Gå till innehåll

Bokcirkel med Star Trek-böcker


crazy_voyager

Rekommenderade inlägg

***skapad som en delning av en annan diskussion***

Ett önskescenario hade ju varit en bokcirkel med star trek litteratur, tänk vad underbart att kunna få tillgång till jättemängder star trek med en liten insats pengar (man delar i cirkeln på kostnaden för böckerna), och dessutom på köpet få massa personer att diskutera böckerna med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ordet bokcirkel nämndes tänkte jag först på varianten där alla läser samma bok under en vecka och sedan diskuterar den. Fast det kallas kanske oftare för "klubb" numera? Hur som helst blir väl den lite väl svår att genomföra.

Nackdelen med förslaget ovan är ju dock att det blir svårt att diskutera boken när bara en person i taget kan ha den. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ingen genomtänkt ide, bara en tanke. Så visst har den barnsjukdomar, men det vore ju härligt om man kunde skapa något åt det hållet åtminstone. Kanske någon form av "bibliotek" där man tillsammans i gruppen köper in böcker och sen lånar dom i tur och ordning, som sagt det var ingen genomtänkt ide, men det kan ju bli ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag fick en vision! :w00t:

En månadsvis Podcast (går att fixa via skype t ex) där allas vår bokciceron, Pjotr'k, guidar oss bland ett par utvalda böcker och/eller teman. Med sig varje månad har han en eller ett par gäster (från forat eller utanför) som har läst samma bok/böcker. Det hela avhandlas i ett trivsamt samtalsformat och syftar till att både höja intresset för ST-böcker samt folkbildning av den litterära sidan av Star Trek. Vem vet, ibland kryddas kanske programmet av tävlingar (vinn en bok så klart!), Star Trek-poesi, Fan fiction-noveller och annat som går att knyta in i detta.

Det var inte meningen att peka ut någon för det här projektet, men skulle någon leda en dylik podcast finns det väl knappast någon bättre lämpad, eller? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle jag också gilla! Som 12-åring har man ju inte hur mycket pengar som helst, men jag vill läsa hur många Star Trek böcker som helst. Därför skulle jag gilla en bokcirkel där t ex alla köper varsin Star Trek bok och sen skickar man runt dem tills boken kommer tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan säkert bli båda två ditt förslag verkar också var bra Tom_Hell. En Star Trek bok podcast på svenska vore ju också super!

Båda kanske kan komma ut från detta ämne. Men som sagt det fu kallar för det gamla hederliga är det jag tänkte på.

Vilka skulle vara intresserade av det gamla hederliga?

Redigerad av Mr Trek
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda kanske kan komma ut från detta ämne. Men som sagt det fu kallar för det gamla hederliga är det jag tänkte på.

Fast det behöver man ju inte organisera så mycket runt. Det är ju bara att höra av sig till varandra. men men, kör hårt!

Jag skulle nog inte ha orken att stå för en sådan podcast (om jag ens lyckas få Skype att fungera...), men det lät ju riktigt bra, måste jag säga. Fler idéer, tack! :)

Nämnde dig därför att du verkar vara en av de mer (ST)-belästa här på forat. Och själv har jag inte tiden (varken att läsa tillräckligt eller att spela in podcast).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad men jag har nog svårt att få ihop det i en mindre grupp för det kan ta ett bra tag för mgi att läsa ut en bok (jag läser fort men måste läsa mycket studiematerial även på fritiden) så det kan vara ett problem. Men annars tycker jag att bokbytar iden låter bra, frågan är bara hur man ska skicka det. Posten kostar ändå en liten slant när det börjar bli tyngre saker som böcker (man får väl köra på pocket antar jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...