Nyhet Posted November 16, 2008 Report Share Posted November 16, 2008 Alla vet vi ju att vatten släcker eld. Det gäller även i rymden. Men ett stort problem med att använda vatten på en rymdstation eller ett rymdskepp där allt ombord befinner sig i tyngdlöshet är att vattendropparna sprider sig åt alla håll, skapar en tät vattendimma som kan förstöra viktig utrustning ombord, för att inte tala om olägenheten med 100% luftfuktighet. Studenter som forskat ombord på ett fritt fallande flygplan föreslår en annan lösning: Släck elden med ljud! Med hjälp av en högtalare och stearinljus har de visat att ljudet orsakar en sänkning av trycket kring lågan som släcker den. Studenterna vet ännu inte riktigt vad det beror på; det kan vara att temperaturen sjunker i lågan eller att syrehalten sjunker så lågan dör av syrebrist. [bilderna till vänster visar en låga på jorden och en i tyngdlöshet] Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted November 16, 2008 Report Share Posted November 16, 2008 vore det inte enklare att helt enkelt pumpa ut luften i den brinnande korridoren ? detta gjorde det i min bok/histora "Svärdmästaren" när en avdelning fattade eld under en strid . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 16, 2008 Report Share Posted November 16, 2008 Inte så dum lösning! Men jag tror att det bl.a. kan vara ett resursproblem. Tänk vad mycket luft man gör sig av med! Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted November 16, 2008 Report Share Posted November 16, 2008 (edited) beror vart man pumpar den(man kan ju pumpa in den i en korridor som inte brinner) P.S. nu är jag med på Tio-i-Topp listan ! D.S. Edited November 23, 2008 by K´hogh son of Klintoch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 16, 2008 Report Share Posted November 16, 2008 Läste i technical manual att st har en variant med kraftfällt som innesluter det branddrabade området. Då kan man också pumpa ut luft ur ett litet område om man vill. Att släcka eld med vacum är en effektiv och bra lösning så läng ingen befinner sig i det brandskadade utrymmet. Då fär man väl ta till någon form av brandsläckare. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted November 17, 2008 Report Share Posted November 17, 2008 om jag har förstått det här med eld i tyngdlöshet ordentligt så reagerar flammorna inte som i vanligt tillstånd och far runt lite hit och dit . detta skapar misstanken att om det funnits människor i den brinnande korridoren så lever de inte längre . då gäller det att rädda skeppet och de i besättningen som fortfarande lever . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 17, 2008 Report Share Posted November 17, 2008 Flammor skapas inte av sig själva utan behöver en bas, något att brinna av. Åtminstonde om vi talar om det vi normalt sätt kallar eld. Det leder till att de inte kan fara runt hur som helst. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted November 19, 2008 Report Share Posted November 19, 2008 Konstigt, jag har fått lära mig att det inte kan brinna i tyngdlöshet (en längre stund) då syret inte strömmar till så som det gör i vanliga fall (iom luftcirkulationen som sker när varm luft stiger uppåt) Tydligen har jag uppfattat det fel. Lösningen med ljudvågor verkar faktiskt rätt effektivt och inte särskilt kostsamt. Att bekämpa elden med vakum vore väl inte heller så tokigt om det som sagt inte befann sig några människor i området där det brann och jag tror att det är svårt att utveckla en effektiv teknik för det så snabbt som man borde kunna utveckla tekniken med ljudvågorna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 20, 2008 Report Share Posted November 20, 2008 Intressant påstående! Men vad det gäller rymdskepp får vi nog förutsätta att det finns tillräckligt med luftcirkulation för att föra till syre till elden. Det finns ju ventilation och fläktar och datorer och annat som gör att luften cirkulerar. Dessutom kunde det ju brinna på MIR vid ett par tillfällen vilket motsäger din synpunkt. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted November 20, 2008 Report Share Posted November 20, 2008 Tar det inte väldigt mycket resurser (väldigt mycket ljud) om man ska kunna släcka eld med det? Jag vet inte hur det är i tyngdlöshet, men Mythbusters gjorde ett försök med att släcka ett litet ljus med hjälp av ljudvågor. Det krävdes typ tre gigantiska högtalare, om jag minns rätt, och väldigt högt ljud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted November 20, 2008 Report Share Posted November 20, 2008 (edited) Borgmi, tänk på att eld beter sig annorlunda i tyngdlöshet så det kan ju mycket väl fungera. Jag tycker ljudidén verkar rätt smart, det kräver ju inte direkt några stora resurser, vilket grejen med att släppa ut luften gör. Ska man släppa ut luften måste man ju flyktvägar för luften och dessa måste vara tillräckligt stora för att luften ska passera tillräckligt fort (men först måste ju människorna ut, vilket också tar tid). Luften som går ut blir man ju också av med, och luft är ju som sagt ganska viktigt på ett rymdskepp/station. Visst skulle man kunna pumpa luften till en annan sektion, men det kräver kraftiga (och stora pumpar) och så tar det längre tid att vad det skulle ta att låta rymdens vakuum göra sitt. Edited November 20, 2008 by NX-01 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts