Gå till innehåll

ENT: Kontinuitetsproblem...?


Peppe

Rekommenderade inlägg

Jag är en himla gammal trekker men ,ny på listan.

Den dagen jag fick reda på att det skulle bli en ny serie blev jag tok-glad!

Dock fanns min oro där ,hur skulle man "plåstra" ihop det hela men 60-tals serierna?

Det gick en tid ;och jag har sett flera avsnitt  tom "The Andorian incdent "

Serien är hyfsad men ,det är en hel del verkar totalt struntat i.

Tex "Enterprise" varför döpa det första skeppet till det?!

Det är ju tydligt i  alla andra serier att det inte funnits någon annan Enterprise (tex "The Motion Picture" där man får se alla Enteprise som funnits).....

'

Och om vi döper om henne till ett rikigt reg nummer tex NCC-01 då blir det lite fel ;lika fel om vi skulle döpa om henne till 1701!

Man kan ju oxå ta  en titt i ST Encyclopedia på

S.S Valiant (verkar mycket mindre än NX-01)

U.S.S Essex (Daedalus-class)

Jag tycker att NX-01 liknar Akari-classen som dom andvände i  ST -First contact.....

Ere bara jag som har svårt att sova pga det här?!

Förresten ,en bra sida: www.shiporama.org

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ni, Enterprise (NX-01) liknar på tok för mycket en Akira, sen har den blålysande "naceller" vilket inte uppfins (vilket jag nämnt tidigare) omnkring 2340-50. Sen hade vi det här med avstånden (har också tagits upp här), i piloten sa dom att det skulle ta 4 dar till Quo´Nos med full warp, vilket är warp 5. Om det nu skulle ha varit så, så skulle Quo´Nos ha legat ett ljusår ifrån Jorden, vilket det INTE gör.

Så om jag var Bearman skulle jag ha gjort en annan serie. Och om Bearman och kompani bestämmer sig för att göra serien intressantare genom att dra in romulanerna i serien kan nhan kallt räkna med minst 10 arga hat mail från undertecknad.

Sen har dom börjat nämnt ferengina också, hm... Bearman kan ingenting han!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har dom börjat nämnt ferengina också, hm... Bearman kan ingenting han!

Tvärtom Berman kan nästan allt. Han har varit med och skapat ST sedan TNG (tror jag?), så han vet det mesta, men för att kunna skapa nya och spännade berättelser så är det svårt att inte bryta kontinuiteten.

Om ni inte har gjort det innan så förslår jag att ni läser artikeln om kontinuitet hos TrekWeb.com eller om ni har Star Trek Communicator så kan ni läsa artikeln "Whose cannon is it anyway?" i nr 139.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag var Bearman skulle jag ha gjort en annan serie. Och om Bearman och kompani bestämmer sig för att göra serien intressantare genom att dra in romulanerna i serien kan nhan kallt räkna med minst 10 arga hat mail från undertecknad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja. Men en sak till bara, andorianerna, i TOS hade dom släta pannor och antennerna stack upp från bakhuvudet. Nu har dom antennerna i pannan som f.ö är bucklig... Kalla mig gärna bakåtsträvare.

Du kan inte gärna jämföra 60-70-talets sminkörer och budget med dagens, skulle Roddenberry ha haft samma resurser som dom har idag, så skulle nog TOS sett mycket annorlunda ut.

Jag tycker att andorianeran i ENT blev väldigt bra, speciellt när dom rör på sina antenner :cool:

Nu kanske många blir arga på mig, men jag tycker inte att man kan jämföra TOS med dagens ST-serier, jag anser att det är två helt skilda världar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla får ha sin uppfattning. Visst förstår jag att man kan ha bättre budget och effekter men att ändra på en ras utseende på det sättet! Det är väl jag som inte är riktigt klok antar jag...  ???

JO för det är ju en riktigt drastisk ändring.

ÄNTLIGEN EN SOM FÖRSTÅR MIG!!! :P

Trodde jag var den enda som brydde mig i detaljerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Så om jag var Bearman skulle jag ha gjort en annan serie. Och om Bearman och kompani bestämmer sig för att göra serien intressantare genom att dra in romulanerna i serien kan nhan kallt räkna med minst 10 arga hat mail från undertecknad.

Jag har för mig att Brannon Braga bekräftade i en intervju att Romulans faktiskt ska dyka upp i nästa säsong. Han sa också i samma intervju att dem var mycket väl medvetna om kontinuteten(? heter det så på svenska), t.ex. det här att ingen sett Romulans ansikte före TOS-avsnittet "Balance of Terror".

Jag har inget emot att dem introducerar Romulans, så länge dem lyckats göra det utan att bryta mot canon. Jag tycker dock att dem kunde ha väntat ytterligare några säsonger med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 månader senare...

Jaha, så vad tycker ni såhär efter 2 säsonger av serien? Har den fortfarande kontinuitetsproblem, är Berman en okunnig tönt? Själv tycker jag inte alls att han är okunnig och dum, tvärtom (precis som Jocke sa i ett tidigare inlägg). Han ÄR Star Trek :P Man kan tycka att jag är överseende med allting, men jag gillar faktist att de har med det gamla vanliga (Borger, Ferengi m.m) för det är så roligt att se hur de ter sig i NX-01-miljön! Självklart ska det komma nya aliens, och det har vi ju sett ett par stycken av. Fast jag har ju inte sett TOS, så jag border inte uttala mig närmare om hur man ska klistra ihop NX-01-händelserna med de i TOS. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den så himla lik en akira då. visst finns det likheter men det är ju endast när man ser dem rak ovanifrån som det är svårt att se skilland på dem.

Testa att vända akiran uppåner så finns det betydligt många fler likheter.

Men att skeppen är liknande kan man ju bortförklara med att när de byggde akiran tog de inspiration av den gammla NX-klassen...

Namnet Enterprice tycker jag är helt fel, eftersom det är det första skeppet som värkligen utforskar nya världar och civilisationer så borde ju namnet vara gör-berömt i historien. Då borde dom nämnt nått om de i tidigare serier.

Men det är nog som sagt en PR grej

Sen var Ferengis ganska okända tillåmed TNG så de e lite fel att ha med dom i en serie som utspelar sig så långt bak i tiden. Mellan ENT å TNG så borde ju starfleet kunnat utforska mer om ferengis. Men i TNG var dom ju rätt så okända i början om jag inte minns fel.

Även om anledningen till att borgerna var på jorden i ENT har en väldigt bra å logisk förklaring så tycker jag star fleet borde kunnat samla lite information om dom baserat på de matrial de redan hade. Men i TNG var borgerna helt okända... (dessutom så tyckte jag dom kunde bekämpa borgerna lite väl lätt)

Romulens tycker jag däremot helt okej att dom har med i ENT sålänge man inte få se ansikterna på dom...

Å när de gäller sminkning så tycker jag man kan ha överseende. De e klart dom tuffar till utomjordingarna nu när dom har chansen...

Men Klingons borde inte ha rynkiga pannor. I DS9 så får man ju (när de åker och besöker kirk) se klingons med slät panna (vilket visserligen är självklart efterdom de har tagit klipp från TOS med TOS-klingons) å då tar de också upp med Worf som inte medger mycke men ändå bekräftar att nånting har hänt med deras pannor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag har börjat gilla med Enterprise efter 2 säsonger är att det handlar mycket om tidsresor. Första säsongen av Enterprise är dock lite seg enligt mig. Varför? däraför att det handlar mycket om att typ lära känna de olika karaktärerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Har funderat på hur Enterprise historia om de genmodifierade Argonautes som Soong skapade gick i hop med hur han sedan skapade Data.

De genmodifierade argonates är ju onda medan Data är "god". Hamande inte Soong i fängelse i Enteprise? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är två olika Soong fastän de båda spelas av Brent Spiner. Han med supermännen var Arik Soong som gissningsvis skulle vara farfar till Noonien Soong, han som konstruerade Data.

<{POST_SNAPBACK}>

Det borde jag förstått tidigare. Arik Soong var ju gissningsvis 45-50 år när han var med i Enterprise, det skulle ju betyda att han skulle ha varit ca 200 år gammal när han byggde Data och Lore. Noonien Soong när levde han då? Var han med i TNG nångång ? Har inte så bra koll på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha!

Det är så det går i hop. Är det någon som vet hu gammal data är och när han skapades?

<{POST_SNAPBACK}>

Hur gamal han är, är omöjligt att svara på. Detta beroende på att han i vår tideräkning inte är skapad än. Där för har han olika ålder i de olika serierna...

Men enligt star trek . com så är han permanent återaktiverad den 2 februari 2338. Det är däremot inte känt när han skapades/aktiverades första gången. :)

Så vi kan ju säga att Data är minus 333 år i år... :D

Redigerad av OnO
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...