Gå till innehåll

Borgsyndromet


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Medlemmarna på Star Trek Databas har skrivit några följetongsberättelser om Star Trek-universat. Den första, Borgsyndromet, har nu getts ut på databasen bland våra teman. Välkomna att ge synpunkter på boken i diskussionen nedan och bidra gärna till några av de böcker som skrivs just nu,

Förlorad i tiden #3 och A time of fire.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver sammanställarna av Borgsyndromet:

"Det är också förklaringen till de olika radavstånd med mera som ni upplever när ni läser texten. Vi tycker att det är viktigt att inte förvanska något som någon skriver så vi har bara ändrat på uppenbara stavfel och lagt till saker där det behövs för förståelsen av texten."

Det är väl gott så om man inte har några större ambitioner. Men min undran är om det ändå inte är mycket för att man inte vill trampa någon på tårna som man inte gör någon redigering av texten mer än stavfel och dylikt?

För allvarligt talat, det som jag kan konstatera när jag sett delar av dessa följetänger är 3 saker:

1. Författarna är ruskigt kunniga om Star Trek (vilket behövs för att göra punkt 2 trovärdigt).

2. Författarna har ofta en utmärkt fantasi och får ofta till högklassiska intriger och handlingar.

3. Författarna är ofta väldigt dåliga på att skriva.

Varför då inte göra ett försök att få till en jämn och kanske ganska bra novell istället för den ostrukturerade röra det är nu. Orkar verkligen några andra än de närmast sörjande läsa den som den är nu? Eller är det bara jag som har för höga krav?

Nåja, det var min reaktion iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter jättebra att strukturera upp det lite bättre utan att innehållet förändras. Eftersom du tar upp det, så är du välkommen att skicka in ett förslag till undertecknad (e-postadress finner du på Databasens förstasida under "Om sidan" --> "Redaktionen". Jag ser fram emot detta! :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter jättebra att strukturera upp det lite bättre utan att innehållet förändras. Eftersom du tar upp det, så är du välkommen att skicka in ett förslag till undertecknad (e-postadress finner du på Databasens förstasida under "Om sidan" --> "Redaktionen". Jag ser fram emot detta! :):)

Ha ha. Nog väntade jag mig en reaktion på mitt inlägg, men definitivt inte den <_<

Är överhopad med arbete just nu, men jag planerar att planera in en halvtimme om dagen med "Star Trek-jobb" så jag kan kanske få med det där. Dock kommer det dröja innan jag får något färdigt resultat...

Annars finns det ju uppenbart eldsjälar som jobbar med detta redan... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Så här skriver sammanställarna av Borgsyndromet:

"Det är också förklaringen till de olika radavstånd med mera som ni upplever när ni läser texten. Vi tycker att det är viktigt att inte förvanska något som någon skriver så vi har bara ändrat på uppenbara stavfel och lagt till saker där det behövs för förståelsen av texten."

Det är väl gott så om man inte har några större ambitioner. Men min undran är om det ändå inte är mycket för att man inte vill trampa någon på tårna som man inte gör någon redigering av texten mer än stavfel och dylikt?

För allvarligt talat, det som jag kan konstatera när jag sett delar av dessa följetänger är 3 saker:

1. Författarna är ruskigt kunniga om Star Trek (vilket behövs för att göra punkt 2 trovärdigt).

2. Författarna har ofta en utmärkt fantasi och får ofta till högklassiska intriger och handlingar.

3. Författarna är ofta väldigt dåliga på att skriva.

Varför då inte göra ett försök att få till en jämn och kanske ganska bra novell istället för den ostrukturerade röra det är nu. Orkar verkligen några andra än de närmast sörjande läsa den som den är nu? Eller är det bara jag som har för höga krav?

Nåja, det var min reaktion iaf.

Det här är ju en följetongshistoria där man skriver utan krav på skicklighet och förmåga. Om du tycker att storysen fungerar så är det ju ett tecken på att konceptet är bra. Jag har ofta under historiens gång försökt få in fler att skriva genom att hävda att det inte behövs skrivarskicklighet för att skriva och resultatet blir väl därefter. Jag tyckte det var viktigt inför denna publicering att vara ärlig mot författarna (som är de som troligast läser storyn) och inte ändra för mycket utan bara uppenbara fel och stavfel. Vill man göra bästa tänkbara story av det hela (den tanken har också föresvävat mig) tex för publicering så är det ett arbete som kräver en väldigt lång tid och mycket funderande så att man förbättrar storyn utan att förvanska den till oigenkännerlghet. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju en följetongshistoria där man skriver utan krav på skicklighet och förmåga. Om du tycker att storysen fungerar så är det ju ett tecken på att konceptet är bra.

Nja, fungerar gör de med lite god vilja från läsaren. Fungerar riktigt bra skulle de göra om någon/några "redaktörer" kunde sammantälla allt på ett snyggt sätt.

Jag har ofta under historiens gång försökt få in fler att skriva genom att hävda att det inte behövs skrivarskicklighet för att skriva och resultatet blir väl därefter.
Helt rätt. Men varför inte ta det för vad det är (en bra grundplåt) och göra det till något potentiellt ännu bättre?

Jag tyckte det var viktigt inför denna publicering att vara ärlig mot författarna (som är de som troligast läser storyn)

Det har inget med ärlighet att göra, och är det bara författarna du riktar dig emot förstår jag inte varför den läggs upp på databasen. Man får tänka på att det är långt fler som besöker databasen som kan vara potentiellt intresserade. Då skulle det vara fantastiskt god reklam för både databasen och forumet om man lägger ut något som faktiskt är lite genomarbetat. Dålig reklam är det om man bara lägger ut det som nu. Tycker jag iaf.

Är det bara de närmast sörjande som skall/vill läsa så hör den väl hemma i en tråd?

Vill man göra bästa tänkbara story av det hela (den tanken har också föresvävat mig) tex för publicering så är det ett arbete som kräver en väldigt lång tid och mycket funderande så att man förbättrar storyn utan att förvanska den till oigenkännerlghet. J.

Det tvivlar jag på. Jag kommer iaf ge mig på ett inofficiellt försök inom en snar framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

upptäckte att det fortfarande är ganska ihoptryckt och rörigt trots att jocke har gjort om databasen(snyggt jobb för övrigt) . hittade dessutom lite stavfel!

exempel på vad jag menar:

"Varför funkar det inte?" tänkte Arn argt. Ingen av de standardlösningar som han provat hade hjälpt. Och arkivet gav heller inga ledtrådar eftersom det enda mötet med en Galenpanna hade klarats av av en ren slump. Klart var i alla fall att om han ville återställa universumet i ursprungligt skick så måste EPSnätet bli återställt och det kunde inte så länge den här saken satt och sög kraft ur ledningarna. "Några idéer?" frågade han, argare än vanligt.

som ni ser har repliken tryckts ihop med resten av texten . om det är för att spara utrymme är en sak och ni hör inget mer om det , men det vore bättre om man gjorde som nedan(det behöver delas upp i olika stycken dessutom).

"Varför funkar det inte?" tänkte Arn argt.

Ingen av de standardlösningar som han provat hade hjälpt. Och arkivet gav heller inga ledtrådar eftersom det enda mötet med en Galenpanna hade

väntar spänt på nästa episod.

HA EN GLAD SOMMAR!! :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
×
×
  • Skapa nytt...