Jump to content

Allmänt om Star Trek för nybörjare, del 2

Pjotr'k
 Share

Recommended Posts

Star Trek är nytt för mig och jag har många frågor. Den frågan jag vill ha svar på först är hur många avsnitt och filmer det finns. Jag gissar på att det finns över 200 avsnitt och 5 filmer. Men det kanske är mer eller mindre.

Det finns hur mycket som helst!

11 filmer (plus minst en tolfte på gång.)

6 serier (om man räknar med TAS, den tecknade serien)

samlag 720 avsnitt (och cirka 25 till 30 säsonger (tror jag räknade ut 27 säsonger en gång.)

Ett tusental böcker (allt från skönlitteratur till facklitteratur.)

Mängder med fan fiction serier av olika kvalite och ambition. (varav en svensk/nordisk långfilms fanfilm, Gatekeeper.)

Plus en hel drös med filmklipp på Youtube.

Så visst finns det en hel del att gotta sig åt... J.

hrmm

• 5 months later...

I TNG-avsnittet "11001001" är det vanligt att datorn i federationsskeppet Enterprise har en kvinnlig röst. När Picard och Riker auktoriseade programmet självdestruktion då hörs det en manlig datorrösten som talar.

Stämmer det?

Förekommer det också i andra Star Trek-serie?

• 1 month later...

Jag undrar om det enligt Star Trek finns länder på 2500-talet eller om mänskligheten lever en "enhet"? Jag har förmig att jag har sett avsnitt där de pratar om att det en gång harfunnits länder, vilket antyder att det inte längre finns det. Men Picard är väll fransman?

• 2 weeks later...

I TNG-avsnittet "11001001" är det vanligt att datorn i federationsskeppet Enterprise har en kvinnlig röst. När Picard och Riker auktoriseade programmet självdestruktion då hörs det en manlig datorrösten som talar.

Stämmer det?

Den här frågan var rolig, eftersom jag såg avsnittet igår och själv reagerade på datorns röst för första gången (säsong ett ser jag sällan då jag anser att serien tar fart först i mitten av säsong två).

Mig veterligen så är det Gene Roddenberrys fru, Majel Barrett-Roddenberry som förövrigt spelade rollen som Lwaxana Troi i TNG och Nurse Chapel i TOS, som ger röst åt datorn på skeppen.

Ska ärligt säga att TOS kan jag för dåligt, vet inte vad det är för röst om det nu finns någon överhuvudtagit. Och ENT kommer jag bannemej inte ihåg.

Men frågan är i allra högsta grad kul och allmänt nördig.

Används fler röster än Majels till federationens datorer?

Och i så fall vems?

Edited by Strumpan

Majel Barrett gör rösterna till alla federationens datorer i TOS-ENT. Stationen DS9 har en annan röst (cardassiansk?) men Defiant och de andra Federationsskeppen har Barretts röst. Undantagen är just TNG-avsnittet 11001001 då datorrösten även görs av en annan.

Jean Luc Picard är stolt ättling av franska släkten Picard. O'Brien är född i Irland och är stolt över sina irländska förfäder. Länder kanske finns men inte i den bemärkelse som idag.

Stämmer det?

Den här frågan var rolig, eftersom jag såg avsnittet igår och själv reagerade på datorns röst för första gången (säsong ett ser jag sällan då jag anser att serien tar fart först i mitten av säsong två).

Okej, jag förstår att denna frågan lät roligt.

Är det en nördig frågan? Det kan kanske vara en nördig fråga.

Jag bryr inte mig om det är en nördig fråga eller inte. Jag vill gärna veta om det är sant :blink: om denna manliga rösten som har använts i denna avsnitt eftersom jag håller på att läsa en facklitteratur "Sexual Generations: Star Trek: The Next Generation and Gender" av Robin Roberts. I boken tas det upp om könsfrågan i Star Trek.

Det är intresstant att för författaren "hävdade" att det bara fanns en enda manlig röst i detta avsnitt. Jag gissar att det kanske har göra med självdestruktionsprogrammet (vapen = manlig symbol) skulle ha en manlig röst. Jag trodde att alla sots dataprogram inkl. självdestruktionsprogram i Star Trek skulle ha en kvinnlig röst eftersom jag redan visste att manliga kaptener behandla sin skepp som en kvinna. Men jag visste inte om den manliga datorrösten förrän jag har läst boken.wacko.gif

(Du, Strumpan, förstår kanske att jag inte är duktiga på att identifiera olika ljuder eftersom jag inte hör så bra.)

Därför ställde jag denna fråga eftersom jag är nyfiken och vill gärna veta om det förekommer också i de andra serierna, särskilt om de andra avsnitt med (manliga) självdestruktionsprogrammet.

Jag är hemsk ledsen för frågan lät nördig!

// Nettan, som ber om ursäkt för dålig svenska

Edited by Nettan

Stämmer det?

Okej, jag förstår att denna frågan lät roligt.

Är det en nördig frågan? Det kan kanske vara en nördig fråga.

Jag bryr inte mig om det är en nördig fråga eller inte. Jag vill gärna veta om det är sant :blink: om denna manliga rösten som har använts i denna avsnitt eftersom jag håller på att läsa en facklitteratur "Sexual Generations: Star Trek: The Next Generation and Gender" av Robin Roberts. I boken tas det upp om könsfrågan i Star Trek.

Det är intresstant att för författaren "hävdade" att det bara fanns en enda manlig röst i detta avsnitt. Jag gissar att det kanske har göra med självdestruktionsprogrammet (vapen = manlig symbol) skulle ha en manlig röst. Jag trodde att alla sots dataprogram inkl. självdestruktionsprogram i Star Trek skulle ha en kvinnlig röst eftersom jag redan visste att manliga kaptener behandla sin skepp som en kvinna. Men jag visste inte om den manliga datorrösten förrän jag har läst boken.wacko.gif

(Du, Strumpan, förstår kanske att jag inte är duktiga på att identifiera olika ljuder eftersom jag inte hör så bra.)

Därför ställde jag denna fråga eftersom jag är nyfiken och vill gärna veta om det förekommer också i de andra serierna, särskilt om de andra avsnitt med (manliga) självdestruktionsprogrammet.

Jag är hemsk ledsen för frågan lät nördig!

// Nettan, som ber om ursäkt för dålig svenska

Wow!?!

Well, Jag menade inte att just din fråga var nördig.

Och när jag valde ordet "nördig" så menade jag sådant som jag inte behöver veta men som är kul att kunna.

och som det nu redan tidigare konstaterats, rösten är manlig i just den scenen.

Jag hade själv missat det.. Aldrig reflekterat över det tidigare.

Vad gäller teorin om att det skulle kunna vara genus rellaterat angående valet av en manlig röst till just denna scen måste jag säga att jag bara delvis kan hålla med.

Gene ville spränga gränser. Hans vision var att sådant existerar inte i framtiden, och därför borde frågan om vilket genus rösten har i den omtalade scenen vara helt oviktig.

Men, det kan ju faktiskt vara så att Gene själv inte fått påverka, eller att de gjorde mot hans vilja, när man valde just en manlig röst till denna scen.

Det kan vara att rösten är vald för att det just är datorns självförstörelseprogram. Men jag tror att det i så fall blev bestämt mot Genes vilja eller kännedom.

Edited by Strumpan

Eller också kan det vara så enkelt som att Majel Barett (datorrösten) inte var tillgänglig när denna scen skulle spelas in och man fick kasta in en ersättare... J.

Har funderat lite på detta.

Inspelningen av all dator röst borde ha gjorts samma dag. Manuset till avsnittet var ju redan skrivit.