Jump to content

Vad tycker ni om detta

Bebbe
 Share

Recommended Posts

• Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tror jag valt tre mycket svåra historier att skriva . alla tre fokuserar på en sak och det kan inte bli mycket händelser i någon av dem . tror jag iallafall

jag har kommit på att jag bör koncentrera mig på en historia och bara ta de andra två när nåt ramlar ner . borde bli lättare

en tanke som har dykt upp är att göra en bok med flera berättelser i . får se hur det blir med det...

har bestämt mig för att kämpa på och göra riktiga böcker av alla historier istället för att nöja mig med hur de är nu och slå ihop dem till en bok

• 2 months later...

Det blinkande ljuset från neonskyltarna utanför lyste upp det smutsiga vardagsrummet. blått, rött,rosa och orange blandades mot den bruna färgen på väggarna. De trasiga persiernna skymde den dystra värld som ekade av sirener, skrik, skott och musik. I allt detta ljud försökte Vincent Caine ta igen lita sömn men det enda han kunde tänka på var Selene, en ung kvinna från New Shanghai som han hade träffat på Maglev banan. Kanske inte det mest romantiska stället men det spelade ingen roll. De hade tittat på varandra och det räckte. Världen var som på nytt född med äventyr runt varje hörn. De tillbringade flera dar tillsammans utan att bry sig om morgondan. Sedan hände det otänkbara, det kändes som flera veckor sen men det hände igår. Hans hårddisk krashade.

Vincent visste att han inte skulle ha köpt den nya versionen av Simulerad Privat Verklighet eller SPV av Techangel Inc men han kunde inte motst?? de nya uppgraderingarna av känsel och smak. Men den var full av buggar och nu var han fast i den gråa "kollektiva" verkligheten som det kallades av simulerare. En verklighet som var paradis för vissa men ett h*lvete för de flesta.

För att få igång SPV igen måste han köpa till de patchar som ska fixa till problemena, men i verkligheten gav de fler problem och spionerade dessutom på andvändaren. Dels för att se vilka vanor man hade men också för att se om man gjorde något olagligt, inte för att företagen brydde sig om lag och rätt utan för att se om man underminerade dem som företag på något sätt. Ett av dessa underminerande sätt var piratkopior som var strikt förbjudet. De som ertappas med dessa försvinner spårlöst.

Och det var just detta som Vincent hade i tankarna. Han behövde en ren buggfri piratkopia av SPV. Dels för Selene men även för sitt jobb. Hans nya måltavla hade laddats upp till hans neurala nät. Inom 24 timmar skulle Elizabeth Rein vara likviderad.

Edited by Bebbe

Jo, det var denna jag snackade med dig om. Mycket lättare och roligare att skriva om en dystopi än om en utopi

Vincent steg upp ur sängen och slog på den holografiska teven.

"Senaste nytt" sade nyhetsuppläsaren.

"Megakoncernen Verdon köper upp Australien. Aktieägarna spekulerar i att området ska andvändas för att testa det nya massförstörelse vapnet Zhock."

Medan nyheterna fortsatte drog Vincent på sig sin svarta rock utanpå den skottsäkra västen. Pistolen satt i hölstret och hans neurala nät var uppkopplat.

"Andra nyheter, Priset för asiatiska slavar steg igår efter att rebeller förstörde en av de största slavlägrena i Himalaya. Därmed är det billigare att köpa en android från..."

Teven stängdes av och Vincent lämnade rummet.

Vid entren stog en äldre android och fungerade som dörrvärd. Jobb som klassificerades som skitgöra gavs till androider, om inte slavar kunde göra det bättre eller billigare.

"God kväll herr Caine. Tempraturen ligger på 22 grader Celsius. Just nu är det molnigt men regn väntas framåt natten." sa androiden glatt som den alltid gjorde. Vincent ignorerade den och gick ut på gatan.

Som alltid var New Yorks gator fullsmackade, oavsett tid eller väder. Folk från alla världens hörn fyllde trottoarerna. Androider sopade upp skräp, ett dussin slavflickor ledda av en pimp hoppade in i en limo, poliser med krevall utrustning patrullerade framför affärerna.

Vincent tände en cigarett och började gå mot Downtown. Även fast klockan var elva på natten så var det lika ljust som på dagen, tack vare alla dessa neonskyltar som marknadsförde allt från genterapi till rent vatten.

Genre: Scifi noir, cyberpunk, biopunk,

Escape_from_NeonCity_by_OmeN2501.jpg

Bild skapad av Omen2501. En av mina inspirationskällor

en kort historia :

USS Faragut lämnade Himora IV bakom sig . kapten Ipoka hade verkligen haft sitt tålamod prövat denna gång men tillslut hade hon lyckas få de stridande parterna till förhandlingsbordet genom att påpeka att Sarhierna i solsystemet närmast ansåg att inbördeskriget gav dem rätten att beordra sin flotta till angrepp och ta kontrollen över planeten för att återställa ordningen . de olika parterna hade genom fruktan för invasion börjat tala med varandra och ingen av dem hade vetat att Sarhierna var fullt upptagna med att reparera sin flotta och skulle göra så i åtta månader till .

kapten Ipoka klev in i ljudduschen och njöt . hon tänke på hur skönt det skulle vara med permision . en tur till Risa vore underbart . hon väcktes ur sina dagdrömmar av att skeppet skakade och ljudet av att nåt träffade . sekunden efter ljöd "red alert" .

TO BE CONTINUED....

Edited by K´hogh son of Klintoch

AND NOW THE CONCLUTION....

kapten Ipoka rusade in på bryggan .

-"vad är det som händer?" . frågade hon .

-"vi vet inte , det dök upp från ingenstans . " . svarade förste officer Hubari .

kapten Ipoka vände blicken framåt . på skärmen såg hon en virvel som verkade suga i sig energi och självlysande gaser i blått och lilla skeppet skakade igen och rörde sig mot mitten .

-"rorsman , ta oss samma väg som vi kom , warp åtta. " . beordrade kapten Ipoka .

men det var till ingen hjälp . USS Faragut sögs in .

TO BE CONTINUED....

USS Faragut for in i fenomenet .

kapten Ipoka såg på skärmen .

-"vad är det ?" . frågade hon .

-"sensorerna registrerar hög koncentration av tachionstrålning . det verkar vara en typ av tidstunnel" . svarade vetenskapsofficer Henderson .

USS Faragut kom ut på andra sidan .

-"var är vi ?" . frågade kapten Ipoka .

TO BE CONTINUED....

• 1 month later...

-"sensorerna visar att vi är på samma koordinater som förut " . svarade vetenskapsofficer Henderson .

-"enligt hur närmsta stjärnan åldrats har vi färdat etthundrasextioåtta år framåt i tiden . " . sa han sedan .

-"är vi i år 2543?" . frågade kapten Ipoka .

USS Faragut for mot det närmsta solsystemet . där hade rymdbas 432 varit år 2375 så de trodde att där kunde de få hjälp.

men när de kom fram såg de en dyster syn på skärmen . rymdbasen var övergiven och allt tydde på att den blivit förstörd i ett slag för länge sedan.

TO BE CONTINUED....

• 1 month later...

kapten Ipoka beslöt att försteofficer Hubari , vetenskapsofficer Henderson och två andra skulle strålas över till rymdbas 432 för att undersöka vad som hänt . detta höll de på med när ett litet och slitet skepp dök upp .

-"anropa skeppet . " beordrade kapten Ipoka .

en gammal man i slitna bruna kläder visade sig på bildsk??rmen .

TO BE CONTINUED....

Mycket bra men en liten detalj som jag såg. Är kapten Ipoka en "lieutenant"? Captain i Starfleet översätts till kommendör, sedan kommendörkapten, örlogskapten, kapten, löjtnant och fänrik. Kanske låter som en besserwisser men så är inte fallet iallafall. Keep up the good work!

• 1 month later...

>>Senatorer, hör mig. Den nya krisen som blossat upp i Afrika beror inte på matbrist eller politik, det beror på barbarer som motsätter sig våran religion. De förespråkar kristendomen som den enda sanna läran. Men historien har lärt oss en sak, och det är att våra förfäders imperium föll när denna religion kom. Vi måste underkasta oss de gamla gudarna, bara då kan vi hålla våra gränser. Och jag, senator Magnus Terranus, Dux över Östra Asien och 13 legioner, son av Mars ska bringa fred i de nedre provinserna och driva bort de kristna från den mark som är vår, som tillhör Jupiter och kejsare Marcus Victorius. Senatorer, jag ska bringa fred till det Interstellära Romerska Kejsardömet<<

De andra senatorerna tittade på Magnus med en glad min. De började viska och stämningen blev genast lättad efter beskedet att provinsen Sydafrika hade blivit taget av barbarer. Terranus tittade ut över Senaten, där satt alla 1000 senatorerna som hade hand om alla beslut i riket. Ett rike som sträckte sig från provinerna på Terra till själva Pluto.

Efter mycket viskande reste sig Konsul Titus Veranti upp, Senatens högsta man, och sa.

>>Ärade Terranus. Då kejsaren har gett senaten all makt att stoppa barbarerna godkänner vi ditt förslag på att samla ihop dina tretton legioner och bege dig till Sydafrika. Må Jupiter vara med dig.<<

Terranus såg nöjt ut över skaran och tågade sedan ut ur Senaten, tätt följt av sina pretorianer ur Legion 77, hans bästa män. Väl utanför Senatbyggnaden tog han plats i sitt privata skepp som genast begav sig av mot himmelen. Terranus tittade ut över Rom, rikets huvudstad och kugghjul. Han kunde se Colliseum med sina blodiga arenor där slavar och fångar från de yttre territorierna slåss för sina liv till romarnas belåtenhet. Circus Maximus där stålhästarna springer varv efter varv. Forum med sitt enorma torg där slavar och andra varor såldes och köptes av Roms finaste. Rom, en gång en stad som var jordens mittpunkt. Idag är Rom en metropolis som sträcker sig flera mil åt alla håll och är solsystemets mitt.

>>Senator, vi närmar oss skeppet Ultimatus.<< sa piloten i skeppet. Terranus tittade ut och såg ett massivt skepp i omlopsbana runt Terra. Det var av Trireme klassen som var Roms största största slagskepp.

>>Bra, kontakta Trierarch Catonus och säg åt han att g??ra klart skeppet för en resa till Mars, det är dags att hämta hem vår trettonde legion från träningslägret på Mars. <<

Bryggan på Ultimatus var stor och ombonad. Statyer av Mars prydde väggarna tillsammans med det stora porträttet på kejsare Victorius. I mitten stod Trierarchen och några Principales och tittade över en holografisk karta över Sol.

>>Rapportera<< sa Terranus

Catonus tittade upp och log och det gjorde alla de andra officierna.

>>Dux, vi ska precis lämna Terra. Legate Felix har rapporterat att den trettonde legion står redo på Mars.<<

Terranus tittade ner över kartan, han kunde se flera skepp röra sig mot olika mål. Hans ögon fastnade på Classis Solus, Roms största flotta som patrullerade de yttre områdena, Pluto, där de döda lämnas och Neptunus, flottans träningsläger och högkvarter.

>>Mycket bra, säg åt de andra tolv legaterna att bege sig mot Sydafrika. Legate Remanus från Legion 77 har kommandot så länge vi är borta.<< svarade Terranus

>>Ja, Dux. Gubernator Ilukus, sätt en kurs mot Mars.<< skrek Catonus mot piloten längst fram bland konsolerna.

Intressant historia! Verkar som en kul idé till en bok. Jag får väl följa upp med ett förslag till en film/tv serie istället:

Herr Backsson föddes år 2028. Varje dag han vaknar är det dagen FÖRE föregående dag. Således kommer han att, om skaparen ger honom ett långt liv, att dö runt 1950. Att han inte är som andra märkte han tidigt och att han har kunskap om vad som händer i framtiden likaså. Denna kunskap använder han till, att efter bästa förmåga, ändra tråkiga händelser i framtiden och för det ända målet har han också utbildat sig till privatdetektiv och tagit kontakt med väl utvalda människor inom polisen och andra myndigheter.

Lite spännande och ovanlig vinkling, eller vad säger ni? J.

Mycket intressant koncept. Skulle dock kunna bli lite virrigt i början innan man har fått ihop en fungerande värld men sen så lär det kunna bli en serie fylld med paradoxer som får en att tänka.

Fortsättning:

Legate Remanus stod vid en utkikspost på Calastan muren, en 700 meter hög mur som sträckte sig längs hela nordafrikanska kusten för att skydda Medelhavet mot de förödande sandstormarna. I fjärran kunde han se hur en sandstorm tonade upp sig som en jätte. Sahara hade brett ut sig överallt och öknen var lika mycket fiende till Rom som de kristna var. Den förstörde naturen, haven och det estetiska som gudarna hade givit Terra. Dessutom var det ren tortyr att få in sand I kläderna hela tiden.

>>Legate, meddelande från Dux Terranus.<< En legionär kom springande med en holodisk. Han spärrade upp ögonen när han såg sandstormen som närmade sig. Remanus la märke till det.

>>Första gången I öknen antar jag. Hoppas du kan bygga sandslott.<< sa Remanus med ett litet leende.

>>Sandslott, sir?<<

>>Jag bara skämtar legionär. Så Terranus vill att vi beger oss mot Sydafrika. Ännu mer sand.<<

>>Legate, vi flyger väl in snabbt och enkelt, ute på nolltid.<<

>>Skeppen måste lämna oss vid kusten, de kan inte ta sig igenom denna sandstorm. Det kan våra sanddräkter däremot.

>>Då är det lungt<< svarade legionären lättad.

>>Lugnt!? Sahara och dess sand är rena barnleken I jämfört med den sydafrikanska. Det blir ingen semester. Vi ger oss av I morgon bitti.<<

Remanus lämnade muren och legionären stod kvar och blickade ut på samma sätt legaten hade gjort.

Inne I Legion 77:s högkvarter stod Tribun Tillius och kollade igenom en lista på det senaste man kunde köpa på Forum. Hans ögon fastnade på ett par kvinnliga slavar. De var blonda och deras hy var lika blek som Thules snö. Människor som var blond och blek var någonting sällsynt då de mörka nyanserna var mer dominanta. En tanke som smickrade Tillius, han hade ljusbrun hy, svart hår och bruna ögon, en sann Romare. Hans gener var dominanta, Rom var dominant och alla andra var underordnade. Denna slutsats satte ett självgott leende på Tribunens läppar samtidigt som han la ett bud på slavarna, 30'000 Denarier. Det rasslade plötsligt till bakom han. Tillius vände sig om och fick se Prefekt Cicerat.

>>Sir, Legion 77 är redo att lämna HQ imorgon. Sanddräkterna är säkrade och dubbelkollade. Vapnen likaså.<<

>>Mycket bra, Prefekt. Remanus gillar ditt snabba arbetsätt. Det skulle inte förvåna mig om du snart blir utvald till Tribun som en annan.<< sa Tillius lite stolt.

Innan Cicerat hann svara kom Förste Centurion Asega in.

>>Ursäkta mig Tribun, men vi har fångat en desertör.<<

>>Och!? Korsfäst han som vi alltid gör.<< svarade Tillius kallt.

>>Sir, det är er son<<.

Låter som en spännande novell även om det är lite smått förvirrande att tänka sig rom samtidigt som det är i framtiden. Man kanske skulle behöva ett klart och tydligt anslag som precist anger vad det är frågan om? Skulle säkerligen fungera som en sci fi film med lite fantasy inslag med. J.

Så det har återuppstått? Jag trodde vi befann hos i en alternativ värld där det aldrig föll... Långa förord tenderar ofta att bli dötrista berättelser som ingen läser. Bättre då med ett tydligt anslag och att man sedan väver in denna historia i boken, ungefär som de gör i sagan om ringen böckerna. J.