Jump to content
Sign in to follow this  
Lorien

Stargate Universe

Recommended Posts

Jag hade också hört att den skulle vara mer ungdomsinriktad, det var ju ett av ryktena som började cirkulera när de avslöjade att serien skulle komma. Men det var ju snarare tvärtom. Bl.a. första sex-scenen i SG (rätta mig om jag har fel).

Väldigt mycket BSG-känsla, men det är ju inte en negativ sak. Hade de fortsatt på samma spår som SG1 och SGA så hade det kunnat börja bli uttjatat. Definitivt mindre komedi än de tidigare serierna.

Jag har verkligen undvikit all form av spoilers när det gäller denna serie för att inte ha förutfattade meningar. Piloten skulle vara det första jag såg/hörde om serien så jag visste ingenting. Hoppas serien fortsätter i samma stil som piloten.

Det som slog mig i piloten var att man fick veta mycket lite om karaktärerna. Ja menar, efter SGA pilot så visste jag vem Sheppard, McKay, Beckett, Ford, Teyla och Weir var och vilken funktion de hade (soldat, forskare osv). I SGU däremot kändes som att jag inte fick nån koll alls, inte mycket fokus alls på karaktärerna. Den enda jag riktigt kommer ihåg är Nicholas Rush. De andra fick inte mycket plats alls.

Det som slog mig i piloten var att man fick veta mycket lite om karaktärerna. Ja menar, efter SGA pilot så visste jag vem Sheppard, McKay, Beckett, Ford, Teyla och Weir var och vilken funktion de hade (soldat, forskare osv). I SGU däremot kändes som att jag inte fick nån koll alls, inte mycket fokus alls på karaktärerna. Den enda jag riktigt kommer ihåg är Nicholas Rush. De andra fick inte mycket plats alls.

Tja, han datorsnubben fick ju iaf en bra introduktion. Dessutom lyckades man på mycket kort tid inviga den oinvigde i SG-världen, vilket jag tycker var skickligt.

En stor fördel med SGU är att karaktärerna inte är 'superhjältar' så att säga, som de var i de tidigare serierna.

Tja, han datorsnubben fick ju iaf en bra introduktion. Dessutom lyckades man på mycket kort tid inviga den oinvigde i SG-världen, vilket jag tycker var skickligt.

En stor fördel med SGU är att karaktärerna inte är 'superhjältar' så att säga, som de var i de tidigare serierna.

Det är ju sant, snabbgenomgången med Jackson var en väldigt bra idé.

Såg nu att pilotavsnittet egentligen inte är avslutad. Har sett Air part 1 & 2 och trodde att nästa episod skulle vara en ny men icke. Imorgon sänds Air part 3. Det är den enda piloten kan man säga som har varit i 3 delar.

Battlestar Galactica var först en miniserie som var tänkt att den skulle kunna fungera som pilot ifall serien blev "picked up by the network". Enl mina dvder är miniserien 3 h 3 min lång.

Har nu sett episod 4 "Darkness". Det var ett riktigt bra avsnitt, bästa hittils. Det börjar nu kännas mer som Stargate och förhållanden och karaktärer börjar utvecklas. Jag gillar speciellt vänskapen mellan Chloe och Eli. Eli är även en klar favorit bland karaktärerna då han påminner om O'Neill i sina skämt. Och för er som ogillar Rush så kommer ni att få en ny person att ogilla, Col. Telford.

Jorå, fast det ä lite stargate blandat med BSG. Serien är bra men...

Vad är det för larv att besöka nära och kära i en annans kropp och då riskera att sprida vetskapen om SG-projektet istället för att få hjälp av experter på basen. Varför inte skicka någon från basen att hjälpa till på skeppet, någon som kan teknologin eller kan snabbt kan lära sig teknologin. Skicka Carter eller McKay.

Jorå, fast det ä lite stargate blandat med BSG. Serien är bra men...

Vad är det för larv att besöka nära och kära i en annans kropp och då riskera att sprida vetskapen om SG-projektet istället för att få hjälp av experter på basen. Varför inte skicka någon från basen att hjälpa till på skeppet, någon som kan teknologin eller kan snabbt kan lära sig teknologin. Skicka Carter eller McKay.

Håller med dig om det du sa i spoilern. Snacka om att slösa episodtid på helt meningslösa grejer, iallafall i början. Sånt där kan man ta senare. Personerna du pratar kan antagligen inte medverka i detta skede pågrund av två orsaker. Skådespelarna är upptagna och SGUs karaktärer ska ta plats. Det blir ju ganska meningslöst att ha en SGU ensemble om de så fort de blir problem ringer hem och skickar dom som passar.

Däremot har jag ett förslag till Col. Young. Så fort han ska till Jorden borde han kedja fast sig själv, ge nyckeln till Lt. Scott och ett specifikt lösenord som Young måste säga för att bli frisläppt. På så sätt slipper vi Col. Telfords arroganta och idiotiska beteende.

Jag är fortfarande av blandad åsikt om serien. Som RoLaren sa så har det en hel del BSG-känsla, t.o.m. mer än Stargate-känsla. Kombinationen kan bli bra - det återstår att se - men jag hade nog hellre haft en mer renodlad Stargateaktig serie med mindre "mörk" känsla. Blir iallafall intressant att se hur serien blir när den har "settle down":at (det var en bra försvenskning :D) och vi har kommit förbi allt bakgrundstjafs.

Avsnitt fyra var helt ok iallafall och jag känner mig mer positiv än efter de tre första. Jag kommer absolut att fortsätta titta.

En sak som är bra med serien är att...

man inte direkt hittar en fiende som gua'uld och wraith man ska besegra. Det har vi redan sett i två serier tidigare. Nu är det skeppets och besättningens begränsningar som ska besegras. Jag hoppas på att stenarna ska utnyttjas bättre i framtiden till att utöka resurserna inom olika fält.

En sak som är bra med serien är att...

man inte direkt hittar en fiende som gua'uld och wraith man ska besegra. Det har vi redan sett i två serier tidigare. Nu är det skeppets och besättningens begränsningar som ska besegras. Jag hoppas på att stenarna ska utnyttjas bättre i framtiden till att utöka resurserna inom olika fält.

Jag tycker nästan tvärtom, serien behöver något sådant för att hålla intresset vid liv. Det är därför jag hoppas på att det ska hitta något fientligt i.o.m. planeterna de nu närmar sig.

Btw, borde vi inte kunna skippa spoilertaggarna? De flesta som som är intresserade av tråden har nog redan sett avsnitten ändå.

Jag är mycket nyfiken på Stargate Univers. När kommer den till sverige. För den går väll bara i USA ännu?

Ingen aning när det kommer till Sverige. Tittar på avsnitten från SyFy.

Jag är mycket nyfiken på Stargate Univers. När kommer den till sverige. För den går väll bara i USA ännu?

Du kan ju alltid maila TV6 och fråga dem. Eftersom det är de som visat SG-1 och SG:A så lär de ju också ha rättigheterna till Universe.

så lär de ju också ha rättigheterna till Universe.

Dom har nog inte några rättigheter till den tv-serien i dagsläget men det skulle inte förvåna mig om dom har förtur på SGU eftersom dom har visat SG-1 och SGA innan. Jag hoppas att det är TV6 som köper in den. Den skulle platsa bra i tablån under deras "Sci-Fi Fredag". :)

så lär de ju också ha rättigheterna till Universe.

Dom har nog inte några rättigheter till den tv-serien i dagsläget men det skulle inte förvåna mig om dom har förtur på SGU eftersom dom har visat SG-1 och SGA innan. Jag hoppas att det är TV6 som köper in den. Den skulle platsa bra i tablån under deras "Sci-Fi Fredag". :)

Jo det borde ju absolut vara så att de får förtur. Frågan är dock hur länge kanaler som SyFy låter de utländska distributörerna vänta med besked. Stargate är ju ändå rätt populärt s?? de borde nog vilja ha svar av tv6 rätt fort eller annars gå med erbjudande till andra kanaler ... skulle jag tro iaf.

Dock är det väl hur som helst som vanligt att vi hamnar minst en halv säsong bakom nordamerika i sändning.

Rätt dumt med tanke på att serier som Stargate oftast just har som målgrupp samma folk som de som är mest glada på att piratkopiera.

Det är ju även en kostnadsfråga. En del kanaler har ju råd att köpa in en tv-serie och börja visa den kort tid efter att den har börjat visas i USA. Några exempel är ju FlashForward som TV4 börjar visa i slutet av oktober. Första avsnittet visades i USA i slutet av september vilket gör det till en månads väntan. Kanal 5 började sända Fringe väldigt kort tid efter att sändningarna hade startat i USA. Så det beror väl på hur pass intresserade tv-kanalerna i sverige är och om dom har råd. SGU lär säkert inte vara billig att köpa in så här kort tid efter premiären i USA.

S01E05 - Light

Jag blev verkligen positivt överraskad av det här avsnittet. De föregående har känts halvmjäkiga och mer eller mindre ointressanta, men det avsnittet ville jag nästan inte ens att det skulle ta slut. Får hoppas på mer sådant.

Young, Rush och Mr. Crazy Marine (vet inte vad han heter så det är vad jag tänker kalla honom) har alla växt i mina ögon. Scott, Eli och Chloe är väl fortfarande lite för mjäkiga och ... hmm ... puttinutt-känslosamma?

Jag tycker verkligen att man har lyckats få till BSG-känslan i avsnittet, vilket åtminstone i det här fallet är riktigt bra. Dock innebär det ju samtidigt att man tappar SG-känsla vilket ju givetvis är mindre bra i en SG-serie. Får fortfarande hoppas på att man hittar någon bra kompromiss.

Nu känner jag mig iallafall positiv om serien och ser fram emot nästa avsnitt.

såg också "light" nu, tycker helt klart att det är det bästa avsnittet hittills

som fmi ser jag verkligen fram emot nästa avsnitt :)

Edited by thamupp

Jag gillade också light, men jag tyckte slutet var oerhört förutsägbart... Spännande ändå dock.

Det jag funderar mest på är om serien skulle vinna eller förlora på om de inte hade haft med sig kommunikationsstenarna.

Annars så gillar jag allt som det är. Bäst av allt, till skillnad från de två tidigare serierna så är inte karaktärerna superhjältar och vi har bråk inom gruppen. Det är lite som att SGU är för Stargate vad DS9 var för Star Trek, även om Voyager-liknelsen är den som man kanske främst tänker på... Dels den mörkare tonen, men också känslan av att skeppet (eller i DS9, stationen) inte riktigt är under kontroll.

Och som en sidonotis.... Löjtnant James (tror jag hon hette) är GRYMT het... :w00t: