Jump to content
Sign in to follow this  
t80u

10 TV-serier (rekommendationer/favoriter)

Recommended Posts

Jag vill rekommendera en serie som tyvärr lades ned efter en säsong. Den heter Over there och handlar om soldater och deras familjer (utspelar sig till stor del i Irak).

Jag blev positivt överraskad när jag började titta. Det första avsnittet kanske inte var det bästa men efter att ha sett 2 avsnitt kände jag att det var ett bra köp (ganska billigt, kolla discshop, ursäkta reklamen)

Någon annan som sett den?

Jag vill rekommendera en serie som tyvärr lades ned efter en säsong. Den heter Over there och handlar om soldater och deras familjer (utspelar sig till stor del i Irak).

Jag blev positivt överraskad när jag började titta. Det första avsnittet kanske inte var det bästa men efter att ha sett 2 avsnitt kände jag att det var ett bra köp (ganska billigt, kolla discshop, ursäkta reklamen)

Någon annan som sett den?

Jag kikade på den när det gick. Jag gillade den även om jag inte orkat se på de sista avsnitten.

The Outer Limits både den gamla och nya versionen är mycket bra. Betydligt bättre än Twillight Zone och X-files.

Sedan fanns det en serie som hette Astronauterna (The Cape) som gick en säsong. SVT sände den för tio år sedan, typ. Men den var riktigt bra och verklighetstrogen. Så om man vill ha inblick i astronautlivet är den ett måste.

V. I alla fall de två första miniserierna. Effekterna kanske idag är utdaterade, men det är fortfarande den bästa rymdinvasionsberättelsen. Och säkerligen den sci-fi serie som har haft flest tittare.

Space Above and Beyond och Earth2 gillade jag såg dem på 90-talet. De las bägge ner efter bara en säsong, så de slutar lite abrupt. TV4 sände dem för ganska många år sedan.

kollar gärna på (ordningsföljden har ingen betydelse)...

1) Battlestar galactica

2) csi (las vegas)

3) from mars

3) arkiv x

4) mord i sinnet

5) seinfeld

6) sex and the city

7) fraiser

1) Battlestar galactica

Vad jag hört ska Battlestar galactica inte vara särskilt bra. Men jag vill se filmen, för den är ju lite kult.

Du har hört fel :lol:

Den är jättebra :D

Jag har adlrig fattat den... jag såg en film om BG, den hette typ, razor?

Den for rakt igenom huvudet på mig. Jag förstod knappt någonting. Tolkningsförklaring uppskattas!

Du har hört fel :lol:

Den är jättebra :D

Hmm... Jag har sett de första 2 säsongerna, och kämpat för att "fastna". För det borde ju vara så bra! Men, det har liksom inte gått. Jag gillar de flesta av skådisarna, med ett gigantiskt undantag, och det är han Gaius eller vad han nu heter. Jag vet att han ska vara töntig, men herregud... De flesta andra är dock bra eller till och med mycket bra. Storyn är helt ok, även om den känns ganska segdragen. Det som verkligen fick mig att tappa sugen är hur den är filmad, jag gillar inte dessa hysteriskt snabba klipp, kan jag någonsin få se en scen längre än 2.3 sekunder innan den växlar?

Jag kanske är gammal... :w00t: Men jag tycker verkligen det är synd att det är så mycket som får mig att inte gilla den, för det som är bra, det är verkligen bra.

Vad jag hört ska Battlestar galactica inte vara särskilt bra. Men jag vill se filmen, för den är ju lite kult.

Nja film och film, det beror på hur man ser det. På slutet av 70-talet kom det en serie som inte gick så värst vidare och den gjorde man sedan en film efter. Om den är kultklassad vet jag inte. Det som alla tjatar om är så bra är iaf den nya remake-serien. Den börjar med en "miniserie" på totalt 3 timmar, så man skulle ju kunna se det som en film. Men jag tror nog inte att jag vågar säga att nya serien är kult (men bra är det!).

Jag har adlrig fattat den... jag såg en film om BG, den hette typ, razor?

Den for rakt igenom huvudet på mig. Jag förstod knappt någonting. Tolkningsförklaring uppskattas!

Razor är en film som man ska se mellan säsong 3 och 4. visst går den att se även då man inte sett nåt annat, men större delen av poängen försvinner dock då. Reckomdenderar att du börjar med miniserien och sen ser dig fram därifrån.

Jag gillar de flesta av skådisarna, med ett gigantiskt undantag, och det är han Gaius eller vad han nu heter. Jag vet att han ska vara töntig, men herregud... De flesta andra är dock bra eller till och med mycket bra. Storyn är helt ok, även om den känns ganska segdragen. Det som verkligen fick mig att tappa sugen är hur den är filmad, jag gillar inte dessa hysteriskt snabba klipp

Jag kanske är gammal... w00t.gif Men jag tycker verkligen det är synd att det är så mycket som får mig att inte gilla den, för det som är bra, det är verkligen bra.

Haha jag säger bara "What a strange man..." om Gaius Baltar, det är ju precis samma grej som alla andra karaktärer säger om honom. Håller med om att storyn kan vara lite segdragen, storyn byggs liksom upp allt eftersom och i säsong 3 smäller det på rejält. Personligen gillar jag hur den är filmad, mest för hur kameran alltid rör på sig, som att någon skulle springa runt med en handcam. Ang längd på klipp så klagar jag inte, har aldrig tyckt att de är för korta, snarare lite långa ibland.

Du kanske är gammal :P för serien är ju väldigt bra!

Haha jag säger bara "What a strange man..." om Gaius Baltar, det är ju precis samma grej som alla andra karaktärer säger om honom. Håller med om att storyn kan vara lite segdragen, storyn byggs liksom upp allt eftersom och i säsong 3 smäller det på rejält. Personligen gillar jag hur den är filmad, mest för hur kameran alltid rör på sig, som att någon skulle springa runt med en handcam.

Har du sett cloverfield?

Nej den har jag inte sett (vill), men i den är det lite mer extremt handcam. i BSG är det ju inte meningen att det ska vara en kamera, det är mest till för att ge lite mer liv i scenerna.

Nej den har jag inte sett (vill), men i den är det lite mer extremt handcam. i BSG är det ju inte meningen att det ska vara en kamera, det är mest till för att ge lite mer liv i scenerna.

Cloverfield är väldigt bra. blev så inne i filmen att när jag upptäckte att jag satt i mitt rum blev jag chockad.

Så vilka är era favorit tv-serier, dvs sådana som är ritkigt riktigt bra och som ni kan rekommendera till andra :)

Just nu skulle det vara följande:

* Doktor Who (nyinspelningen)

* Torchwood

* Heroes

* Babylon 5

* BSG (Nyinspelningen)

* Medium

* Seinfeld

* Simpsons

* Två och en halv män

* South Park

Sedan har jag säkert glömt en drös. Och så finns det serier jag bara gillade några säsonger av: T ex Sliders (säs 1 & 2), Earth: Final Conflict (säs 1). Men då var å andra sidan de säsongerna jättebra.

Efter inrådan från en god vän med bra smak för film och serier har jag precis sett igenom Firefly samt filmen Serenity och som tidigare nämts i tråden är den riktigt bra. Jag kan verkligen rekommendera den till de som ännu inte sett den.

De flesta sevärda serier har redan nämnts men jag tillägger

Farscape - försök se bortom de 2 puppetkaraktärerna. serien tillhör de absolut bästa jag sett.

Supernatural - 2 unga söta pojkar åker omkring i en Impala och jagar övernaturliga väsen. Bra musik och underhållande.

Har någon nämnt Space Above and Beyond?

Ok, jag vet att det inte är scifi, men Svarte Orm (Blackadder) är hysteriskt kul.

För de riktigt insnöade: Månbas Alfa (Space 1999), Buck Rogers och orginal BSG.

Blackadder är som du säger, visserligen inte Sci-Fi. Men så tokroligt. Härlig brittisk underhållning. En personlig favorit.

Vet inte om någon nämt Tank Police. Underbar japansk teknad serie (givetvis), som innehåller både humor och allvar. Utspelar sig i en framtida megastad. Också en personlig favorit.

Edited by Unkas

mina top serier är nästan bara sci-fi

Star trek TNG DS9

Stargate Atlantis

Babylon 5

House

Foyle's War (deckare)

Andromeda

Stargate SG1

kommer inte på några mer just nu

Edited by W T Riker

Efter att ha läst igenom ett stort antal av de icke-star trek-trådarna så börjar jag nu inse att vi är väldigt många här som har liknande intressen, värderingar och smak vad gäller olika konstformer (såsom film och tv-serier). Således är sannorlikheten stor att en tv-serie, film, musiker, konstnär, författare, poet, etc som en person som tillbringar tid här gillar även skulle uppskattas mycket av oss andra som besöker denna sida. Därför är jag lite nyfiken vilka era favorit-tv-serier är, så att jag (och säkert många med mig) kan få lite uppslag på nya serier att ladda hem, kolla på några avsnitt, och därefter beställa alla boxarna till :)

Så vilka är era favorit tv-serier, dvs sådana som är ritkigt riktigt bra och som ni kan rekommendera till andra :)

Förutom sf-serierna

* Battlestar Galactica

* Babylon 5

* Jericho

* Eureka

* Crusade

* Grand Star

* Andromeda

* First Wave

* Star Trek-serierna

har det under senare år varit (utan inbördes ordning):

* Six Feet Under

* Dexter

* Weeds

* The Shield

* Sopranos

* House, M.D.

* Prison Break

* 24

* Lost

* OZ

* True Blood

* Sleeper Cell

* Afterlife

* Jag Claudius

* House Of Saddam

* The Black Donnelys

* Hemliga Armén (thrillerserien, inte den fjantiga & respektlösa 'Allå 'Allå)

* Förintelsen

* Medium

* Riket

* Brottskod Försvunnen

* CSI

* Livet Runt 30

* Mr Bean

* Pang I Bygget

tio bästa serierna just nu (utan rangordning):

The Border

Without A Trace (brottskod försvunnen)

Stargate Atlantis

Sanctuary

CSI

Heroes

Terminator: The Sarah Connor Chronicles

Life

Psych

Fringe

som ni märker är det science fiction och kriminalserier som gäller.