Jump to content
Sign in to follow this  
Nettan

Vad läser du just nu en bok/ flera böcker?

Recommended Posts

Då kanske du skulle läsa mina favoritböcker, Terok Nor trilogin som är bakgrundhistoria till DS9 och handlar om den cardassiska ockupationen av bajor. Om du gillar klingoner kan jag också varmt rekommendera Keith R.A. DeCandidos klingonböcker om I.K.S Gorkon. Kolla gärna in litteraturdatabasen här på databasen, där finns det en del recensioner också :)

Ett annat tips är William Shatners, Academy: Collision Course som också är väldigt bra :)

Då kanske du skulle läsa mina favoritböcker, Terok Nor trilogin som är bakgrundhistoria till DS9 och handlar om den cardassiska ockupationen av bajor. Om du gillar klingoner kan jag också varmt rekommendera Keith R.A. DeCandidos klingonböcker om I.K.S Gorkon. Kolla gärna in litteraturdatabasen här på databasen, där finns det en del recensioner också :)

Ett annat tips är William Shatners, Academy: Collision Course som också är väldigt bra :)

Tack för tipsen om böckerna man får väl se vilken bok jag ska läsa :)

Edited by emil9898

Jag har nu fastnat för författaren Robert Anton Wilsons samlade verk. :)

De som jag redan hunnit läsa klart är Masks of the Illuminati, The Earth Will Shake och Schrödingers Cat-triologin, samt Everything is under control, som kan beskrivas som en uppslagsbok om konspirationsteorier (allt från utomjordlingar som grundar franska kungahus till kopplingar mellan droghandel och vatikanen), som är att rekomendera om man ska läsa hans böcker, då han ständigt väver in konspirationsteorier i sina berättelser.

Nu är jag på del två i The Historical Illuminatus-triologin (The Earth Will Shake var del ett), The Widows Son.

Jag kan rekomendera hela hans författarskap till alla med skarpa sinnen och starka magar. :lol:

Triologin utspelar sig i tre olika, paralella, universum, och har samma gäng karaktärer i varje universum, men i olika samhällspositioner. Jag skulle säga att moralen i historien är att man ska akta sig för att dra alltför starka slutsatser angående orsak och verkan, och aldrig underskatta värdet av en bra avsugning.

Kort sagt så är det en samhällsvetares tolkning av kvantfysik och verklighetens struktur. Det är rätt tunga grejor, och jag rekomenderar som sagt att du läser på om konspirationsteorier (särskilt de allra tokigaste) innan du ger dig på den. ;)

Triologin utspelar sig i tre olika, paralella, universum, och har samma gäng karaktärer i varje universum, men i olika samhällspositioner. Jag skulle säga att moralen i historien är att man ska akta sig för att dra alltför starka slutsatser angående orsak och verkan, och aldrig underskatta värdet av en bra avsugning.

På tal om det sista .... Om det jag hört stämmer så underskattade Schrödinger himself inte det värdet ... När han kom fram till den kända Schrödingerekvationen ska han tydligen ha varit på en resa med en älskare (vilket senare blev känt). När han sedan fick Nobelpriset för sin "upptäckt" så ska det tydligen ha varit lite av ett obekvämt skvallerämne eftersom han var tillsammans med sin fru vid ceremonierna.

Kan också vara v??rt att nämnas att Schrödingers Katt är lite av ett tankeexperiment designat att visa på hur absurt kvantmekanik är när man för upp det från liten skala till stor skala (från mikroskopiska objekt såsom elektroner till makroskopiska objekt såsom katter.)

Det man kommer fram till i tankeexperimentet är i princip att katten måste vara både levande och död samtidigt - något som vissa tolkar som att katten är levande i ett universa medan den är död i ett annat. Det är från sådana här tolkningar som "multiple universes", som borde vara kända för alla startrek-fans, kommer.

Jag läser Herman Lindqvist bok, Napoleon. Änn så länger intresant och bra skriven, som Lindqvists böcker alltid är.

Sagor från midgård :wub: Ytterligare en av Tolkiens härliga berättelser. Den mannen hade en förmåga att skappa underbara världar.

Jag har precis läst klart Robert A. Heinleins Starship troopers och läser Anckarström och kungamordet av Ernst Brunner när jag inte är på resande fot. Jag har ofta en "resebok" och en "HQ bok" som jag läser vid sidan av varandra. Jag har aldrig läst några star trek böcker och skulle behöva lite tips på bra sådana. Jag har stått då och då och kollat på dem i SF bokhandelns hyllor men det har varit lite överväldigande. Gärna något med mycket Vulcans och deras samhälle, filosofi och religion. Romulans är heller inte fel...

Just nu läser jag "Rapport från vår sköna nya värld : 8 reportage" av Günter Wallraff. Läste innan "Längst därnere" av samma författare. Grymt bra böcker om den grymma verkligheten i vår värld. Lika aktuella idag som när de kom ut första gången. Wallraff har "Wallraffat" dvs. klätt ut sig till och levt som bl.a. Turkisk gästarbetare, uteliggare, afrikansk arbetslös, telefonförsäljare m.m. och avslöjar hela den nakna sanningen om hur verkligheten ter sig för de människor som levt i dessa situationer i Tyskland.

Läser just nu "Tidsresor [ur ett nytt perspektiv]" av J.H. Brennan. Läser med skräckblandad förtjusning; det är väldigt tydligt att författaren inte kan sin fysik (inte ens speciell relativitetsteori), och "bevisen" för att tidsresor redan skett är antingen anekdoter eller fenomen som har betydligt mer sannolika förklaringar.

Dock förstår jag att boken kan vara rätt övertygande för somliga, så jag funderar på att göra en videorecension där jag går igenom de större felen den gör.

Berlin Slutstriden av Anthony Beever. Faktabok slutet på andra världskriget. Mycket välskrivet och spännande! Kan med fördel ses tillsammans med den fantastiska tyska filmen Undergången som visar Hitlers sista vecka i livet.

Edited by Aike

Nu läser jag Tolkiens sagor från midgård. Rekommenderas mycket intressant bok!

Oi vad länge sen! Kom då till cirka hälften av boken, men då blev det att läsa till studentskrivningar en stund. Så började läsa den på nytt nu :)

Nu läser jag Tolkiens sagor från midgård. Rekommenderas mycket intressant bok!

Ett tag var jag riktigt insnöad på Tolkien, jag har läst alla böcker ett antal gånger. Oftast blir det med några års mellanrum. Vi döpte förresten vår hund till Elessar men till vardags heter han Lelle. :)

Berlin Slutstriden av Anthony Beever. Faktabok slutet på andra världskriget. Mycket välskrivet och spännande! Kan med fördel ses tillsammans med den fantastiska tyska filmen Undergången som visar Hitlers sista vecka i livet.

En mycket bra bok, jag rekomenderar även hans andra böcker i samma serie: Den längsta dagen (Om Normandie invasionen) och En bro för mycket (Om Arnheim operationen.) J.