Gå till innehåll

I morgon smäller det!


Nyhet

Rekommenderade inlägg

strangelet_080909.jpgSom vi tidigare meddelat på ST Databas har länderna bakom LHC-projektet vid CERN anmälts till Europadomstolen för att man inte fullt ut vet vilka konsekvenser som partikelkollisionerna vid världens största partikelaccelerator får. Utöver risken med svarta hål som växer och hotar att dra in hela jorden i sig, varnar anmälarna för att det kan bildas s.k. strangelets, partiklar av en helt annorlunda materiatyp, som sen kan göra att den vanliga materien förändras till samma underliga sort. Även det skulle betyda jordens förintelse.

Vissa forskare tror att strangelets kan vara det som bildar den mörka materian, en materiatyp som vi ännu inte lyckats detektera. Strangelets bildas bl.a. i kärnan på superkompakta neutronstjärnor.

Katastrofscenariot kallas för Is-9 (där en typ av vatten som fryser till is vid c:a 45 grader förvandlar all normal is till samma underliga typ av is vid kontakt. Beteckningen Is-9 har använts som metafor för scenariot). Händelseutvecklingen är följande:

En strangelet kolliderar med en vanlig atomkärna och triggar en kedjereaktion av förvandlingar av vanliga atomkärnor till atomkärnor av mörk materia. I slutändan har alla jordens atomer förvandlats och jorden övergått till en het klump av den underliga materiatypen.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan de inte vänta tills efter den nya Star Trek-filmen har haft premiär? Bara utifall att något går fel. Det skulle vara tråkigt om vi alla sögs in i ett svart hål innan vi fått se filmen.

Det kanske är dumt att tro att något allvarligt kommer att hända men ärligt talat litar jag inte på forskare. Deras teorier är just det: teorier, och bygger således till stor del på antagande och gissningar. Visserligen är det vårt enda sätt att göra framsteg men ju större krafter man exprimenterar med desto större är risken att det går käpprätt åt ... tja, en varmare plats. Ursäkta att jag är skeptisk men jag kan inget annat vara. Hur som helst, imorgon vet vi hur det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[snip] Deras teorier är just det: teorier, och bygger således till stor del på antagande och gissningar.

Nej nej NEJ, du har fått det fel där, det du talar om är en hypotes!

Inom vetenskapen är en teori är den starkaste sannolikhetsgrad som finns. Därimot i dagligt tal är det en gissning. Det är VÄLDIGT noga att komma ihåg det när man talar om vetenskapliga teorier kontra vardagliga.

Blir väldigt upprörd när jag hör detta fel om och om och om igen :förbannad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar namnet "strangelets" på dessa partiklar. Ska vi kalla dem för "konstigheter" eller "skummisar" på svenska?

De vet inte riktigt vad de där strange/konstiga sakerna är för något... Och då får de heta så! Vilken livlig fantasi! :lol:

Problemet med hypotes vs. teori är att det kan vara högst subjektivt, trots empiriska fakta. Somliga forskare VET ju att deras "teori" är helt sann, och ser den som obestridligt bevisad, medan den för andra som bäst kan klassas som en någorlunda kvalificerad gissning. En del av de som arbetar inom forskar/akademikervärlden är väldigt revirtänkande, insnöade och svartsjuka på andra forskare och deras resultat.

Redigerad av Marvin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant. Dom har idag släppt första prutt..förlåt, protonerna åt samma håll och ska göra en kollision först om några veckor. Ett härligt litet experiment på 44.3 miljarder kr! :huh: Det kunde dom ju ha sparat in genom att köpa in alla star trek-avsnitten och lära sej hur det fungerar från dessa! ^_^

Redigerad av michael ricochet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rackarns, jag skulle ju lägga in den länken nu, och så hann du före :) .

michael ricochet: Tror du vi skulle kunna köpa os en privat Trek-mässa för oss på startrekdb? Vi ger frikostigt betalt till de stora elefanterna inom ST, exempelvis Shatner, Nimoy, Stewart etc., så att de kommer och pratar med oss. Och så hyr vi en glassig lokal någonstans. ;) :lol:

Men allvarligt talat, jag vet många akuta problem som nästan 45 miljarder skulle kunna hjälpa. Svält och sjukdomar, exempelvis. Inte för att jag inte tycker att det är bra att satsa framåt, tvärtom, men vid första anblicken är det ju en kolossal summa pengar för en partikel-karusell...

Redigerad av Marvin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inte glömma bort att mycket av den forskning som bedrivs kan ge praktiska implementationer inom andra områden (det är förstås svårt att veta hur mycket det är värt i reda pengar) på ett sätt som ofta kan vara svårt att förutsäga. Men exempelvis förväntar man sig att en stor del av den teknik som utvecklats för LHC bl.a. kan komma medicinen till nytta, man nämner som exempel förbättrade medicinska scannrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom precis hem från jobbet :( och ja, jag lever ännu. Men med den dagen jag har haft i dag så hade jag hoppats på ett svart hål. Men icke, så nu när det närmar sig helgen vill jag inte ha några otrevliga överaskningar...på måndag däremot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nu igen! Vet inte hur många gånger jag har svarat på denna fråga idag. Masshysteri på jobbet. btw, jag jobbar på 118100 Svar På Allt.

Wow jobbar du där shit vad coolt :o Hur tar ni reda på allting?! Jag älskar den tjänsten.

Vi är allvetande orakel med oändlig kunskap och visdom. Konstigt nog har vi inte kommit på warpdriften eller replikatorn än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...