Gå till innehåll

Skåning ska sälja tomter på Månen


Rekommenderade inlägg

Kolla hit! Alla som fick GP (göte-borgsposten) kan kolla på baksidan av del 1. Där står det om en skåning som säljer måntomter, jag har inte läst så mycket, tyvärr står det inga telefon nummer eller sånt, så jag tänker fråga GP.

Pris: 4000 Kvadratmeter för 250kr

och då har man ångerrätt i 30 dagar.

Proton

P.S Jag citerar direkt ur tidningen allades starx (måste läsa allt först)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer det:

Citat ur GP den 11 november:

Skåning ska sälja tomter på månen

Malmö: Sverige har fått sin egen

månambassadör. Skåningen Leif B Pålsson

har förändrats titlen av amerikanen Dennis M hope,

måntomtförsäljare sedan 20 år. Det handlar

naturligtvis om en affärsidé.

Att ta ner månen är ett slitet uttryck. Dessutom omöjligt. Men köpa en bit, det kan man. För 250kr får köparen 4000 kvadratmeter med lagfart och allt. Dessutom igår en karta som vissar var på månen tomten är belägen. I USA har man sedan 20 år kunnat köpa en måntomt på grund av en lucka i internationella avtal och Sverige ha nu fått en egen ambassadör Leif B Pålsson.

- Man ska se det med glimten i ögat, men visst finns det ett allvar i botten och det är ju en affärsidé,säger han och försäkrar att det hela är lagligt.

I det kalla krigets slutfas träffades ett avtal mellen Usa och dåvarande Sovjetunionen som stipulerade att ingen nation kan hävda rätten till planeter och månar. Men det sades inget om att privatpersoner inte kunde det. Det tog Dennis M Hope fasta på och lyckade få äganderätten till tomter på månen och flera planeter. Rätten registrarades i Usa, Sovjetunionen samt i FN general församling. Och sedan dess har ca 300 000 tomter sålts och säkerligen gjort grundaren av The Lunar Embassy till en rik man. Leif B Pålsson har fått rättigheterna i skandinavien vilket innebär att alla skandinavier som vill köpa en måntomt hänvisas till honom.

- Jag blir nog inte miljonär på det men det är en trevlig sak att syssla med säger han. Med tanke på månens storlek är det inte någon risk att tomterna ska ta slut inom överskådlig tid, tror Leif B Pålsson. Som även förmedlar tomten på andra himlakroppar i solsystemet. Huruvida tomten blir vädreful i framtiden återstår att se, men den nye ambassadören tycker inte att det ska ses som en investering.

- Det flesta ger nog bort tomträtten som present eller sätter upp lagfarten inramad på vägen. Dessutom är det 30 dagars returrätt om man ångrar tomtköpet. Idén att sälja himlakroppar har fått efterföljare i Usa. Andra entreprenörer har slagit sig in på marknaden och möjlig het finns nu mera att även köpa sig en asteroid eller en stjärna i ett annat solsystem.

VARG GYLLANDER

__

Det står inget om var man ska kontakta honom men Vargens

e-mail står nedan för. Jag tänker i alla fall köpa en tomt när tillfälle ges.

Hans e-mail är: (om jag inte har helt fel)

varg.gyllander@gp.se

Over and out, Proton  :) and Picard  :alien:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.....kosnad......

Det vet jag inte. ....men....

Jag har skickat in fyra "fråga-var-man-kan-kontakta-Leif" brev

till GP så dom bör svara. (till olika redationer förstås) (bla webredation)

Jag meddelar när jag fått ett svar.

Proton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

herregud bara ett fåtal människor har vart på månen och ändå ska vi utsätta den för en utförsäljning. Som om det inte var illa nog med kapitalismen ner på jorden, nu ska den ut i rymden och ha sig. Nej jag tar avstånd från det här. Låt månen vara fri!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett svar av GP och där lät det så här:

Hej! Texten är skriven av tt. Därför föreslår jag att ni kontaktar dem.

-------------

Vad är det då??!!

-------------

Jag skickade ett svar som löd så här:

Vad är TT då?

Fredrik

-------------

Proton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat från Janson, skickad Nov. 12 2001,19:57

Lite fel...  

Det finns tomter på månen, Mars, Venus och Io (en av Jupiters månar).

Alla för bara 250 kronor i engångskostnad!!!

Skulle ju vilja ha en tomt...

Nej inte fel.

Jag tog som för givet att dom flesta visste att det fanns tomter på månen.

Jag skrev Jupiter för det var det häftigaste så ni skulle bli intresserade.  :(  :(  :(

Just det!

-------

Jag tycker i allafall att det är lite fel i det hela. Att betala 250 kr för ett ställe som är "lika" mycket mitt som ditt.

Det är svårt att förklara. Att betala till någon som hävdar att han har rätten till den verkar lite dummt, som att det var hans måne och ingen annans. Pengarna borde gå till:

MSF (vet inte om det finns)

Månens Stöd för Framtiden. Som "tar vara på månen"

Nä nu har de gått för långt jag fattar inte vad jag skriver.

Proton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi.. Vist skulle det vara kul men en tomt på månen.. Tänker bara på hur man ska kunna transpotera matrial för att bygga sitt drömmånhus.. Hu även transporten fram och tillbaka.. ockej fram.. Flyttar hellt till månen.. Var finns affärar för mat.. Sen en annan fråga.. Vem äger månen för försäljning.. tror inte det är hsb eller något sådant... Tycker nästan det är lite snett att sälja en planet som vi inte äger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat från Wrogie, skickad Nov. 12 2001,21:30

Nej inte fel.

Jag tog som för givet att dom flesta visste att det fanns tomter på månen.

Jag skrev Jupiter för det var det häftigaste så ni skulle bli intresserade.  :(  :(  :(

Just det!

Det jag menade var att dom inte säljer tomter på Jupiter, utan på dess måne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat från pelle28k, skickad Nov. 13 2001,07:41

Hi.. Vist skulle det vara kul men en tomt på månen.. Tänker bara på hur man ska kunna transpotera matrial för att bygga sitt drömmånhus.. Hu även transporten fram och tillbaka.. ockej fram.. Flyttar hellt till månen.. Var finns affärar för mat.. Sen en annan fråga.. Vem äger månen för försäljning.. tror inte det är hsb eller något sådant... Tycker nästan det är lite snett att sälja en planet som vi inte äger...

"The same thing crossed my mind"

----------

Janson:

Vi missfostod varandra, eller vad det jag....(kan inte se det här ifrån)

Strunt i det nu okej? :) (no offensive)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...