Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Aktiviteten på forumet

Recommended Posts

Man skulle t.o.m. kunde köra någon tråd som michaealas, med på samma avsnittsnivå som jag skrev här ovan, där man tittar igenom en serie från början till slut. Både för oss som sett de tidigare men kanske framför allt för nya fans så kan det annars vara ett väldigt stort och skrämmande projekt att ge sig i kast med serierna. På det här sättet blir det ändå mer som att man ser de i grupp och kan diskutera avsnitten och skriva av sig.

Det tror jag kan vara något att tänka på om något sånt här kan vara intressant. ;)

Det har vi delvis provat på. Vi har haft ett antal "rewatch-trådar" där man skriver om avsnitt man ser, men de flesta verkar rinna ut i sanden då det är rätt tidskrävande.

Vi försökte även för ett par år sedan med veckans avsnitt-trådar där man såg ett avsnitt och sedan diskuterade. Det dog dock ut väldigt fort då nog rätt få deltog. Här är ju alltid ett problem att alla inte har serierna tillängliga eller kanske inte vill se ett avsnitt mitt i serien om det inte ligger i fas med var de själva befinner sig i serien, etc.

Jag var inne lite på detta i en annan tråd, det mesta av serierna och filmerna har redan stötts och blötts, kanske framför allt när det gick att se på tv. Det känns lite knepigt att bumpa flera år gamla trådar med frågor som förmodligen redan besvarats om man orkar läsa igenom alla inlägg. Ska man då starta en ny tråd i ungefär samma ämne?

Star Trek lider lite av att inget nytt finns för tillfället, det är alltid lättare att "hålla intresset upp" om det kommer nya avsnitt kontiunerligt. Som tur är är 12:an i antågande och då blir det förhoppningsvis ett uppsving.

Personligen har jag inte lika mycket tid att lägga på forum och databas nu på sommaren, det är en massa annat som stör ;), stugbygge och sjöräddning pockar på uppmärksamheten.

Men jag försöker i alla fall att titta in några gånger dagligen för att se om något intressant händer.

Det har vi delvis provat på. Vi har haft ett antal "rewatch-trådar" där man skriver om avsnitt man ser, men de flesta verkar rinna ut i sanden då det är rätt tidskrävande.

Vi försökte även för ett par år sedan med veckans avsnitt-trådar där man såg ett avsnitt och sedan diskuterade. Det dog dock ut väldigt fort då nog rätt få deltog. Här är ju alltid ett problem att alla inte har serierna tillängliga eller kanske inte vill se ett avsnitt mitt i serien om det inte ligger i fas med var de själva befinner sig i serien, etc.

Angående del två så är det ju såna omständigheter som kan finnas för några, men det är omöjligt för oss att nu eller någonsin påverka dem.

Jag förstår självklart problemen med att uppnå någonting i det jag föreslog, det är inte så lätt som det kan låta. Jag hoppas att det sken igenom i mitt tidigare inlägg att det är allt annat än lätt.

Fast det låter ju lite som hönan och ägget; vilket kom först? :P

På samma sätt som nya användare/fans och ökad aktivitet och engagemang inte dyker upp automatiskt för att vi öppnar en eller två trådar, så kan öppnandet av de trådarna ibland vara skillnaden mellan att få några nya användare att delta (och kanske ännu viktigare att komma tillbaka och göra det till en vana) och att inte få det. Just genom att vi tar initiativet, lockar och hjälper de att hålla intresset uppe och ge dem något tillbaka för deras insats.

Annars lämnar vi det helt upp till dem själva att hålla intresset och lusten uppe, och visst, det kan tillkomma någon lite då och då. Men som vi också sett så är det också väldigt stor risk att de försvinner inom en snar framtid när deras eget intresse inte längre är tillräckligt.

Lite som att fiska med metspö. Man tar initiativet för att locka fisken, ibland får man fisk, ibland inte. Om kroken aldrig ens är i vattnet, då krävs det nästan att fisken ska självmant hoppa upp på land. Mycket mindre troligt. :D

Jag förstår ju att det tar extra kraft och att det måste uthärda för att kunna ge något positivt resultat (just därför föreslog jag "ledningen" eller de aktivaste användarna, då det är alltid är mindre risk att de plötsligt ska lägga ner det utan anledning). Kanske ger det inte tillräckligt med resultat. Ärligt talat, i nuläget är risken stor för det. Därför nämnde jag också att göra det iaf när det varit något som tillfälligt ökar intresset för Star trek, t.ex.runt tidpunkten då Star Trek 12 har premiär, det är större chans att det ger resultat då.

Men detta vara bara en (förutsägbar och gammal) idé, det kanske finns något bättre att hitta på... :)

Mycket bra kommentarer Lord Di Lego och ni andra :) Jag och moderatorerna/redaktionen ska fundera på detta och se vad vi kan göra för att öka aktiviteten.

För ca ett år sedan så lade jag fram förslaget till redaktionen/moderatorerna att kolla igenom all Star Trek, men det blev inget av det då flera tyckte det blev för mycket. Vi funderade även på att ha några slags teman att kolla igenom, vilket kanske skulle göra det mer hanterbart. Detta rann tyvärr ut i sanden, men det är något som jag har funderat på sedan dess. I samband med någon slags omtitt av ST så går det även ordna frågesporter, tävlingar etc...

Dags att bumpa denna tråden. Mitt spontana intryck är att forumet aldrig har haft så lite aktivitet som 2014. Det går inte att bara förklara med en varm sommar. Det tycks vara dött när det gäller allt i år: nya trådar, bumpar och till och med nyheterna är färre.

Vore på tiden att uppdatera denna:

Lite statistik:

• 2002: Genomsnitt 35 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 127. Det gjordes totalt 12 731 inlägg
  • 2003: Genomsnitt 24 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 92. Det gjordes totalt 8 764 inlägg
  • 2004: Genomsnitt 22 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 93. Det gjordes totalt 8 066 inlägg
  • 2005: Genomsnitt 29 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 109. Det gjordes totalt 10 292 inlägg
  • 2006: Genomsnitt 15 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 76. Det gjordes totalt 5 617 inlägg
  • 2007: Genomsnitt 26 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 68. Det gjordes totalt 9 310 inlägg
  • 2008: Genomsnitt 21 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag var 69. Det gjordes totalt 8 736 inlägg
  • 2009: Genomsnitt 30 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag 124. Det gjordes totalt 11 722 inlägg
  • 2010: Genomsnitt 15 inlägg/dag. Högsta antalet inlägg på en dag 74. Det gjordes totalt 5 470 inlägg
Edited by Aike

Visst. Vi behöver en ny serie, med många säsonger! Som väcker med samma intresset att diskutera likheter och skillnader till gamla serier. Även såklart nya filmer, som gärna vore lite mer trekkiga av sig ;) Sen tycker jag att man kunde diskutera mer böckerna? Väldigt få här tycks bry sig om Star Trek böckerna, eller har jag fel?

Det finns så enormt mycket böcker, så att någon skulle ha läst samma ser jag som ganska otroligt med tanke på hur få som läser dem över huvud taget. Så det är nog svårt att få igång diskussioner kring dessa.

Tyvärr så tror jag att det är lite utav ett moment-22: Har vi låg aktivitet så vill ingen skriva här, och skriver ingen här så får vi låg aktivitet.

Så, bland det bästa vi kan göra är nog att vara aktiva själva, och hoppas att det uppmuntrar andra.

Som första mål kanske vi borde sätta att alla forum under "Star Trek - Generellt" och "Star Trek - Serier & filmer" ska ha inlägg som är nyare än ett kvartal gamla?

Tyvärr så tror jag att det är lite utav ett moment-22: Har vi låg aktivitet så vill ingen skriva här, och skriver ingen här så får vi låg aktivitet.

Jag tror mycket väl det ligger någonting i det du säger, samt att vi behöver nya saker att snacka om, som så många säger. Personligen tycker jag tyvärr inte de nya filmerna är komplexa nog att gräva i - de är actionrullar på ett väldigt traditionellt sätt som inte leder till så mycket diskussioner. Den sista speciellt var lite av en axelryckning för mig, för mycket häftiga actionscener och för lite filosofi/drama/vetenskap. Bara för att en film utspelar sig i Star Treks "universum" behöver den inte vara trekkig. Har bara sett den två gånger och längtar sorgligt nog inte efter en tredje.

Jag har legat väldigt lågt här på forumet ett bra tag nu, sorry! ... av en hel drös anledningar, varav den största är att mitt liv länge har varit väldigt "stökigt" med renovering och väldigt mycket jobb. Första året som lärare är det tuffaste säger de, och ja, de har rätt... Men även om jag är tyst så kikar jag in regelbundet och spionerar från de mörka hörnen :ph34r: .