Jump to content
Sign in to follow this  
NX-01

Science fictionspel - diskutera, tipsa och recensera

Recommended Posts

Ett spel till mina star trek comrades.

1. Space Empires V (PC)

SE V är ett strategi spel som utspelar sig långt in i framtiden. Spelet handlar om att utforska galaxen, kolonisera planeter, föra diplomati mot okända raser eller starta ett intersteller krig. Det som är bra med SE V är att du kan ändra på typ allt innan du startar en kampanj. Du kan skapa egna raser, bestämma regerings form, hur deras samhälla fungerar, om dom har några fördelar eller nackdelar, vilken atmosfär dom andas osv. Sen är det bara att köra igång. Sedan finns det massa med olika mods som lägger till nya skepp modeller och ras flaggor och bilder. Själv lyckades jag hitta Star Trek mods. Så jag återskapade Federation, Klingon Imperiet, Romulanska Sjärnimperiet, Borg, Ferengi, Vulcans, Species 8325 osv.

Låter som ett riktigt toppenspel. Men jag måste erkänna att jag aldrig har hört talas om det. Är det enkelt att spela? Spel som har väldigt många funktioner tenterar ibland att blir invecklade och svårstyrda. Det kan förta spelglädjen.

Det är rätt lätt att lära sig och grymt skoj. Även om det finns många saker så är inte det så invecklat. Visst man ska inte tro att det är ett konsollspel man bara kan sätta sig vid och tro att man ska bemästra det på fem minuter utan det är mer ett riktigt PC-spel av den gamla skolan där det tar en liten stund innan man vet vad alla små grejer gör.

Om jag inte minns helt fel så får man bygga sina egna skepp och beväpna dem efter tycke också, något som iallafall jag älskar att leka med :)

Ni borde även testa på Galactic Civilization II. Ungefär som SE V men bättre grafik på kartan, sen reser man i rymden mellan sjärnsystemen o, det gör man inte i SE V, där färdas man genom maskhål. En annan kul detalj med GC II är att man får börja i solsystemet. Älskar såna spel där man får börja på hemmaplan och koloniser eller besöka Mars.

Ni borde även testa på Galactic Civilization II.....

har det ! tyvärr har det blivit nåt fel på spelet(troligen utslitning) . jag tänkte säga när jag läste igenom ditt inlägg om Space Empires V att det påminde om GC II men nu sa du ju det själv

sen vill jag tipsa om ett spel som heter Conquest:Fronter wars . där spelar man som en av tre raser och kämpar om kontrollen om olika solsystem , sammanlänkade som ett nätverk av maskhål som man färdas i till de olika solsystemen . man bygger baser runt ett antal planeter i de olika solsystem . några är forskningslabb , andra är raffinaderier och så har man självklart skeppsvarven , ett mindre för de lättare skeppen och ett större för de tyngre skeppen

Edited by K´hogh son of Klintoch

jag, brorsan och farsan såg filmen DOOM här om dan, ingen toppenrulle direkt (farsans kommentar var: overklig...). men efter filmen kände jag att som den gamern jag är så är det ju förkastligt att jag inte kört spelet som drog igång FPS-genren, nämligen DOOM. och så var det med det och sen började jag spela. det visade sig att spelet är från 1993 men ändå är det så skoj, visst ingen next-gen-grafik, men skoj är det! :lol:

jag, brorsan och farsan såg filmen DOOM här om dan, ingen toppenrulle direkt (farsans kommentar var: overklig...). men efter filmen kände jag att som den gamern jag är så är det ju förkastligt att jag inte kört spelet som drog igång FPS-genren, nämligen DOOM. och så var det med det och sen började jag spela. det visade sig att spelet är från 1993 men ändå är det så skoj, visst ingen next-gen-grafik, men skoj är det! :lol:

Jag växte upp med doom spelen hehe ^^ filmen va kass tycker ja..det enda som va fun me filmen va ur första persons vinkel =)

Ett annat bra spel är galactic civilizations 2 ^^ =D eller Masters of orion II och III

Håller med om att det är tråkigt när komplexiteten får stå tillbaka bara för att det ska passa den stora massan. Mass Effect ska jag nog testa när det kommer till PC (har ingen 360).

Mass Effect är gudalikt =D

Doom och Doom 2 är förmodligen de två spel jag spelat allra mest, ända sedan de först släpptes. Enkelt upplägg, mycket spelglädje och snygg grafik då det begav sig. Jag tycker de står sig än idag. Vad filmen beträffar så var den inte mycket att ha. Om de inte hade kallat den Doom hade den kanske fungerat som lätt underhållning.

Jag gillade inte att de hade bytt ut demonerna från helvetet mot något muterande virus.

Jag gillade inte att de hade bytt ut demonerna från helvetet mot något muterande virus.

ne det var lite tråkigt, men de hade ändå många anspelningar till spelet, som t.ex

han som sätter sig emot sina order om att döda civila och sedan blir han straffad (dödad)

huvudpersonen i spelet hade ju satt sig emot order att döda civila och därför blivit degraderad och posterad på mars.

en annan anspelning är ju att de sa "hell" om monstren ganska mycket i filmen och sen självklart BFG :P

Edited by NX-01

När någon säger DOOM i min närhet så rycker det i lillfingret, som instinktivt letar sig mot Shift. 3:an, (de Dubbelpipiga Hagelgeväret) är, tycker jag, det bästa vapnet i dataspelets historia. Fins inget som inte stupar efter några salvor från den mynningen.

Har suttit oändligt många timmar och spelat DOOM I och II. Ofta på egen hand, men även med kompisar.

En klasskamrat till mig gjorde en egen bana av DOOM, som såg utt precis som vår skola. I alla klassrummen på den skolan, fans det otaliga hemska monster. Även i spelversionen klasskamraten gjorde, fans det monster, men inte lika hemska.

Edited by Unkas

hoppas nu att nya datorn kommer tidigt på morgonen imorrn. drar till jobbet 12 och efter jobbet åker familjen och jag till Orsamed husvagnen hela helgen.

aja har jag tur hinner jag spela Ghost Recon Advanced Warfighter 2 en stund.

men efter helgen blir det sci-fi-spelande, Prey, Darkstar One, DOOM 3, Starshatter, Spaceforce och för att inte glömma, Mass Effect plus många många fler spel ska köras i sommar.

Edited by NX-01

Oki! Bra att man ej tar illa vid sej! Jag t.ex skriver för fort ofta och stavar då som en kratta! :D Jag har ju min tråd: "sär skrivningar". Språkpolis får man vara enligt mej, om man är det lite lagom. Men visst, man ska nog hålla igen rejält med det i forum :D

On topic: Om du inte har spelat legacy så gör det. Det är inte alls världens bästa spel men det är känsla med att ha alla kaptenerna med "på riktigt"!

Sedan så kan man ju drömma och hoppas att dom kom med ett nytt star trek-spel. Kanske kommer det ett i samband med nya star trek filmen?!

faktiskt så kom det ju ett nytt ST-spel förra månaden (iaf i USA), Star Trek Conquest hette det och kom till PS2 och Wii. det är en blandning mellan Turn-based Strategy och Real Time Ship-combat. det har faktiskt fått helt okej betyg från olika siter, medel är väl kring 8 av 10. dock så var ingen trekstjärna med.

ja star trek conquest är att väldigt bra spel men det käns inte så trekigt eftersom att det handlar om att erövra galaxen och det aviker från star trek temat och en annan sak som är dåligt är att ferengi och orion finns med i spelet men man kan inte spela dom

och så är både galactic civilizations 1 och 2 ganska bra grafiken är inte den bästa men dom är värda ett försök

samma gäler home world 1 och 2 som också är ett väldigt bra spel

Edited by W T Riker

nej nu har jag allvarliga problem, jag har fått upp suget efter Star Wars: The Force Unleashed igen :( är så fruktansvärt jobbigt att vara helt galet sugen på ett spel men att behöva vänta till releasen innan man får spela...

tänkte göra en topp-fem-lista över mina favoritspel :

1.Homeworld:Cataclysm

beskrivning:

där åker man runt i ett stort fabriksskepp som bygger mindre skepp att samla resurser med och för att strida med .

anledning till placering:

ett underbart spel där det är lätt att bygga om skeppens beväpning(typ byta ut en liten antifighterkanon mot en skeppdödare)

2.Starcraft

beskrivning:

alla känner väl till Starcraft ?

den klart bästa "map editorn" jag nånsin sett ! storyn är super och det finns egentligen inget jag inte gillar (skulle väl vara att varje ras bara har en stor skeppstyp då)

3.Warhammer 40,000 : Dawn of war

beskrivning:

har någon spelat Warhammer 40k ? då vet ni vad jag pratr om . det här är ett spel i stil med de flesta Strategispel . man samlar resurser , bygger trupper och spöar sk---n ur sin fiende

ett spel som kan gå hur långt sm helst ! här kan man göra mängder med saker inklusive skapa sin egna arme med eget namn och färger , nästa gång de kommer med ett spel tycker jag däremot att de ska ge extra valmöjligheter som utrustning m.m så att man kan personifiera sin arme lite till (och lägga till en "map editor") !

4.Wing Commander

beskrivning:

behöver jag beskriva den ?

min erfarenhet är visseligen begränsad efter som mitt första spel i serien var "Wing Commander: prophecy" men jag gillade skeppen , kanonerna och det mesta och ännu bättre tyckte jag att det blev i "Wing Commander: secret ops" där man fick se Plunket klass kryssaren med sina stora kanoner(hade velat köra en sådan istället). det dåliga var att man bara behövde förstöra bryggan och motorerna för att en Jagare eller kryssare skulle gå i graven .

5.Starcraft : Broodwar

beskrivning:

tillläggspaketet till Starcraft .

gillade inte storyn i det här . i första spelet får man bilden av att Zerg och Arcturus Mengsk är onda , Protosser , Mar Sara Militia och hjälten Jim Raynor är goda och ärkefiender till Zerg(Protosser) och Arcturus Mengsk(Mar Sara Militia och Jim Raynor) men i Starcraft : Broodwar går hjälten Fenix(Protoss) och Mar Sara Militia och Jim Raynor samman med Arcturus Mengsk och Zergernas ledare Kerrigan . vad värre är att de låter de onda Zergerna vinna .

Edited by K´hogh son of Klintoch

Homeworld är en klar favorit. Det känns verkligen "rymd" och är så där skönt episk men är samtidigt överblickbart och spelvänligt. Skön musik dessutom.

Edited by Schran

Nu har jag Star Wars The Force Unleashed i min ägo. Det är PSP-versionen jag har och den plus PS2 och Wii är kända som de fattiga versionerna eftersom de har klenare grafik/fysik. X360 och PS3-versionerna drivs av en grymt snygg grafikmotor och tre fysikmotorer.

Även fast jag har den lite klenare versionen så tycker jag att det är bland det bästa jag spelat på PSP. Grafiken är faktiskt väldigt bra, och fysiken också, helt klart över mina förväntningar. Storyn verkar ha väldigt stor potential och hittils gillar jag allt och har fått uppleva en annorlunda Jedi-relaterad grej. Det är grymt skön känsla att "leka med maten", att istället för att bara döda fienderna så t.ex lyfter man upp en sten med kraften och knockar nån i huvudet innan man skickar in en annan fiende mellan väggen och stenen :P