Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Aktiviteten på forumet

Recommended Posts

Jag har inte varit på forumet på ett tag, men det är för att jag har semester och inte har tillgång till Internet på sommarstället. Just nu är jag i stan för att betala räkningar.

Borde inte räkningarna också ta semester :arg: ??

Jag håller också med om att jag inte haft tid att delta i forumet särskilt aktivt och det kan bara beklagas. Jag försöker hitta tid att bidra till databasen samtidigt som jag har min familj och hus, men det är stundtals mycket svårt.

Vi har själva i forumledningen försökt att dra ner på "polisandet", som jag vet att många tycker att vi annars ägnar oss åt, och självfallet är det enklare att göra så när aktiviteten är lägre... ;)

Jocke, Pjotr´k och även Fleetadmiral gör väldigt mycket bakom kulisserna på sidan, så att de inte alltid har jättemycket tid över för forumdiskussioner är inte så konstigt. Alla borde vara glada för allt jobb de lägger ner på sidan.

Vill bara tillägga: Jag tog inte uppmaningen att vara mer aktiv som negativ kritik. Känner själv att jag gärna vill vara mer aktiv här och delta i diskussioner, men livet är som det är...

Hur är det med aktiviteten nu i höst? Spontant känns det som om det har varit ganska lite jämfört med förra året och 2008.

Samtidigt har det varit väldigt lite nyheter om Star Trek många perioder, eftersom nästan inget nytt kommer om nästa film eller andra saker som handlar om Trek.

Ja, tyvärr så är det så att aktiviteten har sjunkit en del detta år. När Star Trek XI släpptes förra året så ökade aktiviteten rätt så rejält, men då det var en film så höll det inte i så länge. För att öka aktiviteten så behövs det nog en ny serie. Vi gör vad vi kan för att locka hit nya medlemmar.

Som jag skrivit tidigare så hade vi hoppats på att samarbetet med WCT skulle locka hit fler aktiva medlemmar, men tyvärr så är det ännu värre i deras forumdelar, där är det just nu helt dött :(

Lite statistik:

• 2002: Genomsnitt 35 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 127. Det gjordes totalt 12 731 inlägg
  • 2003: Genomsnitt 24 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 92. Det gjordes totalt 8 764 inlägg
  • 2004: Genomsnitt 22 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 93. Det gjordes totalt 8 066 inlägg
  • 2005: Genomsnitt 29 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 109. Det gjordes totalt 10 292 inlägg
  • 2006: Genomsnitt 15 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 76. Det gjordes totalt 5 617 inlägg
  • 2007: Genomsnitt 26 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 68. Det gjordes totalt 9 310 inlägg
  • 2008: Genomsnitt 21 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 69. Det gjordes totalt 8 736 inlägg
  • 2009: Genomsnitt 30 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag 124. Det gjordes totalt 11 722 inlägg
  • 2010: Genomsnitt 15 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag 74. Det gjordes totalt 5 470 inlägg

Antalet aktiva medlemmar och inlägg ökade rätt så rejält under maj 2009 då den nya filmen släpptes och det höll i ungefär fram till april 2010, men sen har aktiviteten ungefär halverats.

Tittar man istället på antalet besökare till forumet så har det inte ändrats så mycket jämfört med förra året. Vi har faktiskt i år haft ca 750 fler helt unika besökare jämfört med 2009. Tyvärr så verkar dessa besökare inte vilja skriva inlägg.

(några inlägg flyttade till ')

Hur är aktiviteten så här långt i år efter sex månader? Jag får intrycket att den är ännu lägre än förra året. Kanske mycket på grund av nästan inget -nytt händer på Star Trek-fronten.

Inlägg: Från 1:a januari till 30:e juni har det gjorts 2392 inlägg. Högsta antalet inlägg på en dag har varit 48 st.

Under samma period förra året gjordes det 3554 inlägg.

Besökare: Från 1:a januari till 30:e hade forumet 5 769 besökare. Under samma period förra året hade forumet 4 389 besökare.

Antalet inlägg har minskat medan antalet besökare har ökat. Förhoppningsvis så stabiliserar det sig snart, så att det åtminstone inte fortsätter att minska för mycket.

Intressant, tack :)

Har lite fler frågor:

Vad räknas som en besökare?

Har du statistik över hur stor del av inläggen som de mest aktiva (redaktörer, moderatorer och en handfull medlemmar) gör i procent? Gissar att 80-90 procent av alla inlägg skrivs av 10-15 personer.

Och hur många besöker andra avdelningar? Samt hur många läser enbart nyhetssidan på framsidan?

Ok, blev många frågor och du kankse inte har svar på allt men vore kul att veta.

Vad räknas som en besökare?

En besökare är en unik besökare = en person

Har du statistik över hur stor del av inläggen som de mest aktiva (redaktörer, moderatorer och en handfull medlemmar) gör i procent? Gissar att 80-90 procent av alla inlägg skrivs av 10-15 personer.

Nej, det går tyvärr inte få fram automatiskt på något sätt.

Det stämmer nog säkert att det bara är några enstaka medlemmar som skriver dom flesta inläggen. Men det är nog inget ovanligt för ett litet forum som detta.

Och hur många besöker andra avdelningar? Samt hur många läser enbart nyhetssidan på framsidan?

Ok, blev många frågor och du kankse inte har svar på allt men vore kul att veta.

Blir en hel del info att ta fram. Då du är redaktör och verkar vara intresserad av statistik så kan jag ge dig tillgång till sidans Google Analytics om du vill. Skicka mig en Gmail-epostadress som du villl använda till det så kan jag ge dig tillgång.

En annan aspekt kan ju faktiskt vara att forumet funnits så länge att de ämnen man möjligen tänkt starta trådar i redan finns med massor av inlägg. Som ny vill man kanske inte skriva i trådar som har ett par år på nacken då dessa oftast redan är utsvarade.

Jag ser framför allt forumet (och även db:n) som en gigantisk kunskapsbank att gräva i, vilket tar lite tid på grund av innehållet.

Haha jag eller någon annan har lyft samma ämne varje år: är det inte mindre dött nu än föregående år. Tyvärr känns det lite nu så med att postandet är riktigt, riktigt lågt. Men vi får hoppas på att det blir bättre så snart en trailer för Star Trek 12 lanseras i höst eller vinter.

Edited by Aike

Nja, det är ingen jätteskillnad mot förra året, men det har väl gått ner lite.

2011, 1 januari - 29 juni: totalt 2388 inlägg

2012, 1 januari - 29 juni: totalt 2024 inlägg

Överlag så har antalet besökare till sidan tyvärr minskat, vilket såklart även påverkar aktiviteten i forumet. Förhoppningsvis så blir det bättre när den nya filmen visas och TNG på Blu-ray kommer förhoppningsvis dra hit några fler nyfikna trekkers :)

Ok, kolla på bilden så ser du att det inte är någon jätteskillnad mellan dom senaste tre åren. Statistiken visar att det faktiskt skrevs fler inlägg på midsommarafton och midsommardagen under 2012 än vad det gjordes under 2011.

post-2-0-43315600-1341031283_thumb.png

Jag tycker att vi ska vara tacksamma så länge det skrivs fler inlägg än vad som kan betraktas som ett mariginellt antal, så länge det inte finns något som främjar intresset för Star Trek (TV-serie eller film). Det viktigaste tycker jag ändå är att forumet "lever" och är aktivt även när det Star Trek-dött på TV och bio. Att det är en nedgång under sommaren är naturligt och något man får finna sig i.

Edited by Fleetadmiral

Det är ju inget nytt att aktiviteten på forum går i vågor. Det finns många förklaringar, och just det faktum att det är sommar gör nog sitt till.

Men som det sades tidigare, man får vara glad åt att det här forumet fortfarande är aktivt. Även om det går i vågor. Det finns ju dom som mer eller mindre har dött ut.

Jag har tidigare låtit bli att skriva i den här tråden då jag inte riktigt hade något att bidra med. Men nu så.

Under min tid här på forumet så tycker jag mig ha förstått att den större delen av aktiviteten här på forumet är starkt beroende på ett dussin personer, kanske t.o.m. mindre än så. Förutom att det antalet inte är jättebra så blir man dessutom väldigt beroende av de personerna. Min aktivitet och lust att skriva, precis som alla andras också, går ju upp och ner i perioder. Det betyder att när en eller två personer är lite "nere" så följer hela forumets aktivitet med.

Dessutom så är många av dem "veteraner" som vet väldigt mycket om Star Trek redan och som redan har tänkt och diskuterat Star Trek mycket genom åren. Då blir det mindre sannolikhet att de själva tar initiativet och öppnar nya trådar för att diskutera något. Man kan likna det som Q Continuum:et som presenteras i Voyager; det finns inte så mycker kvar att säga. :P

Det optimala vore en ratio på kanske 2:1 med nya fans och veteraner. Mycket aktivitet, mycket trådar, mycket nytt engagemang blandat med mycket kunskap och djupare diskussioner. Som exempel från nyligen kan man ta energin och aktiviteten som Nirvei bidrog med nyligen, eller michaealas där hon delar med sig av sina intryck första gången hon ser på TNG. Hur ska man då locka hit folk?

Forumet och databasen har i min mening två lockbeten; Star trek och svenska språket.

Språket är ju ett tveeggat svärd. Det särskiljer oss från andra, men det begränsar också vilka vi kan hoppas locka hit.

Det lämnar Star Trek, och det är ju bara att konstatera att det var ett stort uppehåll innan Star Trek (2009) som dessutom följde ENT, som inte var någon succé. Därmed så är det inte direkt någon trend just nu, och det skapas begränsat med nya fans. TV4 Science Fiction kanske kunde hjälpa lite där, då serierna iaf sändes, men nu ska ju den också läggas ner. JJ filmerna skapar en en tillfällig boost av nya fans, men det intresset avtar inom några månader från filmen, så det gäller att passa på och locka hit nya fans när det går. Det finns 2 hinder kvar:

1. Jag själv använde databasen och följde forumet en tid innan jag bestämde mig för att gå med och faktiskt bidra till forumet. Det gäller att de känner sig välkomna och känner att de vill skriva och bidra och att det är värt det.

2. När man väl har fått folk att skriva, då gäller det att se till att de söker sig tillbaka och fortsätter. Tyvärr har det varit en del nya användare som tillkommit med energi, aktivitet och nya diskussioner och frågor under tiden jag varit medlem, men som kort därefter försvunnit spårlöst. Om de kände en brist på respons, att det inte gav tillräckligt mycket tillbaka, eller helt enkelt glömde bort forumet efter att den frågan hade diskuterats, det kanske vi aldrig får veta. Men det är synd, för de för med sig mycket ny energi och engagemang.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För att sammanfatta; Jag förstår ju att det inte är helt lätt att locka mer folk till sidan och sen också till att bidra. På samma sätt är det omöjligt att garantera att de få som är inne inte försvinner spårlöst direkt efteråt. Men mitt förslag till "ledningen av forumet" eller till viss grad t.o.m. de mer aktiva användarna är att iscensätta någon slags aktivitet/event där med jämna (förutbestämda) mellanrum som kan få folk att samla sig och diskutera saker tillsammans med resten av de andra här. Det skulle också sänka ribban för att folk skulle passa på och skriva i andra trådar medan de ändå håller på.

Som sagt, att locka mer folk just nu än de som redan är här kan bli svårt. Men man kan t.ex. börja förbereda inför Star Trek 12 och ha något sånt då iaf. För att på så sätt locka folk att skriva och engagera sig och låta det bli en vana att kika förbi här.

Jag tänker då på event som de äldre trådarna från när serierna sändes på TV, där man säger att den dagen tittar vi på avsnitt X och sen diskuterar vi det avsnittet. Efteråt tittar vi på avsnitt Y och diskuterar det. Och så vidare. Fullt frivilligt så klart, ett avsnitt kan ha kommentarer från 12 olika användare, nästa kan diskuteras av bara 4.

Man skulle t.o.m. kunde köra någon tråd som michaealas, med på samma avsnittsnivå som jag skrev här ovan, där man tittar igenom en serie från början till slut. Både för oss som sett de tidigare men kanske framför allt för nya fans så kan det annars vara ett väldigt stort och skrämmande projekt att ge sig i kast med serierna. På det här sättet blir det ändå mer som att man ser de i grupp och kan diskutera avsnitten och skriva av sig.

Det tror jag kan vara något att tänka på om något sånt här kan vara intressant. ;)