Jump to content
Sign in to follow this  
Morn

Deep Space Nine: Bästa avsnitt och aktör?

Recommended Posts

Sen förstår jag inte vad du menar med

att " det inte är Ben(jamin) Sisko som dör"?

Nedanstående är klippt ur avsnittsbeskrivningen

www.startrek.com

Decades into the future, an elderly Jake Sisko is visited

at his New Orleans home by a young, aspiring author

named Melanie, who is curious to know why he stopped

writing at age 40. Jake reveals how he lost his father,

Benjamin Sisko, when just 18-years old.

Nu var det iofs ett tag sedan jag såg "The Visitor", men jag vill mig minnas att hela avsnittet handlade om att Benjamin försvann i ngt konstigt fenomen på Defiant, och sedan spenderade Jake hela sitt liv med att försöka återskapa det fenomenet. Följdaktligen var väl Benjamin aldrig död, utan bara försvunnen i tiden på ngt sätt. Eller har jag helt fel nu? :osäker:

Nu var det iofs ett tag sedan jag såg "The Visitor", men jag vill mig minnas att hela avsnittet handlade om att Benjamin försvann i ngt konstigt fenomen på Defiant, och sedan spenderade Jake hela sitt liv med att försöka återskapa det fenomenet. Följdaktligen var väl Benjamin aldrig död, utan bara försvunnen i tiden på ngt sätt. Eller har jag helt fel nu? :osäker:

Din beskrivning av avsnittet stämmer Essray.

När Ben gick bort övergick han till att vara någon typ av ickemateriellt andeväsen som levde i en tidlös värld. I denna skepnad besökte Ben den olycklige Jake några gånger under Jakes långa livstid.

Det var förmodligen fel av mig att betäckna Ben som död även om det i sådana här fall inte är helt klart vad som är liv och död.

Hur som helst så skruvade manusförfattaren tillbaka klockan i slutet av avsnittet (då Jake dog) och allt började om med en ung levande Jake och en Ben av kött och blod.

Edited by Borg1

det som gör visitor bättre än year of hell är det att slutet ger den storyn en extra kick. Jag tycker att det är ett ganska orginelt avsnitt (Visitor)

Medans i Year of hell så är det slutet som lite sabbar det hela. Det hade varit mycket roliger/bättre om dom bara hade förstört tidsskeppet utan att allt blev som vanilgt

Det är lustigt hur mycket smaken kan skilja Morn!

varför jag tycker The Visitor är ett av de sämsta avsnitten i DS9

Du har rätt Borg1, det är lustigt hur smak kan skilja sig åt så rejält från person till person. När det gäller The Visitor så är din åsikt förmodligen den mest avvikande jag sett så här långt (inte för att det är något fel med det ;)). Själv tycker jag, liksom Morn, att avsnittet är ett av de bästa i DS9.

Lat som jag är, så orkar jag inte i detalj förklara varför jag tycker The Visitor är så bra. Istället överlåter jag åt min favoritrecensent av Star Trek att förklara: Jammer's Review av 'The Visitor'. Jammers åsikter speglar nämligen mina egna i det här fallet. :)

Till The Visitors försvar så vill jag också tillägga att avsnittet faktiskt - som enda DS9-avsnitt - nominerades till en Hugo för Best Dramatic Presentation 1996 och att det i många, många omröstningar har röstas fram till ett av DS9:s absolut bästa avsnitt (även Way of the Warrior brukar hamna i topp i dessa omröstningar). Nu menar jag inte att majoriteten alltid har rätt (långt ifrån), jag tycker bara att detta är värt att nämnas.

Edited by Sotunk

En ska som är ganska kul med the Visitor är att hon som spelar Melanie heter Rachel Robinson och är Andy "garak" Robinsons dotter. det ni.

Skillnaden på The Visitor & Year of Hell är väl att manuset och skådespelarna är mycket bättre i The Visitor. Voyager anväder ju reset-knappen i alla avsnitt mer eller mindre (dom har alltid 150 besättningsmän, hur mkt spö Voyager får så är det i princip alltid i toppskick i nästa avsnitt osv osv) medans DS9 gör det i ett avsnitt, iofs är det inte så mkt restet-knapp som att lösa problemet, voy löser inte problemet utan ressetar bara

Skillnaden på The Visitor & Year of Hell är väl att manuset och skådespelarna är mycket bättre i The Visitor. Voyager anväder ju reset-knappen i alla avsnitt mer eller mindre (dom har alltid 150 besättningsmän, hur mkt spö Voyager får så är det i princip alltid i toppskick i nästa avsnitt osv osv) medans DS9 gör det i ett avsnitt, iofs är det inte så mkt restet-knapp som att lösa problemet, voy löser inte problemet utan ressetar bara

Japp det har du rätt i. Men detta är kanske inte rätt ställe att säga att voy är kass. :D:D

Men till bra till saken så är det även tonen som avsnittet har.

I Visitor så är det mer kännsla medans i VOy är det bara pang-pang

Voyager anväder ju reset-knappen i alla avsnitt mer eller mindre (dom har alltid 150 besättningsmän, hur mkt spö Voyager får så är det i princip alltid i toppskick i nästa avsnitt osv osv) medans DS9 gör det i ett avsnitt,

Jag har ingen ambition att försöka få någon som tycker The Visitor är bra att tycka något annat.

Jag tycker dock Crayles liknelse att manusförfattarna "använder reset-knappen" är en utmärkt liknelse för flera avsnitt i olika serier.

Edited by Borg1

Jag har inte heller sett så mycket Ds9. Jag har varit på 2 visningar hittills. Vid första visningen måste jag erkänna att jag inte gillade serien så mycket. Andra visningen var dock mycket bättre :P Ett avsnitt var The tribunal där Chief O'brian blir stäld inför rätta på Cardassia Prime. Väldigt bra avsnitt. Alltid kul att se cardassias rättsstem (eller avsaknad av sådant)

Sedan dök dominion upp i nästa avsnitt (som jag tyvärr har glömt namnet på) lovande. <_<

Vad jag har haft svårt att vänja mig vid är alla intriger med bajorians (rätt stavat). Jag föstår inte riktigt. Kommer nog bli bättre i framtiden (hoppas jag!!).

jag gillar Quark. Han är cool men ganska feg - sedan visar det sig att han är ganska modig och smart när det kommer till kritan fast inte riktigt på samma sätt som Star Fleet.

J'em hadar är häftga! :jemhadar:

"the Jem'hadar" ett mycket bra avsnitt.

Sen så tycker jag att det som gör ds9 till den bra serien den är är just intrigerna. DÅ tänker jag inte bara på dom intriger som blir mellan "våra hjältar" och "dom onda" utan ävan mellan "våra hjältar" som inte alls är hjältar hela tiden. Och även "dom onda" är inte bra onda.

Det får det hela att kännas mer riktigt än tex voyager är det alldrig är några interna intriger. (ja jag vet det finns några men alla slutar med att dom gör/tycker samma i slutet).

Ett avsnitt som kanske inte är min absoluta favorit (kan inte bestämma mig vilken som e de, för många att välja mellan) men jag gillar avsnittet väldigt mycke...

Det är "Trials And Tribble-ations". Tycker det är så snyggt gjort...

Storyn är väll inte den bästa, men avsnittet är ändo otroligt snyggt gjort....

Såg dax2 i en kanadensisk film för ett tag sedan. The Cube... fantastiskt dålig film!!! Tyckte att jag kände igen en skådis i filmen och 1 timma efter filmen så kom jag på varifrån jag kände igen henne =)

Vad säger du?

CUBE är KULT.

Den är väl inte någon speciellt bra Hollywoodfilm men den är ju grym som skruvad thriller.

Nicole deBoer är :w00t::w00t::w00t::wub:

Jag hoppas och ber att Dead Zone säsong två ska komma i Sverige.

Det är "Trials And Tribble-ations". Tycker det är så snyggt gjort...

Storyn är väll inte den bästa, men avsnittet är ändo otroligt snyggt gjort....

Ah, trodde jag var den enda som gillade det avsnittet!! Det är precis som du säger, manuset är kanske inte det bästa, men vad gör väl det när man får se en ung Kirk strutta omkring?? *dregla* :D Sen hade ju Dax en otroligt snygg frisyr också....

Sen måste jag ju också säga att jag som hopplös romantiker gillar "Looking for par'Mach in All the Wrong Places"...Dax och Worf, vilken underbar kombination!! :)

Sen får jag kanske revidera min åsikt när jag har sett hela serien, har bara kommit till avsnitt 5.7 än :)

Efter långt och moget övervägande...

Avsnittet "His Way" från sjätte säsongen.

Kemin mellan Kira och Odo är i det närmaste oslagbar, när Odo sakta men säkert närmar sig Kira (efter nästan sex avslutade säsonger) och slutligen får kvinnan han älskar. Det som sätter guldkant på avsnittet är den häftiga diskussionen mellan Odo och Kira som resulterar i en kyss. Även middagen på Vic Fontaine's är välspelad och riktigt nervpirrande, man bara väntar på att Odo skall försäga sig.

Edit: Trials and Tribble-ations är ju en orgie av nostalgi. Speciellt Sisko och Dax lyser i det avsnittet.

Edited by LaserT

Har inte sett nâgon nämna nâgon av mina tvâ favoriter "In Purgatorys Shadow" och "By Infernos Light". Rysningar, rysningar, speciellt när man fâr se Dominionflottan för första gângen.

Sân mystik...

Dax: There's an incoming message from Worf, though it's badly garbled.

O'Brian: Here, let me see if I can clean it up... ...It says "Jem Hadar", then some coordinates I can't make out... ends with "imminent..."

Sisko: Imminent?

Kira: One of our listening posts in the gamma quadrant just went out.

Dax: The Dominion, they are coming...

Sisko: Put the station on emergency alert, let everybody know that this is not a drill.

Alla citat e nog inte exakta, har inte tillgâng till avsnittet härifrân, annars skulle jag kolla upp det, men det e nog rätt sâ exakt.

Och sen nâr man fâr reda pâ varför Garak var sâ lojal mot Enabran, trots att han gjort sâ mycket mot honom... ska inte avslöja nâgot dock för de som inte sett serien, de har det bästa kvar...

Edited by ramz

Sen e det ju annars den sista storyarcen, där jag tycker att "The Changing Face of Evil" e bäst. Vart halt chockad när jag sâg den kaxiga Federation/Klingon/Romulanska flottan... naj, ska inte avslöja nât, ni som sett vat vad jag pratar om iaf, det var toppen av Dominionkrigezt tycker jag...

Fast hela kriget e sâ bra, mycket för att det e sâ multifaceterat att det känns verkligt.

Äger sönder alla de andra serierna...

SPOILER!!!!!!!!!!!!SPOILER!!!!!!!!!!!!SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!

Ett avsnitt som jag tycker är mycket välspelat och dramatiskt är avsnitt:Hard Time.

O'Brien blir tvungen att ta ett "fejkat" fängelsestraff på 20-år för spioneri.

Det som jag gillar med detta avsnitt är att det är annorlunda mörkt för att vara ST.

Man får följa med O'Brien på en psykisk mardröm, som får honom att stoppa phasern i munnen. Det är hemskt att se honom brytas ner på detta sätt. En scen är han nära att misshandla sin lilla dotter. Han är så trovärdig och välspelad, han verkligen beter sig som en psykotisk person, med alla noijor och allt.

Ett riktigt läskigt avsnitt, men HUU så bra.

Fick med några DS9-avsnitt i en VHS-box (Greatest Battles) för länge sen, långt innan jag sett något mer än första säsongen som jag inte gillade då.

Avsnittet Empok Nor var med i den och är fortfarande ett av de bästa ST-avsnitt jag sett. Det avsnittet ensamt fick mig att verkligen vilja ge DS9 en andra chans och jag ångrar mig inte nu då DS9 efter 3 sedda säsonger börjar segla upp som en favorit.

Vad det gäller karaktärer så är det nog dött lopp mellan Sisko och Garak.

Att välja en favorit karaktär är inte lätt så jag försäker inte ens. Däremot kan jag säga att mitt favoritavsnitt är "Trials and tribbelations" (Baserat på TOS-avsnittet "Trouble with tribbles"). Här får vi Sisko, Worf, Dax, O´brian, Basire, Kirk, Spock, Odo m.fl. En lång rad av favoriter på en gång. Dessutom är det väldigt bra och imponerande gjort.

"Trouble with tribbles" och "Trials and tribbelations", har ni inte sett dessa avsnitt har ni stora luckor att fylla. Riktig ST-humor

Ser just nu säsong 6. Suverän med många avsnitt som halkar upp på bästa listan bla: One small ship, The magnificant ferengi och dubbelavsnittet Favour of the bold/Sacrifice of angels.

Ni som sett alla säsonger, är sexan mycket bättre än de övriga eller håller hela ds9 samma klass?

Vad gäller bästa aktör gillar jag Quark skarpt. Det blir alltid roligt när han är med. J.

Ser just nu säsong 6. Suverän med många avsnitt som halkar upp på bästa listan bla: One small ship, The magnificant ferengi och dubbelavsnittet Favour of the bold/Sacrifice of angels.

Ni som sett alla säsonger, är sexan mycket bättre än de övriga eller håller hela ds9 samma klass?

Vad gäller bästa aktör gillar jag Quark skarpt. Det blir alltid roligt när han är med. J.

Jag har sett hela serien och tycker att den generelt håller en mycket bra klass. Däremot så handlar det allt mer om Dominion och kriger ju längre serien går. De tidigare avsnitten är mer fristående.

"One small ship" är en klar favorit bland det mer komiska avsnitten. Om du gillade "The magnificant ferengi" bör du även se ett avsnitt som jag inte kommer ihåg varken säsong eller namn p??. I alla fall så Hammnar några välkända ferengis på jorden någon gång på 1960-talet. Mycket underhållande. Är det någon som vet avsnittets namn och vilken säsong det är med så är undertecknad tacksamm.

Menar du avsnittet "Little green men"?

I det avsnittet hamnar dom i Roswell år 1947.

Tackar, precis det jag menade.........60-tal.....1947........rätt århundrade i alla fall