Aike Posted February 12, 2009 Report Share Posted February 12, 2009 Ja, vad hade du gjort annorlunda om det var du som hittade på Voyager? Några punkter man kan tänka på: Grundhandlingen: Voyager är strandsatt i deltakvadranten. Hur ser du på den? Skulle den ha varit annorlunda? Eller skulle du ändrat på på hur de gestaltade resan hem? Skådespelarna. Passade de som var valda? Eller skulle du bytt ut någon? Osv? Rollfigurerna? Hur ser du på dem? Funkade de eller inte? Skulle du tagit bort någon eller lagt till någon? Manusen Var de bra? Eller dåliga? Vad skulle du gjort annorlunda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted February 12, 2009 Report Share Posted February 12, 2009 Jag hade gett Seven en lite bättre och mindre sexistisk kostym, annars hade jag nog inte ändrat mycket - jag tycker serien är såväl välcastad, har bra handling och manus, förutom ett enstaka avsnitt t.ex. "The thaw" som bara är pinsamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest susdan74 Posted February 12, 2009 Report Share Posted February 12, 2009 Jag hade behållt konceptet att dom fastnade i deltakvadranten, det är en av få aspekter med serien som gör den unik och sticker ut lite mer än övriga serier. Kanske att jag hade ändrat lite i handlingen för dom olika avsnitten så att flera hade handlat om att ta sig hem igen och att dom hade gjort flera framsteg på den punkten, men även ha drabbats av fler bakslag. Karaktärerna hade jag nog putsat till lite. Mindre sexappeal på Seven of Nine, gjort henne mer intressant utifrån hennes övergång från att vara borg till att bli mer och mer mänsklig, snarare än hennes utseende. Jag hade nog även tonat ner Neelix en aning, han får gärna vara seriens comic relief, men jag tyckte många gånger att han blev lite för barnslig. Jag hade även sett till att göra lite flera motsättningar inom besättningen, stundtals är det väldigt tillrättalagt och det hade behövts röra om i grytan lite mer med intriger. Mer kontinuitet hade jag sett till att få in, med flera sammanhängande story arcs. Det är vad jag kan komma på, på rak arm. Vad tycker du själv då Aike? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 12, 2009 Author Report Share Posted February 12, 2009 Jag hade gärna sett att skeppet inte var strandsatt, utan att man hade på något sätt hamnat där för att utforska. Sedan kanske man hade kunnat varit vilse ett tag, men inte hela serien. När det gäller karaktärerna skulle jag behållit Kes i hela serien och låtit henne åldrats för varje säsong, såsom de beskrev rollfiguren från början. Serien är på manusnivå lite orealistisk, eftersom de har ett överflöd av resurser (så framstod det inte under den första säsongen). Man gör sig av med för många skyttlar och torpeder, vilket aldrig förklarades. Jag hade nog låtit dem fått göra tuffare val när det gäller resurserna. Sedan skulle resan hem ta 70 år. Med tanke på att de flesta ombord var 25-50 rimligtvis, så borde Janeway ha planerat för hur nästa generation skulle ta över skeppet. Därför är många av relationerna ombord orealistiska. De är romantiskt orienterade, men tillför ingen nytta för besättningen som helhet. Janeway borde ha övervägt konvenansäktenskap för att få i gång barnafödandet. Men det hade man nog aldrig vågat göra för att behålla tv-publiken ;) Sedan hade jag nog tagit bort en eller två säsonger och gett dem till Enterprise som hade mycket större potential ju längre serien led. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 13, 2009 Report Share Posted February 13, 2009 Intressant fråga! Grundiden har både fördelar och nackdelar. Fördelarna är att de är strandsatta in the midle of nowhere och måste ta sig hem nackdelarna är att det ger lite utbyte av personal och personer och lite kontakt med de invanda fienderna. Man kanske borde ha struntat i kazonerna och focuserat direkt på borg som huvudfiende (lite som stargate:atlantis focuserar på Wraith) och låtit borg i början vara den där fasanfulla fienden som när som helst kan sätta p för expeditionen om de bara får tag i dem. Jag har haft lite svårt för Kes och skulle definetivt göra något åt henne. Försöka hitta en skådespelare som bättre kan spela på känslor och vara en bra motspelare love scenes visa vi Neelix (deras kärlekhistoria hamnar ju i ett svart hål ganska snabbt) Dessutom skulle jag nog försöka behålla Seska ombord och låta henne mer aktivt skapa olika allianser och hitta på hyss för att ställa till det för Janeway. Manus är svårt eftersom det mycket bygger på vilka förutsättningar man ger serien. Med förändringarna ovan följer naturligtvis att manusen blir annorlunda och att handlingen förtätas och förhoppningsvis blir ännu mer spännande. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest susdan74 Posted February 13, 2009 Report Share Posted February 13, 2009 (edited) Jag hade gärna sett att skeppet inte var strandsatt, utan att man hade på något sätt hamnat där för att utforska. Sedan kanske man hade kunnat varit vilse ett tag, men inte hela serien. Hur hade du tänkt det. Om man inte "kastade" VOY till deltakvadranden så skulle det ju ta väldigt lång tid för dom att ta sig dit, menar du att hela serien skulle handla om hur VOY tar sig till deltakvadranten för att utforska något? Och att göra det med en eller två säsonger mindre? När det gäller karaktärerna skulle jag behållit Kes i hela serien och låtit henne åldrats för varje säsong, såsom de beskrev rollfiguren från början. Det tycker jag låter som en intressant idé. Jag skulle dock inte vilja offra någon karaktär till förmån för henne, utan man skulle kunna tagit med även Seven of Nine framöver då jag tycker att hon tillför serien en del viktiga och intressanta moment. Man gör sig av med för många skyttlar och torpeder, vilket aldrig förklarades. Till en del så förklaras det. Dom lär sig att tillverka saker efterhand och hittar/förhandlar till sig förnödenheter. Sedan hade jag nog tagit bort en eller två säsonger och gett dem till Enterprise som hade mycket större potential ju längre serien led. Om man hade satsat på ett annat koncept än "fast i deltakvadranten och måste ta oss hem" så skulle det fungera. Fast färre säsonger är ju inte samma sak som kvalité. ENT är ju ett bra besvis på det, det var ju först tack vare att serien blev nedläggningshotad som manusf??rfattarna verkligen lade manken till och producerade bra manus. Se bara på DS9, den är sju säsonger lång och en mycket bra serie. Att ta bort en eller två säsonger och fortfarande tro att det skulle blivit lika bra är jag ytterst tveksam till. Man kanske borde ha struntat i kazonerna och focuserat direkt på borg som huvudfiende (lite som Stargate: Atlantis focuserar på Wraith) Det tycker jag inte. Borg är (och var även då) en ganska platt fiende. Jag hade då hellre sett att man kunde ha delvis utvecklat Kazons samt även introducerat någon annan fiende, nu gör du det till viss del, men det är väldigt få avsnitt som har med samma fiende om och om igen, så som dom gör med Borg. och låtit borg i början vara den där fasanfulla fienden som när som helst kan sätta p för expeditionen om de bara får tag i dem Problemet med Borg är att dom inte är någon fasansfull fiende längre. Första gången dom dök upp var dom det men ju mer dom varit med inom Star Trek så har dom gått från att vara fasansfulla och svårbesegrade till att nästan alltid besegras lätt (speciellt inom dom 5 sista minuterna av ett avsnitt). Dessutom skulle jag nog försöka behålla Seska ombord och låta henne mer aktivt skapa olika allianser och hitta på hyss för att ställa till det för Janeway. Det tycker jag med. Hon var en riktigt intressant karaktär som tyvärr utgick ur serien för tidigt. Jag hade gärna sett ännu fler motsättningar inom besättningen, inte bara från hennes sida, med tanke på alla beslut som tas under resans gång så borde det ha uppstått mer osämja än vad det gjorde i serien. Edited February 13, 2009 by susdan74 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 13, 2009 Author Report Share Posted February 13, 2009 (edited) Hur hade du tänkt det. Om man inte "kastade" VOY till deltakvadranden så skulle det ju ta väldigt lång tid för dom att ta sig dit, menar du att hela serien skulle handla om hur VOY tar sig till deltakvadranten för att utforska något? Och att göra det med en eller två säsonger mindre? Man kunde t ex hittat en transwarptunnel, maskhål eller förhandlat med en Caretaker om att ta sig mellan alfa- och deltakvadranten. Det tycker jag låter som en intressant idé. Jag skulle dock inte vilja offra någon karaktär till förmån för henne, utan man skulle kunna tagit med även Seven of Nine framöver då jag tycker att hon tillför serien en del viktiga och intressanta moment. Nej, hon kunde varit kvar med. Med färre säsonger hade de haft råd att ha fler skådespelare. Edited February 13, 2009 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Jag skulle ha sett till att man inte överexploaterade Borgerna. Kanske skulle jag inte ha haft med dom alls. Jag skulle skrivit karaktären Janeway väldigt annorlunda. Jag skulle ha spetsat till konflikterna Starfleet vs Maquis. Det slarvade man bort totalt under de förta säsongerna. Bättre/fler manus/avsnitt för Kes och Kim. Därigenom skulle jag sluppit förnedra mig med att ta in en storbystad blondin i tight catsuit istället för Kes. Och tack vare att jag nästan helt skippat Borgerna också. Jag skulle skicka de som uppfann de olika nya raserna till ett straffläger tills de kom på något bättre än Klingon-kopiorna Kazons. Så som ni märker finns det en hel del jag skulle göra annorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Och vad är det för fel på storbystade blondiner i cat suit nudå? :rodna: Men allvarligt talat: Vem är mest känd bland icke trekkers av Kes och Seven? Men jag är nog böjd att hålla med: Förpassa Kazonerna till Beta kvadranten, Mer och bättre manus (och gärna en annan skådespelerska) för Kes och så en bättre fokusering på starfleet/maquies konflikten genom att man behåller Seska ombord. Jag fattade aldrig varför hon skulle dra iväg till de där malliga malulkarna för... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 19, 2009 Author Report Share Posted February 19, 2009 Och vad är det för fel på storbystade blondiner i cat suit nudå? :rodna: Men allvarligt talat: Vem är mest känd bland icke trekkers av Kes och Seven? Men jag är nog böjd att hålla med: Förpassa Kazonerna till Beta kvadranten, Mer och bättre manus (och gärna en annan skådespelerska) för Kes och så en bättre fokusering på starfleet/maquies konflikten genom att man behåller Seska ombord. Jag fattade aldrig varför hon skulle dra iväg till de där malliga malulkarna för... J. Angående Kes och Seven: Ingen. Iofs var det lite trist att konflikten med Maquis försvann så snabbt. Samtidigt hade den knappast hållit hela serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 21, 2009 Report Share Posted February 21, 2009 Och vad är det för fel på storbystade blondiner i cat suit nudå? :rodna: Men allvarligt talat: Vem är mest känd bland icke trekkers av Kes och Seven? och gärna en annan skådespelerska) för Kes och så en bättre fokusering på starfleet/maquies konflikten genom att man behåller Seska ombord. Jag fattade aldrig varför hon skulle dra iväg till de där malliga malulkarna för... J. Tycker inte Star Trek ska behöva säljas med sex. Och aldrig i livet att jag byter ut Jennifer Lien. Hon var (då) värd 20 stycken Jeri Ryan minst. Dessutom ser jag ingen plats för Seska överhuvudtaget om jag skall utveckla Maquis-konflikten. När hon drar är hon ju inte lika involverad i Maquis vs Starfleet som vad hon är i sin egen vendetta mot Chakotay och voyager. Angående Kes och Seven: Ingen. Iofs var det lite trist att konflikten med Maquis försvann så snabbt. Samtidigt hade den knappast hållit hela serien. Jo, Seven får anses vara väldigt känd utanför Trekkie-kretsar. Många såg Voy som inte var Trekkies... Klart att Maquis-konflikten inte skulle hålla i 7 säsonger, men den förtjänade definitivt bättre än vad det blev i Voy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 21, 2009 Report Share Posted February 21, 2009 (edited) Jag tycker det var bra att konflikten med Maquis givetvis var viktig att ta upp, men sedan var det skönt att besättningarna blev en och inte bråkade med varandra. Seska funkade bra, men hade inte velat se att det drogs ut längre på den affären. Kanske var det lite för lång som det var. Sex ska inte vara något av ledorden när man försöker sälja Star Trek. Går man in på den vägen är ST verkligen illa ute. Ha inget emot Seven. Hon fungerade mycket bra. Men hade funkar lite bra utan att gå omkring i den där dräckten. Tråkigt att Kes försvann dock. Gillade henne. Edited February 21, 2009 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted March 2, 2009 Report Share Posted March 2, 2009 Hur tråkig är inte jag…..Inget ..typ Jag är ett Braga fan och detta gör att jag har lite svårt att ändra på något. Braga är ett geni gällande komplexitet och rubbar man på en sak uppstår fel någon annanstans. Det ända tydliga problemet var Kes. Detta fixade man till och hennes relation till Janeway blev så mycket bättre i Seven. Alltså Kes och Seven är samma typ av karaktärs idé, det bärande var relationen och Kes karaktären kunde inte utvecklas på ett tillfredställande sätt. Ett annat exempel är hur holodoc utvecklas när Seven kommer med. Kes var begränsad och var tvungen att bytas ut……tänk om man hade gjort samma sak med Riker ojojoj vad bra det hade kunnat bli hahahahaha Så Inget skulle jag vilja ändra….Braga gjorde allt rätt och rättade till det som blev fel…….jo en sak sög….avslutningen. 2 timmar på jorden hade varit trevligt istället för 30 sekunder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted March 2, 2009 Report Share Posted March 2, 2009 Fantastiskt. Det finns nog ingen serie som jag är så helnöjd med som du verkar vara med Voy. Jag vet inte om Braga är ett geni, men han hade bra folk runt omkring sig. Och bättre än Roddenberry tycker jag att han är, därför är det förvånande att han lät Voy spåra ur på så många punkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 2, 2009 Author Report Share Posted March 2, 2009 Fantastiskt. Det finns nog ingen serie som jag är så helnöjd med som du verkar vara med Voy. Jag vet inte om Braga är ett geni, men han hade bra folk runt omkring sig. Och bättre än Roddenberry tycker jag att han är, därför är det förvånande att han lät Voy spåra ur på så många punkter. Han jobbade en del med Enterprise under tiden Voyager gjordes. Men vad jag har hört var han inte en särskilt bra chef heller. Han blev ovän med Moore och en hel del andra under resans gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted March 3, 2009 Report Share Posted March 3, 2009 Jag skulle se till att Kes fick en större roll och att hon hade stannat kvar längre. Antingen hela serien ut eller några säsonger extra. Dock skulle jag inte vilja plocka bort någon annan besättningsmedlen på hennes bekostnad. Tycker t.ex. att Seven tillför serien intressanta tankeställningar. Speciellt när vi pratar om vad en människa egentligen är och hur man kan förbättra sig och bli en ännu bättre individ. Jag hade gärna behållt övriga skådespelare med och försökt utveckla dom. Som Harry t.ex. Hans medverkan är jag inte helt nöjd med men man hade ju kunnat fördjupa den rollen betydligt mer. Att befodrat honom eller så. Tonat ner Neelix lite, han var lite extrem ibland och det är synd med tanke på att han i grund och botten egentligen är en intressant karaktär. Tycker att skådespelarna är allt från riktigt bra till okej så dom skulle jag inte heller vilja byta ut. I handlingen hade jag gärna sett fler motgångar. Ungefär som i Babylon 5, där man inte var rädd för att låta saker gå käpprätt åt skogen. Man hade kunnat göra fiender mer motståndskraftiga. Borgerna hade kunnat få vara mer skräckinjagande och svåra att besegra istället för att dom alltid besegrar dom varje gång. Skeppet hade kunnat ta mer skada, vilket i sin tur hade påverkat besättningen och skapat en intressant utgångspunkt där. Kanske fler dödsfall i besättningen och hur det påverkar allas relation mellan varandra samt hur det påverkar relationen mellan människor och den/dom som dödade besättningsmedlemen. Gärna mer utforskande. Både i rymden och på olika planeter. Överlag är jag nöjd med utgångspunkten som serien har, men man kan alltid putsa till den även på detta plan. Mer kontinuitet i manusen, gärna story arcs som följer med i säsongerna men också genom hela serien. Ungefär som ENT lyckades med under säsong 3 och framförallt 4. Lite tightare alltså. Finns sälert mycket annat man kunde ändrat på men jag kommer inte på mer i skrivande stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted March 3, 2009 Report Share Posted March 3, 2009 Han jobbade en del med Enterprise under tiden Voyager gjordes. Men vad jag har hört var han inte en särskilt bra chef heller. Han blev ovän med Moore och en hel del andra under resans gång. Okej, är det det sista som du baserar hans dåliga chefsskap på eller finns det mer? Jag brydde mig aldrig speciellt mycket om politiken bakom på den tiden (gör det väldigt lite nu också) men friktion och regelrätta bråk präglar många bra kollaborationer. Däremot kan förstås arbetet på ENT ha påverkat i en ännu högre grad, men som sagt, då hade han fortfarande bra folk "under" sig på VOY som skulle sköta den skutan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 3, 2009 Report Share Posted March 3, 2009 Allt kreativt arbete kräver ju känslomässigt engagemang! Så det är klart att det kan vara lätt att känna sig trampad på tårna om någon säger gör om det eller gör så och så. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 5, 2009 Author Report Share Posted March 5, 2009 Okej, är det det sista som du baserar hans dåliga chefsskap på eller finns det mer? Det baseras nog främst på vad Moore har skrivit. De var trots allt väldigt nära länge, men Moore upplevde att Braga behandlade honom som en frilansare och inte som en fast anställd manusförfattare. Och då menar jag inflytande över manus och inte det ekonomiska. Sedan lär Braga ha varit otrevlig och oseriös mot personer som kom in och pitchade historier till serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted March 5, 2009 Report Share Posted March 5, 2009 Det baseras nog främst på vad Moore har skrivit. De var trots allt väldigt nära länge, men Moore upplevde att Braga behandlade honom som en frilansare och inte som en fast anställd manusförfattare. Och då menar jag inflytande över manus och inte det ekonomiska. Sedan lär Braga ha varit otrevlig och oseriös mot personer som kom in och pitchade historier till serien. Intressant, har han skrivit en bok eller handlar det om artiklar, chattreferat eller vad? Vore intressant att läsa "direkt från källan". För speciellt din sista mening är ju mycket hörsägen och sådant tar jag med en rejäl nypa salt om det handlar om konflikter. Å andra sidan är det sällan någon rök utan eld i de situationerna heller så... <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 5, 2009 Author Report Share Posted March 5, 2009 Här är en länk där Moore diskuterar varför han slutade: http://www.mania.com/star-trek-profile-fan...icle_18708.html Inlägg 50 i kommentarerna efter artikeln handlar om en som pitchade för Braga: http://trekmovie.com/2007/08/12/vegascon-0...life-with-trek/ Braga svarar i kommentarerna med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted March 6, 2009 Report Share Posted March 6, 2009 Det är svårt att fundera på förändringar när det gäller en serie som hos mig är så inpräntad som Voyager och som jag verkligen gillar. Grundhandlingen skulle jag nog inte ändra nämnvärt på. Den fungerar bra och gör att Voyager skiljer sig från tidigare serier. Star Trek har handlat om att "go where noone has gone before" och det stämmer verkligen i detta fall. Så idén med ett skepp strandsatt i Deltakvadranten och som försöker ta sig hem hade jag låtit vara intakt. Skådespelarna gör ett bra jobb överlag och när det gäller grundbesättningen vet jag inte om jag hade ändrat något. Det finns säkert andra skådespelare som hade kunnat fylla rollerna men jag ser ingen anledning att gå in på det när man redan har en fungerande ensemble. Den enda återkommande personen jag hade bytt ut är Manu Intiraymi som spelar Icheb då jag finner hans insatts platt och tråkigt grå. Rollfigurerna har en bra grund och de flesta framställs på ett sätt som jag inte inte direkt kan klaga på (t.o.m. Neelix som många verkar ogilla). Vissa av rollfigurerna hade kunnat gå längre i sin utveckling. Manusen är förmodligen det jag skulle ändra mest på genom att införa mer kontinuitet. Voyagers upplägg är som gjort för det så jag tycker det är lite synd att det inte utnyttjades mer. Förmodligen hade jag också låtit motsättningen mellan starfleet- och maquisbesättningarna fortgå något längre på så sätt att det hade fått vara starkt i början och sedan ebbat ut över en längre tid. Något jag dock inte skulle ändra på är slutet då jag anser det vara det bästa asvlutet på någon Star Trek-serie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagas Posted April 26, 2009 Report Share Posted April 26, 2009 (edited) Deltakvadranten är okey men gillar inte alls vad de gör med Borg. Borg var ju den värsta fienden som fanns i TNG, massvis med skepp förlorades vid Wolf 359 men i Voyager så klarar ett litet Intrepid-klass skepp (som bara är lätt kryssare och ca en tiondel av ett Galaxy-klass skepp) av massor med Borg utan större problem.Visst borde de fått litet övertag tack vare 7 of 9 men Borg borde ha adapterat bättre och den fördelen försvunnit. Vad det gäller rollerna tycker jag Kes var ganska onödig, gillade aldrig henne. Neelix blev okey efter ett tag när man fick se hans seriösa sida så kan inte klaga för mycket på honom. Seven gillade jag, kunde såklart varit mer fokuserat på hennes resa till att bli människa och mindre på sexappeal men tyckte det var ganska många avsnitt och hon utvecklades under hela serien så överlag var det bra. Skådespelarna gjorde ett bra jobb bland de som var i huvudgänget. Men som sagt största problemet var att Borg reducerades så mycket i skräckfaktor att Dominion i DS9 framstår som ett mycket större ut mot hela Federationen än vad Borg gjorde mot ett enda skepp. Edited April 26, 2009 by dagas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted May 5, 2009 Report Share Posted May 5, 2009 Problemet med ett tema som används flitigt är att det blir mindre. Så är det med Borg i Voyager. Generelt sett tycker jag att Borgerna tillför mycket till VOY och att det blev många riktigt bra avsnitt. Sedan håller jag med om att Borgerna gradvis förlorade den där "kalla kåren" längs ryggraden, som alltid fans i TNG. Men det är effekten av att man låter Voyager involvera sig i Borgernas värld. Man kunde gjort lite färre avsnitt, och alltid låtit borgerna ha ett större övertag, samt inte blivit så personliga med dem. Detta kanske skulle kunnat bibehålla lite av skräcken med borgerna, men jag tror ändå att det var oundvikligt i VOY att borgerna blev som de blev. Det vore tråkigt om vi inte fått se så mycket av dem som vi gjorde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 5, 2009 Report Share Posted May 5, 2009 Det är många fiender som har fått vandra den vägen, unkas! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts