Jump to content

Introt

MrsMorn
 Share

Faith of the Heart - Vad tycker ni om introt?  

45 members have voted

1. 1.

• Bra
      29
    • Dålig
      16

Recommended Posts

Sen kan jag bara inte hålla mig ifrån att tyst påpeka att avsnitten heter "In a mirror, darkly" (inget illa men't)

Hehe - tar inte illa upp :)

Det var ett tag sen jag såg avsnittet, svårt att komma ihåg titeln ordagrannt (men är rätt impad av att du kom ihåg det :D )

Tja, man har la hört talas om det några gånger, sen har man ju lite minne också (det var ju jag som startade "Att minnas alla avsnittsnamns-tråden, fast den är ju om TNG).

För övrigt måste jag nog säga att Enterprise-introt är delad favorit med TNG, men i många fall föredrar jag Enterprises för att det har sång (och av Russel Watson :wub: ).

• 4 months later...
  • 3 months later...

Jag är bara tacksam att det inte är lika overkligt tråkigt som DS9-introt (nu vill jag dock påpeka att DS9 är min favoritserie, men introt är hemskt).

Jag tycker introt fungerar alldeles utmärkt, och jag tror inte heller att det kommer åldras. Helt klart ett av de bättre introna i min mening. Fångar stämmningen i serien på ett väldigt bra sätt.

Sen skulle jag också vilja säga att ENT långt ifrån saknar starka karaktärer. Den enda karaktär som inte är särskilt utvecklad eller genomtänkt skulle jag säga är Mayweather, men så är han ju trots allt bara "chaffis". :lol:

Nu har det visserligen gått två år sen de flesta inlägg i den här tråden skrevs, och känslor har svalnat, men alla bör vara medvetna att när TNG kom så fick den precis samma reaktioner från TOS-fansen som ENT fått. De flesta gillade den, men en liten konservativ minoritet av hardcorefans reagerade ungefär som inkvisitionen på Martin Luther.

:w00t: "Hädelse" :w00t:

Sen skulle jag också vilja säga att ENT långt ifrån saknar starka karaktärer. Den enda karaktär som inte är särskilt utvecklad eller genomtänkt skulle jag säga är Mayweather, men så är han ju trots allt bara "chaffis". :lol:

Nu har det visserligen gått två år sen de flesta inlägg i den här tråden skrevs, och känslor har svalnat, men alla bör vara medvetna att när TNG kom så fick den precis samma reaktioner från TOS-fansen som ENT fått. De flesta gillade den, men en liten konservativ minoritet av hardcorefans reagerade ungefär som inkvisitionen på Martin Luther.

Enterprise tappade allt fler fans än TNG gjorde. Sant är att de flesta som såg på Voyager började se den. Men den tappade en del av den publiken med, medan TNG drog till sig nya i mycket större utsträckning.

Problemet med Enterprise var nog att de skulle ha väntat ett par år med att starta.

Enterprise tappade allt fler fans än TNG gjorde. Sant är att de flesta som såg på Voyager började se den. Men den tappade en del av den publiken med, medan TNG drog till sig nya i mycket större utsträckning.

Problemet med Enterprise var nog att de skulle ha väntat ett par år med att starta.

Jag pratar inte om ANTALET fans eller tittare som vanns eller förlorades, jag pratar om reaktionen från en liten minoritet konservativa hardcorefans. Deras reaktion påverkar inte huruvida serien lyckas eller inte, en av de fåtal platser de ens märks av är forum som det här och andra platser där fans samlas.

Det var bara en personlig observation om en del fans som är/var bestämda att ogilla Enterprise, precis som många fans till TOS reagerade mot att TNG inte var mer likt TOS. Hör väl egeentligen inte till det här forumet om det inte vore för formuleringar som "men det är ett uselt Star Trek-intro. Star Trek ska ju vara symfoniorkester och pompa och ståt, precis som många andra skrivit innan mig." i inlägget ovan.

Konservatism á la Star Trek, en ovilja att se serien utvecklas. Sen är det klart att man kan ha åsikter om huruvida introt är bra eller dåligt utan att just det jag talar om är skälet, men de flesta som uttryckt en åsikt i ämnet verkar luta åt det tankesättet.

Min första reaktion var väldigt negativ, men eftersom så fastnade låten på en och den blev helt okey. Tycker som många andra att det är fel med att de sjunger i ett Star Trek intro men passade serien ändå. Men intron till mirror universe avsnittet är ju otroligt mycket bättre men skulle inte passa i vanliga Star Trek univserumet men perfekt för det imperialistiska spegeluniversumet.

• 3 weeks later...

Först tyckte jag låten var fjantig och alldeles för smörig, och smörig är den förvisso fortfarande. Men den passar ändå riktigt bra till serien, texten handlar ju om att efter lång väntan och mycket slit äntligen nå sitt mål, vilket ju är det Enterprise första resor handlar om. Dessutom är intro-videon faktiskt riktigt vacker. Enterprise verkar överhuvudtaget ha fått mycket negativ kritik för att den skiljer sig såpass från resten av serierna, men den handlar ju trots allt om hur allt såg ut innan Federationens bildande, långt innan TOS, TNG och alla andra serier.

Sedan kom en ny och poppigare version i säsong tre, den är kass.

Edited by Lingontass

Jag pratar inte om ANTALET fans eller tittare som vanns eller förlorades, jag pratar om reaktionen från en liten minoritet konservativa hardcorefans. Deras reaktion påverkar inte huruvida serien lyckas eller inte, en av de fåtal platser de ens märks av är forum som det här och andra platser där fans samlas.

Det var bara en personlig observation om en del fans som är/var bestämda att ogilla Enterprise, precis som många fans till TOS reagerade mot att TNG inte var mer likt TOS. Hör väl egeentligen inte till det här forumet om det inte vore för formuleringar som "men det är ett uselt Star Trek-intro. Star Trek ska ju vara symfoniorkester och pompa och ståt, precis som många andra skrivit innan mig." i inlägget ovan.

Konservatism á la Star Trek, en ovilja att se serien utvecklas. Sen är det klart att man kan ha åsikter om huruvida introt är bra eller dåligt utan att just det jag talar om är skälet, men de flesta som uttryckt en åsikt i ämnet verkar luta åt det tankesättet.

Tyvärr så var det nog fler än ett fåtal hardcorefans som ogillade serien. Personligen tyckte jag inte att ST genren utvecklades i och med ENT, utan tog ett rejält kliv tillbaka. ENT är mer actionbetonad än någon annan STserie och känns som en sämre kopia av VOY. Skådespelarna är medelmåttiga, speciellt i jämförelse med DS9 där alla är otroligt bra.

Men nu var det musiken det var frågan om, jag gillar den inte, men det roliga var att när ENT visades mer regelbundet på trekdagar gick många i Stockholm Trekkers och köpte tändare som fick lysa under introt som om det var en ballad på en rockkonsert. Nu när serien visas viftas det med lysande mobiltelefoner eller små diodlampor under introt och man kan faktiskt höra folk sjunga med :) Det blir fin stämning så därför gillar jag låten, trots att jag inte gillar den. :blink:

• 1 month later...

jag tycker att introt är lite segt särskilt efter att man har hört den många gånger och det är för lite pampig orkester och för mycket popmusik, och ent i sig är lite lam i bland men jag gav den en chans och upptäckte att den är faktiskt bra ändå det är bara ibland då den inte riktigt kan hålla upp sig själv, sen också tycker jag om karaktären tpol men skådespelaren verkar ibland ha lite problem med rollen och jämförelse med tim russ tuvok så tycker jag att hon saknar en del för att kuna ge tpol som karaktär rättvisa.