Gå till innehåll

Vårat skolprojekt om antiken


NX-01

Rekommenderade inlägg

vi skulle läsa om antiken och sedan ha en redovisning om det. vi valde att göra en pjäs om det trojanska kriget och som även skulle vara svårt trekifierad. vi engagerade oss väldigt mycket, trots att man inte kunde få mer än G och gjorde till och med egna filmsnuttar som Intro och eftertext. vi vart väldigt nöjda med hur det gick och jag tänkte att jag kunde berätta den här, då får ni både kul och kanske lär er nåt om det trojanska kriget. jag spelar McCoy, johannalaforge är Spock och våran kompis Emelie (hon finns inte på forumet) spelade Kirk. jag och Johanna har även varsin roll som en fattig grek och kung Agamemnon.

"Kaptenens logg 25 februari 2267: Vi har strålat ner till en planet för att undersöka ett konstigt fenomen" säger Kirk när vi kommer in.

"Jag får in ett konstigt utslag här borta" säger McCoy samtidigt som han tricordar.

Vi går närmare och sugs plötsligt ut genom dörren till klassrummet. sedan visas introt till vårt "avsnitt", Kolla in filmen här

sedan ramlar Bones och Kirk ner på golvet i klassrummet igen medans Spock går tillbaka in.

"Åh fy***, *** va snurrig ja blev..." mumlar Kirk

"Men Spock, hur kunde du hålla balansen så bra?" säger Bones när han rest sig upp.

"Det vore ytterst ologiskt att ramla" får han som svar.

"Men var är vi egentligen?" frågar Kirk

Bones tricordar lite och säger "jag vet inte..."

"Det logiska vore att anta baserat på denna murs arkitektur att vi kommit till antikens Troja på jorden" säger Spock och pekar på en mur (som är ritad på whiteboarden)

"och hur *** vet du det?!" utbrister Kirk

Spock drar då fram Iliaden och visar en bild ur den på trojanska muren, då ser man likheterna.

både McCoy och Kirk släpper ur sig lite aha-utryck.

Bones tricordar lite och säger: "Vi verkar ha blivit fångade av en slags tidsreva som förde oss hit, vi måste hitta revans motsvarighet i den här tiden för att komma tillbaka"

"åh jaha, var finns den då?" frågar Kirk

"den befinner sig exakt 31,2 meter åt det där hållet" säger Bones samtidigt som han tricordar och pekar "Oj..." utbrister han när han ser att han pekat rakt mot den höga muren.

"och vem *** är så smart och placerar en tidsreva innanför en mur?!" svär Kirk

"det logiska vore att anta att ingen har placerat denna reva" säger Spock"

"öj hörrni, jag får in ett till utslag, jag tror det kommer nån..." säger McCoy

"Oh *** , trojanska krigare, SPRING!!" skriker Kirk

vi springer runt lite längst fram i klassrummet och Spock säger:

"Det logiska vore att alliera sig med Sparta eftersom det är de som vinner kriget och intar Troja"

"Då måste vi leta reda på kung Agamemnon..." säger McCoy

"Åh kolla ett läger, han är nog där" utbrister Kirk och vi springer ditåt.

plötsligt stannar Kirk och ställer sig framför oss och stoppar oss med sin hand "det är nog bäst om jag går in ensam" säger han och går innan vi fått chansen att säga emot.

jag och Johanna går då ut ur klassrummet för att byta kläder samtidigt som Emelie ställer fram två stolar. under denna paus visas denna film.

sedan kommer vi in igen som Kung Agamemnon och en fattig grek.

"Men asså borde inte jag kunna få en liten femtiöring till, jag har ju bara fyra..." tigger greken

"håll käften!!" får han som svar av kungen innan de sätter sig på varsin stol. kungen samtalar med Kirk och greken sitter och fingrar med sina få mynt.

"Vad i Zeus namn vill du?" säger Agamemnon

"Behöver ni hjälp med striden eller?" säger Kirk väldigt självsäkert.

"jag har stridit för min käre bror Menelaos ära, eller hmm makt, i 10 långa år utan att lyckas." säger kungen

"men varför då för?" undrar Kirk

"Den sköna Helena, hustru till min ärade bror, bedrog min noble bror för den där slyngeln Paris, prins av Troja. "Åh jag är prins, jag är bäst, jag har så stor krona", han tror han är nån den där slyngeln, men vadå jag är kung jag har störst krona! för dett ska jag strida i 10 år till om det behövs, men sen får det *** va nog, då orkar jag inte mer. då ska jag ta över det där ***** Aten..." säger kungen när han blir avbruten av den fattiga greken.

"vadå *****?? smutskasta inte min hemstad!!"

"men vadå då? du blev ju utvisad ju!" svarar kungen

"Ja men det var ju bara för den där ***** osttrakiseringsregeln ju..." börjar greken

"OSTTRACKASERING, varför..." börjar Kirk

"OSTRAKISERING heter det, hela Aten, eller ja 6000 människor i alla fall röstade för att jag var ett hot mot deras älskvärda, magnifika, preciåsa..." tjatar greken

"My Precious..." avbryter Kirk i värsta Gollum-stil (från Sagan Om Ringen)

"men i alla fall, deras ***** demokrati! det är dom där rika som ska roffa åt sig av nästan all makt och det är vi fattiga som får betala för det. en vacker dag då ska..." fortsätter greken att klaga.

"HÅLL KÄFTEN!!! håll käften för en gångs skull, vi vill inte höra din livshistoria... igen!! skriker Agamemnon.

"Men vill ni ha våran hjälp eller?" frågar Kirk

"jag svär vid Athenas namn, att denna gång ska våra planer lyckas! Hahaha!!" svarar kungen.

"Vilka planer?" frågar Kirk

"Vadå "vilka planer"?? dom får ni fan komma på! titta dig bara omkring vilka är det flest av egentligen?! haha" svarar kungen då.

"***** demokrati!! nä nu går jag härifrån!" säger greken och både han och kungen går.

sedan kommer Spock och McCoy tillbaka och Kirk säger:

"Hörni vi måste komma på en plan"

"men vadå, såg du inte hur h??r den där muren var?? hur ska vi komma in dit?" frågar Bones

"inte en aning..." svarar Kirk

"Jag har det logiska svaret" säger Spock och drar fram Iliaden igen. och börjar läsa högt ur den:

"Gud sade till Abraham, du skall döda din son..."

"men det här känns väl lite fel..." säger McCoy

"fel kapitel..." säger Spock och bläddrar till rätt ställe och läser för sig själv.

"den logiska lösningen är: den trojanska hästen" säger han och drar fram en häst i trä (fast vi hade klippt ut den ur kartong...).

Vi rider runt i hästen och in i Troja som lätt faller för våran list...

"kolla där är revan!" utbrister Bones.

"jag först, jag först" skriker Kirk samtidigt som han springer dit

"nu kommer jag" säger Bones och springer dit

"Det vore ytterst ologiskt att springa" säger Spock och går igenom revan.

sedan ramlar vi allihop ner på golvet i klassrummet. Kirk och Bones reser på sig.

"Spock, res dig nu." säger Kirk

"Spock? Spock?" säger Bones och tricordar lite innan han säger: "Oh, no! He's dead Jim!"

helt plöstligt reser sig Spock och säger:

"det vore ytterst ologiskt att dö nu, så här nära slutet"

vi ställer oss mitt i klassrummet och Kirk säger:

"Beam us up, Scotty"

sedan drar eftertexterna igång och dom börjar på ett kul sätt...

ja det var så det gick till när Sparta intog Troja. vi blev völdigt nöjda med vårat lilla "avsnitt". jag ber om ursäkt för alla svordomar, men det var så det var. hehe i klassrummet bredvid hade dom prov och dom hörde tydligen när vi skrek håll käften hela tiden, dom undrade vad det var för konstig lektion :lol: man kunde inte få högre än G på den här uppgiften men det var likabra, det hade blivit för svårt att blanda i Star Trek annars.

lämna gärna kommentarer om vad ni tyckte! och tack till alla som orkade läsa mitt långa inlägg!

Redigerad av Pjotr'k
Svordomar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahha den bästa redovisningen jag någonsin varit med om. Vi ägde. :w00t: Måste dock säga att vi improviserade MER än några gånger, vilket var jättekul. Det där med håll käften, ingenting jag är direkt överlycklig över att de kunde höra. Jag försökte att inte skrika för högt åt dig, men det var så frestande. Hahah. Jaja, iallafall så var det en superskön lektion och jag är jättestolt över oss. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mäkta engagerat. Fast det käns mer som en Star Trek fan-film än historielektin om Troja.

Som sakt, lite mycket svordommar :blink: .

haha ja jag håller med om att det mer kändes som en fan-film, men vadå vi blandade in Troja och vi fick ju maxbetyg, alltså G :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mäkta engagerat. Fast det käns mer som en Star Trek fan-film än historielektin om Troja.

Som sakt, lite mycket svordommar :blink: .

haha ja jag håller med om att det mer kändes som en fan-film, men vadå vi blandade in Troja och vi fick ju maxbetyg, alltså G :lol:

Det är ju vad som räknas. Gratulerar till högsta betyg :w00t:

Var det någon som visste vad ST är, och vad tyckte läraren om eran ide?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mäkta engagerat. Fast det käns mer som en Star Trek fan-film än historielektin om Troja.

Som sakt, lite mycket svordommar :blink: .

haha ja jag håller med om att det mer kändes som en fan-film, men vadå vi blandade in Troja och vi fick ju maxbetyg, alltså G :lol:

Det är ju vad som räknas. Gratulerar till högsta betyg :w00t:

Var det någon som visste vad ST är, och vad tyckte läraren om eran ide?

vi går ju på Rymteknikprogrammet så det är 32 rymdelever och i stort sett alla vet vad ST är, tyvärr är vi bara tre riktiga Trekkies, och vi var alla med i pjäsen hehe. jo läraren tyckte att det var helt okej och att vi fick med väldigt mycket infromation om makten och allt sån där och sen sa hon att det var ett plus för det där med Star Wars i eftertexterna, så antingen gillar hon det (och missförtod vårat budskap) eller så gillade hon att vi slaktade SW :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag läst så mycket svordommar i vilken annan text som helst hade det blivit varning direkt alltså... Men låt gå för den här gången då... Faktum är att svordommarna bidrog till en skön parodikänsla av st. Eller mer kanske det är det här jag tänker men inte vågar säga. Och förresten vart tog huvuddirektivet vägen? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag läst så mycket svordommar i vilken annan text som helst hade det blivit varning direkt alltså... Men låt gå för den här gången då... Faktum är att svordommarna bidrog till en skön parodikänsla av st. Eller mer kanske det är det här jag tänker men inte vågar säga. Och förresten vart tog huvuddirektivet vägen? J.

jag kanske minns dåligt(var ett tag sen jag såg TOS) men jag kan inte komma ihåg att Prime directive nämns under Kirks tid . vilket lett mig till att tro att det uppfinns först under Picards tid(när man var utfoskare istället för äventyrare som på den gamla goda tiden) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag läst så mycket svordommar i vilken annan text som helst hade det blivit varning direkt alltså... Men låt gå för den här gången då... Faktum är att svordommarna bidrog till en skön parodikänsla av st. Eller mer kanske det är det här jag tänker men inte vågar säga. Och förresten vart tog huvuddirektivet vägen? J.

jag tror att prime directive ska finnas på TOS-tiden, men vadå det blev ju lite rolit utan, och i en riktigt desperat situation skulle nog Kirk och Co bryta mot det. och dessutom var alla Trekkies i klassen med i pjäsen så det hade nog inte vart så många som fattat om man inte skojat till det. jag tycker också att svordomarna ger en skön parodikänsla, det är enda anledningen till at dom finns där, annars hade jag aldrig använt såna här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Hade jag läst så mycket svordommar i vilken annan text som helst hade det blivit varning direkt alltså... Men låt gå för den här gången då... Faktum är att svordommarna bidrog till en skön parodikänsla av st. Eller mer kanske det är det här jag tänker men inte vågar säga. Och förresten vart tog huvuddirektivet vägen? J.

jag kanske minns dåligt(var ett tag sen jag såg TOS) men jag kan inte komma ihåg att Prime directive nämns under Kirks tid . vilket lett mig till att tro att det uppfinns först under Picards tid(när man var utfoskare istället för äventyrare som på den gamla goda tiden) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Jo Prime Direktive finns med (åtminstånde i TMP tiden) eller "första direktivet" som säger att man inte får lägga sig i en planets utveckling innan dess ras har uppfunnit warp driften. Har iallafall hört det i Spock tidningen som utspelar sig efter Final Frontier filmen.

Redigerad av UFP
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, vad ni är söta! :)

Ett tag fanns det en kurs i Klingon-språket här på Lunds universitet, men jag tror den är nedlagd nu. Varför läste jag aldrig den!?!

om den fortfarande fanns hade jag börjat i lund !

Undrar hur den kom till, och vem som var lärare. Vore sannerligen inte fel att göra några lektioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...