Gå till innehåll

Är Enterprise en upprepning av vad som gjorts tidigare?


MrsMorn

Rekommenderade inlägg

Jag har sätt säsong ett och två av serien och jag kommer hela tiden på mig själv med att tänka att författarna haft brist på ideer vilket jag kan förstå efter samanlagt fem serier. Men jag tycker mig hela tiden uppfatta saker och ting som redan har varit upp i de andra serierna och fimerna. Är jag bara ute och cyklar eller har ni också noterat det? :blink: :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog mig friheten att ändra din rubrik till en som säger mer om vad tråden handlar om. Hoppas att du inte misstycker.

Vad det gäller din fråga så kan jag i viss mån hålla med dig. När enterpris släpptes så hade många av seriens kreatörer över 600 avsnitt bakom sig och var väl förmodligen lite trötta och gick delvis på rutin.

Men: Detta fenomen ser man delvis i alla serierna. De går gärna tillbaka och tar upp trådar från tidigare serier och görs det rätt så blir det för det mesta riktigt bra.

Dessutom är Enterprise en prequell som utspelar sig före de andra serierna och därför är en mindre del av universum utforskat dvs det som är gammal skåpmat i ds9 är nytt och spännande här och det är väl en av tankarna tex när man besöker Risa.

Jag tycker serien är bra även om den inte är den bästa men det finns andra som tycker att den är urusel och inte borde få kallas för star trek. Faktiskt är det så att tanken var att den inte skulle heta star trek utan bara Enterprise men utspela sig i nästan samma universum som star trek. Men ganska snabbt föll man tillbaka i gamla tankebanor och lät det vara star trek ändå. Om detta är bra eller dåligt kan man tvista. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Enterprise är en riktigt bra serie som bara blir bättre och bättre ju fler avsnitt man ser. När jag började nå dom sista avsnitten i säsong 4 så var det inte att man gjorde det med en tår i ögat. Upprepningar finns nästan i varje serie och är väl snudd på oundvikligt, man får se till det som gör serien unik och inte jämför för mycket med vad man tidigare känner igen. Enterpris bjuder på mycket nytt och nya vinklar på äldre ämnen som man känner igen sedan tidigare serier/filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte första säsongen för typ en månad sedan. såg första avsnittet. höll på att smälla av så tråkigt var det. såg några avsnitt till. var på väg att smälla av så BRA de var! kanske inte lika bra som TNG, men bra var det. MAn förväntade sig någonting sopigt så som de flesta talar om serien.

:wub: Älskar Reed, inte lika mycket som jag älskar Geordi och Data, men ruskigt mycket. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Köpte första säsongen för typ en månad sedan. såg första avsnittet. höll på att smälla av så tråkigt var det. såg några avsnitt till. var på väg att smälla av så BRA de var! kanske inte lika bra som TNG, men bra var det. MAn förväntade sig någonting sopigt så som de flesta talar om serien.

Håller med dig, första avsnittet är megasegt men den blir bara bättre och bättre trots alla upprepningar av gamla ämnen.

Redigerad av Paradox
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst är det lite upprepningar men ta ett Akira-klass skepp och vänd det upp och ner, så ska ni se att det är likt ett annat skepp, men vilket får ni lista ut själva.

en liten ledtråd: det börjar på E och slutar på nterprise :lol:

undrar bara om det är Akira som är 200 år efter sin tid eller om det är det ni skulle gissa som är 200 år före sin tid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

jag tycker att ent är en bra serie inte lika bra som tng eller tos men den har ett självberättigande sedan så tycker jag at dom återanvänder några ider eller iallafall får dom att likna tidigaer koncept och ifall det är bra eller dåligt kan jag inte riktigt säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst är det lite upprepningar men ta ett Akira-klass skepp och vänd det upp och ner, så ska ni se att det är likt ett annat skepp, men vilket får ni lista ut själva.

en liten ledtråd: det börjar på E och slutar på nterprise :lol:

undrar bara om det är Akira som är 200 år efter sin tid eller om det är det ni skulle gissa som är 200 år före sin tid...

De är baserade på samma design.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Jag tror att Enterprise generellt blir ganska hårt dömd av fansen. Upprepningar och annat. Tittar vi tillbaka på star trek genom åren så är temana ofta ganska lika. Transporter olyckor: I ent är det Hoshi, i TOS Kirk som blir 2 kirk en god och en ond, I VOY blandas Tuvok och Neelix till en person, tuvix. I TNG... kommer inte på just nu och i DS9 finns det säkert också någon som jag inte minns.

Det som jag såg som svårt med enterprise var hur jag upplevde vulcans som osympatiska. Jag har alltid gillat vulcans som de varit i TOS och Filmerna. Nu var de annorlunda och jag hade svårt att acceptera det.

Jag tyckte också att serien var lite för amerikansk, jag hade gärna sett fler andra kulturer på skeppet.

Nu när jag tittar igenom enterprise för 3dje gången börjar jag uppskatta serien. Jag gillar att det känns som riktig frontier... Jag gillar speciellt säsong 3 och 4 där det finns bland de bästa star trek avsnitten över huvud taget (ENLIGT MIG!)

Hur som helst så är det klart att det finns återkommande teman i enterprise men det gäller för allt star trek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enterprise kopierade stories rakt av: Archer hamnar i klingonskt fängelse (Star Trek 6); person som lever med hologram, vilket var exakt samma berättelse som Shadow Play i säsong två i DS9. Det var två tydliga exempel, men jag har för mig att det finns några till. Sedan var grundmiljön alltför mycket mer av samma: klingons, vulcans med mera.

Jag tycker dock precis som du att Enterprise är en riktigt bra serie under säsong tre och fyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...