Gå till innehåll

Star Trek The Original Series Säsong 1


Rekommenderade inlägg

Jag har på ungefär två veckor nu warp-speedat genom säsong 1 utav Star Trek: The Original Series och tänkte recensera säsongen med några ord per avsnitt och ge avsnittena ett betyg från skala 1-10. Notera att de är recenserade från ett stort TOS fans ögon, inte en fullblodig kritikers.

Jag kommer recensera och betygsätta dom i sändningsorder men deras produktionsorder kommer även att visas.

#06 The Man Trap: Ett bra avsnitt och en bra början på seriens gång. Monstret som man inte får se alltförmycket utav med sina sugproppar på händerna tycker jag ser redigt äcklig ut med 60-tals mått. Här dör även den allra första röd-dräkts bärande karaktär i Star Treks historia, vilket ger avsnittet ytterliga kultstatus. Ett lämpligare avsnitt där tittarna ser relationen mellan trion Kirk-Spock-McCoy kunde dock valts som första avsnitt att sändas. 7/10

#08 Charlie X: Avsnittet om en ung mans första kontakt med människor på åratal. Kombinationen mellan hans okunnighet att handskas med folk och de omänskliga krafter han innehar resulterar i farliga situationer och händelser. Stabilt avsnitt även det här. 6.5/10

#02 Where No Man Has Gone Before: Det första avsnitt med de nya tillsatta rollinnehavarna är ett riktigt stabilt avsnitt utav säsong 1. Ovanligt bra avsnitt med tanke på att pilotavsnitt har tendensen att inte vara så jättebra. Boven i avsnittet spelas mästerligt och är väldigt kuslig. Att det i en scen står James R. Kirk på Captain James T. Kirks grav är något man får bortse. 8/10

#07 The Naked Time: Ett virus som får personer att agera på sina innersta känslor lyckas ta sig ombord på USS Enterprise. Ett högst intressant avsnitt där känslor besättningen tidigare förträngt kommer fram till ytan, till och med Spock visar sina känslor, vilket inte händer alltför ofta. 9/10

#05 The Enemy Within: Detta avsnitt är första gången en karaktär i Star Trek får en elak tvilling. Mycket underhållande avsnitt där vi får se Kirk slåss mot sin onda tvilling (givetvis ser man en tydlig stand-in i vissa vinklar) 8/10

#04 Mudds Women: Ett avsnitt med potential som aldrig uppfylls. Mudd som karaktär finner jag för irriterande för att kunna njuta av avsnittet. Jag inser att hans karaktär ska vara komisk men jag stör mig bara på de flesta scener där han är med i. 5/10

#10 What Are Little Girls Made Of: Knappt någon screentime till någon av originalbesättningen förutom Captain Kirk, det låter ju inte så kul, men avsnittet är båda spännande och underhållande. Androiden Ruk, hans röst, kroppsbygnad, sätt att prata och röra sig är perfekt! Ger en riktigt obehaglig känsla genom avsnittets gång. Intressant twist i slutet ger en extra poäng. 7/10

#12 Miri: Kirk & co beamar ner till en planet utan några vuxna, barnen regerar planeten efter att ett experiment av forskare gått helt fel och tar död på alla vuxna på planeten. Helt ok avsnitt men ingen favorit. 6/10

#11 Dagger of the Mind: Kirk blir ofrivilligt en del av ett experiment där hjärnan riskerar att tömmas. För lite Spock och McCoy, för myket mad scientist. 6/10

#03 The Corbomite Maneuver: Väldigt spännande avsnitt där Enterprise hotas att förintas av en utomjording för att de gjort intrång på en del av galaxen where no man has gone before. Rösten till den manipulerade utomjordingen görs av samma skådespelare som spelade androiden Ruk. Slutet är en klassiker. 7/10

#16 The Menagerie Part 1 & 2: Första pilotavsnittet The Cage blev ju aldrig en hit hos Paramount så den skyfflades undan fram tills nu där händelserna i det avsnittet blivit en bakgrundshistoria till detta. Först blir man nästan sur på Spock och det han gör, men i slutet förstår man att han som vanligt gjorde det enda logiska. Spocks leende från avsnittet The Cage som man får se i arkivbilderna borde tagits bort i detta avsnittet, ett misstag av editorn. 8/10

#13 The Conscience of the King: Kan man sympatisera med en diktator med tusentals människoliv på händerna? Ja, fallet blir nästan så i det här avsnittet. Oväntad twist i slutet höjer betyget ett snäpp. 7/10

#09 Balance of Terror: Historiskt avsnitt då det är första gången i Trek världen man får se och ens höra om Romulanerna. Striden med den Romulanske kaptenen (som senare skulle pela Spocks pappa Sarek) är riktigt bra utförd, den är spännande och händelserik och det blir aldrig tråkigt. Den lilla chock Spock får när han ser att Romulanerna tydligen är släkt med Vulcans känns äkta, och rasismen som Spock för utstå med utav en i besättningen gör iaf mig upprörd. Mycket, mycket bra avsnitt och får säsongens första tiopoängare. 10/10

#17 Shore Leave: Ett utav de lättsammare avsnitten i denna säsong med mycket humor och en del larvigheter. Sulu får här lite mer att göra än vad han vanligtvis får och det är uppfriskande. 7/10

#14 The Galileo Seven: En annan guldklimp i säsong 1! Ett av de få avsnitt där Kirk inte är med mycket, men som Spock är huvudkaraktären i. Här får han för första gången ta fullt befäl över en grupp där bl.a McCoy ingår. Gruppen blir fast på en okänd planet som bebos av gigantiska, primitiva Bigfoot-liknande figurer. Mycket bra stämning, kuslig känsla får man av kulisserna och spänning är det fullt utav. Gillar man Spock är det här en given favorit. 10/10

#18 The Squire of Gothos: Stundtals lättsamt avsnitt som ibland övergår till en mer seriös ton, men det hela övervägs av de lättsammare delarna av avsnittet. Slutet får en att tänka tillbaka på avsnittets händelser och skurkerns (om man nu kan kalla han för det) beteende. 6/10

#19 Arena: Klassiker! Avsnittet där vi får se den ökända reptil-utomjordingen Gorn (som är en av mina personliga favorit-aliens i Star Trek) fightas med Kirk under avsnittets gång. Här ser vi hans list, vilja att överleva och även hans barmhärtighet, mänsklighetens finare sidor alltså. Visst är Gorns röst och kostymen lite halvtaskiga men det är en del av avsnittets charm. Ännu en tia delas ut till denna! 10/10

#21 Tomorrow Is Yesterday: Första avsnittet i Star Trek där besättningen åker tillbaka i tiden för att återställa ett problem de ovilligt orsakat. Time-warpingen ger självklart avsnittet en kult-status och bör ses som en milstolpe i Star Treks historia och avsnittet i sig är riktigt bra. 7.5/10

#15 Court Martial: Kirk ställs inför rätta pga att en maskin påstår att han agerade fel i en situation som ledde till att en man dog. Vem ska man tro på? En maskin har ju inte fel, eller? Lite deckar-stil á la Columbo över det här avsnittet med ett givande och spännande slut. 8/10

#22 The Return of the Archons: Planeten Beta 2 är för det mesta bebodd utav hjärntvättade individer. Deras ständiga replik: Are you of the body sätter sig på minnet, iaf mitt. Kirk & Spocks debatt mot datorn Landru i slutet är minnesvärd. Datorer borde inte styra människor, den saken blir tydlig. 7.5/10

#24 Space Seed: Avsnittet där vi först får se Khan! Khan känner vi ju alla givetvis till, skurken från den diskuterbart bästa Star Trek filmen än så länge, Wrath of Khan. Filmens framgång har väckt frågor om att detta avsnitt kanske pga framgången överskattas. Jag håller inte med och tycker att det självklart är ett av de bästa avsnitten utav säsong 1. 10/10

#23 A Taste of Armageddon: 2 planeter krigar varandra med datorer istället för vapen för att behålla sitt liv på jorden. De människor som deklareras döda måste rapportera sig till en förintelsemaskin där de stiger in men aldrig stiger ur. Underhållande avsnitt med bra tempo där Kirk får ge lite moralkakor om casualties of war. 8.5/10

#25 This Side of Paradise: En blomma på planeten Omicron Ceti III, vars sporer får Enterprises besättning att inte vilja lämna planeten, istället får det dom att må prima. De är glada och har inte ett enda bekymmer i världen. En efter en blir smittad av sporerna, snart är det endast Kirk kvar. Jättebra avsnitt där vi än en gång får se Spock visa känslor efter att han blivit utsatt för blommans sporer, det resulterar i ett par skratt och till slut en liten fight mellan Kirk & Spock. Man känner med Spock när han i slutet säger For the first time in my life, I was happy. 10/10

#26 The Devil In The Dark: En varelse vid namn Horta terroriserar gruvarbetare på en koloni. Fler och fler dör, även efter att Enterprise landat på kolonin. Precis som med The Galileo Seven får man en 50-tals monsterfilm känsla över avsnittet, och det är bra! Upplösningen är smart och med ett klart budskap. William Shatners far dog under inspelningen utav avsnittet och om man kollar noga kan man se att Shatner bar på mycket sorg i vissa scener. 10/10

#27 Errand of Mercy: Här får vi för första gången se Klingons! Klingons var ju Federationens största fiender ett tag, och här får vi erfara deras skoningslösa beteende. Generalen Kor spelas väldigt bra, han känns som en diktator. Mycket action och spänning i avsnittet. 9/10

#20 The Alternative Factor: Efter att ha blivit utsatta för någon form utav attack finner Kirk och besättningen liv på en planet där det inte fanns något innan attacken. De träffar en man vid namn Lazarus som har en inre kamp mot stt alternativa jag. Dessvärre ingen favorit hos mig, avsnittet känns utdraget och för stelt. 4/10

#28 The City On the Edge of Forever: Efter att Bones tappat förståndet hoppar han igenom en tidportal på en främmande planet. Något han gör där förändrar historieböckerna drastiskt och Kirk & Spock måste åka tillbaka i tiden för att hindra det Bones ska komma att göra. En klar favorit hos de flesta TOS-fansen, det är lätt att förstå varför. Förmodligen är det säsongens bästa skrivna avsnitt. Den har humor, spänning, dramatik och slutet är bland det kraftfullaste jag någonsin sett i Star Trek. Man känner verkligen hur ont det gör för Kirk att göra det rätta. Sista repliken i avsnittet Lets get the hell out of here säger nog allt om upplevelsen. 10/10

#29 Operaton Annihilate: Amöba-liknande varelse tar över en planet efter planet genom att suga sig fast på människor och sticka deras gaddar i dom, som därav blir våldsamma och till sist dör. Kirks brors familj bor på den planet de besöker och ska göra allt för att rädda dom. Spock blir stucken och riskerar att dö. Bra avsnitt med mycket känsla. 7.5/10

Sammanfattning: Säsong 1 ses utav många som den bästa säsongen utav de 3 som gjordes. Själv vet jag inte var jag står i frågan ännu men det skulle inte förvåna mig om jag kommer fram till det beslutet jag med. Jag må vara en minoritet men jag anser att säsongen har väldigt få, om ens något dåligt avsnitt. Istället innehar säsongen några medelbra avsnitt, många riktigt bra avsnitt och 7 st i mitt tycke klara tiopoängare. De dåliga effekterna avsnittena må ha förändrar i mitt tycke inte kvalitén, Star Trek ska inte handla om snygga effekter, det är manuset som är grunden och den ledande faktorn till ett bra avsnitt, blandat med skådespelarnas prestationer.

En högst minnesvärd säsong, nu ser jag fram emot att se säsong 2! Återkommer väl med en recension på den med tids nog.

Redigerad av The Holy Three
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...
Sammanfattning: Säsong 1 ses utav många som den bästa säsongen utav de 3 som gjordes. Själv vet jag inte var jag står i frågan ännu men det skulle inte förvåna mig om jag kommer fram till det beslutet jag med. Jag må vara en minoritet men jag anser att säsongen har väldigt få, om ens något dåligt avsnitt. Istället innehar säsongen några medelbra avsnitt, många riktigt bra avsnitt och 6 st i mitt tycke klara tiopoängare. De dåliga effekterna avsnittena må ha förändrar i mitt tycke inte kvalitén, Star Trek ska inte handla om snygga effekter, det är manuset som är grunden och den ledande faktorn till ett bra avsnitt, blandat med skådespelarnas prestationer.

Jag gör inga längre enskilda avsnittsrecentioner, då jag inte har sett nästan något TOS-avsnitt på många år. Sist jag såg hela serien måste ha varit 1994 när brittiska Sky One sände den som eftermiddagsserie varje vardag. Dock har jag sett dem två gånger, då jag fastnade för Star Trek när Kanal 5 sände dem 1992-1993. (Fast det hette väl TV5 Nordic då och var en helt obetydlig kabel- och satellitkanal. För vem kan i dag tänka sig att Kanal 5 skulle sända TOS klockan 20.00 på onsdager och sedan även på söndagar 20.00?:))

Säsong 1 är den bästa säsongen i TOS och en av de bästa i alla serierna. Särskilt andra hälften är suverän. Här är min topp 5 lista, där alla förstås är tiopoängare:

1. Arena

Ett av de bästa Star Trek-avsnitten över huvud taget! Det är väl bara The Inner Light i TNG och The Visitor i DS9 som jag tycker håller samma klass.

2. The City on the edge of forever

Klassiker och det bästa tidreseavsnittet i serien.

3. The enemy within

Det första avsnittet jag såg och det som fick mig att följa serien. Kanske inte lika bra andra gången man ser det, men det är en höjdare.

4. The devil in the dark

Suveränt avsnitt. Särskilt som de tänker ut lösningen och inte bara går skjuter vilt, som så i mycket annan sci-fi.

5. Space seed

Khan är en mycket mer mångbottnad karaktär här än i Star Trek 2. Och avsnittet som helhet är en klassiker.

Övriga avsnitt som jag ser som tiopoängare är:

Errand of Mercy

Dagger of the Mind

The Man trap

Sedan ligger nog Balance of terror och Charlie X ganska nära. Men det är en bra säsong och de allra bästa avsnitten finns här. På min topp 5 lista för hela serien är det bara A Piece of the action från säsong 2, som platsar. Men det är då det bästa humoravsnittet.

De sämsta avsnitten i säsongen är (ligger väl på en 5-6 i betyg på en tiogradig skala, eller tre på en femgradig):

Where no one has gone before

Kanske det är lite orättvist, eftersom det är en pilot (vilket jag inte kände till tror jag när jag såg det), men jag ogillar att allt är annorlunda i avsnittet. Kostymer, Spock, med mera. Sedan är upplösningen lite väl actionbetonad.

The Menagerie

Samma sak här: ogillar att det är annorlunda. Första gången jag såg det förstod jag inte att det var från den första piloten. Även om det är ett smart sätt att integrera The Cage i serien samt att spara pengar är det lite trist. Avsnittet är kanske det sämsta tvådelaren i alla Star Trek-serier.

Corbomite Manuever

Spännande fram till slutet. Men till skillnad från dig tycker jag att slutet är lite barnsligt. Det är ett antiklimax.

Resten av säsongen är stabil med många 7-9 poängare.

En högst minnesvärd säsong, nu ser jag fram emot att se säsong 2! Återkommer väl med en recension på den med tids nog.

Skulle vara kul att se en recension för den andra säsongen med. Den här har väckt en del kul minnen!:)

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ge er en stor applåd för era recentioner som jag fann mycket bra strukturerade och även var det bra i den meningen att det var kort och koncist. Fler sådanna tackar man inte nej till.

Själv har jag ju bara sett TNG, Enterprise (notis: Fick skriva om det 4 ggr för att få det rätt. Enterprise, asså :P ) och lite DS9 (förutom 2 filmer med TOS, och första avsnittet, så jag kan inte direkt uttala mig i om jag finner era recentioner korrekta enligt mitt tycke). Vad jag dock kan säga är att jag ser fram emot recentionen av säsong 2 (där min älskling kommer med. Då kanske man kan få lite tips om vilka avsnitt det är man skall se för maximalt Chekovande :lol: ).

Åter igen, tusen tack från mig för era jättefina recentioner. Sen får ni la se om jag kanske orkar/tar mig tid till att recencera TNG någon gång. Man har ju trots allt sett varje avsnitt en sisådär miljon gånger, så det lär nog inte vara något större problem :lol: :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanfattning: Säsong 1 ses utav många som den bästa säsongen utav de 3 som gjordes. Själv vet jag inte var jag står i frågan ännu men det skulle inte förvåna mig om jag kommer fram till det beslutet jag med. Jag må vara en minoritet men jag anser att säsongen har väldigt få, om ens något dåligt avsnitt. Istället innehar säsongen några medelbra avsnitt, många riktigt bra avsnitt och 6 st i mitt tycke klara tiopoängare. De dåliga effekterna avsnittena må ha förändrar i mitt tycke inte kvalitén, Star Trek ska inte handla om snygga effekter, det är manuset som är grunden och den ledande faktorn till ett bra avsnitt, blandat med skådespelarnas prestationer.

Jag gör inga längre enskilda avsnittsrecentioner, då jag inte har sett nästan något TOS-avsnitt på många år. Sist jag såg hela serien måste ha varit 1994 när brittiska Sky One sände den som eftermiddagsserie varje vardag. Dock har jag sett dem två gånger, då jag fastnade för Star Trek när Kanal 5 sände dem 1992-1993. (Fast det hette väl TV5 Nordic då och var en helt obetydlig kabel- och satellitkanal. För vem kan i dag tänka sig att Kanal 5 skulle sända TOS klockan 20.00 på onsdager och sedan även på söndagar 20.00?:))

Säsong 1 är den bästa säsongen i TOS och en av de bästa i alla serierna. Särskilt andra hälften är suverän. Här är min topp 5 lista, där alla förstås är tiopoängare:

1. Arena

Ett av de bästa Star Trek-avsnitten över huvud taget! Det är väl bara The Inner Light i TNG och The Visitor i DS9 som jag tycker håller samma klass.

2. The City on the edge of forever

Klassiker och det bästa tidreseavsnittet i serien.

3. The enemy within

Det första avsnittet jag såg och det som fick mig att följa serien. Kanske inte lika bra andra gången man ser det, men det är en höjdare.

4. The devil in the dark

Suveränt avsnitt. Särskilt som de tänker ut lösningen och inte bara går skjuter vilt, som så i mycket annan sci-fi.

5. Space seed

Khan är en mycket mer mångbottnad karaktär här än i Star Trek 2. Och avsnittet som helhet är en klassiker.

Övriga avsnitt som jag ser som tiopoängare är:

Errand of Mercy

Dagger of the Mind

The Man trap

Sedan ligger nog Balance of terror och Charlie X ganska nära. Men det är en bra säsong och de allra bästa avsnitten finns här. På min topp 5 lista för hela serien är det bara A Piece of the action från säsong 2, som platsar. Men det är då det bästa humoravsnittet.

De sämsta avsnitten i säsongen är (ligger väl på en 5-6 i betyg på en tiogradig skala, eller tre på en femgradig):

Where no one has gone before

Kanske det är lite orättvist, eftersom det är en pilot (vilket jag inte kände till tror jag när jag såg det), men jag ogillar att allt är annorlunda i avsnittet. Kostymer, Spock, med mera. Sedan är upplösningen lite väl actionbetonad.

The Menagerie

Samma sak här: ogillar att det är annorlunda. Första gången jag såg det förstod jag inte att det var från den första piloten. Även om det är ett smart sätt att integrera The Cage i serien samt att spara pengar är det lite trist. Avsnittet är kanske det sämsta tvådelaren i alla Star Trek-serier.

Corbomite Manuever

Spännande fram till slutet. Men till skillnad från dig tycker jag att slutet är lite barnsligt. Det är ett antiklimax.

Resten av säsongen är stabil med många 7-9 poängare.

Instämmer med det mesta du skrivit, vi verkar ha ungefär samma synpunker angående den här säsongen. Kul med ännu ett TOS-fan här på forumet! Om du inte redan gjort det, lägg gärna din röst på säsong 1 eftersom det nu är din favorit, i denna tråd som jag skapat: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?showtopic=3411

Skulle vara kul att se en recension för den andra säsongen med. Den här har väckt en del kul minnen!:)

Håller för tillfället på att recensera säsong 2, avsnitt per avsnitt, så den är på gång ;)

Måste ge er en stor applåd för era recentioner som jag fann mycket bra strukturerade och även var det bra i den meningen att det var kort och koncist. Fler sådanna tackar man inte nej till.

Själv har jag ju bara sett TNG, Enterprise (notis: Fick skriva om det 4 ggr för att få det rätt. Enterprise, asså :P ) och lite DS9 (förutom 2 filmer med TOS, och första avsnittet, så jag kan inte direkt uttala mig i om jag finner era recentioner korrekta enligt mitt tycke). Vad jag dock kan säga är att jag ser fram emot recentionen av säsong 2 (där min älskling kommer med. Då kanske man kan få lite tips om vilka avsnitt det är man skall se för maximalt Chekovande :lol: ).

Åter igen, tusen tack från mig för era jättefina recentioner. Sen får ni la se om jag kanske orkar/tar mig tid till att recencera TNG någon gång. Man har ju trots allt sett varje avsnitt en sisådär miljon gånger, så det lär nog inte vara något större problem :lol: :P

Råder dig att kolla igenom TOS om du får möjlighet att göra det i framtiden. Ge det åtminstone en chans, du kanske blir överraskad :)

Kan lägga till en notis i min framtida säsong 2 recension angående bra Chekov-avsnitt om det skulle önskas.

Angående TOS filmerna, se dom snarast! Om jag inte minns fel så läste jag i någon tråd att du har alla filmerna? TOS-filmerna är väldigt, väldigt bra. Det var filmerna som fick mig att intressera mig för serien, och kolla var jag står nu :)

Redigerad av AxelFoley
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råder dig att kolla igenom TOS om du får möjlighet att göra det i framtiden. Ge det åtminstone en chans, du kanske blir överraskad

Det är inte så att jag har någonting emot TOS, snarare tvärt om! :w00t: Jag bara älskar deras specialeffekter, det är ju det (och Chekov) som TOS gör bäst :D Fast inte bara det, utan deras variation av karaktärer och det outstanding bra skådespeleriet som jag älskar :wub: Visst, jag har bara sett 3 filmer och ett avsnitt med dem (The Mantrap, 1:an, 2:an och Generations), men det var nog för att öppna mina ögon för TOS. Nu väntar jag bara tills Nyår då man får lite cash att köpa en säsong eller två :P

Kan lägga till en notis i min framtida säsong 2 recension angående bra Chekov-avsnitt om det skulle önskas.

JÄTTEGÄRNA!!! :w00t: Det skulle göra Johanna till en mycket glad banan :lol:

Angående TOS filmerna, se dom snarast! Om jag inte minns fel så läste jag i någon tråd att du har alla filmerna? TOS-filmerna är väldigt, väldigt bra. Det var filmerna som fick mig att intressera mig för serien, och kolla var jag står nu

Japp, har alla utom Nemesis som jag tänker förneka i evighet, det är bara det att jag inte tagit mig tid att se alla ännu. Har fortfarande inte sett varken 3:an, 4:an, 5:an eller 6:an :rodna: Men det skall nog kunna ändras snabbt! :) (fast inte nu, nu kollar jag på Naruto och Naruto Shippouden, fast det lär nog gå fort. Har kollat på 3.5 säsonger på 5 dagar. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att jag har någonting emot TOS, snarare tvärt om! :w00t: Jag bara älskar deras specialeffekter, det är ju det (och Chekov) som TOS gör bäst :D Fast inte bara det, utan deras variation av karaktärer och det outstanding bra skådespeleriet som jag älskar :wub: Visst, jag har bara sett 3 filmer och ett avsnitt med dem (The Mantrap, 1:an, 2:an och Generations), men det var nog för att öppna mina ögon för TOS. Nu väntar jag bara tills Nyår då man får lite cash att köpa en säsong eller två :P

Trevligt, det kanske kan bli ett TOS-fan av dig med! :) Om du nu inhandlar en säsong eller två efter nyår så måste du säga vad du tycker om dom.

Japp, har alla utom Nemesis som jag tänker förneka i evighet, det är bara det att jag inte tagit mig tid att se alla ännu. Har fortfarande inte sett varken 3:an, 4:an, 5:an eller 6:an :rodna: Men det skall nog kunna ändras snabbt! :) (fast inte nu, nu kollar jag på Naruto och Naruto Shippouden, fast det lär nog gå fort. Har kollat på 3.5 säsonger på 5 dagar. )

Del 3, 4 och 6 är väldigt bra, tre av de bästa i mitt tycke. Del 5 är inte dålig den heller, trots den negativa kritik den fått. När du är klar med det japanska kanske du har tid till en film eller två ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Min första science fiction-erfarenhet var Blixt Gordon på svartvit TV. Tyvärr fick jag aldrig se något helt avsnitt, mina föräldrar tyckte jag var för liten.

Jag håller nu på att i lugn takt titta igenom första säsongen av TOS. Tack vare mina barndomsminnen av Blixt Gordon kan jag se det coola med de papiermarche-byggda miljöerna. Jag har sett de första åtta avsnitten i den ordning de ligger på boxen (sändningsordningen).

Jag väntar med spänning på att få se kapten Kirk som kvinnokarl (han är ju omtalad som sådan), men jag är inte imponerad hittills. Däremot märker jag att det verkar finnas en viss magnetism mellan honom och Janice Rand (besättningsman med enorm blond håruppsättning). Det ska bli spännande att se om det får någon fortsättning.

Mitt favoritavsnitt hittills är "The Naked Time". Det finns ju ett "parallell-avsnitt" i TNG där besättningen drabbas av samma sjukdom "The Naked Now".

Avsnittet "What are little girls made of" är också rätt så bra. Jag kollade upp varifrån jag kände igen den storvuxne och fåordige mannen i avsnittet. Skådespelaren Ted Cassidy spelade Lurch i familjen Addams TV-serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar med spänning på att få se kapten Kirk som kvinnokarl (han är ju omtalad som sådan), men jag är inte imponerad hittills. Däremot märker jag att det verkar finnas en viss magnetism mellan honom och Janice Rand (besättningsman med enorm blond håruppsättning). Det ska bli spännande att se om det får någon fortsättning.

Han var aldrig det i någon större grad under den första och kanske också andra säsongen. Mycket av hans rykte kommer från hur han framställs i säsong 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Nu när jag har gått igenom säsongen en fjärde gång har jag ändrat betyg på vissa av avsnitten jag recenserat i första inlägget. Inga drastiska ändringar, 0.5-1 poäng lite här och där bara. Bland annat ändrade jag The Devil in the Dark's betyg från 9/10 till 10/10, avsnittet blir bara bättre och bättre för varje gång man ser det och betyget borde kanske ändrats redan efter andra genomgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

"Hijackar" denna tråden lite :P (Om du vill ha bort inlägget THT säg bara till)

Jag såg just "The City on the Edge of Forever" från ett fan-collective och tänkte göra ett litet inlägg som jag gör med DS9-avsnitt, kändes onödigt att göra en ny tråd):

S01E28 The City on the Edge of Forever

Ett mycket bra Star Trek avsnitt som är William Shatners favoritavsnitt. The Guardian of Forever har jag faktiskt åkt i i Star Trek: Online :) Specialeffekterna i TOS är ganska kul tycker jag, speciellt när en gubbe i det här avsnittet skjuter sig själv med en phaser, då ser de verkligen gamla ut, men de har verkligen sin charm som hela TOS har. Avsnittet utsätter verlkligen Kirk för ett svårt val när han måste låta sin kärlek dö. Jag tycker nog att avnsittet var lite segt i mitten, det kändes som att McCoy skulle kunna ha kommit lite tidigare :P När man ser på TOS märker man verkligen att de som har skrivit avsnitten är duktiga på att fängsla tittare, vilket de få TOS-avsnitten jag har sett har gjort.

Överlag ett väldigt stabilt och bra avsnitt, jag kan förstå att det är William Shatners favoritavsnitt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte Mr_ Trek, kom gärna med flera tankar i tråden eller skapa en egen när du ser TOS-avsnitt i framtiden :)

Måste dock rätta dig angående Shatners favorit, det är inte det här avsnittet, det är nämligen The Devil in the Dark. Han kan däremot ha sagt att det här är det bästa avsnittet i Star Trek, men hans personliga favorit är som sagt The Devil in the Dark, vilket delvis kan bero på hans minnen till hans far som dog under inspelningen av avsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte Mr_ Trek, kom gärna med flera tankar i tråden eller skapa en egen när du ser TOS-avsnitt i framtiden :)

Måste dock rätta dig angående Shatners favorit, det är inte det här avsnittet, det är nämligen The Devil in the Dark. Han kan däremot ha sagt att det här är det bästa avsnittet i Star Trek, men hans personliga favorit är som sagt The Devil in the Dark, vilket delvis kan bero på hans minnen till hans far som dog under inspelningen av avsnittet.

Avsnittet kom från "Fan Collective: Captain's Log" och detta var det avsnittet som William Shatner väljde, jag köpte skivan med TOS från den samlingen på Sci-Fi mässan, det är uppbyggt så att skådespelaren för kaptenen i serien valt sitt favoritavsnitt och att fansen valt två genom omröstning på internet. Kanske Shatners favoritavsnitt har ändrats genom åren? Detta kom från år 2007 tror jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att han har, skulle dock vara konstigt när han haft The Devil in the Dark som favoritavsnitt i hur många år som helst, nämndes väl i 80-talet först och han sa det igen i en intervju på tidigt 2000-tal.

Jag blandar personligen ofta ihop termerna "Favoritavsnitt" och "Bästa avsnitt", kanske gjorde William Shatner det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Såg precis Trek Nations på Discovery. Det som grep mig mest var Nichelle Nichols (Nyota Uhura) som berättade om hur hon beslutat sig för sluta medverka i Star Trek efter första säsongen och gå tillbaka till Musical scenen. Men ett möte med en "Trekkie" som väldigt gärna ville träffa henne fick henne att ändra sig. Trekkien visade sig vara ingen mindre än Martin Luther King. Han ansåg att hon inte hade någon "svart roll" i Star Trek utan verkligen medverkade som "officer" i Star Trek helt oberoende på kön eller hudfärg och hur viktigt detta var i verklighetens USA på 60-talet. Samtalet med Martin Luther fick henne att ändra sig och (till allas glädje förmodar jag) fortsätta medverka i Star Trek.

Nu skall jag se TOS avsnitten i just Captain's Log. Skall bli intressant att se huruvida Shatner kommentarar avsnitten och bästa resp favorit avnsitt... *ler*

Mvh. Hugh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den berättelsen har jag hört och läst om många gånger tidigare. Dock ska den nog tas med en nypa salt. Vad jag har förstått från trekkers på forumet Trekbbs.com har Nicholes ändrat och förbättrat den sedan 70-talet. Det var inte alls så dramatiskt från början som det nu låter.

Vi skall inte överdriva figuren Uhuras roll i tv. Det fanns faktiskt svart kvinnliga huvudrollsinnehavare redan på 50-talet och samtida med Uhura i slutet av 60-talet. Den viktigaste svarta skådespelaren vid den här tiden var för övrigt Bill Cosby i serien I Spy, som jag tror att han vann Emmys för.

Över huvud taget finns det mycket myter om TOS som inte är någonting annat än överdrifter, halvsanningar eller rent påhittade. Boken Inside Star Trek: The Real Story berättar mycket mer om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Blev själv precis klar med säsong 1. Min första ST säsong. Tyckte den var riktigt bra!

Favoritavsnitt: The Cage (bra ju! Första avsnittet jag såg), Arena, The City on the Edge of Forever, Operation: Annihilate! och Errand of Mercy.

Redigerad av CordonBleu
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Ja har just börjat kolla jag med!

Jag har sett avs 1-8. Tycker avsnitten är väldigt spännande! Det jag tyckt varit dåligt är att poängen med hela Mudds Women är att man är snygg bara man har självförtroende, men jag tyckte ändå om avsnittet speciellt slutet när hon sista tjejen pratade med den där mannen om vad han föredrar för tjej. Förstod att hon var lite bitter på livet :D

Sen tycker jag det är komiskt hur lätt Kirk misstor folk och vill döda dem. Att så fort någon är annorlunda är det en sak och ska dödas. Det var ju inte ens säkert att exempelvis han som fick silverögon var ond. Sen att Kirk fick rätt när han oprovocerat försökte skjuta honom rättfärdigade ju det hela, men tänk om han hade haft fel?

Och VARFÖR gav de inte saltutomjordingen bunkrar med salt? Den hade ju varit nöjd då och slutat döda massa folk i onödan. Så osmart och onödigt. Kirk verkar inte bry sig så mycket om människoliv (eller liv över huvud taget).

Sen är du ju så himla kul att Kirks tröja rivits sönder eller tagits av i 6 avsnitt av 8 hittills :D

En annan sak jag tänk på är hur mycket de bråkar huvudrollerna. Osams hela tiden men ändå gillar de varan eller visar väldigt mycket lojalitet.

Sen med Charlie X alltså kunde de inte pratat mer med killen??? Förklarat lite mer? Nej då Kirk skulle bara stirra på honom med "evil eye" hela tiden. Killens blick när han gjorde elaka saker ägde ju dock!

Helt fantastisk seire alltså! (hittills).

Man får ju försöka bortse från den kassa kvinnosynen och all lättkläddhet så det bortser jag ifrån så gott jag kan.

Rand verkar ju mogen och grym dock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rand skulle kunnat ha bli en bra del av storyn. Det är jag helt övertygad om. Jag vill minnas att skådespelerskan hade spritproblem och fick kicken en stund in i serien.

Detsamma för kaptenen i the cage. På tal om det avsnittet, vad sägs om det och number one där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så blev Grace Lee Whitney alkoliserad på grund av att hon fick sparken. Det var i alla fall en orsak.

Men anledningen till att Rand försvann är vad jag vet två. För det första för att man ville att Kirk skulle träffa andra kvinnor att ha romanser med. För det andra att man skar ner på skådespelarbudgeten och Rand hade en större roll än Sulu, Uhura och kanske även Scotty så Whitneys lön var ganska hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...