gillar USA helt enkelt

Den erfarenhet jag har av deras attityd är allt annat än positiv.

Smaken är som baken men,

jag tycker också bättre om amerikansk engelska

En härlig brittisk accent slår amerikanskt bräkande med hästlängder.

hade serien varit amerikanska så hade inte huvudpersonen haft ett mellanrum stort nog för att få in en tio-krona mellan framtänderna.

Vilket är ett exempel på jänkarnas utseendefixering.

dels för jänkar-attityden och för att jag gillar USA helt enkelt

Den erfarenhet jag har av deras attityd är allt annat än positiv.

Mycket väl formulerat. En stilig britisk accent är definitivt att föredra framför den förvanskade amerikanskan. Utseendet är något som skiljer USA från England väldigt mycket. I England måste inte en skådespelare vara smal vältränad, nyopererad och supervacker för att få en roll i en film eller serie. USA är mer utseendefixserade(precis som du nämner Expendable Ensign).

• 1 month later...

igår var det ett avsnitt som ytterligare frågar varför vi människor får så stort stöd av Asgard...

så fort vi hittar nåt vi vill ha ska folk "omlokaliseras" i stil med Siox , Cheyenne , Arapaho , m.m .

men mest är det ju jänkarna(igen) som uppför sig som "bad guys" . nån borde fråga dem om det är värt det att bete´sig som Guaóld för att rädda Jorden när det verkar som om vi kommer att tvingas dansa efter deras pipa . :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh