Gå till innehåll

2000 år gammal dator återskapad


Nyhet

Rekommenderade inlägg

ancient_computer_thumb_081220.jpgResterna av en mekanisk antik "dator" i brons från 212 f.Kr. (hittad i ett skeppsvrak utanför Greklands kust) konstruerad av det matematiska geniet Arkimedes har byggts upp på nytt av hängivna forskare. Konstruktionen drevs med handkraft och kunde med stor exakthet visa hur månen, solen, de kända fem planeterna och stjärnbilderna rörde sig över himlavalvet, när mån- och solförmörkelser skulle inträffa, datumen för varje år under 76 år, och t.o.m. när de olympiska spelen skulle utkämpas.

Se en video för "datorn" här:

Antikythera Mechanism

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definitionen i Wikipedia för dator är:

"En dator är en maskin som kan bearbeta data och utföra beräkningar på ett mycket effektivare sätt än vad en människa kan göra manuellt."

Jag vet inte om det är helt tillämpligt i det här fallet men i videon kallas den för "antik dator". Med antikytheramekanismen beräknades iaf himlakropparnas rörelser och när saker och ting inträffade effektivare och speciellt mycket snabbare än en människa skulle klarat.

Den första riktiga räknemaskinen uppfanns av Blaise Pascal 1642.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får mig att tänka på min gamla commodore 64...vilket skräp!

Commodore 64, skräp?! Det var sannerligen en hädelse av grövsta sort.

Vem längtar inte tillbaka till att ladda in ett kassettband med det senaste spelet? :) (Om det nu startade på första försöket.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa spel var begåvade med en loader som gjorde det mer uthärdligt att vänta medans det laddade, som t.ex.

http://nz.youtube.com/watch?v=-VBoWsdR2M0 (ocean loader 4 musiken är förövrigt en av mina favoriter)

Ibland fick man dessutom roa sig med sånt här: http://nz.youtube.com/watch?v=TqCR6xnv1kE :)

Hur som helst, när det gäller maskinen som nyheten handlar om så beror det, som Fleetadmiral säger, på hur man definierar begreppet dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...