Jump to content
Sign in to follow this  
Lorien

Stargate Universe

Recommended Posts

S01E09 - Life

Jag blev faktiskt positivt överraskad efter att ha väntat mig ett skräpavsnitt baserat på handlingspreviewen.

Visst var det i princip bara drama och ingen action - men den här gången tycker jag man gjorde det bra och faktiskt åtminstone lite gripande.

Så Rush ljög för att inge hopp. Emedan Young försökte få honom att framstå som en badguy så tycker jag inte det han gjorde var något särskilt fel. Fast det är klart, Young har ju lite personliga grejjer att ta itu med som kanske gör honom mer eller mindre cranky :P.

Och så var det en lesbian kiss ( :wub: ) i avsnittet med. Nu är det ju verkligen inget exklusivt längre, men det är ändå trevligt att se att man vågar vara lite mer progressiv på prime-time-tv. Som vanligt valde man två kvinnor för att det är mindre kontroversiellt än två män. Om man kollar på avsnitt där det på ett eller annat sätt behandlas homosexualitet så har det varit kvinnor i såväl TNG (även om det inte direkt handlar om homosexualitet utan snarare metaforiskt), DS9, Babylon 5 och nu SG:U. Inte för att jag personligen skulle tycka att det passade in särskilt väl så skulle det vara intressant att se reaktionerna på liknande scener fast mellan män. Innan de vågar göra en sådan scen ska man kanske inte säga för mycket om progressivitet :P.

Intressant med musiken i avsnittet med. Det gav en väldigt annorlunda känsla som passade bra in till avsnittets övriga halvdystra atmosfär.

Undrar om vi kommer få se mindre av kommunikationsstenarna nu när fler och fler karaktärers backstory kommit fram genom dem. Det är ju helt klart så att lite för stor del av handlingen än så länge har kretsat kring det mer jordnära snarare än det som en rymdscifiserie borde fokusera på.

Överlag var det troligen det nästbästa avsnittet än så länge (efter det mer riktiga scifi-avsnittet Time).

Btw är det någon kunnig har som vet om stargate extinction kommer eller la dom ner projektet

Ser iaf inte ut att vara nedlagt enligt wikipedia.

Personligen kan jag inte påstå att jag bryr mig så mycket om Atlantis längre. Det var bra i början men mot slutet blev det bara tristare och tristare enligt mig.

Btw är det någon kunnig har som vet om stargate extinction kommer eller la dom ner projektet

Ser iaf inte ut att vara nedlagt enligt wikipedia.

Personligen kan jag inte påstå att jag bryr mig så mycket om Atlantis längre. Det var bra i början men mot slutet blev det bara tristare och tristare enligt mig.

håller med om att det blev sämre mot slutet men det hade aldrig varit fel men en stargate atlantis film :P

Det var modigt att förska något annorlunda, efter 10+4? sesånger måste man göra något nytt, men jag gillat inte serien även om jag försöker. Kan nämnas att jag tyckte DS9 och STG var kalkon de första sesångerna innan de blev varma i kläderna.

Vad tror ni? Kommer SGU dra tillräckligt många tittare för att få ytterligare en sesång och möjligheten att hitta rätt. För nuvarande finns det väll inga andra SF serier.

Edited by rehnvall

Det var modigt att förska något annorlunda, efter 10+4? sesånger måste man göra något nytt, men jag gillat inte serien även om jag försöker. Kan nämnas att jag tyckte DS9 och STG var kalkon de första sesångerna innan de blev varma i kläderna.

Vad tror ni? Kommer SGU dra tillräckligt många tittare för att få ytterligare en sesång och möjligheten att hitta rätt. För nuvarande finns det väll inga andra SF serier.

Jag hittar inga tydliga källor på det, men enligt en liknande tråd på Gateworld verkar de flesta överens om att det blir en säsong två baserat på mottagandet. Det är nog helt klart tillräckligt med tittare än så länge för ytterligare en säsong.

senaste avsnittet var zzzzzzzzzzzz, ännu ett lesbiskt par, börjar inte det bli uttjatat och en annan kliché med snubben som får reda på att han har en 8-årig son. zzzzzzzzz. Är alla amerikanska kvinnor så korkade att de inte männen åtminstone få veta att de har barn. Det borde väl vara så att de flesta män vill sina barn gott och vill vara med under uppväten och hjälpa till med uppfostran?

Kan de inte anv??nda stenarna till något vettigt snart?

Dr Rush är en klar favorit. Han kastar inte bort sin tid på joll.

... en annan kliché med snubben som får reda på att han har en 8-årig son.

Det jag tycker är kul med det här är att jag åtminstone tidigt fick bilden av Scott som en religiös person. Nu har han dock redan satt på två av besättningsmedlemmarna samt redan åtta år tidigare gjort en tjej på smällen utan att veta om det. Antar att jag inte kommer se honom som särskilt religiös längre :P

Jag börjar tröttna lite smått. Jag håller helt med om att de var tvungna att ändra stuk, hur mycket jag än älskat SG1 och SGA så måste de gå i en ny riktning för att det inte ska bli tråkigt. Men Stargate: The OC var inte vad jag hade hoppats på... Utan stenarna, med dramat fast på skeppet, hade jag kunnat köpa det, men intergalaktiska svartsjukedraman med hjälp av antik teknologi är inte min grej...

Som Flogging Molly-fan måste jag dock berömma valet av musik i början och slutet av avsnittet... :w00t: :lol:

har sett 01x10 nu och blev förvånad faktiskt, ett bättre avsnitt tycker jag.

LÄS INTE OM DU INTE HAR SÄTT

Jag hade ingen aning att dr rush hade vad det krävdes för att sätta ditt col. Young och att Young vågade att lämna ruch där. Han är ju ändå väldigt viktig för att lyckas ta reda på saker om skeppet osv.

men man fattar ju att rush, som terminator "I'll be back"

Och då kommer det att bli en konstig situation

Edited by thamupp

Jag hade ingen aning att dr rush hade vad det krävdes för att sätta ditt col. Young och att Young vågade att lämna ruch där. Han är ju ändå väldigt viktig för att lyckas ta reda på saker om skeppet osv.

Jag är lite sur på Young för vad han gjorde. Visst det Rush gjorde var ju jävligt illa av honom, men att Young hämnas genom att i all väsentlighet mörda honom och sen ljuga om det känns som ett sånt hyckleri så att han blir avsnittets riktiga bad guy. Blir intressant att se hur det går mellan dem när Rush kommer tillbaks. Dock antar jag att något spektakulärt kommer hända som överskuggar deras konflikt (Rush kommer väl säkert lära något intressant när han antagligen flyger rymdskeppet tillbaks till Destiny eller något i den stilen).

Jag gillade verkligen en av slutscenerna där young ber Eli radera bevisen av vad Rush gjorde från datorn. Elis blick är så härligt "jag tror att jag vet vad du gjort".

En stabil halvsäsongsavslutning. Nu är man ju lite besviken för att det blir uppehåll. Serien har helt klart växt med de senaste avsnittne.

Jag är lite sur på Young för vad han gjorde. Visst det Rush gjorde var ju jävligt illa av honom, men att Young hämnas genom att i all väsentlighet mörda honom och sen ljuga om det känns som ett sånt hyckleri så att han blir avsnittets riktiga bad guy. Blir intressant att se hur det går mellan dem när Rush kommer tillbaks. Dock antar jag att något spektakulärt kommer hända som överskuggar deras konflikt (Rush kommer väl säkert lära något intressant när han antagligen flyger rymdskeppet tillbaks till Destiny eller något i den stilen).

Jag gillade verkligen en av slutscenerna där young ber Eli radera bevisen av vad Rush gjorde från datorn. Elis blick är så härligt "jag tror att jag vet vad du gjort".

En stabil halvsäsongsavslutning. Nu är man ju lite besviken för att det blir uppehåll. Serien har helt klart växt med de senaste avsnittne.

Verkligen bra avsnitt. Intressanta konflikter och en trovärdig maktkamp mellan de olika instanserna. Den vanliga massan kommer synnerligen i kläm, speciellt Eli, som kämpar för att hålla sig flytande och bara säger uppgivet "ok" till alla order.

Stargate Universe börjar visas på TV6 den 4 mars. Även om serien inte var lika bra som jag förväntade mig så är den helt klart sevärd! :D

EDIT: Är du nöjd nu Mr Trek?! :P

Edited by thamupp

Klistrar in det jag skrev om avsnittet på ett annat forum;

Sannerligen ett steg i rätt riktning.

Kul med en ny utomjordingsras som fiender. Dock kändes introduktionen lite halvmesig - deras skepp hade ju inte en chans mot Destiny (även om det kanske är så att de inte gick all-out eftersom de ville ha fångar). Kidnappningen var ju inte heller särskilt mycket av en bedrift. Hade varit mer intressant om utomjordingarna hade åsamkat Destiny lite mer skada samt att de gjort lite mer av en "intrusion" och våldsamt kidnappat Chloe.

Håller mad Fmi, verkligen ett steg i rätt riktning.

För första gången längtar jag till nästa avsnitt, förut har jag kollat för jag var "tvungen".

Hoppas att serien fortsätter att växa för då kan den bli riktigt bra! :)

En annan grej jag tänkte på.

Angående dom nya utomjordingarna, om dom är menade som seriens stora fiende så undarar jag om det var så smart att ha så dataanimerade aliens. Visst dom var inte dåligt animerade med SGU är en serie inte en film, så dom har inte budget till att göra det perfekt. Hade nog varit smart med sminkade aliens, i alla fall om dom kommer vara den stora fienden i serien. Men jag vet inte. :P

Angående dom nya utomjordingarna, om dom är menade som seriens stora fiende så undarar jag om det var så smart att ha så dataanimerade aliens. Visst dom var inte dåligt animerade med SGU är en serie inte en film, så dom har inte budget till att göra det perfekt. Hade nog varit smart med sminkade aliens, i alla fall om dom kommer vara den stora fienden i serien. Men jag vet inte. :P

De kommer nog iallafall vara en ganska stor fiende eftersom det väl var ett av deras skepp som man fick se lämna Destiny i slutet av pilotavsnittet? Jag vet dessutom att andra har sagt att de är med i trailers till kommande avsnitt, så vi kommer helt klart att få se mer av dem

:).

Jag håller nog med om animeringsbiten, dock kanske inte av samma skäl. SG:U har nog rätt stor budget och har dessutom åtminstone än så länge inte använt sig av särskilt dyra storylines (kärleksdrama kräver ju inte så mycket :P). Dock tycker jag ändå att det hade varit trevligare med icke-animerat eftersom det dels känns mer stargate:igt, samt dels för att det i allmänhet känns mer naturligt då det är så svårt att göra bra actionanimeringar som ser realistiska ut.

Sen är det förvisso lite trevligt med en fiende som inte bara har en annan hudton och rynkor på näsan/pannan :P. Antar att man vill att det här ska kännas främmande mot vad vi sett tidigare för att förstärka "vi är vilse långt hemifrån"-känslan.

Jag tyckte datoranimationen var så himla dåligt gjord. Så utseendet på dem påminnde om Davy Jones fråm Pirates of the Caribbean. Hoppas de inte återkommer för ofta.

Myteriet var intressant dock. Hur långt är man villig att gå för att få makten? Gillade idéen.

Jag har haft otroliga problem med att gilla denna serien, men nu har jag kommit fram till att den är helt okej. Bara man kopplar bort Stargate ur Stargate Universe

Jag har haft otroliga problem med att gilla denna serien, men nu har jag kommit fram till att den är helt okej. Bara man kopplar bort Stargate ur Stargate Universe

Kan inte göra mer än att hålla med. :)

Jag har svårt för musikscenerna. När man spelar något halvsopigt smörja i bakgrunden och man får se vad som händer. Ingen dialog. Inga ljud för övrigt. hade vi inte nog med sådant på 80-talet? Annars är serien helt ok.

Jo, den är väl sevärd (har iaf. sett alla avsnitt hittills), men den är långt från ursprungliga Stargate. Men jag ger det tid.. perfekta namnet på serien vore 'LOST in space' om det nu inte vore upptaget :P