Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhet

Stargate på TV6

Recommended Posts

Var det Jolene Blalock(T'pol i ENT) som spelade den kvinnliga Jaffa gruppens ledare i dagens avsnitt (20/8)?

eller har jag tagit misste, tyckte de e rätt lika iallfall.

Nu har jag visserligen ingen TV för närvarande, men jag har förstått att TV6 har kommit fram till början av säsong 8? (Anubis har blivit besegrad, tagit lift med en ryss ner på jorden och sen blivit skickad till en isplanet)

Jag måste säga att slutet på säsong 8, vilket blir om typ 2-3 veckor är bland det bästa som Stargate har producerat. Mycket stora händelser att vänta. Händelser som kommer förändra hela galaxen.

Dessutom vill jag utfärda en varning... Jag, och många med mig, anser att Stargate hade en rejäl svacka i kvalitén i början av säsong 9, men sluta inte titta, för efter ett tag så hämtar de sig och det blir riktigt spännande igen! Och missa för guds skull inte avsnittet Citizen Joe (8x15). Förutom 200-avsnittet det roligaste de har gjort av alla humoravsnitten, iaf i min mening! :lol: :w00t:

jag visste väl att jag sett den nye killen förut! han spelade i samma serie som Cladia Black(hubba-hubba) tidigare , nämligen Farscape där han spelade John Crichton . :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Det dubbelavsnittet som sändes nyligen där dom reste tillbaka i tiden för att norpa en ZPM hade världens antiklimax tycker jag..jag hade väntat mej lite mer intressanta tidsparadoxala möten och mer pang pang för håklingen! :arg:

Annars så gillar jag denna serie stort! Jack är ju bara så cool! OCH han gillar simpsons! Han bandar den serien! I den alternativa framtiden/nutiden så hette ju hans båt homer:D

Edited by michael ricochet

Det dubbelavsnittet som sändes nyligen där dom reste tillbaka i tiden för att norpa en ZPM hade världens antiklimax tycker jag..jag hade väntat mej lite mer intressanta tidsparadoxala möten och mer pang pang för håklingen! :arg:

Annars så gillar jag denna serie stort! Jack är ju bara så cool! OCH han gillar simpsons! Han bandar den serien! I den alternativa framtiden/nutiden så hette ju hans båt homer:D

Hehe, jag älskar slutet på det avsnittet, när de kommer på att de inte behöver åka tillbaks i tiden, för de har redan gjort det. :w00t: :blink:

Sen när fisken hoppar i dammen är ju så himla bra avslutning. Hade de inte fått säsong 9 och 10 finansierade så hade den scenen varit hela seriens avslutning.

jag visste väl att jag sett den nye killen förut! han spelade i samma serie som Cladia Black(hubba-hubba) tidigare , nämligen Farscape där han spelade John Crichton

Det stämmer. Stargate har därför bytt namn till Starscape, alternativt Fargate, nu när Farscapeskådespelarna tagit över. :P

Se bara hur det kommer bli med tiden... :w00t:

:w00t:

O'Neill har gjort en hel del Simpsonsreferenser genom åren, det är bara att hålla öronen spetsade.

Redigeringsorsak: Redigerat bort svordom. J.

jag visste väl att jag sett den nye killen förut! han spelade i samma serie som Cladia Black(hubba-hubba) tidigare , nämligen Farscape där han spelade John Crichton

Det stämmer. Stargate har därför bytt namn till Starscape, alternativt Fargate, nu när Farscapeskådespelarna tagit över. :P

Se bara hur det kommer bli med tiden... :w00t:

:w00t:

Redigeringsorsak: Redigerat bort svordom. J.

Jag har själv följt alla avsnitt i stargate( undantag några avsnitt som jag har missat under sommaren) Jag förstår inte riktigt vad du, Kashked menar med att farscapeskådespelarna tar över stargate. Borde det att flera än en person som är "inblandad" i några avsnitt eller hur? Vilka skådespelare som har varit med i serie farspace? jag själv har inte sett en enda avsnitt farspace.

Jag har själv följt alla avsnitt i stargate( undantag några avsnitt som jag har missat under sommaren) Jag förstår inte riktigt vad du, Kashked menar med att farscapeskådespelarna tar över stargate. Borde det att flera än en person som är "inblandad" i några avsnitt eller hur? Vilka skådespelare som har varit med i serie farspace? jag själv har inte sett en enda avsnitt farspace.

Ben Browder (spelar Lt. Colonel Cameron Mitchell) och Claudia Black (spelar Vala), men de dyker inte upp förrens i de senare delarna av serien. Dessutom kommer det under den tiden in flera personer i mindre roller från andra nedlagda sci-di serier.

Men...Jack då? Är han fimpad nu? Det är ju han som är grundstommen tycker i alla falla jag!

Inte bara Jack är fimpad, alla är fimpade! (SG1 är nedlagt, dock kommer det två direkt-till-DVD filmer snart).

Richard Dean Anderson slutade på eget bevåg och i och säsong 8(?) slutade han och gör några gästframträdanden i de sista säsongerna.

Men Stargate överlever, även om han saknas så är de andra karatärerna tillräckligt starka och Ben & Claudia gör ett bra jobb.

Dessutom så kommer alla Farscape-referenser igång när de är med och som Farscape-fan är det väldigt roligt.

Men...Jack då? Är han fimpad nu? Det är ju han som är grundstommen tycker i alla falla jag!

Inte bara Jack är fimpad, alla är fimpade! (SG1 är nedlagt, dock kommer det två direkt-till-DVD filmer snart).

Richard Dean Anderson slutade på eget bevåg och i och säsong 8(?) slutade han och gör några gästframträdanden i de sista säsongerna.

Men Stargate överlever, även om han saknas så är de andra karatärerna tillräckligt starka och Ben & Claudia gör ett bra jobb.

Dessutom så kommer alla Farscape-referenser igång när de är med och som Farscape-fan är det väldigt roligt.

Det är dock kvar två säsonger av SG1 på TV6, men (i stort sett) utan Jack O'Neill. Han kommer ha några gästframträdanden, både i SG1 och Atlantis. Han har ju blivit befodrad från ledare av SGC till medarbetare i Homeworld Security så han har fortfarande en roll i Stargate-programmet. Richard Dean Anderson la faktiskt inte av föränn i säsong 9, han var fortfarande credited som huvudrollsinnehavare i säsong 8 men han var inte med lika mycket som han brukade.

Som sagt, Ben Browder och Claudia Black är ju två av de nya karaktärerna som introduceras i säsong 9, de var också huvudrollsinnehavare i serien Farscape (därav mitt skämt om att Starscape/Fargate).

farscape-crew.jpg

För dem som kanske missat de senaste 3 avsnitten så har de ju också introducerat den nya storskurken (nu när Goa'ulderna, Anubis och Replikatorerna är besegrade) i serien, "The Ori", en ras av ascended beings, precis som de gamla, men med en radikalt annolunda filosofi.

De har byggt upp en religion kring sig själva, och styr sin galax genom sina "präster", kallade priors, som har givits särskilda krafter.

DSC0002.jpg

De Gamla har hållt vintergatans existens hemlig för dem men sedan Daniel Jackson och Vala av misstag avslöjat dess existens så har de nu börjat sina försök att sprida sin religion till vår galax.

Förutom de två filmerna så planeras också ytterligare en ny serie (kallad Stargate Command).

Ben Browder (spelar Lt. Colonel Cameron Mitchell) och Claudia Black (spelar Vala), men de dyker inte upp förrens i de senare delarna av serien. Dessutom kommer det under den tiden in flera personer i mindre roller från andra nedlagda sci-di serier.

Som sagt, Ben Browder och Claudia Black är ju två av de nya karaktärerna som introduceras i säsong 9, de var också huvudrollsinnehavare i serien Farscape (därav mitt skämt om att Starscape/Fargate).

För dem som kanske missat de senaste 3 avsnitten så har de ju också introducerat den nya storskurken (nu när Goa'ulderna, Anubis och Replikatorerna är besegrade) i serien, "The Ori", en ras av ascended beings, precis som de gamla, men med en radikalt annolunda filosofi.

De har byggt upp en religion kring sig själva, och styr sin galax genom sina "präster", kallade priors, som har givits särskilda krafter.

De Gamla har hållt vintergatans existens hemlig för dem men sedan Daniel Jackson och Vala av misstag avslöjat dess existens så har de nu börjat sina försök att sprida sin religion till vår galax.

Förutom de två filmerna så planeras också ytterligare en ny serie (kallad Stargate Command).

Tack, killar! Tack för de värdefulla upplysning om gänget från farscape! nu förstod jag skämt om "starspace" / "fargate".

Jag förlåter aldrig manusförfattare på stargate eftersom de har gjort mot min favoritkaraktär JF ( Dr Janet Frasier) :förbannad:

Under den sjuende säsong dog JF :gråter: .

Det är självklart att många gamla ansikte försvann under den åttoende säsong och jag trodde att det skulle bli den sista säsongen. Jag blev överraskad att många riktiga rysare avsnitt slutar i cliffhanger tycker jag.

Å andra sidan tror jag att det skulle bli bra med lite nya ansikte i teamet eftersom dymanik i gruppen har förändrats mycket väldigt, särskilt under den åttoende säsongen. Det kändes att O`'Neill såg sliten och trött.

---

Orsak till tillägg/redigering:

Kaskhed, du får förlåta mej för att jag har tagit bort bilder från citatet. För att slippa upprepning av bilder i den tråden. Ett stor tack till dig, Kashked för den fina bilden från farspace.

Edited by Nettan

Jo visst märktes det att han som spelar Jack verkade sliten. Han var lite blasé fast på ett bra sätt. Men det känns inte som riktiga star gate utan honom och sedan ska visst alla troppa av...då blir det ju verkligen en helt annan serie.

Jo, det var ju väldigt osäkert en lång tid om det skulle bli en säsong 9, därför så gjorde de sig ju av med sina tre stora skurkar (Anubis sitter fast i en evig kamp med Oma Desala och kan inte påverka vår verklighet, Systemfurstarna har blivit besegrade av Jaffa-upproret och Replikatorerna, iaf i vår galax, har blivit förintade).

Dessutom så försvinner Jack O'Neill som en regelbunden del av serien, ersätts av Överste Mitchell, och Vala tillkommer, samt de nya skurkarna Ori.

Författarna har beskrivit det som en "omstart" av serien, så även de som inte har hängt med i säsong 1-8 kan hoppa på tåget nu, eftersom det är så mycket nytt.

Många tycker att dessa förändringar var negativa, och jag kan hålla med om att de är svåra att svälja i början, men det repar sig när det "nya teamet" börjar funka, och Orierna är riktigt läskiga skurkar. Det är lite som att vara tillbaks i säsong 1, när Goa'ulderna verkade fullständigt oövervinnliga och två Hat'tak kunde ha erövrat jorden.

Själv gillar jag skarpt Vala Mal Doran, hon är en sorts karaktär som vi inte sett tidigare i SG1 och ger en helt ny dynamik.

Så, nu när hela serien har visats, vad tycker folk? Många fans som jag snackat med ogillade sista avsnittet (när de sitter fast i en tidsbubbla i typ 50 år), eftersom det är "antiklimatiskt", i slutändan så har det ju faktiskt "inte hänt", men det har antagligen att göra med de två filmerna som kommer under 2008 (Continium och Ark of Truth tror jag de hette) som ska avsluta de två lösa trådarna som är kvar, lyckades de döda Orierna med Merlins vapen? Vad händer med Adria nu när hon har "ascendendat"? Kommer de Ori-skepp som redan är i våran galax att kunna besegras? Och vad kommer hända med "The Ba'als", alltså, Ba'al-klonerna? En film kommer handla om Ba'al och en om Orierna.

Mitt personliga favoritavsnitt var avsnitt 200, som var ett rent humoravsnitt... Många skämt missar man dock TOTALT om man inte är väldigt insatt i Stargate, och i sci-fi i allmänhet ("they allegedly did well on DVD", Farscape-skämtet, bröllopsskämtet osv.)

Så, nu när hela serien har visats, vad tycker folk? Många fans som jag snackat med ogillade sista avsnittet (när de sitter fast i en tidsbubbla i typ 50 år), eftersom det är "antiklimatiskt", i slutändan så har det ju faktiskt "inte hänt", men det har antagligen att göra med de två filmerna som kommer under 2008 (Continium och Ark of Truth tror jag de hette) som ska avsluta de två lösa trådarna som är kvar, lyckades de döda Orierna med Merlins vapen? Vad händer med Adria nu när hon har "ascendendat"? Kommer de Ori-skepp som redan är i våran galax att kunna besegras? Och vad kommer hända med "The Ba'als", alltså, Ba'al-klonerna? En film kommer handla om Ba'al och en om Orierna.

Mitt personliga favoritavsnitt var avsnitt 200, som var ett rent humoravsnitt... Många skämt missar man dock TOTALT om man inte är väldigt insatt i Stargate, och i sci-fi i allmänhet ("they allegedly did well on DVD", Farscape-skämtet, bröllopsskämtet osv.)

Jag tycket att det var ett ganska tråkigt slut. Men så var serien inte heller som det vart när Jack fortfarande var med. Utan honom funkade det inte så bra. Dock var Vala en ljuspunkt.

Gillade inte det 200de avsnittet. Tycker att de gick för långt där. Mer pinsamt är roligt/underhållande tyckte jag.

ALLA avsnitt om den påhittade tvserien var pinsamma .

i övrigt gillade jag som jag sagt tidigare inte att USA skulle vara de enda med X-304:an , först i senare säsonger får Ryssarna en och de måste hota med att ta tillbaka Stargaten för att få den(och de förlorar den på direkten) sen gillade jag inte (som jag sagt även det) att de mer avancerade raserna : Tollin , Asgard m.m hela tiden ska behöva människornas hjälp

sist gillade jag inte att primitiva s.k ballistiska vapen skulle vara bättre än stavvapen :klingon:

--------------------

Edited by K´hogh son of Klintoch

Själv fattade jag aldrig att det var sista avsnittet innan dom sa det och då föll bitarna på plats även om jag hade mina tankar åt det hållet naturligtvis. Jag tyckte aldrig att avsnittet blev riktigt spännande och att det enda som hände var att dom satt och hade tråkigt i femtio år. Jag skulle ha velat att det hände mer. Inte nödvändigtvis action men mer karaktärsutveckling eller mer spänning. Eller att varje karaktär fick en chans att gå igenom spännande saker som de hade varit med om inklusive de som inte var kvar. De hade kunnat dyka upp som andar eller som spöken eller något. Men att man hade fått en chans att under de femtio åren sammanfatta det som har hänt och samtidigt blicka frammåt. Hur ska vi klara orions? Minns du hur det var när vi besegrade goulds? Sådana saker. Det var ett spännande grepp men det föll ändå ganska platt till marken och är flera sekler ifrån all good things. J.

Jag gillade slutscenerna i det avsnitet då Vala's pappa kom på besök. Den skådespelaren är så bra till roller som lurendrejare. Men som sagt slutscenerna- Vala's pappa vänder blåsningen ocg får sin köpare att äta packningsmaterial! OCH när Tealc går på "showen" som Vala's pappa hade biljetter till. Tealc's min är obetalbar! Han ler och försöker gå upp i rök! :lol:

Jag tycket att det var ett ganska tråkigt slut. Men så var serien inte heller som det vart när Jack fortfarande var med. Utan honom funkade det inte så bra. Dock var Vala en ljuspunkt.

Gillade inte det 200de avsnittet. Tycker att de gick för långt där. Mer pinsamt är roligt/underhållande tyckte jag.

Jag kan verkligen inte förstå den attityden till 200-avsnittet. Stargate har alltid haft en mycket mer humoristisk läggning än Star Trek, och i vissa avsnitt (som Wormhole X-Treme, 200, Citizen Joe osv.) så får de en möjlighet att spela ut humorn maximalt!

OCH när Tealc går på "showen" som Vala's pappa hade biljetter till. Tealc's min är obetalbar! Han ler och försöker gå upp i rök!

:lol: :w00t: :lol:

sist gillade jag inte att primitiva s.k ballistiska vapen skulle vara bättre än stavvapen

Beror på vad man ska ha dem till...

i övrigt gillade jag som jag sagt tidigare inte att USA skulle vara de enda med X-304:an , först i senare säsonger får Ryssarna en och de måste hota med att ta tillbaka Stargaten för att få den(och de förlorar den på direkten) sen gillade jag inte (som jag sagt även det) att de mer avancerade raserna : Tollin , Asgard m.m hela tiden ska behöva människornas hjälp

Eeeehhh.... USA byggde skeppen, varför skulle någon annan ha dem?

Och om de avancerade raserna inte behövde människornas hjälp skulle det inte bli mycket till serie, eller hur? Man kan bara hjälpa primitiva populationer ett vissat antal gånger innan det blir repetetivt...

Jag tyckte aldrig att avsnittet blev riktigt spännande och att det enda som hände var att dom satt och hade tråkigt i femtio år. Jag skulle ha velat att det hände mer. Inte n??dvändigtvis action men mer karaktärsutveckling eller mer spänning.

Skämtar du eller? Hela avsnittet handlade ju om karaktärsutveckling och nästan ingenting mer! De fick Asgardernas kunskap, sen fastnade de ju i tidsbubbland och bara utvecklades i 50 år. Visst, det hände inte i slutändan, men det är vad som kunde ha hänt, och vi lär känna karaktärerna på helt nya sätt.

Själv tycker jag att det var ett av de bästa avsnitten i serien, särskilt slutscenen k??ndes väldigt passande, när de står och reciterar ordspråk och sen går genom porten. Och att människorna slutligen faktiskt blev den Femte Rasen

De hade kunnat dyka upp som andar eller som spöken eller något.

Kanske inte riktigt rätt grej för en sci-fi serie... Möjligen hade någon ascended being kunnat dyka upp.

Nu är det bara att vänta på nyheter om nästa serie, Stargate Universe, och filmerna. Och såklart Atlantis som fortfarande produceras, och bara blir bättre och bättre. Kanske kan Stargate förhoppningsvis överleva like länge som Star Trek, med ständigt nya serier de närmaste 40 åren. :lol:

Stargate atlantis krediterar jag som en serie som är så nära star trek att man rent av skulle kunna byta ut titlarna och några små detaljer och få det till en riktigt bra star trek serie och det är ett bra betyg för att vara av mig. Star Trek: Atlantis alltså. Jag hoppas att även den nya serien blir lika trekkig och bra och att dom får nya spännande superfiender som kan hålla spänningen vid liv samt att den nya serien visas i sexan eller någon annan kanal som jag har asap.

Stargate: Universe he? Var det inte tal om en serie som skulle heta stargate Comand (SGC) eller liknande? Fast Universe låter ju pampigt och bra. Några ideer om vad denna serie ska handla om och om det är jorden som är basen eller någon planet/rymdskepp? J.

Stargate atlantis krediterar jag som en serie som är så nära star trek att man rent av skulle kunna byta ut titlarna och några små detaljer och få det till en riktigt bra star trek serie och det är ett bra betyg för att vara av mig. Star Trek: Atlantis alltså. Jag hoppas att även den nya serien blir lika trekkig och bra och att dom får nya spännande superfiender som kan hålla spänningen vid liv samt att den nya serien visas i sexan eller någon annan kanal som jag har asap.

Stargate: Universe he? Var det inte tal om en serie som skulle heta stargate Comand (SGC) eller liknande? Fast Universe låter ju pampigt och bra. Några ideer om vad denna serie ska handla om och om det är jorden som är basen eller någon planet/rymdskepp? J.

Stargate Command var den ursprungliga idén för nästa SG-serie men som jag förstår det så var de rädda att det skulle bli tråkigt. Vi har redan haft 10 år på SGC, så de behövde nåt nytt. Vi har dessutom redan en serie där de har rest till en annan galax i och med Atlantis, så de kom till ungefär samma problem som star trek hade efter TNG... hur ska man förnya konceptet utan att bryta med storyn? I star trek så blev det ju DS9 och sen Voyager, och i SG så blir det alltså SG: Universe. Inga detaljer har släpps ännu, det enda vi vet är att det kommer ha att g??ra med "the ninth chevron".

Om ni kommer ihåg så krävs det ju sju chevrons för att resa inom våran galax, 8 för att ta sig till en annan galax (som Ida eller Pegasus). Var man hamnar med den nionde är än så länge en noga vaktad hemlighet (eller så har de inte kommit på det själva :lol: ), det vi vet är att det team eller grupp som går igenom kommer vara FULLSTÄNDIGT isolerade från jorden, som Atlantis den första säsongen. Fansen har spekulerat på allt mellan himmel och jord, tidsresande, dimensionsresande, resande till en galax som är så långt borta att det är omöjligt att ta sig dit även med den nya teknologin som Asgarderna gav människorna m.m.

Det kommer bli spännande att se vad de har hittat på. Och det lär nog finnas nån ny superfiende var de än hamnar. :lol:

i övrigt gillade jag som jag sagt tidigare inte att USA skulle vara de enda med X-304:an , först i senare säsonger får Ryssarna en och de måste hota med att ta tillbaka Stargaten för att få den(och de förlorar den på direkten)

--------------------

Håller helt med dig. Skulle jänkarna dö av att dela med sig lite? Tänk på IOA (jag antar att alla nationer som är inblandade i atlantis expeditionen är med där, däribland Sverige), många av medlemsnationerna borde ju sätta lite tryck på USA. X-304:orna är ju inte heller dom enda som byggts av människorna. Tänk på X-303:an, som det bara byggdes en av (den blev snabbt betraktad som förlegad när dom b??rjade arbeta på X-304:an). Kanske någon annan nation (Sverige, T.ex) skulle få ta upp designen (med den nya Asgard teknologin, som energivapen) och bygga en större serie av X-303:or? Eller börja bygga på några X-305:or (dom kanske skulle se ut som Beliskner, med även ett torn baktill, som X-303:an).

Övrigt är jag lite besviken på att Sverige aldrig är med på ett hörn (enbart har några, extremt få, statister i Atlantis burit den Svenska flaggan på armen. Övrigt verkar vi inte ens existera). Möjligheten för ett flertal avsnitt, med svenskar (eller åtminstående Amerikanska skådespelare som spelar Svenskar), finns ju! Rasen Asgard är ju baserade på personer i forn nordisk mytologi. I ett flertal avsnitt har Asgard avslöjat att dom besökt Jorden ett flertal gånger. På planeterna K'Tau och Cimmeria fanns det ett kommunikationssystem som gjorde det möjligt att kontakta Asgard. Då borde det ju vara möjligt att ett liknande system finnas i Sverige eller något annat nordiskt land, som sedan glömdes bort när Sverige blev kristet.

Goa'uld hemsökte våran värld i många år; Som vi sett i avsnittet ''THE CURSE'' (där Osiris använde en Ring Transportör och sedan ett rymdskepp som stått där i tusantals år, för att ta sig ifrån Jorden) och flera andra avsnitt finns det Goa'uld skepp och annan teknologi på Jorden hela tiden.

Så möjligheten finns att, någon gång i början på 1900-talet/slutet på 1800-talet hittar Sverige ett krashat Goa'uld skepp, som blivit begravt i marken. Staten hemlgistämplar allting och börjar söka världen över för mer utomjordisk teknologi. Dom hittar kommunikationssystemet till Asgard och kommer i kontakt med Thor eller någon annan, som börjar hjälpa oss lite. Vi får veta om Stargate, men av någon anledning (kanske hade jänkarna redan fått tag på den i Giza och vi inte ville leta efter den i Antarktisk, eller var vi för lata för att leta efter någon av dom) ber vi istället Asgard att bygga en tredje åt oss och sätta ut nya på planeter som inte har någon. Därefter börjar ett antal av oss att emigrera sig till en av dom nya världarna, genom den tredje stargaten och börjar riktigt studera Goa'uld tekniken, utveckla nya och bygga några skepp med hyperdrift. Asgard hjälper till med att klona miljoner människor från Jorden, som sätts ut på dom andra världarna och sätts inom ett tidfält, vilket får tusentals år att passera för dom på mindre än ett år (får dom att öka i antal och utveckla mer avancerad teknologi). Men vi försöker undvika direktkonfrontation med Goa'uld, tills vi kan mäta oss med dom i teknologi och styrkor. När Tollana attackeras och utplånas av Anubis, lyckas ett Tollen skepp komma undan, men besättningen dör. Skeppet hittas av ett Svenskt rymdskepp och vi får tag på all Tollen teknologi, som Jonkanonerna. När Asgard är påväg att dö ut (just som dom skickar efter Odessey), skickas ett Asgard skepp till oss, med exakt samma material som jänkarna får (genom ett avtal gjort årtionden tidigare med Asgard, vi har inte bett dom om mycket teknologi, men fått dom att gå med på att dom dom delar med sig av sin teknologi till en annan Jordisk nation, ska dom ge oss samma teknologi också).

Det möjliga avsnittet av Stargate Atlantis, där Svenskar skulle vara med, vore; Ett skepp (som liknar ett Asgard skepp, X-305:an, typ) dyker upp och räddar en Puddle Jumper, där Överste Shepperd och hans team befinner sig, från några Wraith svärmskepp. Som dom, med den avancerade Asgard/Tollen teknologin, lyckas förstöra med bara ett fåtal skott. Sedan skriver resten sig självt.

Att sverige inte är med mer i amerikanska tv serier är förbålt enkelt. Vi har 9 miljoner invånare av 6 MILJARDER och är alltså ca en tusendel av världens befolkning. Vilket innebär att det rent teoretiskt borde synas en svensk var tusende avsnitt... Så rent statistiskt är det nog rätt rimligt med några få svenska flaggor på Atlantis statister... J.

Stargate Command var den ursprungliga idén för nästa SG-serie men som jag förstår det så var de rädda att det skulle bli tråkigt. Vi har redan haft 10 år på SGC, så de behövde nåt nytt. Vi har dessutom redan en serie där de har rest till en annan galax i och med Atlantis, så de kom till ungefär samma problem som star trek hade efter TNG... hur ska man förnya konceptet utan att bryta med storyn? I star trek så blev det ju DS9 och sen Voyager, och i SG så blir det alltså SG: Universe. Inga detaljer har släpps ännu, det enda vi vet är att det kommer ha att göra med "the ninth chevron".

Om ni kommer ihåg så krävs det ju sju chevrons för att resa inom våran galax, 8 för att ta sig till en annan galax (som Ida eller Pegasus). Var man hamnar med den nionde är än så länge en noga vaktad hemlighet (eller så har de inte kommit på det själva :lol: ), det vi vet är att det team eller grupp som går igenom kommer vara FULLSTÄNDIGT isolerade från jorden, som Atlantis den första säsongen. Fansen har spekulerat på allt mellan himmel och jord, tidsresande, dimensionsresande, resande till en galax som är så långt borta att det är omöjligt att ta sig dit även med den nya teknologin som Asgarderna gav människorna m.m.

Det kommer bli spännande att se vad de har hittat på. Och det lär nog finnas nån ny superfiende var de än hamnar. :lol:

Jag vet! Man hamnar 350 år in i framtiden där jorden har förvandlats till UFP och de åker runt med uss Enterprise :D <_< Eller också hamnar de på holodäcket. Fast jag har en tanke om "universum i universum" där varje universum är den minsta beståndsdelen i nästa större osv. Och då verkar det ju logiskt att nästa Chevron skulle innebära att man färdas till antingen ett större eller ett mindre universum... Därav namnet? J.