Jump to content

Sämsta science fiction-serien?

startrek92
 Share

Recommended Posts

• 4 months later...
  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

en typ av sci-fi som jag har svårt för är när det utspelas på Jorden och man inte får se ett enda rymdskepp(gillar såna) det fanns en serie för många år sen som skulle handla om en invasion från rymden där rymdisarna kidnappade och bytte ut massa människor hade kunnat bli bra men tyvärr satt huvudpersonerna och tittade i mikroskop nästan hela tiden eller gick i korridorer och pratade med generaler om h??ndelser man aldrig fick se och den kändes tråkig alltför tråkig för mig .

Oh, det kom just till mig! Hur kunde jag glömma Torchwood? Fy för den lede vilket program. Först var jag helt förtvivlad att jag redan kollade på 3 lbs vid den tiden, men sen när jag såg Torchwood i repris ångrade jag mig totalt om den tanken. Min mamma och storasyster däremot följer det, men ärligt talat vet jag inte vad det är de ser i programmet. Nej usch, det är bara Battelstar Galactica inom Sci-Fi-genren jag tycker är sämre (av de serierna jag sett, asså).

Jag måste nog säga att förstaplatsen för sämsta serien går till "Space: Above and beyond", med delad förstaplats till Lexx.

VA? Space Above and Beyond är en av de bästa sci-fiserierna. Blev mycket besviken när den lades ner.

jag håller med dig , S . A . B är helt klart i topp tio av "bästa-serien-listan" . slutet på serien är som gjort för en uppfölljare . jag hade gillat lite fler stora skepp i serien men man kan ju inte få allt .

Edited by K´hogh son of Klintoch

Jag måste nog säga att förstaplatsen för sämsta serien går till "Space: Above and beyond", med delad förstaplats till Lexx.

VA? Space Above and Beyond är en av de bästa sci-fiserierna. Blev mycket besviken när den lades ner.

Jasså? wow... Jaja, smaken är delad... Själv tyckte jag den sög fett... :) Lågbudget med stories som var skrivna för att kosta så lite som möjligt...

Oh, det kom just till mig! Hur kunde jag glömma Torchwood? Fy för den lede vilket program. Först var jag helt förtvivlad att jag redan kollade på 3 lbs vid den tiden, men sen när jag såg Torchwood i repris ångrade jag mig totalt om den tanken. Min mamma och storasyster däremot följer det, men ärligt talat vet jag inte vad det är de ser i programmet. Nej usch, det är bara Battelstar Galactica inom Sci-Fi-genren jag tycker är sämre (av de serierna jag sett, asså).

Håller helt med dig om Torchwood... USCH! För att inte tala om Dr Who... Yikes, vad dååååligt! MEN jag håller inte med dig om Battlestar, det är ju underbart bra!!!

Jasså? wow... Jaja, smaken är delad... Själv tyckte jag den sög fett... :) Lågbudget med stories som var skrivna för att kosta så lite som möjligt...

Jag såg S:AB tror jag kring 97, då var den häftig. Och nästan ny. Men den kanske har åldrats dåligt? Ingen av skådisarna i den hade någon vidare karriär efteråt. Tyvärr.

Jag såg S:AB tror jag kring 97, då var den häftig. Och nästan ny. Men den kanske har åldrats dåligt? Ingen av skådisarna i den hade någon vidare karriär efteråt. Tyvärr.

Ja, lite så är det... Den var ingen dålig ide... Den påminner ju lite om Battlestar... men de hade behövt just en sådan budget som battlestar har för att få det bra...

• 2 weeks later...
Babylon 5 är den sämsta serien jag har sett

Va stena kättaren :lol: kan du motivera?

En av de ogämnaste serierna måste vara Lexx, vissa avsnitt är riktgit värdelösa typ all i sesång 2. Försten är det någon som vet varför Space: Above and beyond lades ner?

Här är vad en fansida skriver:

"Why was Space: Above and Beyond cancelled?

This was never clear. Since there are a lot of factors that go into a show, there are a lot of things that can make or break it. Most fans point to the poor original time slot, Sunday at 7pm, and bad marketing. In the end they didn't get the fan base needed to keep the show alive."

Källa: http://spaceaboveandbeyond.tv/saab-faq-01.html#c

Jag tror att låga tittarsiffror över huvud taget var orsaken. Dessutom gick den på en nationall tv-kanal (Fox), så kravet på bra tittarsiffror var nog högre än för många mer långlivade serier. Följetongsserier har dessutom svårt att få höga siffror inom sci-fi. Se bara på Babylon 5 eller att alla Star Trek serier som har haft längre teman (Dominionkriget, Xindihotet mm) har tappat tittare.

Edited by Aike

Jag tenderar att ogilla serier som jag kategoriserar som "ungdomsserier" eller helt enkelt serier som inte tar sig själva på allvar (sedan gillar jag heller inte serier som tar sig själva på för stort allvar så det där kan vara knepig balansgång). Sedan finns förstås andra anledningar till att jag inte gillar serier.

Men några jag inte gillar är t ex Buffy, Space: Above and beyond, Lexx, Stargate (ok den var småintressant de första 2-3 säsongerna), Andromeda, Supernatural, Xena, Hercules, .... och listan kan göras lång.

Jag delar Tom_Hells åsikt att Buffy är en ungdomsserie, likaså Stargate. Supernatural gillade jag första säsongen, men nog var det en ungdomserie det med. Xena tycker jag personligen är en sevärd serie, men visst det är ingen tvekan vilka som är den tänkta publiken. Att de riktar sig mot ungdomar gör nu inte serier dåliga per se, men det är ju ingen idé att hymla med att dessa serier är riktade mot så kallada "adolescents", alltså ungdomar. Sen är ju frågan var åldersgränsen går för ungdomar, men det är en annan fråga.

Lexx, Andromeda och Hercules är dock både ungdomsserier och riktigt dåliga serier. Kevin Sorbo, no thank you.

Det ligger alltså egentligen ingen värdering i att kalla en serie en ungdomsserie, vi har ju alla växt upp med så kallade ungdomsserier som vi älskat, sci-fi eller inte. Som Tom_Hell skriver uppstår problemet när serier inte tar sig sj??lva på allvar, ungdomsserie eller inte. Möjligen kan risken vara större att en så kallad ungdomsserie ballar ur, men alla som sett nip/tuck vet hur illa det kan gå även i vuxenserier (i dubbel mening i fallet nip/tuck).

Edited by Schran

Välkommen tillbaka tom hell! Jag har aldrig uppfattat stargate som en ungdomsserie utan mer som en star trek serie som inte tar sig själv på fullt lika stort allvar och som vågar slida in i rena meta avsnitt ibland. Humor och distans är det jag gillar med stargate. Så jag fasar lite granna inför Universe påståenden att de ska bli en renodlad ungdomsserie... J.

Välkommen tillbaka tom hell! Jag har aldrig uppfattat stargate som en ungdomsserie utan mer som en star trek serie som inte tar sig själv på fullt lika stort allvar och som vågar slida in i rena meta avsnitt ibland. Humor och distans är det jag gillar med stargate. Så jag fasar lite granna inför Universe påståenden att de ska bli en renodlad ungdomsserie... J.

Så kan det vara. Det jag hatar mest med Star Gate är just respektlösheten inför sig själv. Att de inte tar någonting på allvar ena stunden för att i nästa försöka vara jätteallvarlig och seriös. Sorry, det funkar inte på mig. Att sedan karaktärerna (Speciellt Richard Dean Andersons) är så överdrivet klyschiga och platta gör inte saken bättre.