Gå till innehåll

Frågor? del 3


Rekommenderade inlägg

Varför kan jag inte göra inlägg i Meddelande-forumet? Det är ju inte alltför sällan som man vill kommentera något där.

Jag har satt det så att bara admin och forumledare kan skriva nya ämnen och svara, men kan ju testa med ha det så att ni kan svara på ämnena, ändrar det nu.

"Onödiga inlägg" skrev man inte för att få högre grad utan för att man kännde att det passede in.
Jo det gjorde man visst, skulle ett inlägg passa in så skulle det inte vara onödigt.

Det var några st som skrev en massa onödiga-inlägg för att få högre rank och det erkände dom även för mig. För att få bukt med detta så bestämde jag och forumlederna att vi tar bort rankningen. Om vi ska återinföra rankningen är något som jag och forumledarna behöver diskutera.

Sedan har jag en fråga när det gäller FAQ:erna: Varför finns inte New Frontier-diskussionen med i ngn av dem?

Skicka gärna ett PM eller brev till Peter så kan han säkert fixa det.

Tänkte på en annan sak: Ngn här på forumet är inget vidare på matte. "Topp 10 postare totalt" är något fler än tio.
Mitt fel ;) Ska försöka skriva något vettigare, tex Topp 10 postare

Och hur kommer det sig att jag inte kan se B'Ella:s avatar?

Det beror antagligen på att avataren inte finns på den adressen som den är länkad till eller så är den fellänkad. Detta får B'Ella kolla upp och kan vid problem kontakta mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 175
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Jag har en fråga angeende janway ikoneran som står nere vid statestik på fösta sidan av forumet. Då det va en STvoy forum så var det ok men nu när det är ett Trek forum så tycker jag att dom ikomerna bör bytas mot typ något roligt skepp eller en annan Trek Delta :huh::huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I forumreglerna står det ngt om att om man missköter sig så kan man få 50% av sina inlägg raderade. Stämmer det?, går ni och tar bort vartannat inlägg som man gjort då?

Sen är det ju också bra att man motverkar särskrivning, men "Onödigainlägg" verkar vara lite väl långt gånget åt andra hållet. ;)

Ser nu också att "Topp 10 postare totalt" ändrats till "Topp 10 postare", men det var ju inte totalt som var konstigt, det var ju siffran 10, eftersom man kan se alla medlemmar där. Ngt mer passande skulle kunna vara t ex "Flest poster totalt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga angeende janway ikoneran som står nere vid statestik på fösta sidan av forumet.  Då det va en STvoy forum så var det ok men nu när det är ett Trek forum så tycker jag att dom ikomerna bör bytas mot typ något roligt skepp eller en annan Trek Delta :huh:  :huh:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att spamm kontorllen som hinrar en från att gör mer en ett inlägg på 30 sek är jobbig. då jag ofta vill svara på annat innan dessa 30 sek äv över.

Ja jag vet 30 sek är inte så mycket men jag tycker att det är iriterade då man snabbt vill svara på annat inlägg.

förut var det 25 sek och det tyckte jag var bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ännu en hög med svar på era frågor :)

Jag har en fråga angeende janway ikoneran som står nere vid statestik på fösta sidan av forumet. Då det va en STvoy forum så var det ok men nu när det är ett Trek forum så tycker jag att dom ikomerna bör bytas mot typ något roligt skepp eller en annan Trek Delta
Som jag har sagt tidigare så kommer det nya skin och detta kommer kanske att ändras när v1.1 släpps, ska kolla på detta då, ni får stå ut tills dess.

I forumreglerna står det ngt om att om man missköter sig så kan man få 50% av sina inlägg raderade. Stämmer det?, går ni och tar bort vartannat inlägg som man gjort då?

Nej, självklart inte, varför skulle vi göra det? Det vi halverar är ditt totala inägsantal, alltså tex "Inlägg: 500" som står i infon under ditt medlemsnamn, halverar vi i sådana fall till 250, det kankse inte har så stor effekt just nu men innan när vi hade rankningen så kunde det ju vara rätt så förödande.

Sen är det ju också bra att man motverkar särskrivning, men "Onödigainlägg" verkar vara lite väl långt gånget åt andra hållet.
Jag ser inget fel i det, det går väll bra att skriva så eller ?!

Ser nu också att "Topp 10 postare totalt" ändrats till "Topp 10 postare", men det var ju inte totalt som var konstigt, det var ju siffran 10, eftersom man kan se alla medlemmar där. Ngt mer passande skulle kunna vara t ex "Flest poster totalt".

Ok det var det jag trodde du menade, jag tycker det passar bra med "Top 10 postare", så det får bli kvar, anledningen till att du kan se alla medlemmar är att den funktionen hämtar de top 10 postarna från medlemslistan.

Jag tycker att spamm kontorllen som hinrar en från att gör mer en ett inlägg på 30 sek är jobbig. då jag ofta vill svara på annat innan dessa 30 sek äv över.

Ja jag vet 30 sek är inte så mycket men jag tycker att det är iriterade då man snabbt vill svara på annat inlägg.

förut var det 25 sek och det tyckte jag var bra.

Det är precis vad spammkontrollen är till för att hindra er från att skriva flera inlägg på raken, tyvärr så kommer den att vara kvar på 30 sek, tycker att det är en lagom tid.

Hur kan det komma sig att Quiet och mumle delar på forumledarskapet i två forum, medans Peter ensam får bära det tunga ansvaret i ett?

Det är så som dom själva vill ha det, för det mesta så är det mindre aktivitet i "Allmänt om Star Trek" och därför ansåg Peter att han klarar det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis vad spammkontrollen är till för att hindra er från att skriva flera inlägg på raken, tyvärr så kommer den att vara kvar på 30 sek, tycker att det är en lagom tid.

jag trode den var till för att hindra att man gör flram av samma inlägg på raken.

Inte hindra mig från att börja skriva svar (den borde ligga på när man tycker på l??gg till svar då bored den säga nej du är för snabb.

Men det är bara jobbigt då amn ändå skriver 5-10 inlägg på raken (för att komentera det senaste)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag trode den var till för att hindra att man gör flram av samma inlägg på raken.

Inte hindra mig från att börja skriva svar (den borde ligga på när man tycker på lägg till svar då bored den säga nej du är för snabb.

Men det är bara jobbigt då amn ändå skriver 5-10 inlägg på raken (för att komentera det senaste)

Det är så funktionen är skriven, kan inte göra mycket åt det. Om du skriver ett svar under 30 sek, så tycker jag nog nästan att du skriver lite väl snabbt eller :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att det är från det att man trycker lägg till svar. (efter man har skrivit klart.) och inte från att man tycker på svara.

Så jag kan sitta och skriva i en halv timme men om jag sen vill svara på ett annat ämne måste jag värta 30 sek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att det är från det att man trycker lägg till svar. (efter man har skrivit klart.)  och inte från att man tycker på svara.

Så jag kan sitta och skriva i en halv timme men om jag sen vill svara på ett annat ämne måste jag värta 30 sek

Jag tog precis och testade och från att du har tryckt på "Lägg till svar", så räknas det 30 sek, så om du trycker på "Skriv svar" inom den tiden så får du upp felmeddelandet, men väntar du 30 sek, fortfarande kvar på den sidan, och sen trycker på uppdatera så dyker svarsformuläret upp. Det är så det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att det är från det att man trycker lägg till svar. (efter man har skrivit klart.)  och inte från att man tycker på svara.

Så jag kan sitta och skriva i en halv timme men om jag sen vill svara på ett annat ämne måste jag värta 30 sek

Förlåt, förlåt, förlåt, men du kanske kunde rätta stavfel medan du väntar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan försöka (men jag kan inget lova)

sen så tycker jag att ni "forumledarna" är ganska negativa/gnälliga mer än ni är Snälla/glad.

Trek ska väll vara glatt.

Jag menar inget illa bara att den uppfattning man (jag) får av er är att ni är lite för negativa ibland. Jag tror dock inte att ni är det på riktigt. Men det är väll en del av att vara "forumledare" man måste vara lite bestämd och det kan låta gnälligt ibland.

:borg1::borg1:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen så tycker jag att ni "forumledarna" är ganska negativa/gnälliga mer än ni är Snälla/glad.

Trek ska väll vara glatt.

Jag menar inget illa bara att den uppfattning man (jag) får av er är att ni är lite för negativa ibland. Jag tror dock inte att ni är det på riktigt. Men det är väll en del av att vara "forumledare" man måste vara lite bestämd och det kan låta gnälligt ibland.

Nu känns det som om händelsen person-angrepp inte är långt härifrån.

Du är ganska bra på att gnälla på oss också, och jag tror inte att du är så gnällig irl heller.

Men det är en del att hålla reda på, och om vi inte hade hållit reda på det vi gör så hade vi inte haft ett så bra forum, och hade inte fått så mycket fin kritik som vi faktiskt får. Så jag är nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte mentat illa då jag tycker att forumet är det bästa i sitt slag. Och ja jag gnäller mer än dom flesta.

Och jag vet att för att kunna hålla den höga standard som faktist finns på detta forum så kan det låte lite gnälligt ibland.

Det var mer som en lite spark i baken så ni vet hur folk (jag) känner om forumet.

För om ingen skulle säga lite elaka sager/snälla saker om forumen då skulle in inte veta vad som var bra och vad som var mindre bra. Och det är inte bra.

Hoppas att ingen tog så illa upp så att nån sitter och gråter över vad en ful "nisse" i stockholm som har för mycket tid att tänka på strunt sitter och säger.

ps vad menas med begerppet fora/forat det används ofta men säger mig inget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten svenskakurs :)

1. Forum heter i bestämd form forat, inte forumet [ex: Detta är vårt forum, forat är mycket trevligt]

2. Forum heter i pluralform fora, inte forum [ex: 1 forum, 2 fora]

Det är inget direkt fel att skriva forumet (bestämd form) eller forum (pluralform), då språket alltid är i förändring, men skall man vara språkligt korrekt (som jag vill vara), får man anpassa språket efter Svenska Akademins Ordlista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar funktionen "Dagen top 10 postare"?, den verkar räkna lite konstigt, eller så går den efter en annan tid än den svenska.

Jag tror det är så att "Dagens topp 10 postare" räknas ut under 24 timmar och den går efter den tid som servern har och det är ju svensk tid. Tror den räknar från den nuvarande tiden och 24 timmar bakåt, men är inte riktigt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten svenskakurs  :)

1. Forum heter i bestämd form forat, inte forumet [ex: Detta är vårt forum, forat är mycket trevligt]

2. Forum heter i pluralform fora, inte forum [ex: 1 forum, 2 fora]

Det är inget direkt fel att skriva forumet (bestämd form) eller forum (pluralform), då språket alltid är i förändring, men skall man vara språkligt korrekt (som jag vill vara), får man anpassa språket efter Svenska Akademins Ordlista.

"Forumet" är faktiskt ett korrekt svenskt ord för "forum" i bestämd form. Fakturm är att jag slog upp just detta i SAOL. Vi har tydligen inte samma version. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten svenskakurs  :)

1. Forum heter i bestämd form forat, inte forumet [ex: Detta är vårt forum, forat är mycket trevligt]

2. Forum heter i pluralform fora, inte forum [ex: 1 forum, 2 fora]

Det är inget direkt fel att skriva forumet (bestämd form) eller forum (pluralform), då språket alltid är i förändring, men skall man vara språkligt korrekt (som jag vill vara), får man anpassa språket efter Svenska Akademins Ordlista.

"Forumet" är faktiskt ett korrekt svenskt ord för "forum" i bestämd form. Fakturm är att jag slog upp just detta i SAOL. Vi har tydligen inte samma version. :)

Jag ser det nu. I den senaste versionen av SAOL är "forumet" godkänt. SOm jag sade, språket förändras konstant. Jag kommer dock att fortsätta med "forat", av gammal vana. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar starkt på att forat skulle vara korrekt svenska, eftersom fora är pluralformen, och jag har aldrig hört talas om att man bildar bestämd form i singular med hjälp av en pluralform. Nej forumet är med all sannolikhet det rätta sättet att skriva i bestämd form singular. Däremot vad det heter i bestämd form plural är lite svårare. Hm, kanske forana, eller forumen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...