Jump to content
Sign in to follow this  
Janson

Bästa serien

185 members have voted

1. 1.

• Star Trek (TOS)
      15
    • The Next Generation
      51
    • Deep Space Nine
      36
    • Voyager
      63
    • Enterprise
      15

Recommended Posts

ex. Har man bara sett VOY och gillar den serien så är det självklart att VOY ligger som nr 1 när man frågar om vilken trek serie som är bäst.

PS. Jag tillhör själv dem som i denna omröstning har lagt min röst på VOY på grund att jag bara hade sett VOY när jag röstade.

DS.

Jag har nästan inte sett nåt av Tos men av tng ds9 och voy har jag sett de mesta. Filmerna har jag också sett men Nemesis ska jag se imorgon på sf!!!!!! Ent har jag typ inte set nåt av förutom broken bow del 1-2.

Som tidigare nänts tror jag att den kommer att konkurera ut voy. :borg1:

min röst faller altså på tng!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :!!!: :klingon: :!!!:

Voyager e bra,men TNG är nog den bästa,den har allt som de andra inte har.TOS var otroliga bra filmer,men serierna var ju otroligt dåliga(kanske beroende på att våran moderna teknik inte fanns). :P

Alla Star trek serierna har ju ett fint budskap men ja när man är yngre föredrar man kanske dom nya serierna med den bättre tekniken eller?? :lol: Men vad jag ahr hört skulle dte vara mycket typ kvinnor och sånt i TOS men förut hade man ju en anorlunda kvinnosyn. och vem vet om 30 år så kanske kvinnor kommer ligga jämlikt med men i samhället.. :)

Är det nån som vet hur många timmar alla ST serier är tillsammans? Eller hur många timmer varje serie är i sig? skulle va kul att veta hur många timmar man lagt ner medans man kollat på star trek!

Edited by Lt. Karl

Varje avsnitt är ju typ 45 minuter så så här blev det:

VOY:

172x45= 7740 min = 129 h

TNG:

178x45= 8010 min = 133 h 30 min

DS9:

176x45= 7920 min = 132 h

ENT: till avsnitt Impulse

57x45= 2565 min = 42 h 45 min

TOS:

79x45= 3555 min = 59 h 15 min

så samanlagt så är det väll runt: 496 h 30 min

Jag hoppas jag nu har räknat rätt. :)

Måste nog ändra min röst för bästa serie. Senaste gången jag skrev i detta ämne så tyckte jag att TNG var bäst, och att jag förmodligen alltid skulle gilla den bäst. Så fel jag kunde ha.

Efter att ha sett de tre första säsongerna av Deep Space Nine måste jag säga att den är den serie som är överlägset bäst! Den e ju ruggigt bra! :w00t: :cardassian: :jemhadar: :ferengi: :klingon:

Ett avnitt är inte 45 min, utan 42-44 minuter inklusive titellåten på varje avsnitt.  :huh:

Du får nog räkna om det där. :D

Den officiella tiden/ avsnitt är 44 min och då ingår musiken innan och efter.

Om man sen vill vta hur lång tid det skulle ta att titta non-stop så bör man räkna med 45min/avsnitt för att inte hamna för fel i tidsräkningen

Min lista på bästa serien skulle vara så här:

1.tng

2.tos

3.ds9

4.vgr och ent

Inte för att nån serie är dålig eller dyl, men om man skulle rang ordna dom skulle det bli såhär för mig! :)

Varje avsnitt är ju typ 45 minuter så så här blev det:

VOY:

172x45= 7740 min =  129 h

TNG:

178x45= 8010 min = 133 h 30 min

DS9:

176x45= 7920 min = 132 h

ENT: till avsnitt Impulse

57x45= 2565 min = 42 h 45 min

TOS:

79x45= 3555 min = 59 h 15 min

så samanlagt så är det väll runt: 496 h 30 min

Jag hoppas jag nu har räknat rätt. :)

Och tillsammans med filmerna och lite nya Enterpriseavsnitt så blir ju det ca 500 timmar och då har man inte räknat in TAS så får man räkna att varje avsnitt är lite mindre än 45 minuter. Men 500 timmar låter rimligt. Det bli alltså ca 21 dagar av oavbruten tv-tittande eller ca 56 dagar om man tittar 9 timmar per dag.

Inte så värst mycket... :D

Jag tycker det är en överrepresentation av folk som tycker bäst om Voyager eller Enterprise. Detta förklaras enkelt eftersom det är de serierna som SVT har sänt.

Om alla tittade på alla serierna innan ni röstade, skulle pollen visa ett mycket säkrare resultat.

Jag tycker att TNG och DS9 spöar skiten ur Voyager och Enterprise. Speciellt det senare, som är en oinspirerad smörja. Voyager hade iaf en viss kvalitet, även om serien knappt utvecklades under 7 säsonger. TNG hade en unik stämning, bra handlingar och bra skådespelare, och DS9 hade en utveckling vars like sällan skådats.

Jag kan inte komma på vilken som är bäst, jag har inte sett avsnitt av DS9,

missat hela tos, men sett voy, och ent, kan snart få tag på tredje säsongen av tng!!! :vulcan:

svårt svårt. TOS och TNG är mina absoluta favoritserier, fast dom är helt olika. Tar vi först TOS, är mycket mer i det militära än TNG och väldigt mystiskt (som en thriller). Medan TNG handlar mer om diplomati och sådana saker som jag också uppskattar väldigt mycket.

Deep Space Nine eller Enterprise, jag röstade på DS9, eftersom att jag sett alla avsnitt av den, och hela ENT är inte klar än.

Från och med säsong 4,5 av DS9 så blev den verkligen skitbra. :)

Av de nyare serierna e det bara Voyager som har sänts hela serien av, jag kan därför förstâ varför den leder i omröstningen, men kära ni, ni har dâ inte sett DS9. Det e den högsta toppen i Star Treks bergskedja, överlägset! Utvecklingen under serien e enorm, med allt; karaktärer, bikaraktärer, stationen, Bajor, Federationen, ja hela det feta ST-universumet!

Alla de färggranna karaktärer som man kommit att hatälska, som Gul Dukat, Weyoun, Damar, Brunt, ja även Quark och Sloan.

Sen Benjamins religösa övergâng, Garak's lögner och Miles och Bashirs underliga kamratskap...

Allt prydligt sammanvävt med händelserna inom Federationen och kriget mot Dominion, sâ skön serie kan aldrig göras igen...

Jag har inte läst alla inlägg... så jag vet inte om dessa åsiket som jag kommer att framföra redan har tagits upp förra året, men alla har rätt att uttrycka sina tankar.

Jag röstade på DS9 mycket tack vare karakteärernas förhållande till varandra. Grunden för all dramatisk handling är konflikten och i de andra trekserierna förs konflikten in utifrån. Det som är spännande och någorlunda unikt för DS9 är att det finns en massa konflikter som gror mellan huvudkaraktärerna, konflikter som ofta blossar upp och lägger till en ytterligare dimension till "utifrånkonflikterna". Nu menar jag inte att detta inte finns alls i TNG eller VOY, men i de flesta fall så kan man vara säker på att om t.ex. Riker är sur eller arg på någon, ja då har han blivit "invaderad" av något rymdväsen. I DS9 så kan det istället röra sig om religiösa konflikter (och ni som tycker det är ointressant s?? vill jag bara påpeka att religion har varit en huvudingrediens i de flesta konflikter i världshistorien) allmänt ogillande eller helt enkelt en dålig dag. Med denna bakgrund blir karaktärerna mer mänskliga, även när de inte ens är mänskliga.

Voy hade ett guldläge i denna aspekt; ett framtvingat samarbete mellan federationen och the Maquis! Detta borde utnyttjats mer, nu blir de vänner direkt och samarbetet flyter nästan friktionsfritt. (Oerhört intressant avsnitt vari det verkas som om Maquismedlemmarna har planerat komplott och Janewaygänget likaså - kommer inte ihåg vad det heter, men det visar sig vara någon sorts illusion tyvärr, det skulle kunnat bli oerhört spännande att följa den handlingen.)

Med risk för att bli långrandig vill jag dock påpeka att skådespelarmässigt tycker jag TNG har ett stort försprång tack vare Patrick Stewart och Brent Spiner, de andra serierna saknar tyvärr skådespelare av främst Stewarts kaliber.

Men i VOY gestaltas ändå karaktärerna ändå väldigt bra av fullständigt underbara skådespelare (till största delen). Jag håller dock med om att Patrick Stewart är och förblir en av de bästa skådespelarna i Star Trek-sammanhang. TNG saknade dock, IMM, en djuphet. I DS9 och VOY så skapades en samhörighet mellan fler besättningsmedlemmar, man såg exempelvis betydligt mer av besättningen i VOY än i de övriga serierna.

Jag kan hålla med om att besättningen syns mer i Voyager och att de flesta skådespelarna är helt ok. däremot så blir skådespelarprestationerna något ensidiga, dels så utvecklas de minimalt (detta är vad jag förstår en av de största kritiska invändningarna mot serien), dels så saknar jag den konflikt som finns i DS9 mellan karaktärerna. Nu var det ett tag sedan jag såg Voy, men mitt intryck är att de hade en atmosfär av gemenskap och vi-tycker-om-varandra-anda (självklart inte jämt, jag minns med glädje avsnittet där Harry Kim trotsar Janeway och fortsätter ett kärleksförhållande med en utomjordisk kvinna vid någon rymdstation). Senast igår såg jag ett bra exempel på detta med konflikter i DS9 i "The Ship" (tror det hette så, andra avsnittet säsong fem), där O´Brien, Dax och Worf inte alls samarbetar speciellt bra, gnäller på och retar varandra och blir skarpt tillrättavisade av Sisko.

I sanningens namn ska jag också tillägga att skådespelarinsatserna inte alltid är på topp i DS9. Jag har stora problem med Siskos affektfyllda men tyvärr konstlade sätt att tala. Vidare tycker jag Bashir inte riktigt klarar av alla utmaningar som ett Star trek manus ofta ålägger sina skådespelare. Dax blir bättre, men startade bedrövligt osäkert. Kira är okej, om än lite fast i sina uttryck. Däremot tycker jag O´Brien klarar av alla utmaningar fantastiskt bra, jag tror alltid på honom, Quark är outstanding i alla sina nyanser, Garak och Gul Dukat är alltid oerhört intressanta att iaktta och sist men inte minst tycker jag Odo gör ett bra jobb trots sin ganska (i alla fall till en början) trista roll.

Nu var det ett tag sedan jag såg Voy, men mitt intryck är att de hade en atmosfär av gemenskap och vi-tycker-om-varandra-anda (självklart inte jämt, jag minns med glädje avsnittet där Harry Kim trotsar Janeway och fortsätter ett kärleksförhållande med en utomjordisk kvinna vid någon rymdstation).

Fast just i det fallet var det ju frågan om ngt slags invasion där också. De hade ju någon form av biologiskt"band" som knöt dme till varandra, vilket gjorde att han inte kunde vara ifrån henne. Håller för övrigt med om att det är alldels för lite interna konflikter i Voyager. De hade ju några bra grogrunde ri början. Dels var ju Paris lite olydig då och då(bl a i det mkt bra avsnittet Thirty days), dels fanns ju hela Maquis/Star fleet-situationen, men imo så utnyttjades det dåligt, och dessutom i en rätt knasig ordning (maquis-konflikten kommer plötsligt tillbaka i säs 7 :blink: ).

Efter att ha sett allt av star trek som visats på tv och bio så får jag nog säga att DS9 e överlägset bäst av serierna hittils.

TNG kommer nog på andra plats på grund av att det var den serien jag växte upp med.

Sen e det ju väldigt vanligt att dom flesta som har sett star trek sen originalet och är "äldre" fans, brukar spy galla över allt som är voyager och Enterprise.

Voyager kan jag förstå därför att när ett skepp skall vara strandsatt på andra sidan av galaxen och ändå alltid lyckas se ut som att det är nybyggt efter VARTENDA avsnitt. Där fallerar en del av "trovärdigheten" i serien (om nu någon star trek serie kan kallas trovärdig). sen att det bara fanns två intressanta karaktärer i hela serien gjorde ju inte saken bättre. (doktorn o seven om ni undrar)

efter första säsongen av enterprise hade jag fortfarande hopp om en ok serie, sen efter andra säsongen gav jag upp allt hopp om att se en bra star trek serie igen. men efter att ha hört positiva ord om den tredje säsongen från USA så bestämde jag mig för att ge Enterprise en sista chans.

O tro fan om det inte var riktigt bra det jag fick se. den tredje säsongen av enterprise var i klass med DS9, helt klart. och att dom har några bortglömda karaktärer (Mayweather o till en viss del Hoshi.)

men denna tredje såsong ger mig hopp om att kunna njuta av en riktigt bra säsong 4 om ett tag.

så om ni har gett upp hoppet om star trek, så ber jag er att bara ge enterprises tredje säsong en ärlig chans. den kan överasska er rejält.

så min lista blir.

1.DS9

2.TNG

3.ENT

4.TOS

5.VOY

6.TAS

filmerna orkar jag inte bry mig om att rangordna. vissa e skit vissa inte. det får räcka. :P