Gå till innehåll
Nyhet

Hur släcker man eld vid tyngdlöshet?

Rekommenderade inlägg

candle_flame_zero_g_081116.pngcandle_flame_earth_081116.pngAlla vet vi ju att vatten släcker eld. Det gäller även i rymden. Men ett stort problem med att använda vatten på en rymdstation eller ett rymdskepp där allt ombord befinner sig i tyngdlöshet är att vattendropparna sprider sig åt alla håll, skapar en tät vattendimma som kan förstöra viktig utrustning ombord, för att inte tala om olägenheten med 100% luftfuktighet.

Studenter som forskat ombord på ett fritt fallande flygplan föreslår en annan lösning: Släck elden med ljud!

Med hjälp av en högtalare och stearinljus har de visat att ljudet orsakar en sänkning av trycket kring lågan som släcker den. Studenterna vet ännu inte riktigt vad det beror på; det kan vara att temperaturen sjunker i lågan eller att syrehalten sjunker så lågan dör av syrebrist.

[bilderna till vänster visar en låga på jorden och en i tyngdlöshet]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste i technical manual att st har en variant med kraftfällt som innesluter det branddrabade området. Då kan man också pumpa ut luft ur ett litet område om man vill. Att släcka eld med vacum är en effektiv och bra lösning så läng ingen befinner sig i det brandskadade utrymmet. Då fär man väl ta till någon form av brandsläckare. J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om jag har förstått det här med eld i tyngdlöshet ordentligt så reagerar flammorna inte som i vanligt tillstånd och far runt lite hit och dit . detta skapar misstanken att om det funnits människor i den brinnande korridoren så lever de inte längre . då gäller det att rädda skeppet och de i besättningen som fortfarande lever .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt, jag har fått lära mig att det inte kan brinna i tyngdlöshet (en längre stund) då syret inte strömmar till så som det gör i vanliga fall (iom luftcirkulationen som sker när varm luft stiger uppåt) Tydligen har jag uppfattat det fel.

Lösningen med ljudvågor verkar faktiskt rätt effektivt och inte särskilt kostsamt. Att bekämpa elden med vakum vore väl inte heller så tokigt om det som sagt inte befann sig några människor i området där det brann och jag tror att det är svårt att utveckla en effektiv teknik för det så snabbt som man borde kunna utveckla tekniken med ljudvågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant påstående! Men vad det gäller rymdskepp får vi nog förutsätta att det finns tillräckligt med luftcirkulation för att föra till syre till elden. Det finns ju ventilation och fläktar och datorer och annat som gör att luften cirkulerar. Dessutom kunde det ju brinna på MIR vid ett par tillfällen vilket motsäger din synpunkt. J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar det inte väldigt mycket resurser (väldigt mycket ljud) om man ska kunna släcka eld med det? Jag vet inte hur det är i tyngdlöshet, men Mythbusters gjorde ett försök med att släcka ett litet ljus med hjälp av ljudvågor. Det krävdes typ tre gigantiska högtalare, om jag minns rätt, och väldigt högt ljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borgmi, tänk på att eld beter sig annorlunda i tyngdlöshet så det kan ju mycket väl fungera. Jag tycker ljudidén verkar rätt smart, det kräver ju inte direkt några stora resurser, vilket grejen med att släppa ut luften gör. Ska man släppa ut luften måste man ju flyktvägar för luften och dessa måste vara tillräckligt stora för att luften ska passera tillräckligt fort (men först måste ju människorna ut, vilket också tar tid). Luften som går ut blir man ju också av med, och luft är ju som sagt ganska viktigt på ett rymdskepp/station. Visst skulle man kunna pumpa luften till en annan sektion, men det kräver kraftiga (och stora pumpar) och så tar det längre tid att vad det skulle ta att låta rymdens vakuum göra sitt.

Redigerad av NX-01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

×