Jump to content

Forskare kommer närmare förmågan att läsa våra tankar

Nyhet

Recommended Posts

mind_reading_090314.jpgSnart kanske forskarna lyckas med det som t.ex. vulcanerna Spock, Tuvok och T'Pol var bra på; läsa våra tankar. Det är ännu långt dit, men forskare vid University College i London har för första gången kunnat förstå försökspersoners tankar enbart genom att se vad hjärnan har för sig. Man lät personerna röra sig i ett virtuellt rum, enbart genom att de föreställde sig var de befann sig i rummet.

Forskarna kunde med hjälp av vad de kallar "rumsceller" i hjärnan som aktiveras beroende på var i rummet personerna föreställde sig att de var, faktiskt kunde se var personerna befann sig i det virtuella rummet.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Enligt källan så verkade det så att de lyckats läsa personens minne snarare än tanke men det kanske är en väldigt difus skillnad mellan de båda. Jag är sannerligen ingen expert på området.

Jag har för övrigt tänkt :) på det här med att läsa en människas tankar. Borde det inte vara fruktansvärt svårt att separera dem från varandra. Jag vet att jag själv har svårt att fokusera mina tankar på bara en sak åt gången. Dessutom borde det vara svårt att utläsa något som går att tolka då tankar består av så mycket mer än bara ord. Det kan vara bilder, känslor och mycket annat.

Jag tror att det kan vara möjligt att kodifiera vissa synaptiska strukturer som aktiveras när vi tänker. Dvs. ett visst mönster motsvarar en viss typ av varseblivningar, föreställningar, tankar o.dyl. T.ex. att nu försöker personen lösa en viss typ av ett matematiskt problem, eller ett spatialt problem, osv. Tror knappast att man kan få större "upplösning" i kodningen än så.

Vi är ännu långt ifrån att läsa tankar på rikigt (som deanna troi) men vi förstår mer och mer om vad olika områden i hjärnan har för uppgifter. Som fleet säger kan vi därför se vilken del av hjärnan som arbetar och därigenom se vilka områden i hjärnan som är aktiv hos en person. Men därifrån till ren tankeläsning är steget mycket långt. J.

Detta var ju nästan lite småläskigt tycker jag... tänk om någon skulle börja läsa ens tankar och veta allt vad man tänker.

Ur en vetenskapligt synpunkt tycker jag att detta verkar intressant och häftigt. Men det kommer antagligen att behövas hårda direktiv mot hur det får användas om vi någon gång lyckas med att verkligen läsa folks tankar.

Detta var ju nästan lite småläskigt tycker jag... tänk om någon skulle börja läsa ens tankar och veta allt vad man tänker.

Ur en vetenskapligt synpunkt tycker jag att detta verkar intressant och häftigt. Men det kommer antagligen att behövas hårda direktiv mot hur det får användas om vi någon gång lyckas med att verkligen läsa folks tankar.

Kanske skulle det finas hårda bestämmelser, men de skulle varje militär ignorera när det passade dem. I krig gäller få regler. Jag tror att denna möjligget skulle missbrukas precis som allt människan skapar.

Kanske skulle det finas hårda bestämmelser, men de skulle varje militär ignorera när det passade dem. I krig gäller få regler. Jag tror att denna möjligget skulle missbrukas precis som allt människan skapar.

Jo det är en anledning till att inte komma på det...

Tyvärr hålls vetenskap inte tillbaks av sånt, och nästan all teknologi kan missbrukas, och teknologi som kommit till i krig kan ofta få enorma civila användningsområden. Andra världskriget skapade tillexempel en hel radda nya teknologier som idag används dagligen i våra liv. Teknologiska framsteg och vetenskap binds helt enkelt sällan av sånt här tänkande enligt min åsikt, uppfinningar kommer komma till oavsett deras potentiellt farliga anvädningsområden. Och även uppfinningar som uppfinns i "ont" syfte kan tjäna mycket gott, men alla nya upptäckter börjar som nyfödda. Det är omöjligt att säga vad dom kommer leda till när dom är färdigutvecklade

Du behöver nog inte vara så orolig.

För det första så är det här ju inte direkt någon tankeläsning, utan snarare bara ett utnyttjande av att data lagras i olika delar av hjärnan. Om du t.ex. räknar matte så används en del av hjärnan medan en helt annan används när du pratar. Det är inga direkta problem att avgöra vilket av dem du gör om man kollar på din hjärna i MRI. En sådan scan kan bara visa var i din hjärna det är aktivitet, inte vad det är för uppgift du räknar eller ämne du diskuterar.

Jag har rätt svårt för att tro att "äkta tankeläsning" skulle kunna fungera. Detta dels för att ett minne i sig inte är något "fysiskt objekt" utan snarare något som har med kopplingar mellan nervbanor och dylikt att göra. Eftersom sådant är unikt för varje hjärna skulle det därmed troligen krävas en kalibrering av "läsutrustningen" för varje person som skall avläsas.

Dessutom borde det heller inte gå att avläsa någon utan att personen (antagligen) är medveten om det, eftersom det inte kan göras på avstånd.

• Create New...