Jump to content
Sign in to follow this  
Nettan

Vad läser du just nu en bok/ flera böcker?

Recommended Posts

Jag har nu läst ut Terok Nor trilogin och var idag på ett antikvariat där jag köpte boken Jag, robot av Isaac Asimov som jag nu läser. Det är första gången jag läser Asimov, men jag har ju hört att han ska vara bra.

Jag tycker att man ska läsa de tre första Stiftelseböckerna först om man läser Asimov. De är hans stora klassiker och är bättre än mycket annat. Robotnovellerna är inte så spännande.

Okej, boken jag läser är tyvärr försvunnen just nu och jag han inte läsa så långt. Hoppas att jag hittar den igen :) Den handlar om en stor federationskoloni var sol är döende och snart kommer att sluka hela planeten. Enterprise-D är det enda skeppet som var tillräckligt nära för att hinna dit. Nu står Picard inför den svåra frågan om vilka han ska rädda? Barnen? Planetens ovärderliga kulturarv? De visa äldre? Kvinnorna? Männen? Men Data kan ha en lösning på problemet som skulle kunna rädda alla, men om den misslyckas skulle alla på Enterprise och planeten dö...

Jag är precis färdig med en biografi av Alexander den Store. Småläser lite i Gilgamesheposet när jag sitter på "hemlighuset", och har ännu inte kommit någonstans i Sagan om Ringen. Funderar på att återuppta lyssnandet av Sagan om Drakens återkomst på ljudbok.

Väntar på min beställning från adlibris.com som ska komma vilken dag som helst nu. Innehåller bland annat David Eberhards "Ingen tar skit i de lättkränktas land", en bok om faktoider, Nietzsches "Den glada vetenskapen", Richard Dawkins "The blind watchmaker" och Robert Dahls "Demokratin och dess antagonister". Dessutom kurslitteratur för min metod och teori-kurs inom historia.

Jag läser Lovecraft. Har ju kommit lite nyöversättningar till svenska nu på senare tid. Läser just nu Fasansfulla händelser i Dunwich och andra noveller. Mycket trevligt.

Just nu har jag "vaknat" från en lång period av enbart universitets-relaterad historielitteratur (Jag är nu officiellt expert på svensk teknikhistoria... eller, tja, jag fick VG iaf), för att läsa annan historielitteratur, men den här gången för mitt eget höga nöjes skull...

Nu läser jag "Den Hänsynslösa", en biografi över Karl IX, småbläddrar lite i Nietzsches "Den glada vetenskapen" och försöker sätta mig in i Spenglers "The Decline of the West", dock en förkortad version.

Läser just nu DS9: Trial by Error. Första kapitlet var uselt, men nu börjar boken att ta fart ordentligt iaf :) Dock har jag svårt att inte störa mig på att de skriver "disrupters" istället för "disruptors" om klingonernas vapen :P

Jag har åter plockat upp James Clavells Tai-Pan som jag läste halvfärigt i somras. Snart färdig med den och då tror jag antingen att det blir att köpa samme Clavells Shogun eller Dan Browns "Den förlorade symbolen".

för att kunna diskutera något med chefen, bortsett från siffror och reservdelar

har liftarens guide börjats om. har iofs inte orkat mer än till 3:e boken men

det har orsakat en del hysteriska skratt ialla fall.

Jag gjorde mig till och köpte den där 13 dygn i rymden efter 14 år på jorden av Christer Fuglesang.

Den av rätt så intressant, speciellt när han skulle förklara hur toalett besöken gick till i rymden, men efter det så blev boken rätt tråkig så jag la den på hyllan. Kanske ska ta och läsa ut den en vacker dag.

Jag tycker nog att du ska läsa en ST-bok istället :P Terok Nor böckerna är ju väldigt bra om man gillar DS9 , de handlar ju om den cardassiska ockupationen av bajor, så det är ju "Star Trek Historia" i alla fall :)

Det finns en uppsjö med bra Star Trek böcker, säg gärna vilket område du helst läser om, vilken tidsålder i Star Trek?

Bemästrar du engelska? (Har förstått att du är ganska ung, min första ST-bok var riktigt kämpig :) , men man läser sig verkligen mycket av läsandet också)

Det finns en uppsjö med bra Star Trek böcker, säg gärna vilket område du helst läser om, vilken tidsålder i Star Trek?

Bemästrar du engelska? (Har förstått att du är ganska ung, min första ST-bok var riktigt kämpig :) , men man läser sig verkligen mycket av läsandet också)

Jag är inte så duktig på engelska men man ska väl klara av det :)

Ja, de två största anledningarna till att min (nu vill jag inte låta överlägsen och skrytsam) är ganska överlägsen andra i min ålder är ST-böcker och ST på DVD med engelsk text (som jag började se när jag var 10 eller 11 år). Så du kommer att lära dig enormt mycket!!