Gå till innehåll

Strategispelet Starcraft


Lorien

Rekommenderade inlägg

Jag har alltid hållit mig till Command and Conquer strategispel då jag har varit säker på dess kvalitet. Men nyligen fick jag veta om en ny strategi spel som heter Starcraft och som har görs av Blizzard Entertainment. Den första kom under 90-talet men tvåan verkar vara grym och kommer ut under mitten av 2009. Har någon spelat spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är förvånad att du inte hört talas om SC tidigare då det är en klassiker. Det ska vara riktigt bra, dock så har jag inte spelat särskilt mycket. Men om du funderar på att köpa det (finns säkert för en billig peng om man bara letar lite) så tänk på att det är ruskigt gammalt och förmodligen inte kompatibelt med state-of-the-art-datorer. Tvåan kommer nog att sälja som smör med tanke på fanbasen, men samtidigt så är det väldigt svårt att göra en lika bra uppföljare efter ett så pass omtyckt spel, särskilt efter så lång tid.

Btw, ska man LAN:a i SC så rekommenderar jag ett extra roligt sätt att spela; Man har en timer som är inställd på t.ex 5 minuter och när den ringer så ska man hoppa till datorn till vänster om sig och så fortsätter det. Alla ska spela så bra de kan med den dator de sitter på och eftersom man flyttar runt så får man spela med alla lag och raser. Det kan även bli ganska mycket förvirring när man precis bytt då man inte vet var sina "nya" trupper är men samtidigt så vet man ju precis var sina "gamla" är och kan lätt attackera dem.

För att göra det ännu roligare kan man köra med lite fysisk träning också; När man inleder en attack på en fiendes bas måste man omedelbart göra t.ex 20 armhävningar. Samma grej gäller när man åker ut också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StarCraft är mycket bra spel. Har spelat det i många timmar, ja dagar vågar jag säga. Det liknar på många sätt Warcraft 2, men är mer avancerat, har större och längre banor, samt mer att välja på och bygga. De tre olika "raserna" är mycket olika, och har helt olika baserad teknologi. Appsolut ett måste spel. Tror inte alls att det ska vara ett problem att köra det på nyare datorer dock. Jag har aldrig haft något problem på någon av minna.

Ska gå att hitta spelt för en mindre peng. Kan vara skoj att köpa expansionen. Då får man lite mer att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du funderar på att köpa det (finns säkert för en billig peng om man bara letar lite) så tänk på att det är ruskigt gammalt och förmodligen inte kompatibelt med state-of-the-art-datorer.

Kompabiliteten (vilket jobbigt ord!) med nya datorer är mycket bra och spelet uppdateras fortfarande vilket är imponerande då det är över tio år gammalt. Den senaste patchen (1.16) släpptes för knappt en månad sedan och finns att hämta här eller här om man har expansionen Brood War installerad. Förutom att uppdatera själva spelet tar den även bort skyddet så man slipper ha skivan i när man spelar.

Jag tycker definitivt att du ska pröva Starcraft. Det går att köpa spelet tillsammans med expansion billigt i de flesta affärer som säljer spel. Grafiskt når kanske inte riktigt upp till dagens mått men spelmässigt är det mycket bra och håller samma kvalité som C&C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog köpa tvåan när den kommer ut under 2009. kollade på lite klipp från spelet och det ser riktigt bra ut måste jag säga. Jag fick veta om den av en bekant som är bra på spel och annat som har med datorer att göra. Hade inte hört talas om det förut faktiskt. Men nu känner jag till den iallfall.

Redigerad av Lorien
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starcraft var ett av de första spelen min bror och jag köpte och vi har inte slutat älska det sen det kom(dock var jag lite besviken på storyn i Brood war) . det bästa med Starcraft tycker jag är map editorn . helt klart den bästa på marknaden eftersom den är enkel att hantera(till skillnad från mapeditorn i AoM) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starcraft var ett av de första spelen min bror och jag köpte och vi har inte slutat älska det sen det kom(dock var jag lite besviken på storyn i Brood war) . det bästa med Starcraft tycker jag är map editorn . helt klart den bästa på marknaden eftersom den är enkel att hantera(till skillnad från mapeditorn i AoM) .

Jag håller med dig! När jag spelade fick jag en något besviken kännsla. Det var något av ett antiklimax på något sätt.

Bästa Mapeditorn tycker jag fins i Warcraft II. Har gjort mängder med banor till det spelet. Men Mapeditorn i StarCraft är väldigt lik WCII.

Blizzard Ruled!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...