Jump to content
Sign in to follow this  
t80u

10 TV-serier (rekommendationer/favoriter)

Recommended Posts

Nyligen avslutade jag Doctor Whos 4:de säsong och som jag skrivit någon annanstans: Detta är den bästa tv-serien på TV just nu. Alla kategorier! Senaste säsiongen är en rad av enormt skickligt skrivna SF-manus, och jag har inte sett maken sedan jag såg TOS för första gången. (TOS som hade några av den tidens bästa SF-författare som skrev manus). Det är helt sjukt vad uppfinningsrik den är och samtidigt kunna blanda humor och dödligt allvar på det sättet den gör. Fantastiskt - och för en gångs skull är serien inte amerikansk! Brilliant! som doktorn skulle ha uttryckt det.

Sen är jag lite besviken av att upptäcka att My Own Worst Enemy med Christian SLater redan nu läggs ner (efter avsnitt 9 eller något sådant). Efter tre avsnitt var jag såld och den har varit ruskigt underhållande sedan dess. Trist.

(Star Trek är borträknat.)

* Smallville

* Judging Amy

* Private Practice

* Sarah Connor Chronicles

* Sea Patrol

* Firefly

* Farscape

* Stargate SG-1 (Vala episodes)

Okay det blev "bara" åtta serier utan Voyager och TNG, så sammanlagt blir det tekniskt sätt tio. Jag rekommenderar ALLA serierna, sen beror det alldeles på Er smak gällandes tv-serier. Judging Amy går fem dagar i veckan på Tv4+ men det är dock endast repriser eftersom serien avslutades 2005-2006. Jag älskar den fortfarande och detta är tredje omgången jag ser den. Absoluta favoriterna bland de aktiva serierna är Smallville och TSCC; ett måste för alla!

Farscape

Firefly

Stargate SG-1 / Atlantis

Terminator: The Sarah Connor Chronices

Battlestar Galactica (nya)

Dark Angel

Dead like me

Star Trek: Ent

Star Trek: Voy

Buffy

(Seven Days)

Eller nått i stil med det... typ..

Vet inte om de nämnts men några personliga favoriter är...

Deadwood - Enligt vad jag hört den serie som uppnåt högst FPM-index ("****s" per minute), dvs mest svordomar. Brutalt realistisk westernserie. Riktigt sevärd.

Sharpe - Utspelar sig under Napoleon-krigen, med en brittisk jägarsoldat som befodras upp genom rankerna i huvudrollen. Tänk Hornblower, fast utan båtar.

Sopranos - Ingen vidare förklaring krävs tycker jag...

The West Wing/Vita Huset - Mycket bra drama, dock blir det lite repetivt efter ett tag.

Jericho - Första säsongen iaf, mycket bra post-apokalyptisk serie om en liten stad som överlever ett kärnvapenkrig.

Robotech - (Macross) Org serien Ett underverk

Heroes - Väldit intressant i början men man börjar tröttna nu.

Stargate - Tar vid efter filmen

Babelon 5 - Ett mästerverk utspelar sig på en rymdstation med en massa olika raser. (Verkar som det inte är aktuelt med en ny tv film. Men kanske någon biofilm)

Doctor Who - Detta är en av dom första scifi seriena. Behöver ingen större introdution. (Min favorit är Baker som doktor)

Torchwood - En spin off serie på doktor who.

X-Files - Aliens what aliens.

Fire fly - Lucky Luke nä nä denna är lite västern inspererad och har spänning från Babelon 5.

Månbas alpha - En av scifi seriena som väkte mitt intresse lär väl snart komma som en remake

V - Denna serien var poppis när den gick efter ha sett den ett par gånger tröttnar man. Men planer för en remake finns.

Lost in space - En familj från jorden kommer på villovägar och det blir en massa äventyr.

11: Nord och Syd. Krig är väl aldrig fel?

J.

Tvärt om, krig är alltid fel!

Enl Ferengi Rules of Acquisition

34. War is good for business

vilken åtföljs av regel 35

35. Peace is good for business

Muterade isbjörnar på en öde ö i tropikerna? Där har man visst mött sin överman (eller kvinna?)... Man kanske borde höra med honom eller henne om hur i hskotta man ska lyckas trolla fram 100 vita elefanter i en piratfilm och göra det trovärdigt och drivande dessutom... Förslag någon? :huh: :blink: :lol: J.

Datoranimationer? ;)

Har någon nämnt Rome? Första säsongen är hur bra som helst.

1. Columbo. En tv-klassiker ifrån 70-talet om en smart polis som löser brott (W Shatner L Nimoy och W Koening är med bland annat)

2. Morden i midsomer. Som många andra hakade jag på och köpte 43 dvder med denna serie

3. Mordkommissionen. Superbra dansk serie

4. The mentalist. Handlar om den f.d mentalisten Patrick Jane som hjälper CBI att lösa brott

5. Lie to me . Mycket bra serie som går på tv4 om psykologen Cal Lightman som ser när folk ljuger

6. Harper's island Miniserie som gick på tv4 i somras, Handlar om ett par som skall gifta sig på Harpers island och sedan blir de mördade en efter en

7. Arkiv X

8 Morddokumentärerna på dicovery

9 Simpsons (Ser på det för att jag har inte något bättre för mig)

10 Family guy

Columbo är verkligen en klassiker. Men så vitt jag vet går den inte på någon kanal just nu? Har väll inte gjort det på många år. Kanske kan man köpa den på någon webbutik.

Columbo är verkligen en klassiker. Men så vitt jag vet går den inte på någon kanal just nu? Har väll inte gjort det på många år. Kanske kan man köpa den på någon webbutik.

Om du har Tv4 Guld så kan du se på Columbo, visas på Lör/Söndagar. Edited by Aliline

KARAMBA!! Den kanalen har inte jag. Ursäkta jag ska gå och finna ett svärd och göra det enda rätta......

Det är klart att jag skulle kunna skaffa ett abonemang så jag får den kanlen också, men det är inte lika stilfullt.

Edited by Unkas

Twitch City - En kanadensiskt komediserie, bland det knäppaste jag sett, men hur kul som helst. Den handlar om Curtis, en totalt associal person som inte lämnar sin lägenhet eller knappt sin TVsoffa. Allt han käkar är FrootyO's, en speciell sorts flingor. För att få in pengar så hyr han ut ett rum, till alla möjliga och omöjliga personer, men ingen av dem blir speciellt långrandig.

http://www.youtube.com/watch?v=0giKwyNVX4M

Första avsnittet, del 1

Serien är inte visad på svensk tv eller utgiven i Europa så vill man köpa den så finns den på amazon.com

Min lista utan inbördes ordning minus Star Trek

* Heroes

* Lost

* Prison break

* Star gate:SG1

* Star Gate: Atlantis

* CSI:NY

* The big bang theroy (underbar komediserie, full med star trek referenser)

* Andromeda

* Survivorman (dokumentärt)

* Terminator: TSCC

Någon som sett serien Sanctuary? Det är en av de bättre lågbudgeterade serierna scifikanalen producerar för tillfället. Tycker den är ganska bra. Såg precis ett avsnitt som var det mest udda jag någonsin sett i en scifiserie och tro mig, jag har sett många.

Edited by RoLaren

Sanctuary är en av serierna jag följer. Tycker serien går lite upp och ner, men några av avsnitten har varit riktigt bra. Gillade speciellt avsnitten där det handlade om Praxis.

Att Amanda Tapping har huvudrollen är oxå kul för en SG-1 fan :)

Mmm...

Vad talar vi om för serier? Förmodar att de flesta tänker på "fiction serier" i någon form. Jo, det finns en del som jag gillar. Finns även en del jag inte gillar. *s* Men om man tar upp tio serier som är lite mer av "dramadokumentär" så har jag följande favoriter.

From Earth to the Moon

Den serie Tom Hanks gjorde tillsammans med HBO om Apollo projektet efter det han gjort Apollo 13. Tolv avsnitt allt från hur man tillverkade Spider eller "The LEM" till Le Voyage Dans La Lune, förmodligen den första filmen om en resa till månen. Tom Hanks har verkligen lyckats få med många olika aspekter.

Band of Brothers

Om Easy Company under andra världskriget. Tom Hanks och HBO igen efter Saving Private Ryan. Känns konceptet igen? Hur som helst fruktansvärt välgjort. The Pasific (?) trollband mig aldrig på samma sätt...

Krig och Fred

Här talar vi om Tolstoy´s tegelsten till bok om Ryssland under början av 1800-talet och tiden för Napoleon. Men jag talar inte om de urusla "Hollywood" filmatiseringarna som gjorts (säkert tre, fyra stycken) utan om Sergei Bondarchuk´s ryska filmatisering i fem (?) delar om två timmar vardera med nära 100.000 statister när slagen vid Austerlitz och Borodino åskådligörs. Språk, uniformer, ja allt är rätt. Kan se om avsnitten igen och igen och ändå alltid upptäcka något nytt.

John Adams

En tung serie om hur de förenta staterna skapades och om USA's andra president John Adams som var en av dem som stod mycket bakom författningsarbetet. Historiskt välgjord...

Napoleon

Den franska serie som gjordes om Napoleon Bonaparte. Blev lidande av att man inte hade samma ekonomiska resurser som Sergei Bondarchuk hade när han gjorde Krig och Fred. Men helt klart sevärd.

Marco Polo

Den italienska serien om upptäcksresande MArco Polo's färd till Kina. Vill minnas att Sergei Bondarchuk var inblandad på något hörn. Morricone gjorde musiken...

Sharpe

En brittisk serie i sann Hornblower anda. Underhållande och följer historien hyfsat även om jag inte håller med om framställningen av Napoleon. Napoleon gjorde exempelvis slut på Spanska inkvisitionen (se bara Goya´s Ghost med Stellan Skarsgård) och tog Spanien ut ur medeltiden. Napoleon förde med sig utbildning och rättvisa ut i Europa. Inte konstigt att andra kungar och kejsare ville slå ihjäl honom. De var livrädda för att bli nackade...

Hornblower

En underhållande serie i samma stil som Sharpe men med samma politiska felaktigheter...

Mot alla vindar

Gammal klassisk serie om orättvisorna i England under 1800-talet då convicts skeppades iväg till Australien för småbrott.

Space

James Micheners serie om hur NASA skapades. Michael York spelade tysk raketingenjör som är med och bygger upp Apollo projektet...

/Hugh

Edited by Hugh

Sanctuary är en av serierna jag följer. Tycker serien går lite upp och ner, men några av avsnitten har varit riktigt bra. Gillade speciellt avsnitten där det handlade om Praxis.

Att Amanda Tapping har huvudrollen är oxå kul för en SG-1 fan :)

Inta att förglömma att Christopher Heyerdahl från SGA spelar 2 roller + en hel del gästskådisar från både SG1 och SGA.

Kan rekommendera

Hell on Wheels och Homeland

Följer inte överdrivet många serier, möjligen för att ST-serierna tar en del tid i anspråk samt att jag saknar kanalerna.

Här är de som jag ser någorlunda regelbundet:

• Logans run
  • The Big Bang Theory
  • The Mentalist
  • NCIS
  • How I met your mother
  • M.A.S.H
  • Arkiv X

Hmm, inte mycket SF där inte... :rodna:

M*A*S*H ? *skratt*

Kan inte heller hålla mig från att se den när möjligheten dyker upp. Är inte svårt att förstå populariteten i denna serie. Blandningen av komedi, ironi, allvar och ifrågasättande (speciellt med Vietnam pågående i backspegeln)...

Två andra komedieserier, inte så ifrågasättande som MASH är men som jag gärna sett om är Hoogans Heroes och My friend from Mars. Sen är ju inte steget långt till Mork... *s*

/Hugh

Jösses...

Det här med 10 tv-serier var inte lätt. Finns mycket som man tycker är bra. Och då har jag ändå rätt svårt för de tv-serier som aldrig tar slut typ Heroes och Lost..

Above and Beyond har vi ju redan nämnt lite.

Tour of Duty eller Pluton B i Vietnam är en gammal favorit. Speciellt vissa avsnitt kan jag se om många gånger.

Overthere. Lite som Pluton B fast i Irak denna gång. En spinnoff från Jarhead?

Cityakuten. Tror inte man behöver säga så mycket om denna serie... *ler*

Lifeline, eller Livlinan. Historien om hur den Holländska motståndsrörelsen försöker rädda undan flygare under kriget.

Peace of Cake. Historien om en fiktiv Spitfire skvadron i början på andra världskriget.

Tre Kärlekar. Förmodligen något av det bästa man gjort för svensk tv. Lars Molin...

I vår herres hage. Tv-serien om en ung och nyutexaminerad veterinärs erfarenheter i slutet på 30-talet.

Alcatras, om man nu skall nämna någon nygjord serie som är spännande. Är bara det att den är så förtvivlat svår att följa.

The Tudors. Välgjort kostymdrama. Frågan är väl om man kommer att fortsätta till slutet och få se Elisabeth ta över tronen?

/ Hugh

10 favoriter, men det finns givetvis fler att välja mellan. Men dessa är sådana som jag alltid har gillat och alltid kommer att gilla. Utan inbördes rangordning.

• Lost
  • Battlestar Galactica (2003, 2004-2009)
  • Xena: Warrior Princess
  • Seinfeld
  • South Park
  • Family Guy
  • Babylon 5
  • Farscape
  • Breaking Bad
  • Dexter