Jump to content

Star Trek kontra Star Wars

Sanmare
 Share

Recommended Posts

Artikeln "Star Trek kontra Star Wars" syftar inte till att intensifiera konflikten mellan de två varumärkena, utan mildra den. Artikeln riktar sig framförallt till dem som fortfarande faktiskt uppfattar det som att det finns en motsättning mellan fangrupperna, när det snarare enbart är ett uttryck för olika smak.

Edited by Fleetadmiral

Jag tenderar att hålla med Tom_Hell. Kan inte förstå vad det skulle vara att bråka om. En barnslig fejd som understöds av några få. Tror att de som gillar Sci-Fi i allmänhet gillar och underhålls av både ST och SW, utan att behöva känna någon krigisk konkurens mellan de båda. Det faktum att Star Trek och Star Wars är de två båda största och mest framgångsrika Sci-Fi-kulterna i västvärlden, gör kanske att vissa vill sätta dem emot varandra. Vilket är bäst, vilket är störst, vilket ser du på? Och så vidare. Men det är inte några riktiga fans av vare sig det ena eller andra som läger mycket vikt vid denna "fajten" skulle jag gissa.

Det är nog mest som ni säger, att folk inbillar sig att bråket finns.

Icke så, gräver man bara lite så hittar man det. det är dock mest fanboys och troll som håller på med det. Jag har iofs mest bara sett en sida i "konflikten" men bägge sidor ska finnas där ute.

Det är nog mest som ni säger, att folk inbillar sig att bråket finns.

Icke så, gräver man bara lite så hittar man det. det är dock mest fanboys och troll som håller på med det. Jag har iofs mest bara sett en sida i "konflikten" men bägge sidor ska finnas där ute.

Vilken sida är det du sett??

Artikeln "Star Trek kontra Star Wars" syftar inte till att intensifiera konflikten mellan de två varumärkena, utan mildra den. Artikeln riktar sig framförallt till dem som fortfarande faktiskt uppfattar det som att det finns en motsättning mellan fangrupperna, när det snarare enbart är ett uttryck för olika smak.

Desto större anledning då att i artikeln betona att det här är ett ogrundat och förlegat synsätt. Att det handlar om äpplen och päron och att man faktiskt kan gilla båda. Tycker jag iaf.

¨^Trekbbs (kolla länken ovan och ämnet där).

På usenet på 90-talet var det vanligt. Fanns grupper som bara var dedikerade till att diskutera SW vs ST.

Jo visst förekommer det. Fast frågan är ju hur representativt ditt exempel är. Jag hänger inte på utländska ST-forum numera pga andra anledningar så jag har ingen bra, bred koll på läget. Men om detta forum kan komma på fråga när man gör en bedömning så talar det ju starkt för att det är en liten klick som ser en konflikt.

Jag tycker det är en naturlig konflikt måste jag säga. Jag frekventerar en hel del forum i en massa ämnen och det man kan konstatera är att det finns folk med väldigt passionerade känslor och åsikter om saker. Star Trek vs Star Trek, och inom Star Trek anhängare av en viss serie som klankar ner på de andra serierna, Marvel vs DC, AIK vs DIF, Xbox 360 vs PS3, Plasma vs LCD-TV. Jag tror det är en del av det mänskliga psyket att finna grupptillhörighet genom att samtidigt ty sig till vissa grupper och exkludera andra och många är så inne i det att de vill "ta till strid" mot det de anser inte vara rätt, eller lika bra. Och relativt ofta går det överstyr när det är större grupper som ska dryfta sina åsikter, speciellt när man kan göra det på internet där man är så pass anonym.

Tror det inte leder till något vettigt eller en förändring på det stora hela men att det är ofrånkomligt.

Fast Star Trek vs Star Wars är ju som tråden antyder två så totalt olika saker att de inte borde hamna mot varandra i en sådan konflikt. ST vs SW har inte det släktskapet som de exempel du nämner.

Fanboyism skulla man kunna kalla detta fenomen också, och det tenderar att försvinna ju äldre man blir. Men det är klart, somliga utvecklas aldrig förbi det.

Jag tror att för de flesta så är det samma sak: rymdskepp, utomjordingar i drivor, främmande planeter och diverse konflikter. De flesta är inte så brydda om subgenreindelningar som space opera, hard eller soft scifi etc.

Sen beror det på hur man ser det, det är de två stora rymdfranchisen så jag tror nog fortfarande det är det grundläggande för uppkomsten av folks debatterande.

Jag läste en hel del vs-trådar en period och min uppfattning är att det för det mesta inte handlar om franchisen som helhet mot varandra utan riktigt inbitna diskussioner som imperiet mot federationen och liknande.

Edited by DanielSchenström

Jag läste en hel del vs-trådar en period och min uppfattning är att det för det mesta inte handlar om franchisen som helhet mot varandra utan riktigt inbitna diskussioner som imperiet mot federationen och liknande.

Jo, det är vad jag har sett absolut vanligast med.

Jag tycker nog ändå som Aike, att en sådan diskusion är ointresant. Star Trek och Star Wars är så enormt långt från varandra. Helt olika stil, samhällen och universum. men givetvis får folk diskutera om det finner det intresant. Själv har jag inte det stora intresset i frågan.

Edited by Unkas

Exempel på en riktig SW vs. ST-tråd: Vem skulle vinna en strid mellan Neelix och Jar Jar Binks?:

http://www.trekbbs.com/showthread.php?p=2568484#post2568484

Också ett exempel på fanboyism. Notera hur alla tror på Neelix skulle vinna, utan att någon backar upp det med något sorts bevis. Skulle någon säga att Jar-Jar har en god chans att vinna eftersom han har ruskigt starka benmuskler (hoppar duktigt högt upp i luften i ep1.) skulle det troligen bli en flamefest av det.

Exempel på en riktig SW vs. ST-tråd: Vem skulle vinna en strid mellan Neelix och Jar Jar Binks?:

http://www.trekbbs.com/showthread.php?p=2568484#post2568484

Också ett exempel på fanboyism. Notera hur alla tror på Neelix skulle vinna, utan att någon backar upp det med något sorts bevis. Skulle någon säga att Jar-Jar har en god chans att vinna eftersom han har ruskigt starka benmuskler (hoppar duktigt högt upp i luften i ep1.) skulle det troligen bli en flamefest av det.

Och skulle du ställa samma fråga på ett star wars forum så skulle du förmodligen få rakt motsatt svar (om man bortser från att en del sw fans högeligen ogillar allt som har med Jar Jar att göra då.) så en sådan tråd är nog ganska ointressant. Därmed inte sagt att jag skulle stänga en sådan tråd.. <_< J.

Och skulle du ställa samma fråga på ett star wars forum så skulle du förmodligen få rakt motsatt svar (om man bortser från att en del sw fans högeligen ogillar allt som har med Jar Jar att göra då.)

Japp, SW-fansen skulle antagligen betala Neelix för att göra dem av med Jar-Jar! :D

Om exemplet Nelix och Jar-Jar är ett typexempel på konflikten mellan Star Trek och Star Wars, så tycker jag ännu mer resolut att det är en helt vrickad strid. Hur kan en sådan diskussion en pågå. Vad är det för intresse av att diskutera om vem som skulle vinna av Nelix och Jar-Jar, i en strid?