Nyhet Posted December 29, 2008 Report Share Posted December 29, 2008 Enligt medförfattaren till filmmanuset Roberto Orci, börjar mycket av händelserna i den nya Star Trek-filmen i det kanon-universum vi är vana med, men en hel del utspelar sig i en alternativ tidslinje. För att händelserna i den alternativa tidslinjen skall ha visst vetenskapligt stöd har Orci plöjt igenom fyra böcker i fysik och kosmologi: Black Holes and Time Warps, av Kip Thorne, Parallel Universus, av Fred Wolf, The Fabric of Reality, av David Deutsch och Hyperspace, av Michio Kaku. För den som är intresserad går samtliga böcker att få tag på på Amazon. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 29, 2008 Report Share Posted December 29, 2008 Förklarar väl varför kirk kan köra bil och Enterprise ser annorlunda ut, antar jag. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 29, 2008 Report Share Posted December 29, 2008 Låter näsan som om det har gjorts efterforskningar inför skapandet av film och manus. Det trodde jag var ett tabu i Hollywood. Star Trek har visserligen brutit mot detta tabu några gånger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted December 29, 2008 Report Share Posted December 29, 2008 Faktum är att Star Trek är en av få science-fiction-serier som haft vetenskapliga rådgivare. Tänk på André Bormanis (M.Sc. i Astronomi vid George Washington University) som var konsult till TNG, DS9 och Voyager, samt författare till flera (NX-01) Enterprise-avsnitt. Fysikprofessorn Lawrence M. Krauss vid Arizona State University har skrivit flera böcker om "vetenskapen" i Star Trek. Astrofysikern Carolyn Porco är vetenskaplig konsult för Star Trek XI. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Sant! Jag såg någon dokumentär för ett tag sedan där en stackare fick springa benen av sig för att plöja igenom det senaste inom vetenskapliga landvinningar. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts