Jump to content
Sign in to follow this  
Sanmare

Battlestar Galactica - den mest realistiska sf-serie som gjorts

Recommended Posts

Nope, jag upplever inte Razor som rörig. Den förhöjer snarare intrycket av serien i sin helhet samt ger lite mera djup åt vissa karaktärer. :)

Givetvis ska man se den förlängda versionen.

Edited by Tuvok

Nota bene, jag sa inte att Razor var rörig, jag sa att jag kan förstå att den kan upplevas som rörig.

För övrigt skulle jag vilja påstå att Admiral Helena Cains ageranden och person, som ju är en centralounkt i Razor, blir smått obegripliga om man inte ser den förlängda versionen.

Edited by Schran

förlängda versionen, finns det en sån me... eller vänta... det e ju den jag har i min ägo, iaf enligt discshop... men om man kan lite på det, det vet ja inte. för de har bara en Razor film..

men ja tyckte ändå den va rörig.

jaha där ser man, det står ju stort å tydligt extended version över hela tvskärmen när man la i dvden ju, fatta inte hur ja kunde missa det när ja såg den.. va väll trött eller nått..

BSG är en lite häftig serie.

Dock så tyckte jag att den snabbt blev lite långtråkig då det i stort sätt är samma. Det är samma fienden och det finns bara Människor och Cyloner.

Nu tittade jag bara till 3-4 avsnitt in i säsong 3 då jag även tappade sugen för man vet ju inte vem man ska hålla på!

Den favoriten som man har fått och som man "hejjar" på kan ju helt plötsligt svinga runt och bli nått helt annat.

Det är lite för mycket Dallas i rymden.

Däremot så kan jag titta på avsnitt 1 flera gånger, det är rätt gött att se deras flygande ubåt lägga upp en bredsida :D

BSG lär man se från början för att verkligen uppskatta den. om du gillar de grymma manövrer man kan göra med vipers och till och med battlestars så ska du se vad man gjorde med Battlestar Pegasus i ett avsnitt. skeppet var svårt skadat på översidan, och då vänder man helt enkelt skeppet upp och ner, det är något man aldrig skulle se i ST eller många andra serier.

vad jag mena var själva upp-och-ner-grejen som var så kul. oftast i sci-fi så är det ju som att alla skepp åker på ett särskilt plan, de kan åka ovanför och underr varandra, men nästan alltid så är ovandelen på alla skepp vända åt samma håll. det var det jag tyckte var så kul att man bröt mot den trenden.

Just Galactica och övriga Battlestasr är designade mycket efter ubåtar (med hangarfunktion). Kommunikationssystemen är ett bra exempel.

I ST är de mer av skepp som "seglar fram". ST är ju inte heller lika militärt inriktade och därför är det lurigt att jämföra med BSG. Två helt olika typer av skepp för två helt olika syften.

Jag har inte sett BSG på kanal 5 utan köpte 1:a säsongen på Discshop (såg lite på youtube först) och blev helt såld.

Jag har säs 1-3 nu och det är fortfarande bra men det börjar kännas liiiite tjatigt, såg förresten för ett tag sen att discshop ska få in säs 4 (engelsktextad) - jag kommer vänta till den är svenktextad.

Nån mer än jag som tycker om att ha dvd-maraton :w00t:

dvd-maraton, självklart! särskilt BSG då också! Hmm blir faktiskt lite förvånad över att du säger att det börjar bli lite tjatigt mot tredje säsongen, själv blev jag bara mer och mer exalterad för varje avsnitt. Efter det sista avsnittet i säsong tre var jag (och emelie) i så starkt behov av mer att det inte tog mer än 60 sekunder innan vi började se Razor. Och Razor ska ju ses mellan säs 3 och 4 även fast den utspelar sig i mitten av säs 2, det finns en grej i filmen som anspelar direkt och hur hårt som helst på sista avsnittet i säs 3.

Väntar nu spänt på den fjärde och sista säsongen. och jag måste säga att det är bra att de avslutar efter 4 säsonger, risken för att det blir utdraget och så försvinner ju då. Nu har de en story som ska spelas färdigt och sen får det vara klart, i många andra serier bygger man på extra på den befintliga storyn för att fortsätta serien och detta blir sällan bra. Men aja som tidsfördriv ska jag se igenom allt igen :P

Och Razor ska ju ses mellan säs 3 och 4 även fast den utspelar sig i mitten av säs 2, det finns en grej i filmen som anspelar direkt och hur hårt som helst på sista avsnittet i säs 3.

tack för tipset med Razor, får köpa den när Discshop får in den i lager igen :)