Gå till innehåll

Sär skrivningar!


commander ricochet

Rekommenderade inlägg

Jag är så trött på alla särskrivningar som görs överallt. Det borde nästan införas en ny forumregel som censurerar dessa särskrivningar....nästan :)

En förklaring till att dessa särskrivningar dyker upp mer och mer kan var att vi i Sverige är duktiga på engelska och i detta språk så skriver man oftast isär orden. Eftersom att vi dagligen utsätts för engelska så kanske vi har blivit påverkade. Men det är inte svårt att undvika att särskriva anser jag! Hör bara hur fel det låter: Skum tomte, kassa medarbetare, lång hårig sjuk sköterska osv.

Jag är själv inget proffs på att skriva alls men jag anser att detta är väldans grundläggande svenska!

Vad tycker ni då?

20070422288cd8.th.jpg

Fotat igår i gottebutiken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en del problem just med särskrivningar så jag vet vad du menar. Ett problem förutom engelska är att Word som är bra på mycket vad det gäller grammatik inte fattar att en del ord ska skrivas ihop och så blir det som det blir. Men det var kul att höra att engelskan inte gillar ihopskrivningar. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just med word så är det oftast bra att stänga av nästan allt som är automatiserat. Det blir ofta oönskade grejer annars.

Ja Word har en tendens att leva sitt eget liv. Aldrig kan man skriva i lugn och ro, word ska helatiden lägga sig i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just med word så är det oftast bra att stänga av nästan allt som är automatiserat. Det blir ofta oönskade grejer annars.

Ja Word har en tendens att leva sitt eget liv. Aldrig kan man skriva i lugn och ro, word ska helatiden lägga sig i.

Jag vet vad du menar... Det gjorde om min fina månbas till en månfas utan att jag ville det. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tillbaks till ämnet :)

Vad tycker ni om särskrivningar(se första posten) Har ni kanske några lysande särskrivningsexempel att dela med er av?

Jag avskyr särskrivningar, de kan undivikas så enkelt (??ven om jag är själv åker dit då och då)

Min favorit är helt klart "Djupfryst kyckling lever". Inte riktigt vad de menar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sjuk sköterska jobbade och stod på en zon som var rök fritt för att känna sig under bar.

Idag skulle vi göra pann kakor. Tyvärr såg vi inget.

Nisse skulle ut med sin motor såg. Tyvärr var hälften kvar vid huset och sågen saknade motor.

Sture skulle åka rull skridskor. Reservdelarna var dock onödiga, alltså hjulen.

Arne är kon duk tör. Dom betade i ett borde bland bestick.

:) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dansk bland färs"

Står det då en dansk mitt i köttfärsen? :blink:

"Kött bullar"

Är det en pirog utan tillsatser?

"Recept fri medicin"

Varför ha recept till något som är fritt?

"Fjärr kontroll"

hmmm nu fick jag en spik i skallen ehh :o

En fjärrkontroll är väl stationer som kollar hur långt bort folk har varit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskrivningar och andra former av enklare gramatiska misstag och fel stavningar :) kan vara irriterande. Speciellt när det dyker upp i t.ex. tidningar där man kan tycka att stavning och meningsuppbyggnad borde kontrolleras noggrant. Men jag tror inte att det är fler personer som blivit sämre på att skriva. Det är nog snarare så att genom den teknologiska utvecklingen med datorer, internet osv. så har allt fler fått möjligheten att uttrycka sig i skrift. Samtidigt kan jag tänka mig att yrken som korrekturläsare, sektreterare och liknande har minskat i antal vilket får till följd att stor del av den text som förut kontrollerades inte längre blir det. Det är min teori i alla fall. Många har också lite för bråttom när de skriver. Om man t.ex. ska posta ett inlägg på ett forum skadar det inte att läsa igenom det en gång. Då brukar man oftast hitta de värsta felen. Tyvärr finns det en något nonchalant attityd bland vissa. De anser att "det spelar ingen roll hur man skriver bara man förstår vad som menas". Men ju mer man slarvar med texten desto svårar blir det ju att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speciellt när det dyker upp i t.ex. tidningar där man kan tycka att stavning och meningsuppbyggnad borde kontrolleras noggrant.

Absolut, det är i officiella sammanhang som jag kan irritera mig riktigt mycket på det. Nästan så jag blir förbannad när jag ser annonser eller butiksskyltar.

Det är nog snarare så att genom den teknologiska utvecklingen med datorer, internet osv. så har allt fler fått möjligheten att uttrycka sig i skrift.

Tvivlar jag på. Det här fenomenet är inget som har uppstått enbart i elektroniska skrifter. Tror snarare att problemet ligger i skolan. För ett par år sedan blev jag nästan chockad då min lillasyster talade om för mig att de inte rättar elevernas felstavningar i skolan. Skulle tydligen ha något att göra med att de inte vill "knäcka" barnens självförtroende.

Lägger man därtill att vi är så otroligt amerikaniserade så att de blandar ihop de grundläggande grammatiska reglerna för svenska och engelska, så är det inte svårt att förstå att det ser ut som det gör med särskrivningar.

Många har också lite för bråttom när de skriver. Om man t.ex. ska posta ett inlägg på ett forum skadar det inte att läsa igenom det en gång. Då brukar man oftast hitta de värsta felen. Tyvärr finns det en något nonchalant attityd bland vissa. De anser att "det spelar ingen roll hur man skriver bara man förstår vad som menas". Men ju mer man slarvar med texten desto svårar blir det ju att förstå.

Helt sant. Det krävs förvisso väääldigt mycket särskrivningar och felstavningar för att man inte ska förstå vad som skrivs, men det farligaste är nog att texten blir så mycket jobbigare att läsa att man riskerar att hoppas över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskrivningar är satan och borde straffas med döden.

Eller ja, kanske inte. Men jag tycker att det är fruktansvärt irriterande att se hur språket misshandlas genom särskrivning och användandet av låneord när det finns alldeles utmärkta svenska ord för ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskrivningar är satan och borde straffas med döden.

Eller ja, kanske inte. Men jag tycker att det är fruktansvärt irriterande att se hur språket misshandlas genom särskrivning och användandet av låneord när det finns alldeles utmärkta svenska ord för ändamålet.

Om du skulle döda alla som skrev i sär ord när dom skriver så skulle det antingen inte bli många svenskar kvar eller så skulle ingen våga skriva. Jag irriterar mig inte på det så länge det går att utläsa vad som skrivs. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskrivningar är satan och borde straffas med döden.

Eller ja, kanske inte. Men jag tycker att det är fruktansvärt irriterande att se hur språket misshandlas genom särskrivning och användandet av låneord när det finns alldeles utmärkta svenska ord för ändamålet.

Om du skulle döda alla som skrev i sär ord när dom skriver så skulle det antingen inte bli många svenskar kvar eller så skulle ingen våga skriva. Jag irriterar mig inte på det så länge det går att utläsa vad som skrivs. J.

Dom som särskriver är väl bara dem som gått särvux? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskrivningar är satan och borde straffas med döden.

Eller ja, kanske inte. Men jag tycker att det är fruktansvärt irriterande att se hur språket misshandlas genom särskrivning och användandet av låneord när det finns alldeles utmärkta svenska ord för ändamålet.

Om du skulle döda alla som skrev i sär ord när dom skriver så skulle det antingen inte bli många svenskar kvar eller så skulle ingen våga skriva. Jag irriterar mig inte på det så länge det går att utläsa vad som skrivs. J.

Jo men jag vidhåller att det är ganska svagt när man t ex särkriver ord efter ord i inlägg efter inlägg. Jag menar det är ju knappast den svåra delen av svenskan som vi diskuterar här. Så man borde kunna se upp lite. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnar upp diskussionen igen, efter övervägande i forumledargruppen. Jag förstår Supertrecks inlägg i en annan diskussion (se länk) och låser upp ämnet för vidare samtal. Ämnet har samtidigt rensats.

Observera att intentionerna med denna tråd är att ha det lite roligt och att diskutera gisslet / icke-gisslet med särskrivningar.

Jag ber samt liga sam tidigt att inte sär skriva så många hög travande ord för då blir det jätte svårt att genom läsa denna under bara diskussion! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B)-->

CITAT(B @ 8 May 2007, 9:45) <{POST_SNAPBACK}>
I Dassboken finns exempel på roliga ihopskrivningar. På en skylt skulle stå.

"Kaffet kan drickas vid bord eller i gräset." N??gon hade råkat skriva i hop bord och eller........ :D

Klantigt! Det känns som att sådant är värre än särskrivningar! Om man skriver skum bananer eller mån bas eller jord bo så kan i alla fall läsa det utan att störas allt för mycket av det. Fast det är klart Fryst kyckling lever lär man väl reagera på efter det här! J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...