Gå till innehåll

Diskutera och betygsätt Star Trek (Spoilervarning!)


Aike

Vad tycker du?  

64 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Utmärkt
      18
    • Mycket bra
      22
    • Bra
      11
    • Godkänd
      6
    • Usel
      7


Rekommenderade inlägg

Nu hade jag rätt låga förväntningar på filmen, då jag trodde handlingen skulle skära sig med originalserien. Men jag måste säga att jag blev positivt överraskad! Tidslinjen störde mig något, visserligen, men man får tänka på att allt faktiskt utspelade sig i en alternativ verklighet, om jag inte minns fel. Dessutom gjorde skådespelarna ett otroligt bra jobb i att återskapa karaktärerna från originalserien.

Filmen innehöll dessutom en lagom dos av humor, science fiction, relationer, konflikter och action. Därmed borde den kunna locka till sig en hel del nya Star Trek-fans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Filmen började i ett raskt tempo, det var både spännande och actionfyllt, man blev mer eller mindre fastklistrad i stolen direkt. Filmen fortsatte i samma anda, kanske inte konstant action (dock väldigt mycket), men den höll sig alltid intressant, man blev aldrig uttråkad eller något liknande, vilket är viktigt i en film. Karaktärerna, eller skådespelarnas prestationer, var dock inte bland det bättre i filmen.

Chekov hade dom gjort till ett komplett skämt, man skrattade åt kraken, inte med honom. Överdriven accent bara för att generera lite skratt, och dessutom göra honom till en virrpanna. Nej det gillade jag inte.

Scotty är en annan karaktär som inte var ett dugg likt originalet, han var endast till för comic relief. Visst skrattade man åt vissa av hans kommentarer, men det gjorde man på bekostnad av hans karaktär som kunde varit så mycket mer.

McCoy, spelad av Karl Urban, herregud vilken prestation! Helt klockren, den absolut bästa i hela filmen, väldigt synd att dom använde honom för lite. Filmen hade höjt sig ett snäpp om man haft flera scener med honom misstänker jag.

Uhura vet jag inte vad jag ska skriva om, hon hade ju inte överdrivet mycket repliker i serien eller filmerna så det är svårt att jämföra. Hon får godkänt.

Sulu var kul att se när man väl fick se honom, vilket inte var ofta. Han fick dock en scen att briljera i och den skötte han sig bra. Kul att dom tog med hans fäktningserfarenhet från originalserien.

Spock var helt ok, inte mycket mer dock, och det gör ont att säga. Hade högre förhoppningar om Quinto's Spock men dom höll sig inte. Att se honom kändes inte som att se Spock helt enkelt, kändes som att se en annan Vulcan ungefär. Han är definitivt ingen Nimoy, och det blev uppenbart under filmens gång.

Kirk, samma gäller även honom. Pine skötte sig bra i filmen, men som Kirk var han endast godkänd på gränsen till bra. Han är ingen Shatner, han kommer inte ens nära och jag tvekar på att han kommer nå en hundradel av hans briljans i följande filmer.

Nero var en bra fiende men han hade alldeles för lite screentime för att verkligen briljera, vilket är synd. Väldigt bra Star Trek skurkar är det kanske inte ett överflöd av.

Pike var nog en av de bättre karaktärerna i filmen. Gillade skådespelaren som gjorde kaptenen väldigt älskvärd. Han får högt betyg utav mig.

Sarek var tyvärr det svagaste kortet i bunten, stel och tråkig skulle jag vilja beskriva honom. Mark Lenard hade gåvan att vad han än hade för repliker så behöll han en viss charm som var svår att slå. Han var en person man kunde sitta och höra ett föredrag om sniglar i tre timmar och aldrig bli uttråkad.

Nimoy's Spock var givetvis höjdpunkten i filmen för min del, att äntligen få se Nimoy på vita duken var en dröm som äntligen gått i uppfyllelse. Repliken "I have and always shall be your friend" rörde hjärtat direkt. Ville skrika som en liten flicka när jag såg honom först men behöll lugnet ändå. Den äldre Spock verkar ha tagit till sig sin mänskliga halva ännu mer i den här filmen, vilket var intressant att se. Att se Nimoy's Spock i samma film som Quinto's prestation som densamma gör klyftan enbart större. Nimoy is and always shall be, his father.

Trots att besättningen inte kändes hundraprocentig jämfört med den gamla så var det lätt att koppla bort det så att det inte stör njutningen av filmen då...

detta är en alternativ tidslinje.

På grund av det ovannämnda tappar filmen och även kommande filmer väldigt mycket, för att...

det just är en alternativ tidslinje. Det här är inte besättningen vi fått följa i serien & filmerna. Vi fick inte se en origin-story med originalbesättning vi känner till, utan vi fick se origin-storyn för en alternativ besättning. Hade Kirk's pappa nu inte dött som han gjorde hade förmodligen inte Kirk varit ett "problembarn" som han var i början, till exempel. Detta är på både gott och ont, jag ville egentligen inte ha en origin-story där man får veta allt om originalbesättnings förflutna, hur de blev som de blev etc, men att det är en alternativ tidslinje vi nu kommer få följa innebär även att intresset för denna alternativa besättning minskat drastiskt, iaf för mig

En tanke angående...

Spock och Uhura's förhållande. Tycker det var lite löjligt. Känns som att det mer var ett sätt att "chocka" publiken än att ge karaktärerna lite mer att jobba med, det här kunde jag varit utan, gott och väl.

Och apropå...

förstörelsen utav Vulcan, alternativ tidslinje eller ej så gjorde det mig både ledsen och sur. Vulcan som varit en så viktig planet i federationen...

:(

För att inte tala om...

att gamla Spock blev kvar i den alternativa tidslinjen och inte på något sätt tog sig tillbaka hem till sin tid, var intressant. Det öppnar ju definitivt för att han skulle kunna vara med i en till film. Hans scen med den unga Spock var för övrigt en av de bästa scenerna i filmen.

Filmen kunde varit en halvtimma längre kanske, den kändes ganska kort trots sina 2 timmar och 6 minuter. Jag älskade alla små referenser till originalserien och vissa filmer, det var kul att hålla utkik efter dessa. Trots all den suveräna action genom hela filmen ligger styrkan i Star Trek kvar i dialogerna, vilket var det jag gillade mest med filmen, de gånger dialogerna var på topp.

Jag skulle klassa filmen som mycket bra, men den kommer inte i närheten av de flesta Star Trek filmerna med originalbesättningen, om ens någon.

Redigerad av The Holy Three
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På grund av det ovannämnda tappar filmen och även kommande filmer väldigt mycket, för att...

det just är en alternativ tidslinje. Det här är inte besättningen vi fått följa i serien & filmerna. Vi fick inte se en origin-story med originalbesättning vi känner till, utan vi fick se origin-storyn för en alternativ besättning. Hade Kirk's pappa nu inte dött som han gjorde hade förmodligen inte Kirk varit ett "problembarn" som han var i början, till exempel. Detta är på både gott och ont, jag ville egentligen inte ha en origin-story där man får veta allt om originalbesättnings förflutna, hur de blev som de blev etc, men att det är en alternativ tidslinje vi nu kommer få följa innebär även att intresset för denna alternativa besättning minskat drastiskt, iaf för mig

Vad jag har hört var han ett problembarn till vis del i den "riktiga" tidslinjen också. Iallafall enligt boken Academy: Collision Course(av William Shatner) iallafall.

Redigerad av Mr Trek
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McCoy, spelad av Karl Urban, herregud vilken prestation! Helt klockren, den absolut bästa i hela filmen, väldigt synd att dom använde honom för lite. Filmen hade höjt sig ett snäpp om man haft flera scener med honom misstänker jag.

Karl Urban är verkligen suverän. Han kan ändra sig helt från roll till roll.

Exempelvis spelar han en iskall mördare i The Bourne Supremacy. Jag hade inte känt igen honom om han jag inte visste att det var han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ha sett den fyra gånger så är dessa sakerna jag märker:

-Filmen är snabbare än annan Trek, men knappast det snabbaste i filmväg (Bournefilmerna särskilt del två och tre är snabbare). Jag har i alla fall inget problem att hänga med.

-Bästa scenen: Spock och Sarek tillsammans efter Amanda hade dött.

-Ben Cross var suverän som Sarek. Nej, han är inte det minsta lik den utmärkte Mark Lenard. Men rolltolkningen är perfekt för filmen. Hans min efter de beamade upp Amanda sade allt.

-Jag gillar de två ungdomsscenerna mycket. De fångar essensen i Kirk och Spock.

-Quinto var suverän. Nu är Nimoy nödvändig för handlingen, men Quinto överträffar honom i den här filmen. Sedan är kemin mellan Quinto och Pine mycket bra. De klarar sig själva.

-Största nackdelen med filmen tycker jag är att Shatner, Nimoy och Kelley inte fick göra en film som denna som utgår från vad som var bra i originalserien. Ok, effekterna hade inte varit lika bra på 70-talet, men Kirk, Spock och McCoy är som bäst när de är 30-årsåldern. TOS hade mycket action, rörelse och var mer fysisk än annan Trek just för att rollfigurerna var lite yngre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spocks ögonbryn gjorde dock inte den där grejen, ni vet vad jag menar... :blink:

Om du menar att han höjde på dem så jo. Du får se filmen igen ;)

Hehe, jo, det lär nog hända i framtiden. Måste ha missat det då, det var iaf inte lika märkbart som Nimoys ögonbrynshöjningar. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motivera gärna varför.

Det är inte längre Star Trek man ser utan en nerdumning av serien till förmån för ett biospektakel för den större publiken. En film som håller sig inom Hollywoodramen, d.v.s. bara yta och inget innehåll.

Jag vet ingen Star Trek-film som inte har haft en ambition att nå en större publik. 1-4 var alla på topp-tio-listan över de mest sedda filmerna i USA de år de kom ut.

Alla TNG-filmerna gick hade rejält med action och oneliners. Om det finns nedumning i Trek-filmer så är nog Insurrection det värsta exemplet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var riktigt kul att gå på premiären i Göteborg. Slutsåld föreställning i största salongen. WCT var på plats och lottade ut prylar innan filmen började och berättade om föreningen. Så det blir kanske en del nya ansikten på treffen idag.

Var det några applåder medan de visade filmen?

Jag hade gärna gått bara för stämningen, men var för trött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var riktigt kul att gå på premiären i Göteborg. Slutsåld föreställning i största salongen. WCT var på plats och lottade ut prylar innan filmen började och berättade om föreningen. Så det blir kanske en del nya ansikten på treffen idag.

Var det några applåder medan de visade filmen?

Jag hade gärna gått bara för stämningen, men var för trött.

När de presenterade filmen gick det knappt att höra på grund av applåderna, sen så blev de applåder ett antal gånger under filmen t ex efter replikerna "Leonard McCoy" "Jim Kirk" och flera andra gånger, stämningen var på topp och salongen var fullsatt(alla 417 platser)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara ett ord som ens kommer i närheten av hur bra den var: "WOW!". Jag älskade filmen redan från de första sekunderna ända till slutet. Det kan i och för sig bero på att jag är en liten 13-årig (pojkaktig) flicka som varken är van med bio eller coola specialeffekter, men i vilket fall, under nästan hela filmen så skiftade mitt ansiktsutryck mellan gapande och leende med vidöppna ögon.

Jag hade hört att specialeffekterna var bra, men jag hade aldrig föreställt mig något så spännande och dramatiskt, men ändå något som känns "verkligt". Vad jag gillade ännu mer var ljudet, soundtracket. De typiska, realistiska ljudeffekterna och den medryckande bakgrundsmusiken.

Vad gäller handlingen och uppbyggnaden i filmen lite snabb, så jag har lite svårt att urskilja ordningen på flashbackarna jag fortfarande får. Men jag ska försöka fålite ordning på dem. Hehe... Prologen med George Kirks död och Jims födsel var riktigt vacker, tycker jag. Jag började nästan gråta (känsliga lilla jag, suck).

Älskade det med tidsresorna med gamle Spock, Nero, de (till och med för att vara Star Trek) futuristiska skeppen; det helt klart läskiga, romulanska skeppet. Vad jag älskade till och mer var kemin mellan Kirk och Spock, hur de som först möts som fiender ändrar riktning och blir till oskiljaktiga vänner.

Innan filmen var jag lite rädd för hur det skulle vara med romanser, och jag tänkte att; om det skulle vara en romans med, så skulle Uhura vara med i den, och jag hade rätt: Uhura och Spock = Jättesöta <3 (Vet inte hur det ligger till i Tos, men, men...).

När det kommer till karaktärerna så föll nästan alla av de nya skådespelarna på plats i historien perfekt, man kunde helt enkelt känna igen dem.

Tack för att du läste min syn på den nya filmen, att få se vad "nybörjare" på olika saker tycker har jag själv märkt är underhållande. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en gammal trekkie så var det med blandade känslor jag gick för att se filmen. Men jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Filmen har en råare ton gentemot det gamla Star Trek universumet. Det är mer ärliga stridscener där folk faktiskt blir skadade och behåller blåmärken och andra revor på ett trovärdigt och korrekt sätt. Samtidigt sträcker den på logiken ibland, men det kan jag ursäkta. Man kan väl lugnt säga att dom har startat en ny Star Trek för 2000 talet. En ny start med ett nytt universum (läs alternativt universum) och nya handlingar som kan hända.

Som en stor fan av Simon Pegg så måste jag försvara honom lite med att han faktiskt försökte att tona ner accenten lite för att han inte ansåg att någon kan fylla James Doohans skor, men filmbolaget krävde att han skulle ha rätt skotska dialekt.

Jag gillar de stora ytor som är i skeppet. Inte kliniskt rent och vitt som i "gamla" Star Trek, utan här är det stål, målat stål, skit och damm som gäller. precis som det ser ut på lager eller i motorrum i verkligheten. Jag måste ge högsta betyg till filmen, för att dom uppdaterat den på ett bra sätt. Star Trek är död, länge leve Star Trek!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var riktigt kul att gå på premiären i Göteborg. Slutsåld föreställning i största salongen. WCT var på plats och lottade ut prylar innan filmen började och berättade om föreningen. Så det blir kanske en del nya ansikten på treffen idag.

Var det några applåder medan de visade filmen?

Jag hade gärna gått bara för stämningen, men var för trött.

När de presenterade filmen gick det knappt att höra på grund av applåderna, sen så blev de applåder ett antal gånger under filmen t ex efter replikerna "Leonard McCoy" "Jim Kirk" och flera andra gånger, stämningen var på topp och salongen var fullsatt(alla 417 platser)!

Sjutton också att jag inte var där :(

Har sett den två gånger i London med mycket folk och två gånger med ganska lite folk. När det var mycket folk var det applåder före och efter filmen. Ena gången applåderade en grupp också Nimoy, men annars var det bara skratt. Britter är stelare än svenskar när det gäller Star Trek :)

Jag har bara ett ord som ens kommer i närheten av hur bra den var: "WOW!". Jag älskade filmen redan från de första sekunderna ända till slutet. Det kan i och för sig bero på att jag är en liten 13-årig (pojkaktig) flicka som varken är van med bio eller coola specialeffekter, men i vilket fall, under nästan hela filmen så skiftade mitt ansiktsutryck mellan gapande och leende med vidöppna ögon.

Jag hade hört att specialeffekterna var bra, men jag hade aldrig föreställt mig något så spännande och dramatiskt, men ändå något som känns "verkligt". Vad jag gillade ännu mer var ljudet, soundtracket. De typiska, realistiska ljudeffekterna och den medryckande bakgrundsmusiken.

Vad gäller handlingen och uppbyggnaden i filmen lite snabb, så jag har lite svårt att urskilja ordningen på flashbackarna jag fortfarande får. Men jag ska försöka fålite ordning på dem. Hehe... Prologen med George Kirks död och Jims födsel var riktigt vacker, tycker jag. Jag började nästan gråta (känsliga lilla jag, suck).

Älskade det med tidsresorna med gamle Spock, Nero, de (till och med för att vara Star Trek) futuristiska skeppen; det helt klart läskiga, romulanska skeppet. Vad jag älskade till och mer var kemin mellan Kirk och Spock, hur de som först möts som fiender ändrar riktning och blir till oskiljaktiga vänner.

Innan filmen var jag lite rädd för hur det skulle vara med romanser, och jag tänkte att; om det skulle vara en romans med, så skulle Uhura vara med i den, och jag hade rätt: Uhura och Spock = Jättesöta <3 (Vet inte hur det ligger till i Tos, men, men...).

När det kommer till karaktärerna så föll nästan alla av de nya skådespelarna på plats i historien perfekt, man kunde helt enkelt känna igen dem.

Tack för att du läste min syn på den nya filmen, att få se vad "nybörjare" på olika saker tycker har jag själv märkt är underhållande. :lol:

Jag kan bara hålla med. Styrkan i filmen var Kirk och Spocks relation och hur starka många scener var känslomässigt och visuellt. Jag b??rjade också nästan gråta när George Kirk offrar sig och det är inte illa med tanke på att de bara har synts några minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Quinto var suverän. Nu är Nimoy nödvändig för handlingen, men Quinto överträffar honom i den här filmen

Inte ens nära att han överträffar honom. Har du TOS friskt i minnet? En smått leende Spock (Quinto) när han inte har något att le för, knappast överträffande Nimoy.

Menade bara i filmen. Nimoy är nog starkare om man skulle låta dem spela samma roll och om de var i samma ålder. Spock-figuren bygger ju mycket på Nimoys egen uppväxt som jude i ett katolskt Philadelphia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som skurk sett dialog och bakgrundshistoria skulle jag nog ranka honom i mitten av filmskurkarna. Tycker nog åtminstone Shinzon, Sybok och Khan är bättre på det.

Som skurk sett till vad han ställer till med är han bäst. Varje gång han är i bild så gör han något som har konsekvenser för Kirk och Spock, trots att det inte är dem han är ute efter egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon rulle. Fartfyllt äventyr. Fast saknar lite drama i den mellan dom stora sekvenserna, lite mer inblick på en del karaktärer hade inte varit fel. Gärna lite mer inblick på Nero i början varför han blir som han blir. Han är ju inte ond egentligen utan drivs mer av hat.

Som ny film för den som inte sett star trek skulle jag ge den 9 av 10, men eftersom man är gammal fan så kan man tyvärr bara ge den en svag 8.

PS: Jag hoppas dom nu kommer skapa en serie snarast som är byggd efter filmen, lite mer dram i den då tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Star Trek: Countdown gäller när man vill ha backgroundstory till filmen!

Annat:

Sen var ju Kobayashi Maru testet helt underbart också! Och även när de erbjöd Nero hjälp i slutet och han sa "I'd rather live through the death of Romulus a thousand times than accept help from you" och svaret han fick från Kirk var "You got it" "Mr Sulu, give them everything we've got"

Redigerad av Mr Trek
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker börja med att VARNA ALLA, jag tänker inte hålla på med spoilerboxar och sånt, anser att den här tråden redan är såpass spoliervarnad att räcker.

Jag var och såg filmen igår kväll. Jag är väldigt nöjd! Det var mycket fart och fläkt, många skratt och jag tycker att de kom undan med alternativ tidslinjegrejen på ett snyggt sätt som håller. Kan dock tycka att det blir lite för mycket action och häftiga fajter för att vara ST, men det var väldigt snyggt gjort så det funkar. Hade dock kunnat vara lite mer 'djupt prat', om ni förstår vad jag menar.

Jag är också nöjd med de flesta skådespelarna. Kan ju erkänna att jag inte har sett så mycket av TOS.. Men jag älskar Quinto som Spock. Det hade inte kunnat bli bättre. Trots att jag bara satt och väntade på att han skulle börja skära huvudet av folk som han gör i Heroes :) Men jag är nöjd! Som sagt, det var många igenkännande skratt och jag gick därifrån med ett stort leende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Småspoilers i min recension.

Jag såg filmen två gånger i fredags och var nöjd med filmen. Det är inte den bästa Star Trek-filmen jag sett och jag har sett långt bättre filmer i andra genrer. Skurken kändes som en upprepning av skurken i Nemesis och grundstoryn med en sådan ärkeskurk med hämndmotiv känner man igen från den filmen. Mycket som upprepar sig, alltså, som jag ser det. Flera andra saker irriterade i filmen, som ekot i "Spock Primes" röst när han genom sinnessmältningen berättar sin bakgrund. Det kändes som ett sätt för filmmakarna att göra filmen mer hipp och pressa in den i ett modernt stuk och för min del kändes det inte nödvändigt eller ens önskvärt - bara fånigt. Det orealistiska i en supernova som hotar hela galaxen förklaras inte i filmen eller i Countdown, så det blir ett stort minus även för detta.

Bland det positiva fanns 5 eller 6 47:or (!) och karaktären Christopher Pike. Bruce Greenwoods gestaltning av Pike var precis så bra som man kan förvänta sig, om inte ännu bättre. Karaktären står för stjärnflottans ideal som jag ser det - att verka för fred och i första hand önska en dialog. Bara Greenwood klev in i baren så förbättrades filmen markant. Kirk kunde ha gjorts bättre, men det rebelliska i honom var tydligt och det var nog viktigt för att få en trovärdighet. Sedan gillade jag romansen mellan Uhura och Spock.

Antal 47:or

Dessa har jag hittat - har ni hittat några fler?

- Skyttel med nummer 47 vid uppståndelsen kring när alla kadetter sprang som yra höns…

- 47 klingonska skepp förstörda (nämndes 2 ggr)

- Skytteln i början av filmen stod i ”sector 47” på varvsområdet.

- På skylten utanför skeppsvarvet (när Kirk åker med sin motorcykel dit på natten) såg jag vid första visningen siffrorna 47 i, men vid den andra visningen hade jag sämre möjlighet att se sifferserien - kanske såg jag fel ?

- Motion Pictures Association of America (MPAA) gav filmen numret 44847. Det stod sist i eftertexterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmen får ett klart godkänt från mig. Jag tycker den har bra handling även om vissa detaljer kan diskuteras.

De nya skådisarna når självklart inte upp till sin förebilder men jag måste erkänna att en del av dem gör ett bättre jobb än väntat och jag är positivt överraskad på den fronten. Kirk var kanske lite för rebellisk och aningen för dryg i vissa situationer men nya McCoy, Chekov och Spock gör över lag bra ifrån sig och Karl Urban som spelade Eomer i "De två tornen" kliver verkligen in i sin nya roll. Däremot är jag tveksam till romansen Uhura-Spock. Den var lite överflödig och i min mening passade den inte riktigt in.

Designen i interiörerna var inte riktigt vad vi är vana vid vad gäller com-paneler och enorma höga-i-taken utrymmen på de lägre däcken och är mer i modern sci fi anda än i den traditionella star tek designen vi är vana vid. Men ändå finns det tillräckligt med likheter för att man känner igen det - Kirks stol t.ex. - och jag tycker inte det stör så mycket. Däremot kan man undra lite över hur effektiv designen är på det stora mörka elaka taggiga "sjöborrskeppet" som romulanerna åker i... En skeppsbyggares mardröm! Och varför är det vatten på golvet i det rum Pike ligger fjättrad?

Vad gäller borren tycker jag det borde finnas något skepp som skulle kunna skjuta av den - jag menar har inte en metropol som Vulkan sågot som helst försvar som kan ta itu med det hela? Kirk och Sulu klarade det med vanliga Phasers... (Lustig effekt med Sulus svärd förresten...)

På Spock-den-äldre's planet får vi se monster som osökt för mina tankar till Star Wars I- "There's always a bigger fish" :lol: . Mötet med Spock i sig tycker jag är välgjort och en av filmens höjdpunkter.

Romulanerna ser inte riktigt ut som de brukar med sina tatueringar och avsaknad av pannben och vi stöter på olika raser i aldrig sett tidigare som t.ex kvinnan med jätteögonen som är med och förlöser Kirk i början. Lite småkul? Visst! Men jag hade hellre sett fler av de raser vi känner igen sen gammalt.

För att nu komma till filmens fördelar: Den attraherar en bredare publik, handlingen är över lag bra och skådespelarna gör tillräckligt bra ifrån sig för att man ska känna igen dem i sina föregångare. Estetiken är bra och även effekterna. Filmmusiken är kanon och filmslutet ger det hela en guldkant (och kanske en förhoppning om en ny serie?). Klart godkännt och jag ska definitivt se den igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...