Jump to content

Grymmaste skeppet

Morn
 Share

115 members have voted

1. 1. Grymmaste skeppet

• Enterprise NX-01
      7
    • Enterprise
      4
    • Enterprise D
      19
    • Defiant
      26
    • Voyager
      56

Recommended Posts

Varför blev inte Picard amirla innan Janeway? Han har väll varit längre i tjänst än henne och varit en viktigare kapten? Visst, Janeway kom i kontakt med en massa nya raser på sin väg hem, men borde hon belönas efter att ha använt teknik från framtiden och brutit mot tids reglerna fler gånger än vad nästan alla kaptener har gjort?

Det borde han faktiskt ha blivit, men han kanske tog Kirks råd i "Star Trek Generations" på allvar; dvs att aldrig låta sig få bli befordrad till amiral, och därmed gå miste om kaptensstolen ombord på Enterprise! Janeway visste väl inte bättre... och gjorde det därmed svårare för författare att skriva en fristående fortsättning om Voyagers öden och äventyr!

• Replies 245
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Varför blev inte Picard amirla innan Janeway? Han har väll varit längre i tjänst än henne och varit en viktigare kapten? Visst, Janeway kom i kontakt med en massa nya raser på sin väg hem, men borde hon belönas efter att ha använt teknik från framtiden och brutit mot tids reglerna fler gånger än vad nästan alla kaptener har gjort?

Det borde han faktiskt ha blivit, men han kanske tog Kirks råd i "Star Trek Generations" på allvar; dvs att aldrig låta sig få bli befordrad till amiral, och därmed gå miste om kaptensstolen ombord på Enterprise! Janeway visste väl inte bättre... och gjorde det därmed svårare för författare att skriva en fristående fortsättning om Voyagers öden och äventyr!

Ja, eller så var hon bara trött att levai ovisheten varje dag om man skulle komma hem igen eller om man skulle vara assimilerad eller något ännu värre.

Men Picard har väll inte ens blivit förfrågad om han vill ha en befodran...fast visst skulle det vara mycket roligare om man fick vara kapten på ett skepp istället för amiral. I deras framtid så känar man inte pengar, något sånt säger dom i alla fall i First Contact

• 1 year later...

Med risk för att någon kastar ruttna tomater på mig (sneglar förskräckt på EoNeel :D) så måste jag säga att jag inte tycker att Defiant är ett snyggt skepp. Visst, det är OK på insidan och när de kommer flygandes och skjuter kvanttorpeder så är det absolut en fröjd för ögat, men själva designen av skeppsskrovet och utsidan faller mig inte i smaken.

Rent utseendemässigt så tycker jag NX-01 är ohyggligt snyggt. Men det är ju vida underlägset alla övriga skepp rent kraftmässigt och teknologiskt så det kan man ju inte rösta på :)

Enterprise E skulle jag välja om det fanns med som alternativ. Det är både snyggt och kraftfullt och kan spöa skiten ur de flesta.

Men med de alternativ som finns så faller min röst ändå på Defiant, trots mina invändningar om dess yttre. Det är ju insidan som räknas, eller hur? ;)

Jag skulle aldrig komma på tanken att kasta ruttna tomater på dig, MrsRiker. Kanske om du hade sagt att Defiant var det fulaste du hade sett. ;)

Men jag håller med om att NX-01 är ett vackert skepp. Jag gillar ju även klumpedunsen USS PASTEUR (osäker stav.)

För mig är Defiant den läckra "sportbilen" bland en massa volvo 240's.

Jag skulle aldrig komma på tanken att kasta ruttna tomater på dig, MrsRiker. Kanske om du hade sagt att Defiant var det fulaste du hade sett. ;)

Men jag håller med om att NX-01 är ett vackert skepp. Jag gillar ju även klumpedunsen USS PASTEUR (os??ker stav.)

För mig är Defiant den läckra "sportbilen" bland en massa volvo 240's.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken tur :D

Men då förstår jag varför jag inte är så förtjust i Defiants utseende - jag är nämligen inte så imponerad av sportbilar :) Jag föredrar en STOR bil, en SUV (Galaxy-class? :D) eller lyxiga bilar....

Enterprise D är ett riktigt kraftfullt skepp, stort men robust och klarar av allt från utforskning, strid och vetenskap till sociala konventioner och evenemang.

Defient tycker jag inte är en vidare snygg konstruktion, känns inte alls som starflett. Men effetktivt, kraftfullt i sin skala och smidigt är det, vilket är precis vad som behövdes i kriget med Dominion. Allt eftersom jag har sett mer och mer av Defient så har jag kommit att tycka mer och mer om det.

Voyager är kanske det mest fulländade skeppet av dem alla. Snabbt, halvstort men samtidigt någorlunda smidigt. Janeway och hennes besättning bevisade att skeppet var utmärkt för deep space uppdrag. Smidiga vackra linjer och hela skeppet i ett stycke.

Mitt val är dock Kirk´s Enterprise, en underbar skapelse och ST-ikon. När dom senare i "Star Trek The Motion Picture" byter ut motorerna, och den mindre vackra parabolen till en modern deflector dish så räcker inte ordet vacker längre. Skeppet är en inspiration av skönhet. Jag gillar specielt komplexiteten med de olika delarna. Till skillnad från de andra skeppen, som verkar stöpta ut ett stycke, så är Enterprise nästan en sammansättning av olika moduler. Personligen så tilltalar det mig väldigt mycket.

• 2 years later...

eftersom jag ÄLSKAR Pulsfaskanonerna och tycker att designen är avsevärt snyggare än den tefatsinspirerade formen på skeppen röstade jag på Defiant . vad det gäller design finns det ett par till coola skepp: Data´s skyttel i "Insurection" , Runabouten , SS Raven och Intrepid Aeroshuttle . en annan ögonsten är Soyuz Class skeppen med sina kanontorn :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Defiant såklart det grymmaste skeppet i stjärnflottan eftersom det är det enda som har cloacking device

/drakryttaren

I ett avsnitt av TNG blev gänget involverat i ett hemligt expriment att utveckla cloaking device som kunde få skeppet att flyga genom materia. Någon som kan hjälpa mig med vilket avsnitt det var??

Det jag ville säga var att det har funits cloaking på andra federationsskepp.

Defiant såklart det grymmaste skeppet i stjärnflottan eftersom det är det enda som har cloacking device

/drakryttaren

I ett avsnitt av TNG blev gänget involverat i ett hemligt expriment att utveckla cloaking device som kunde få skeppet att flyga genom materia. Någon som kan hjälpa mig med vilket avsnitt det var??

Det jag ville säga var att det har funits cloaking på andra federationsskepp.

USS Pegasus NCC-53847 :)

• 1 month later...