Jump to content
Sign in to follow this  
The Holy Three

Bästa säsongen?

Bästa säsongen?  

19 members have voted

1. 1.

• Säsong 1 (1966-1967)
      5
    • Säsong 2 (1967-1968)
      8
    • Säsong 3 (1968-1969)
      6

Recommended Posts

jag vill bara säga att andra säsongen är min favorit om jag skule vra tvungen att välja någon.

bara sådana avsnitt som journey to babel doomsday machine och amok time är jätte sköna och sedan inte för att glömma trouble with tribbles.

Har precis sett klart säsong 1 för tredje gången nu, och ska om någon timme börja min tredje genomgång utav säsong 2. Det är fortfarande omöjligt för mig att bestämma mig för vilken av dessa säsonger som är bäst, det är verkligen så jämnt det kan bli. Jag hoppas jag kan bestämma mig när jag gått igenom säsong 2 igen. Då jag sett säsong 1 & 2 tätt intill varandra på en relativt kort stund kanske det blir lättare att välja.

Jag har tyvärr inte kommit närmare efter min tredje titt på säsong 2. Säsong 2 är en jämnare säsong, men inte nödvändigtvis bättre. Säsong 1 kommer nog alltid vara närmare mitt hjärta på ett sätt då det var den första säsongen jag såg med TOS. Kommer än ihåg hur jag laddat upp med pistagenötter och energidryck från Lidl dagen jag fick säsongen, kunde knappt vänta tills kvällen skulle närma sig så jag kunde börja titta. Direkt efter att jag gjort det loggade jag in här som ny medlem och kommenterade på de avsnitt jag sett.

Det är snart 3 år sen nu.

Säsong 2 är den jag tycker om bäst som helhet, den innehåller en del av mina favoritavsnitt som Amok Time, Journey to Babel m.fl.

Men jag är mycket svag för Säsong 1 med de allra första avsnitten också, där karaktärerna inte satt sig ännu. Det är intressant att se hur serien utvecklade sig.

(Jag tycker ju egentligen om alla tre säsongerna, så det är svårt att gradera dem...) :)

Jag röstade på säsong tre. Jag har precis sett klart på den, så det kan vara närminnet som lurar mig. Jag tyckte just att samspelet mellan doktorn och Spock började bli intressant och jag såg fram emot en vidareutveckling av det. Då insåg jag att det var näst sista avsnittet jag just hade tittat på. Det var ju sorgligt! Jag tror säsong fyra hade blivit fantastisk!!

Jag röstade på säsong tre. Jag har precis sett klart på den, så det kan vara närminnet som lurar mig. Jag tyckte just att samspelet mellan doktorn och Spock började bli intressant och jag såg fram emot en vidareutveckling av det. Då insåg jag att det var näst sista avsnittet jag just hade tittat på. Det var ju sorgligt! Jag tror säsong fyra hade blivit fantastisk!!

Det är ganska ovanlig åsikt att gilla den tredje säsongen (även om jag själv tycker den är bra och underskattad). Roddenberry lär ju själv inte ha tyckt om den särskilt mycket, och en av de som inte fick komma på 20-års jubileet 1986 var Fred Freiberger. Enligt Roddenberrys biografi var det på Roddenberrys order.

Säsong 3 fick min röst. Personligen tycker jag att man lyckas bäst med att utveckla karaktärerna samt handlingen under denna säsong. Givetvis är dom 2 andra säsongerna bra dom med, men säsong 3 är bättre i sin helhet.

Först nu när jag kollat igenom säsong ett och två fyra gånger vardera kan jag lägga min röst på den i mitt tycke bästa säsongen. Så jämnt har det varit under alla dessa år. Jag lade till slut min röst på...

Säsong två.

Sett över det hela är säsongen jämnare än den första, karaktärerna är spot-on till skillnad från säsong ett där det tog ett tag för karaktärerna att etableras. Jag tycker att musiken är snäppet bättre och vi bjuds även på mer humor än tidigare, bl. a i form av tre oförglömliga humoravsnitt i I, Mudd, The Trouble with Tribbles och A Piece of the Action. Dessutom innehar säsong två mitt favoritavsnitt av samtliga 79 (80 om vi räknar med The Cage) som producerades under dom tre säsongerna.

Jag nämner inte säsong tre i min jämförelse för att den tyvärr helt enkelt inte kommer upp i samma klass som dom övriga två säsongerna, ??ven om jag gillar den väldigt mycket också.

Jag har bestäm mig för att rösta på säs 1 även om mitt favoritavsnitt tillhör säsong 2. Mitt beslut föll på att det var den första säsongen jag såg och den är så otroligt genomtänkt och fräsch fastän den har 45 år på nacken. Visst är säs 2 bra men inte lika nytänkande som säs 1 eftersom man baserar säs 2 på säs 1. Säs 3 rankar jag som minst bra då det finns några riktiga kalkonavsnitt i den säsongen men å andra sidan finns det även lysande avsnitt där också så man ska inte räkna säs 3 som dålig (varför jag valde att skriva "minst bra").

Jag är dock väldigt förvånad att säsong tre får fler röster än säsong ett. På Trekbbs där det finns massor av amerikanska trekkers som gillar originalserien, så hamnar den alltid bland de sämsta säsongerna över huvud taget för Star Trek-serierna. Här verkar det mer vara som att folk belönar det sista de såg när de har vant sig vid karaktärer och allt annat <_<

Jag är dock väldigt förvånad att säsong tre får fler röster än säsong ett. På Trekbbs där det finns massor av amerikanska trekkers som gillar originalserien, så hamnar den alltid bland de sämsta säsongerna över huvud taget för Star Trek-serierna. Här verkar det mer vara som att folk belönar det sista de såg när de har vant sig vid karaktärer och allt annat <_<

Precis det jag tänkt skriva. Säsong tre hade inte fått en enda röst i en sådan här omröstning på Trekbbs. Här gillar däremot fler personer den mer än säsong ett, vilket förbryllar mig något. Som jag skrivit är säsong tre långt från dålig, men kvalitén kommer ju inte i närheten till den man får se i dom första två säsongerna. Nimoy var ju bl. a glad över att serien slutade med säsong tre för att kvalitén sjunkit så mycket från säsong två.

Humorn i TOS kanske inte är i allas smak, eftersom mycket av humorn är borta i säsong tre kanske det är därför många gillar den?

Så du menar att svenskar är humorlösa? :P ;)

Vilken säsong är mest populär på Trekbbs?

Haha, nej, men uppskattningen för humorn i TOS kanske är så bred bland vissa fans i Sverige.

Säsong ett är överlägset favoriten på Trekbbs, den får väl oftast kanske 65-70% av rösterna när liknande omröstningar sker.

Jag valde säsong 3, men misstänker att det beror en del på vilket humör man är på när man tittar. Alltså att detta år (tittar varje år typ) så passade den säsongen bäst för mig. Kanske jag har en annan åsikt nästa år? Fortsättning följer...