Gå till innehåll

Hur skall jag sortera min samling ST-böcker?


Llhweiir

Sorteringsmetod  

12 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Efter serie (TOS, TAS, TNG osv)
      9
    • Efter tidslinjen i böckerna
      2
    • Efter utgivningsdatum
      1


Rekommenderade inlägg

Saken är den att jag är stolt ägare av en omfattande samling Star Trek-böcker, mestadels pocket. För närvarande uppgår den säkert till närmare 160 böcker, vilket innebär att den börjar bli lätt svåröverskådlig...

Jag sitter här och funderar... och är i valet och kvalet... Skall jag sortera böckerna efter serie, dvs först TOS, sedan TAS, TNG osv... eller skall jag sortera dem efter "tajmlajnen" eller kanske efter utgivningsdatum?

Bägge alternativen ger ju intressanta problem - sorterar jag efter TV-serie så avviker vissa tema-serie, ex. innehåller Invasion-serien 1 bok från vardera TOS, TNG, DS9 och VOY. Sorterar jag efter tidslinjen, hur gör jag då med böcker som behandlar tidsresor??? Sorterar jag efter utgivningsdatum så får jag ju inget av ovanstående problem, men å andra sidan blir nog samlingen lika svåröverskådlig som tidigare...

Tacksam för synpunkter!

Redigerad av Llhweiir
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sortera efter serie vet ja. Börja med de serierna som i huvudsak utspelar sig i Ent och gå sedan framåt i historien. Sedan kan du alltid lägga en speciell mix kategori först eller sist.

Det jag som forumledare dock kan tycka är att denna typ av trådar är lite onödiga. Finns det inga andra trådar att fråga sådant här i? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sortera efter serie vet ja. Börja med de serierna som i huvudsak utspelar sig i Ent och gå sedan framåt i historien. Sedan kan du alltid lägga en speciell mix kategori först eller sist.

Det jag som forumledare dock kan tycka är att denna typ av trådar är lite onödiga. Finns det inga andra trådar att fråga sådant här i? J.

Ingen som jag tyckte passade... upplevde att trådarna spretade rätt mycket redan nu, så jag bedömde att skadan skulle vara minimal... Men flytta den gärna om du känner att den passar ngn annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Personligen så sorterar jag först efter serie, och därefter inom serien sorterar jag efter första bokstaven på efternamnet på författaren, med undantaget där olika författare har skrivit olika delar i en serie då utgår jag från författaren till första delens efternamn..

Tidigare utgick jag dock från timelinen inom serien och sorterade då först seriemässigt och sedan utifrån stardate där de är kända. Dock inleder jag alltid med enterprise som första serien, sen TOS, TAS, TNG, DS9 och sist VOY :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv sorterar jag efter serie (med TOS först), och inom serie sorterar jag efter "favoritböcker först"-mallen. Böcker som kanske är både TNG och TOS sätter jag emellan dessa två, men om det är en bok som är ex. TNG och Voyager (vet ej om det finns) så sätter jag den isf efter den första, alltså TNG.

Det där med sortering finner jag alltid lika svårt. Försöker sortera min dvdsamling, vilket oftast blir efter genre (sci-fi på översta hyllan, of course :D ). Sen ställer jag mina favoritfilmer på översta hyllan också, tillsammans med tv-serier och Harry Potter :P Ibland blir det dock lite förvirrat, och nu börjar jag dessutom få ont om plats i min bokhylla :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sorterar allt material om Star Trek (böcker, filmer, spel, prylar, mm) efter utgivningsdatum på bokhyllan. T.ex. alla mina filmer är listade i en databas med information om varje film (jag har även satt betyg och skrivit korta recensioner, men inte mer än en mening! :) ) med datum som första sorteringsbegrepp. Listan har jag utskriven och instucken sist i bokhyllan. Den uppdateras förstås med jämna mellanrum.

Det känns naturligt eftersom man enklast placerar filmerna i den ordning man köper dom (oftast stämmer det ganska bra överrens med utgivningsdatumet).

(Filmer som är äldre än 5 år slänger jag successivt in i ett skåp)

Redigerad av Fleetadmiral
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...