Gå till innehåll

Dax för en science fiction TV-kanal i Sverige!


Sanmare

Rekommenderade inlägg

Under Enhetens sol, i Mångfaldens ljus,

Det är hög tid att vi i Sverige får en TV-kanal för science fiction. Annars kommer vi, när det gäller Star Trek, aldrig att få se något annat än Star Trek: Next Generation om och om igen. Och vi kommer aldrig att få se någon av de många lysande science fiction-serierna från 1990-talet, com aldrig köptes in. Sedan finns en uppsjö av bra science fiction från länder som Frankrike, Tyskland, Japan, Ryssland, Sydkorea, Australien, Storbritannien och Kanada förutom de amerikanska. En bra science fiction-kanal skulle dessutom visa dokumentärer i genren.

Det är många länder i Europa som har minst en kanal för science fiction eller för science fiction och fantasy gemensamt: Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Polen och Ryssland känner jag till i alla fall.

Vi verkar vara flera tusen medlemmar bara på detta forum. Kan vi inte göra någon form av gemensam aktion för att pressa fram en science fiction-kanal i Sverige? En slags viljeyttring från konsumentsidan? Personligen tror jag att TV4 borde gå att tala med. De har nu en hel drös med kanaler: TV4+, TV400, TV4Fakta, TV4Guld, TV4Komedi, TV4Sport, TV4Film... Jag har en känsla av att alla dessa inte går så bra. Å andra sidan visar vissa av dem repriser av repriser så de lär ju inte kosta någonting. Men 4:an skulle kunna slopa två eller tre av sina kanaler och i stället starta upp en betalkanal för science fiction-serier och science fiction-långfilmer från hela världen.

Svenska kanske är ett litet språk – men se på hur TV3 har gjort. Kanalen finns även i Danmark och Norge. När de köper in en serie körs den i hela Skandinavien med respektive språks textning. Jag tror i första hand att en TV4SF skulle funka, i andra hand TV3-sfären. Men då måste vi tala om det för kanalernas "System Lords". Hur skulle man kunna gå tillväga? Namninsamlingar på alla orter vi bor som sedan skickas till cheferna för den utvalda kanalen?? Insändare och debattartiklar i tidningar?

Kan vi inte diskutera fram en strategi? Är det någon som har ett förslag, så skriv och berätta! Den tiden måste väl snart vara förbi när vi bara accepterar kanalernas program-tablåer?

För tio år sedan talade politikerna och TV-folket mycket om att digitaltevereformen skulle leda till att TV-kanalernas programtablåer snart skulle vara ett minne blott – i stället skulle vi börja välja program ur enorma programbanker och bestämma exakt när vi skulle titta på dem. Men så har det ju inte blivit. Bilden är bättre, annars är 2007 precis som 1997, ja till och med som 1987. Den teknik som skulle möjliggöra att alla kanalers program lades i en databank som tittarna skulle kunna beställa ur via fjärrkontrollen finns faktiskt redan – men det är samma sak här som med bilar med förbränningsmotorer: de kommer att köras tills oljan är slut.

Hör av er!

Sanmare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ända sättet att få en sci fi kanal är att så många som möjligt ligger på och mejlar och ringer till dom stora tv bolagen i sverige. Svt, viasat, tv4, com hem osv. Enbart då kan vi få en sci fi kanal. Men jag tror att en renodlad sci fi kanal skulle få det svårt och att man behöver slå ihop sig med något närliggande tema tex teknik och vetenskap eller fantasy för att det ska bli tillräckligt brett för att bli intressant. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tanken slog mig att det kan vara en smart idé att driva på en sci-fi kanal hos alla dom större tv-bolagen. då skulle det kunna bli lite konkurens mellan dom, och då skulle bolagen kanske behöva skynda på idén lite för att kunna vara först, och man skulle faktiskt kunna få två kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min länk till artikeln ska bara tas som ett rykte, men visst finns det chans att det verkligen blir av. Dock tror jag att det kommer bli en betalkanal som t.ex. TV4 Guld och TV4 Komedi är. Har man som jag tillgång till ett bra kanalpaket från en digitaltvleverantör så lär väl kanalen ingå i det. Dessto mer synd är det om dom som inte har digitaltv och går miste om kanalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min länk till artikeln ska bara tas som ett rykte, men visst finns det chans att det verkligen blir av. Dock tror jag att det kommer bli en betalkanal som t.ex. TV4 Guld och TV4 Komedi är. Har man som jag tillgång till ett bra kanalpaket från en digitaltvleverantör så lär väl kanalen ingå i det. Dessto mer synd är det om dom som inte har digitaltv och går miste om kanalen.

--------------------------REPLY SEPARATOR--------------------------

Låtom oss då alla mejla till TV4 och önska dem lycka till med den nya science fiction-kanalen. De kan knappast dra sig ur när de får tusentals mejl från alla science fiction-intresserade i Sverige.

Sanmare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...