Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Vilken filmserie är bäst: TOS eller TNG?

Recommended Posts

Jag kan hålla med om att effekterna i TOS-filmerna inte är de bästa, sen så använder de ju inte plattskärmar på skeppet heller och man märker att det är gamla TV-apparater.

Vissa kan klaga på detta och jag tycker det är okej, men själv tycker jag att det ger en viss charm till filmerna.

Men jag tycker att de bättre effekterna från TNG-filmerna(kanske tyngre) väger lika tungt som charmen från TOS-filmerna så för mig är det ingenting jag stör mig på.

Är det effekterna som är felet så kommer ju film 2-6+TOS serien snart remastrade på både DVD och Blu-Ray.

Edited by Mr Trek

TOS-filmerna har bra effekter i förhållande till när de är gjorda. Ettan får nog mest kritik för att de var de bästa som gjorde dem, och de hade en större budget än Star Wars. Ändå blev de inte bättre och hade en del problem.

Det är klart t ex datoreffekterna i tvåan är dåliga med dagens standard, men de var de inte 1982.

Sexan tycker jag står sig bra fortfarande. Den är trots allt gjord nära höjdpunkten för modellskepp.

Tycker inte att de är dåliga på något sätt, dock är dagens CGI så välgjord att det ser oerhört fejk ut.

Tycker inte att de är dåliga på något sätt, dock är dagens CGI så välgjord att det ser oerhört fejk ut.

Modelleffekterna står sig fortfarande bra även i tvåan. Men Genesiseffekten är allt utdaterad.

Såg filmen igårkväll, såg inget större fel, men vi har nog olika uppfattningar om vad som är bra, dåligt, vad som håller än idag och vad som är utdaterat. Att det sen är utdaterat behöver inte betyda att det ser dåligt eller överdrivet fejk ut.

Såg filmen igårkväll, såg inget större fel, men vi har nog olika uppfattningar om vad som är bra, dåligt, vad som håller än idag och vad som är utdaterat. Att det sen är utdaterat behöver inte betyda att det ser dåligt eller överdrivet fejk ut.

Håller med. Många gånger kan det äldre efekterna se minst lika bra ut som dagens dator-tjafs. När jag ser på TOS-filmerna tycker jag många gånger att det ser mycket mer trovärdigt ut än vissa av dagens effektfilmer. Star Wars "The Phantom Menace", tycker jag är ett hemsk exempel på hur dåligt datoranimerat kan bli. Hela slutstriden i den filmen är som någon kas teckand/datoranimerad film. Redan i dag är de effekterna passe.

Jagar och jagar det är väl bara i the voyage home som han jagar kvinnor och denna är ju definetivt ingen utomjording. Snarare tvärtom. J.

Vid närmare eftertanke så är han väl efter den här kvinnan i tmp med. Inte heller det någon utomjording vad jag minns även om hon blir förvandlad till android i en del av filmen. J.

Låter lite väl förenklat. Är det verkligen det enda du har fått ut av den serien undras? :)

jo det var nog lite förenklat, men det blev ganska konstigt när jag så fem repriser i rad och det var fyra som hade ,hur ska man säga det "Kirk romanser"/ någon annan. i sig, men annars gillar jag serien men den slår inte TNG

Jagar och jagar det är väl bara i the voyage home som han jagar kvinnor och denna är ju definetivt ingen utomjording. Snarare tvärtom. J.

Vid närmare eftertanke så är han väl efter den här kvinnan i tmp med. Inte heller det någon utomjording vad jag minns även om hon blir förvandlad till android i en del av filmen. J.

jag för enklade nog lite för mycket men det jag menar är att det händer ganska ofta,

Sorry när jag förenklar blir det alltid lite dummt :rodna:

Tråden har fått hyffsat många svar, men inte på själva frågan: Vilken filmserie är bäst? Om jag räknat rätt har vi bara fått sex definitiva svar. TOS-filmerna leder med fyra röster mot två. Det känns inte som om det reflekterar forumet precis, om man kollar på de olika omröstningstrådarna om vilken film & serie som är bäst.

Jag svarar nog på den frågan att de är bra på olika sett vilket gör att de blir svåra att jämföra. TNG-filmerna är lite "tyngre" om ni förstår vad jag menar då, medan TOS-filmerna är lite "lättare". TFF är helt klart ett riktigt bottennapp till film vilket måste dra ner TOS lite. TNG har den bästa filmen (First Contact).

Jag säger att jag inte kan bestämma mig och bestämmer mig f??r att de är så olika att det är svårt att göra en direkt jämförelse. Därför blir det lika mellan dem! :P

Jag svarar nog på den frågan att de är bra på olika sett vilket gör att de blir svåra att jämföra. TNG-filmerna är lite "tyngre" om ni förstår vad jag menar då, medan TOS-filmerna är lite "lättare". TFF är helt klart ett riktigt bottennapp till film vilket måste dra ner TOS lite. TNG har den bästa filmen (First Contact).

Jag säger att jag inte kan bestämma mig och bestämmer mig för att de är så olika att det är svårt att göra en direkt jämförelse. Därför blir det lika mellan dem! :P

Haha jag kan inte annat än hålla med faktiskt! Kollade på The Undiscovered Country igår med en polare. Sist jag tittade på den måste jag har varit 9 eller nått. Jag blev så tagen över hur bra den filmen faktiskt var! En av mina nya favoriter faktiskt. Men First Contact kommer ju alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.

Jag säger att jag inte kan bestämma mig och bestämmer mig för att de är så olika att det är svårt att göra en direkt jämförelse. Därför blir det lika mellan dem! :P

Tyngre vet jag inte om jag kan hålla med om. TMP, WoK, TUC och även till viss del TFF har en viss tyngd i sig som inte kan tas som lättsam.

TOS har TFF ja, men TNG har Nemesis som tagit över tronen som Star Treks sämsta film medan TFF växt något hos fansen. Sen tycker jag personligen inte att Generations & insurrection är något vidare heller.

Själv tycker jag att Nemesis inte alls är en så dålig film. Den har dock en liten grupp kritiker som ofta klagar på den medans många andra tycker att den är medel för Star Trek filmerna och därför inte säger något. Tittar man på gamla foruminlägg från när Nemesis var ny så är de flesta reaktioner positiva. Men nu är det inte dags att starta ännu en Nemesis diskussion här :)

TFF tyckte jag också var sämre andra gången jag såg den vilket jag tycker visar på att den är ytlig. Nej, TFF är riktigt dålig för att vara ST. ST ska man kunna se om många gånger (som TWOK eller FC).

TOS-filmerna tycker jag är mer av äventyrsfilmer, TNG-filmerna är en mer "realistisk" (om man kan säga så) science fiction :)

Haha, du låter lite som Aike där :lol: Har aldrig stött på en film (inom Star Trek) som det skrivits så mycket dåligt om än Nemesis, med TFF på en andraplats. Att gamla inlägg här pratar positivt om den är ju inte så konstigt, om jag inte minns fel har den fler röster som bästa film än de flesta, om inte alla TOS-filmer på det här forumet. Något som är väldigt speciellt för just det här forumet där TOS inte kommer i närheten av populariteten TNG har. Sen har ju nya filmer tendensen att hypas upp och när den hypen väl lägger sig så ser man filmen för vad det egentligen är. TMP mottogs ju inte bra alls från början men har blivit lite av en favorit hos många efter att åren gått, på det största amerikanska Trek forumet hamnade den på andra plats över bästa film om jag inte minns fel, efter WoK.

Tycker det helt motsatta angående TFF, TFF blir bara bättre för varje gång man ser den, alltid något nytt man hittar. Det är nog lite mer äventyr i TOS-filmerna, men det innebär ju inte att dom inte är "tunga" eller har ett djup för det. FC och NEM ingår ju i samma skara med mindre av det goda du nämner, medan Generations & Insurrection kanske gav det ett försök men misslyckades grovt sett till det hela.

Jag sa inte att alla TOS-filmer inte tåls att ses om. Jag har sett TWOK tre gånger och den har blivit bättre varje gång!!!

Att jag låter som Aike kan vara för att jag tycker att han har rätt om Nemesis :P Och att jag har läst gamla forumtårdar från när NEM släpptes :)

Verkar som att vi får hålla med varndra om att vi inte håller med varandra <_<