DominionMaster Posted February 1, 2009 Report Share Posted February 1, 2009 Jag är fortfarande i dag extremt imponerad hur Kubrick och gänget lyckades få till denna film! Den är extremt välgjord för sin tid! Vad tycker ni andra? Personligen tycker jag den fortfarande håller måttet, och är snyggare än mycket Sci-Fi som gjort i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Den är snygg och kanske den bästa seriösa sci-fifilmen. Men tycker den är lite tråkig. Uppföljaren är bättre. Dock är Clarke en av de bästa författarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Det känns som att vi har diskuterat 2001 förut... Mitt svar är att det är en tänkvärd film med bra grundidé och flera lysande scener men att den är seg, seg, seg! Boken som ac clarke har skrivit är mycket bättre (okej man ska inte jämföra äpplen och päron!) och en verklig superklassiker inom sci fi. Det är helt klart att en nygjord 2001 med högre tempo och mer action skulle kunna bli lysande! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Mins inte mycket av den längre(dax att se om). I dag känns väll filmen kanske lite långsam, men när det begav sig var det säkert en mycket mäktig upplevelse. Filmningen och hur man använt bilder i filmen är mycket bra. Funkar bra änn i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DominionMaster Posted February 2, 2009 Author Report Share Posted February 2, 2009 Jag upplever den inte som seg längre, samma sak med Motion Picture. Det är en underbar visuell upplevelse att titta på. Men är man ute efter ett högt tempo ska man se andra filmer som Matrix osv.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 3, 2009 Report Share Posted February 3, 2009 Jag upplever den inte som seg längre, samma sak med Motion Picture. Det är en underbar visuell upplevelse att titta på. Men är man ute efter ett högt tempo ska man se andra filmer som Matrix osv.. Jag har haft samma "utveckling" med båda dessa filmer. De är definitivt mer intressanta än sega för mig idag. Dock är inflygningen till skeppet i TMP alldeles för lång. Tycker verkligen inte att 2001 behöver någon nyinspelning, ja förutom slutet då förstås. De bygger upp filmen mästerligt och den är intressant rakt igenom och sedan avslutas allt i ett av de mer fånigare anti-klimax jag sett. Tyvärr. I det avseendet är 2010 bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 3, 2009 Report Share Posted February 3, 2009 Eller som någon sa: Den är seg rakt igenom till det uberflummiga slutet. Jag undrar vad de hade tagit när de skrev det egentligen? Jag menar det bryter ju av 180 grader mot resten av filmen! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 3, 2009 Report Share Posted February 3, 2009 Ich så irriterande :arg: . Jag mins inte slutet. Nu måste jag ju se filmen snarast möjligt....Såvida inte någon lägger in en spoiler och uppfriskar mitt minne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 4, 2009 Report Share Posted February 4, 2009 Tja om du tänker dig en dåre som knallar runt på ett flott mentalsjukhus i rymddräkt så är du sanningen rätt nära... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 4, 2009 Report Share Posted February 4, 2009 Tja om du tänker dig en dåre som knallar runt på ett flott mentalsjukhus i rymddräkt så är du sanningen rätt nära... J. Ett flott mentalsjukhus i rymddräkt??? Var då?? :blink: :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Ups! :rodna: Det är dåren som knallar runt i rymdräkt och ingenting annat. Det är svårt att hålla reda på syftningarna ibland. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
USS VOYAGER Posted February 17, 2010 Report Share Posted February 17, 2010 Ja filmen håller än. Skulle vilja se dom två sista bökerna filmatiserade också, förästen filmatisera Clarkes alla böcker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted November 11, 2012 Report Share Posted November 11, 2012 Saken med 2001 är lite den att Kubrick fick låna en typ av kameror av NASA som gav filmen ett alldeles speciellt djup och ljus. Samma kameror skall tydligen ha använts vid inspelningen av Barry Lindon. 2001 beskriver mycket den verklighet som det handlar om när man vistas i rymden. Det är mycket transport, tiden går långsamt. Händer det något så går det dock snabbt... Jag gillade 2010 med. Men man fick aldrig samma djup i den som i 2001. Handlingen tilltalade nog de flesta mer i 2010 då den inte var lika filosofisk som 2001. Just Kubrick's samarbete med NASA satte väl fart på ryktena om att månlandningarna var fake... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts