Gå till innehåll

Vad jobbar ni med?


Commander Michels

Rekommenderade inlägg

Jobbar som Larmtekniker (nämnt det tidigare i tråden), och vi har mer jobb änn vi hinner med. Ännu har vi inte märkt av den finansiella krisen på något sätt. Nästan varje dag blir det ett par timmar övertid. Det är så typiskt att de som har jobb arbetar tills de stupar, emedan vissa inte har något jobb alls.

Jag skulle inte ha något emot att få lite ledig tid och skriva. Men det får väll vänta tills pensionen.

Men jag ska inte klaga då jag vet att jag får min lön i slutet av varje månad, och vet att det inte är någon riska att jag ska bli uppsagd den närmaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Både ja och nej. Det är bra att i alla fall ha en ungefärlig outline när man skriver men annars funkar det ganskap bra för mig när jag skriver helt fritt också. Fast det gälller ju att veta vad man skriver för typ av berättelse och vart man ska. Det vill säga var historien slutar och vad det är man vill säga med historien. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar inte än utan tar studenten i år, sen ska det dock (lyckligtvis) bli mer studier så när jag är klar för arbetsmarknaden om 5 år finns det förhoppningsvis jobb så det räcker. Mina föräldrar har också klarat sig, farsan sökte dock nytt jobb, delvis för att han tröttnat men också för att det fanns risk att hans nuvarande skulle försvinna. Men nu börjar han på nytt jobb i mars så han klarade sig han med:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej. Det är bra att i alla fall ha en ungefärlig outline när man skriver men annars funkar det ganskap bra för mig när jag skriver helt fritt också. Fast det gälller ju att veta vad man skriver för typ av berättelse och vart man ska. Det vill säga var historien slutar och vad det är man vill säga med historien. J.

Det är det som är så spännande med Kings pedagogik. Jag har testat en del och jag håler med honom om att det nästan inte finns något häftigare än när historien inne i huvudet dyker upp och tar tag i [den metaforiska] pennan och lever sitt eget liv. Spänningen i att själv inte veta var den ska sluta. Men det gäller också att man har övat upp sig ordentligt och för det finns det bara ett sätt: skriva, skriva, skriva. men nu börjar vi ramla väldigt OT här. Vi kanske ska starta en ny tråd för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I krisens spår: igår fick jag veta att min pappa troligen kommer få kicken efter nästan 20 år på åkeriet. Tydligen ska de lägga ner hela stället. :(

Han tror iofs. att det bara är spel för gallerierna och att det slutar med att de blir kvar, men vi får väl se.

Och ja, skriv! Om jag inte hade fått komma hemifrån ett par timmar om dagen och sitta på biblioteket skulle jag nog vara ännu mer "crazy cat-lady" än vad jag är nu :lol: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Började läsa den här tråden igen, den har ju blivit lite av en följetong vad gäller våra karriärsval, så jag får väl uppdatera mig...

Just nu läser jag till matematiklärare, 3:terminen och har bara matte på hjärnan (jag drar skämt om matte som är torrare än snus och drömmer om integraler och gränsvärden på nätterna), förutom när jag jobbar på ett rättsdatabasföretag där jag förredigerar domar och och liknande dokument tills jag fyrkantig i ögonen. All work and no play makes me a dull girl :w00t: . Men jag klagar absolut inte, jag trivs kanonbra och är lycklig som få :D .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu läser jag till matematiklärare, 3:terminen och har bara matte på hjärnan (jag drar skämt om matte som är torrare än snus och drömmer om integraler och gränsvärden på nätterna)

Ja nae själv är man ju glad att man bara tog sig igenom Matte B! :rolleyes: Grejen är ju inte den att jag är dålig på matte. Jag har egentligen väldigt lätt för det... Men det är ju det att jag tycker att det är så sjukt tråkigt! Men det är ju jag det...

Går förövrigt tredje året på gymnasiet. (Om det nu räknas som yrke) Läser estetiska programmet (musik) och extraknäcker som musiker i svenska kyrkan då och då. Trots att jag inte är troende... Men det är kul ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan erkänna att det var knappt jag tog mig igenom matte B på gymnasiet jag heller, jag fick t o m gå på sommarskola för jag var så kass hehe :rodna: , mycket tack vare en riktigt dålig högstadietid med en riktig bråkklass som gjorde det omöjligt att lära sig något alls, men sedan gick det lättare när man väl var ikapp igen på gymnasiet :) . Jag tyckte inte heller matte var så vidare kul då. Det är något som växt fram senare i livet då jag upptäckte att jag faktiskt kan vara riktigt roligt om man gör det på rätt sätt :) . Man kan bara hoppas att politikerna inte förstör lärarjobbet helt och hållet innan man hinner ut... <_<

Låter riktigt kul med musik :) . Det måste vara tacksamt att jobba med och vara ett härligt yrke om man har tur och kan försörja sig på det. Jag känner flera unga musiker som det går riktigt bra för. Har man bara glöd och något man "eget" kan man komma långt. Gymnasietiden för övrigt också kanonkul, jag ser tillbaka på det genom rosa nostalgiska glasögon. Kanske är det därför man vill tillbaka dit och undervisa... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter riktigt kul med musik :) . Det måste vara tacksamt att jobba med och vara ett härligt yrke om man har tur och kan försörja sig på det. Jag känner flera unga musiker som det går riktigt bra för. Har man bara glöd och något man "eget" kan man komma långt.

Planen jag har är att söka in till Valla folkhögskola i Linköping efter gymnasiet. (Är ju faktiskt inte så långt kvar nu) Där vill jag läsa fritidsledar utbildningen och bli fritidsledare! Dom har profilämnen på utbildningen där, och då vill jag såklart välja musik profil. Så har ju ingen direkt plan att bli musiker på heltid. Men med detta så får jag ju ändå syssla med det på en lite mindre seriös nivå och få vara med att inspirera, uppmuntra och lära ut. Skulle aldrig klara att vara musiklärare... har så svårt med läroplaner och mål. Det är bättre att ungdomar får närma sig detta själva än att det blir tvingat på dom. :rolleyes: Det är min syn på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Tänkte det kunde vara kul med en sammanfattning; såhär ser det ut just nu, med reservation för fel p.g.a. förlegad information :) ;)

Bebbe: paketerare (manpower)

Commander Michels: student/redaktionssekreterare (LOU & miljörätt)

Crazy_Voyager: student

Expenible Ensign: IT-tekniker

Fleetadmiral: systemutvecklare (mobilteknik)

Fmi: konsult (kärnteknik)

Jocke: packettkniker (glasbruk)

Johanna laforge: student

Kahn: student

Lieutenet Lind: student

Marvin: receptionist

Mikael: elektriker

Mr Trek: student

Orville: utvecklingsingenjör (metallindustri)

Pjotr'k: bibliotekarie

Queen Arachnia: student

Schwozh: fritidsledare

Sir Legolas: lokalvårdare (ISS)

Soval: student

Startrek92: student

Supreme Commander JAF: recensent

Tailwind: pilot

To'E'Cra: student

The Doctor: egen företagare

Tofumannen: pianomajister

T´Pol: undersköterska

t80u: säljare

Unkas: larmtekniker

Varghjärta: student

Vorik: skötare (psykiatri)

Wande: forskare

Intressant spridning på yrken vi har här på forumet, icke sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Jag har ett förflutet som Strålskyddsingenjör och Räddningsledare. Har jobbat över femton år inom kärnkraften. Har efter det kappseglat proffesionellt, sadlat om igen och börjat rida galopphästar.

Hann med några år till sjöss med som matros innan jag böjade jobba inom kärnkraften. Var även med och jagade ubåtar när jag låg i flottan...

/Hugh

Redigerad av Hugh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...