Jump to content

Vampyrserier/-filmer

Picard
 Share

Recommended Posts

• 3 months later...

Jag rekommenderar True Blood. en ganska nyproducerad TVserie. Den utspelar sig i en liten ort i den amerikanska södern och den handlar om en ny uppfinning "Tru Blood" som gör att vampyrer nu kan komma ur sina kistor och leva sida vid sida med människor. Men allt är inte frid och fröjd i den lilla staden. Ett hemskt mord utlöser en misstrohet mot den lokala vampyren.

Filmer jag skulle vilja nämna är Near Dark och Fright Night. Båda är mycket bra. Den första är mer seriös än den andra. Annars är min favvovampyrrulle "The Lost Boys".

Måste nämna Låt den rätte komma in. Missade den på bio, men såg den på DVD för ett tag sedan. Ganska annorlunda jämfört med de flesta andra vampyrfilmerna som rekommenderats här, men riktigt bra. Boken är givetvis ännu bättre. Och otäckare. Det var så att jag slutade läsa några kvällar för att jag inte ville ha mer detaljer färskt i minnet när jag skulle försöka somna...

• 4 months later...

Är det nån som vet nån bra vampyr serier/filmer utom "Buffy, The Vampire Slayer" "Angel" "Blade"?

1996 kom en TV-serie som hette Kindred: The Embraced som föll mig i smaken. Tyvärr så las serien ner redan under säsong 1 (8 avsnitt allt som allt) som så många andra serier. :arg:

Den serien tyckte jag också om när den kom ut. Jag har faktiskt tänkt på den flertalet gånger under tidens gång. Jg tyckte då att den skiljde sig från andra vampyrfilmer genom dess historia om klaner och de skalliga vampyrerna. De tyckte jag var coola. Jag har för mig att Mark Frankel som spelar karaktären Julian Luna omkom i en motorcykel olycka under seriens gång.

Jag blev rätt förtjust i BBC-serien Being Human som gick i somras på TV. Såg att det var en säsong till på gång av den.

Guillermo del Toro (Hellboy, Pans Labyrint, Cronos etc.) skriver en triologi böcker tillsammans med Chuck Hogan. Den första har kommit ut på svenska med titeln Släktet (originaltitel: The Strain). Det finns en del rykten om att den skall bli en TV serie. Men i somras skrev GDT själv att det inte fanns några planer på det förrän alla tre böckerna är ute. Tvetydigt :-)

Cronos är förresten också en bra vampyrfilm. Inte den klassiska mytologin dock.

Edited by pela